Rozdział 1
Przyjemność prowadzenia samochodu
Założeniem projektu Nowej Laguny było zapewnienie autentycznej przyjemności prowadzenia samochodu. Jego wzorcowe zachowanie na drodze uzupełniają pierwszorzędne osiągi. Samochód posiada znakomity układ jezdny i kierowniczy zapewniający niezwykle precyzyjne prowadzenie. Masa pojazdu uległa zmniejszeniu w stosunku do poprzedniej wersji, a ofertę silników i skrzyń biegów charakteryzują wysokie osiągi i oszczędne zużycie paliwa.
Precyzyjnie reagujący na działania kierowcy układ jezdny
Dzięki swojej konstrukcji, zawieszenie Nowej Laguny przewyższa uznane zalety dynamiczne poprzedniej wersji tego samochodu, co zapewnia znakomite trzymanie się drogi w zakrętach. Kierowca zachowuje pełnię wrażeń i precyzyjnie wyczuwa zachowanie samochodu przez kierownicę, a jednocześnie ma zapewnione dobre tłumienie drgań układu jezdnego. Konstruktorzy Renault zwrócili szczególną uwagę na precyzyjne utrzymywanie toru jazdy i stabilnego położenia nadwozia. W tej dziedzinie, jako obiektywną charakterystykę zachowania pojazdu przy pokonywaniu zakrętów przyjmuje się wartość bocznego kołysania nadwozia wyrażoną kątem wychylenia samochodu względem płaszczyzny nawierzchni drogi. Dla Nowej Laguny wartość ta wynosi 1,9° (średnia w segmencie = 2,2°) przy przyspieszeniu bocznym 5 m/s2. Są to warunki odpowiadające w rzeczywistości jeździe krętą drogą lub pokonywaniu ronda o średnicy 400 metrów z prędkością 60 km/h.
Przednie zawieszenie typu McPherson wyposażono w stabilizator poprzeczny o średnicy zwiększonej z 19,5 do 24 mm. Tylna oś sprężysta posiada kompaktową i lekką budowę typu H o programowanym ugięciu; tu również zastosowano stabilizatory poprzeczne o średnicy od 28,8 do 30,5 mm. Dzięki usztywnieniu sprężyn zawieszenia o 20% z przodu i o 50% z tyłu, zmniejszono pionowe ruchy nadwozia w czasie jazdy, nie narzucając jednak zbyt sportowego charakteru pojazdu. Nowa Laguna pozostaje samochodem wyjątkowo wygodnym dzięki szczególnie dopracowanej konstrukcji zawieszenia: sprężyny o zmiennej elastyczności współpracują z amortyzatorami ciśnieniowymi z przodu i teleskopowymi z tyłu. Wzmocnienia rozmieszczone w szczególnie istotnych punktach podwozia pozwoliły na zmniejszenie masy układu jezdnego, przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości całej konstrukcji i uzyskaniu pełnej niezawodności.
Auto może być wyposażone w opony o trzech rozmiarach w zależności od wersji silnika: 16-calowe w trzech szerokościach (195, 205/60 oraz 215/55), 17-calowe w rozmiarze 215/50, a także 18-calowe w rozmiarze 225/45, zapewniające większe osiągi i większą precyzję.
Precyzyjnie działający układ kierowniczy
Precyzję prowadzenia uzyskano poprzez zmniejszenie przełożenia układu kierowniczego i usztywnienie kolumny kierowniczej, dzięki czemu auto lepiej utrzymuje zamierzony tor jazdy. Przełożenie 1/16 (czyli skręt koła o 16° przy skręcie kierownicy o 1°) ułatwia wykonywanie manewrów i sprawia, że samochód staje się bardziej zwrotny na drodze.
