Nowa Dacia Spring niedawno zadebiutowała na naszym rynku. To najtańszy samochód elektryczny w Polsce, oferujący 4 miejsca siedzące i 300-litrowy bagażnik. Mimo niewielkich wymiarów ma spory rozstaw osi i oferuje całkiem dużo miejsca w środku. Może nie jest to samochód na bardzo długie trasy, ale na pewno dobrze odnajdzie się w mieście i na podmiejskich wyjazdach. Postanowiliśmy sprawdzić jak jeździ.
Zobacz: Dacia Spring kandyduje do tytułu Car of The Year
Nasza testowa Dacia Spring, którą odebraliśmy z parku prasowego, ma na liczniku nieco ponad 1600 kilometrów. Wygląda jak nieduży crossover i trudno coś aspektom wizualnym zarzucić. W oczy rzuca się to, że jest to auto stosunkowo wąskie, ma niecałe 1,6 metra szerokości. Pod maską pracuje silnik o mocy 45 KM, zasilany baterią o mocy 27 kWh. Dzięki temu auto może zachować niską cenę, w konfiguratorze Dacii model Spring zaczyna się od 76.900 zł, a więc znacznie mniej niż jakiekolwiek auto elektryczne wśród marek konkurencyjnych.
Zobacz: Dacia Spring – można rezerwować samochody w Polsce
Droga konkurencja
Toyota nie oferuje żadnego samochodu elektrycznego, Volkswagen I.D.3 zaczyna się od 142.900 zł, elektryczna Kia e-Niro to wydatek co najmniej 146.990 zł. Różnica jest więc prawie dwukrotna. Dacia Spring jest oczywiście znacznie mniejsza od tych samochodów, ale to pełnoprawny miejski samochód elektryczny, korzystający ze wszystkich benefitów takiego rozwiązania, zarówno z systemu dopłat w programie Mój Elektryk, jak również bezpłatnych parkingów w centrach miast i możliwości jazdy pasem dla autobusów. Spring ma przy tym spory jak na swoje wymiary, 300-litrowy bagażnik – sprawdzi się więc jako codzienne auto na dojazdy do pracy czy na zakupu.
Zobacz: Dacia Spring wynik w teście łosia doskonały. Prawie jak Porsche
Jakość wnętrza, wygoda
Dacia Spring to samochód budżetowy i w środku widać konsekwencje niskiej ceny. Tworzywa są twarde, producent zdecydował się na pewno uproszczenia, np. przyciski sterowania oknami są na konsoli środkowej. Zestaw multimedialny to dobrze znany z innych modeli Dacii Media Nav. Szerokopasmowe głośniki umieszczono w podszybiu a klimatyzacja jest manualna. Jednak to typowe auto miejskie, nie ma co oczekiwać cudów.
Fotele są węższe niż w typowym większym samochodzie, nie mają rozbudowanej regulacji. Pozwalają spokojnie przejechać od punktu A do punktu B, amortyzując nieco nierówności drogi, których nie wyłapało dość miękko zestrojone zawieszenie. Podsumowując, luksusów tu nie oczekujcie, ale jak na cenę jest całkiem dobrze.
Zobacz: Dacia Spring tak popularna, że zablokowały się serwery przyjmujące zamówienia
Jaki zasięg ma Dacia Spring?
Kwestią, która budzi wiele pytań, jest zasięg. W pełni naładowany latem Spring oferuje 210 kilometrów zasięgu (tyle widnieje po naładowaniu do pełna na wskaźniku auta), jednak w rzeczywistości jest to nieco więcej. Auto posiada bowiem skuteczny system odzyskiwania energii przy hamowaniu, jest stosunkowo lekkie i można nim jeździć ekonomicznie, zużywając mniej prądu niż deklaruje producent. Uśrednione wartości podamy po zakończeniu naszego testu, ale po pierwszych 200 kilometrach widzimy, że w plusowych temperaturach przy włączonej klimatyzacji i jednej osobie w samochodzie wyniki są lepsze, niż deklaracja Dacii.
Jak przyspiesza Dacia Spring?
Wiele komentarzy wywołało przyspieszenie Dacii Spring, które przy 45-konnym silniku nie może być imponujące. Nagraliśmy więc film, który pokazuje jak ten niewielki elektryk przyspiesza. Wynik poniżej 17 sekund można uznać za całkiem dobry. Dla porównania popularny swego czasu w Polsce Fiat Uno z silnikiem benzynowym 45 KM przyspieszał do setki w blisko 18 sekund.
Dacia Spring w mieście
Mimo niedużej mocy silnika auto w ruchu miejskim sprawuje się zaskakująco dobrze. Sprawnie przyspiesza ze świateł, mieści się praktycznie na każdym miejscu parkingowym a spory prześwit (151 mm), większy niż w przypadku takich samochodów jak Toyota Yaris (140 mm) czy Skoda Fabia (138 mm), pozwala swobodnie jeździć po mniej równych drogach i spokojnie wjeżdżać na wysokie krawężniki.
Dacia Spring – dane techniczne
Dacia Spring 2021 – podstawowe dane techniczne |
|
Długość |
3734 mm |
Szerokość |
1579 mm |
Wysokość |
1516 mm |
Rozstaw osi |
2423 mm |
Prześwit |
151 mm |
Pojemność bagażnika |
300 l |
Silnik |
45 KM |
Maksymalny moment obrotowy |
125 Nm |
Pojemność akumulatora |
27 kWh |
Zużycie energii deklarowane |
13,9 kWh/100 km |
Maksymalny zasięg po naładowaniu (testowe) |
210 km |
Czas ładowania z gniazdka 230V |
13h |
Czas ładowania szybkiego |
1h |
Najnowsze komentarze