Zwiększona sztywność konstrukcji układu kierowniczego oraz stałe eliminowanie wszelkich luzów zapewniają pewniejsze trzymanie się drogi i panowanie nad samochodem, a jednocześnie skracają czas od ruchu kierownicą do chwili rzeczywistej zmiany toru jazdy. Ponadto wiele pracy poświęcono na tłumienie drgań powodowanych przez nierówności drogi. Wszystkie samochody z silnikiem o większej mocy lub posiadające filtr cząstek stałych są wyposażone w układ hydraulicznego wspomagania kierownicy o zmiennej sile. Jest to rozwiązanie wprowadzone przez Renault po raz pierwszy w tym segmencie pojazdów – Nowa Laguna da początek nowej generacji układów wspomagania kierownicy z zastosowaniem elektronicznie sterowanego zespołu pompy (GEP). System ten będzie występował we wszystkich podstawowych silnikach benzynowych i wysokoprężnych, współpracujących z mechaniczną skrzynią biegów. Pozwala on na uzyskanie zmiennej siły wspomagania w zależności od natężenia przepływu cieczy w pompie elektrycznej, dostosowanego do warunków jazdy. Natężenie to zależy od prędkości i wymaganej siły wspomagania (prędkości ruchu kierownicy i jej kąta skrętu), a dzięki elektronicznemu sterowaniu pompy i załączaniu jej tylko w precyzyjnie określonych warunkach, cechuje się ona niezwykle oszczędnym zużyciem paliwa. W samochodach z silnikiem 1.6 16V zainstalowano wspomaganie hydraulicznej o stałej sile.
Gama silników zajmujących wiodące miejsce pod względem osiągów i sprawności
Nowa Laguna oferuje szeroką gamę silników. Wszystkie jednostki są dostępne z mechaniczną lub automatyczną skrzynią 6-biegową i mogą się poszczycić najwyższym poziomem parametrów w swej kategorii, zapewniając przyjemność jazdy i ograniczone zużycie paliwa.
Gama silników benzynowych będzie stopniowo rozszerzana, poczynając od 16-zaworowego silnika o pojemności 2.0 litrów i mocy 140 KM (103.4 kW) oraz maksymalnym momencie 195 Nm (M4R). Jest to dynamiczny, cichy i elastyczny silnik pozwalający na wykorzystanie wysokiego momentu obrotowego już w niskim zakresie obrotów, pełen werwy na wysokich obrotach, o przyjemnym dla ucha odgłosie pracy w całym zakresie prędkości obrotowej. Został on opracowany wspólnie przez Renault-Nissan i oferuje znakomite wrażenia z jazdy przy ograniczonym zużyciu paliwa wynoszącym 7,9 litra/100 km w cyklu mieszanym (185 g CO2/km). Dzięki temu silnikowi, Nowa Laguna może przyspieszyć w 9,1 sekundy od 0 do 100 km/h. Dodatkową zaletą jest bezobsługowy i gwarantowany na cały czas eksploatacji układ rozrządu z łańcuchem napędzającym.
Silnik benzynowy Turbo 16-zaworowy o pojemności 2.0 litrów i mocy 170 KM (125 KW) oraz maksymalnym momencie 270 Nm (F4Rt) uzupełnia ofertę. Współpracuje on z automatyczną skrzynią 6-biegową Proactive (AJ0). Nowa Laguna z tym silnikiem zużywa 8,9 litra paliwa na 100 km w cyklu mieszanym (210 g CO2/km ) i pokonuje 1000 metrów ze startu zatrzymanego w ciągu zaledwie 30 sekund.
W podstawowej wersji swojej gamy, Nowa Laguna będzie oferowana z silnikiem 1.6 16V (K4M+) o mocy 110 KM (81 kW) oraz maksymalnym momencie 151 Nm, prezentującym doskonałe osiągi w porównaniu do zużycia paliwa i jego kosztu.
Zwieńczeniem gamy silników benzynowych będzie silnik V6 opracowany wspólnie przez Renault i Nissana (V4Y – dostępny w 2008 roku).
W gamie silników wysokoprężnych znajdują się dwie flagowe jednostki: silnik 1.5 dCi, dysponujący mocą maksymalną 110 KM (81 kW) oraz maksymalnym momentem 240 Nm przy 2000 obr/min. Jest to kolejny przykład know-how Renault w dziedzinie ograniczania litrażu silników, ponieważ zastępuje dużo cięższy i mniej ekonomiczny silnik 1.9 dCi. Nowa jednostka zapewnia optymalny kompromis miedzy osiągami, a zużyciem paliwa w tym segmencie samochodów, uzyskując miano eko-lidera (136g CO2/km). Współpracuje z wyjątkowo dobrze zestopniowaną, mechaniczną skrzynią biegów i zużywa tylko 5,1 litra/100 km w cyklu mieszanym, co zapewnia Nowej Lagunie teoretyczny zasięg blisko 1300 km. W ramach Kontraktu Renault 2009, Nowa Laguna dCi 110 KM stanie się istotnym elementem programu ochrony środowiska Renault eco2.
Wiodący pod względem przyjemności jazdy i ciszy pracy, silnik 2.0 dCi jest oferowany w trzech poziomach mocy 130, 150 i 173 KM (96, 110 i 127 kW), w tym również w wersji z filtrem cząstek stałych. Jego maksymalny moment wnosi odpowiednio 320, 340 i 380 Nm. Szybko i płynnie wchodzi na obroty (do 5200 obr/min). Współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów, a wersja o mocy 150 KM (110 kW) jest również oferowana z automatyczną skrzynią biegów Proactive. Silnik posiada szybko działające świece żarowe, dzięki czemu rozruch następuje natychmiast po wciśnięciu przycisku „Start”, nawet przy niskiej temperaturze zewnętrznej (-23°C). Pełnię jego możliwości można docenić w Nowej Lagunie w wersji o mocy 175 KM wyposażonej w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopat i niewielkiej masie zapewniającej więcej mocy w niskim zakresie obrotów. Nowa Laguna 2.0 dCi 150 KM z mechaniczną skrzynią 6-biegową uzyskuje jeden z najniższych na rynku kosztów eksploatacji – spala jedynie 6 litrów/100 km w pełnym cyklu (158 g CO2/km). W wersji z automatyczną skrzynią biegów, silnik ten pozwala na pokonanie 400 metrów ze startu zatrzymanego w czasie krótszym niż 17 sekund, przy zużyciu paliwa nie przekraczającym 7 litrów/100 km (185 g CO2/km). W niedługim czasie będzie on oferowany z nowymi rozwiązaniami technologicznymi (filtr cząstek stałych, nowy typ zaworu recyrkulacji spalin EGR, zmodyfikowany układ wtrysku paliwa), umożliwiającymi spełnienie norm emisji zanieczyszczeń Euro5 na dwa lata przed wprowadzeniem tej normy w życie.
W najbliższej przyszłości bogata gama silników dostosowanych do wszelkich warunków użytkowania Nowej Laguny w różnych krajach zostanie wzbogacona o wiele nowości technicznych.
Skrzynia opracowana w ramach Aliansu we współpracy z japońskim partnerem – firmą Jatco, oznaczona symbolem AJ0, została wprowadzona do oferty w Nowym Scénicu w końcu 2006 roku oraz w modelu Espace na początku 2007 roku. Jest to skrzynia posiadająca oprogramowanie samoczynnie dostosowujące jej działanie do warunków jazdy: urządzenie wyznacza zmianę przełożenia na wyższe lub niższe w zależności od stylu jazdy i ukształtowania drogi. Nowa skrzynia posiada krótszy pierwszy bieg (o 18%) i dłuższy szósty bieg (o 7%) niż wcześniej stosowana 5-biegowa skrzynia automatyczna, co pozwoliło na rozszerzenie zakresu przełożeń z 5 do 6,1 (wskaźnik przełożeń pierwszego do ostatniego biegu). Nowa konstrukcja zapewnia również większą dynamikę ruszania przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa (średnio o 8%) oraz hałasu pracy, zwłaszcza w czasie jazdy po autostradzie (2500 obr/min przy prędkości 130 km/h). Elektroniczne sterowanie przekładni hydrokinetycznej zwiększa płynność zmiany biegów i pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i zwiększenie wygody jazdy. Dzięki zastosowaniu pośredniego położenia poślizgu przekładni, obniżono prędkości obrotowe silnika, przy których następuje zmiana biegu, co zmniejsza hałas pracy jednostki napędowej i podwyższa komfort w kabinie. Ponadto nowa 6-biegowa skrzynia automatyczna posiada sterowanie impulsowe w celu zapewnienia większej przyjemności prowadzenia samochodu. Wiele uwagi skoncentrowano na ograniczeniu napędu na biegu pełzającym oraz zmniejszeniu tarcia elementów wewnętrznych, co pozwoliło na utrzymanie zużycia paliwa na umiarkowanym poziomie.
Jeszcze lżejsza i bardziej aerodynamiczna
Masę Nowej Laguny zmniejszono średnio o 15 kg, a w wersji z silnikiem wysokoprężnym 110 KM eco2 nawet o 65 kg, dzięki czemu uzyskano doskonałe rozłożenie masy samochodu. Nowa Laguna jest pierwszym samochodem Renault, który jest lżejszy od swego poprzednika. Rozłożenie masy w samochodzie, jako jeden z ważnych elementów stanowiących o komforcie jazdy, jest poważnym wyzwaniem i to pod wieloma aspektami: osiągi dynamiczne (trzymanie się drogi, przyspieszenia, kołysanie na boki w zakrętach), zużycie paliwa i emisja CO2, bezpieczeństwo czynne (skrócenie drogi hamowania) i bierne (siła bezwładności w razie zderzenia). Aby osiągnąć ten cel opracowano i wdrożono blisko 300 różnych rozwiązań, wymagających współpracy inżynierów z różnych dziedzin, biorących udział w pracach nad projektem.
Osiągi dynamiczne i ekonomiczne Nowej Laguny są również związane z pracami nad optymalnym kształtem aerodynamicznym samochodu, osiągniętym w procesie symulacji komputerowej i w tunelu aerodynamicznym z zastosowaniem modelu w skali 1:1. Dzięki tym wysiłkom Nowa Laguna należy do najlepszych na rynku samochodów o tym rodzaju nadwozia – jej parametr SCx wynosi 0,645 m2, a współczynnik oporu powietrza Cx – 0,293. (Parametr SCx jest iloczynem powierzchni czołowej S pojazdu i współczynnika oporu powietrza Cx). Postęp ten jest szczególnie istotny w przypadku bardziej funkcjonalnych samochodów dwubryłowych (z tylną klapą) w porównaniu do pojazdów o nadwoziu trójbryłowym. Wynik ten jest jeszcze bardziej znaczący w przypadku Nowej Laguny Grandtour, której SCx wynosi 0,696, a Cx = 0,316. Średnia parametru SCx dla wszystkich samochodów dwubryłowych obecnych na rynku wynosi 0,70, a współczynnik Cx 0,315.
Wyniki te osiągnięto dzięki wysokiej jakości pasowania elementów nadwozia, precyzyjnie dopracowanej linii bocznej nadwozia oraz kształtu lusterek bocznych – nieco zwiększonych, by spełnić wymagania nowych przepisów w tym zakresie. Wiele uwagi poświęcono uszczelnieniu nadwozia, by zapobiec stratom aerodynamicznym. Zastosowanie po raz pierwszy przez Renault pełnej osłony całego podwozia – elementu może mniej widocznego, niemniej bardzo istotnego –pozwoliło na optymalne przeprowadzenie strumienia powietrza pod samochodem oraz skuteczne zabezpieczenie podwozia.
Zmniejszenie masy pojazdu było jednym z głównych założeń już na pierwszym etapie projektu (wybór technologii i materiałów, jak na przykład aluminiowa rama podsilnikowa) i przy opracowywaniu nowatorskiej konstrukcji nadwozia (izolacje, elementy nośne). Przykładowo, wykonanie konstrukcji nadwozia ze stali o niezwykle wysokim współczynniku sprężystości, zapewnia zmniejszenie jej masy i jednocześnie większą sztywność karoserii oraz lepsze zabezpieczenie w razie zderzenia. Podczas gdy powiększenie wymiarów samochodu podniosło jego ciężar o 15 kg, odpowiedni dobór materiałów oraz konstrukcja podzespołów pozwoliły zmniejszyć ilość użytej stali o niemal 20 kg. Prace nad konstrukcją układu jezdnego i podwozia dały dalsze zmniejszenie masy o 15 kg: wprowadzenie ampulowych śrub mocujących koła – po 5 śrub na koło – umożliwia zmniejszenie masy samochodu o 700 gram. Ponadto zmniejszenie masy części niepodwieszonych i zawieszenia (piasty i wahacze lżejsze o 450 gram) miało bezpośredni wpływ na zalety dynamiczne samochodu. Optymalne dopasowanie izolacji dźwiękochłonnej wewnątrz nadwozia pozwoliło wyeliminować kolejne
3 kilogramy, a jednocześnie zwiększyć komfort akustyczny w kabinie. Kolejny przykład to doskonale dopracowany kształt oparć foteli przednich, stanowiący jeszcze jeden dowód na szeroko zakrojone i skuteczne działania zmierzające do zmniejszenia masy samochodu i poprawy jego funkcjonalności.
Rozdział 2
W poczuciu pełnego zaufania do samochodu
Nowa Laguna daje poczucie wygody i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy
i wszystkim pasażerom, co plasuje ją wśród najlepszych aut w tym segmencie. Ochronę kierowcy i pasażerów gwarantują najnowsze rozwiązania technologiczne, opracowane w oparciu o uznany na rynku know-how marki Renault w zakresie badań rzeczywistych wypadków drogowych. Oprócz pierwszorzędnego komfortu termicznego, Nowa Laguna cechuje się również niską emisją hałasu, plasującą ten model na czołowym miejscu w segmencie, szczególnie wśród samochodów z silnikiem wysokoprężnym.
Lider pod względem bezpieczeństwa czynnego…
W Nowej Lagunie wykorzystano uznany na rynku know-how Renault w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego. Oprócz znakomitych parametrów dynamicznych układu jezdnego, Nowa Laguna posiada jeden z najlepszych układów hamulcowych w tym segmencie, osiągający znakomite wyniki w badaniach wytrzymałości i skuteczności hamowania przy rozgrzanych hamulcach (droga hamowania długości zaledwie 40 metrów mierzona dla samochodu z kołami 16-calowymi po dziesięciu następujących po sobie hamowaniach z prędkości 100 do 0 km/h). Wymiary tarcz i zacisków hamulców zostały odpowiednio powiększone i wynoszą od 57 280/24 do 296/26 (tarcze wentylowane) z przodu oraz 38 300/11 z tyłu. Zastosowano nowy blok elektroniczny i zespół hydrauliczny obejmujący system wspomagania nagłego hamowania i bardziej precyzyjnie sterujący pracą układu, niezależnie od warunków pracy części mechanicznych. Wysokiej jakości układ jezdny oraz starannie dopracowane oprogramowanie dostosowujące pracę hamulców do warunków jazdy pozwala na wyjątkowo precyzyjne określenie sytuacji awaryjnych na drodze, wymagających wspomagania kierowcy przez systemy bezpieczeństwa. Układ ABS i ESP działają skuteczniej i uruchamiane są w idealnie dobranym momencie, po uprzednim przygotowaniu układu hamulcowego do ich włączenia, co zapobiega gwałtownym szarpnięciom w czasie jazdy. Reflektory bi-ksenonowe, dostępne jako opcja od drugiego poziomu wyposażenia, ustawiają samoczynnie kierunek wiązki światła w zależności od prędkości samochodu i kąta skrętu kierownicy. Stanowią dodatkowe, przydatne rozwiązanie technologiczne zapewniające aż o 90% lepsze oświetlenie drogi przy pokonywaniu zakrętów niż tradycyjne reflektory halogenowe. Jako uzupełnienie wymienionych systemów, można zamówić w opcji system kontroli ciśnienia w oponach.
…i biernego
Laguna II była pierwszym samochodem w historii, który uzyskał 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Nowa Laguna miała za zadanie utrzymanie tej czołowej pozycji dzięki innowacyjnym rozwiązaniom pozwalającym na spełnienie jeszcze bardziej surowych założeń technicznych. Koncern Renault opracowuje rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo bierne, uwzględniające wyniki badań rzeczywistych wypadków drogowych i realnych zachowań samochodu na drodze, aby dzięki bardziej kompleksowemu podejściu skuteczniej zapewnić bezpieczeństwo wszystkim pasażerom i kierowcy. Zmodyfikowane układy elektroniczne, powodujące w razie zderzenia wcześniejsze uruchomienie urządzeń zabezpieczających najnowszej generacji, zapewniają lepszą ochronę użytkowników.
Obecnie systemy sterowane są przy zastosowaniu potrójnego algorytmu obejmującego wszelkie konfiguracje zdarzeń, aby w optymalny sposób dostosować działanie urządzeń do różnych konfiguracji wypadków drogowych (złożone przypadki zderzeń czołowych, bocznych i uderzeń w tył samochodu). W pracach nad projektem szczególną uwagę zwrócono na zderzenia boczne, prowadzące do licznych ofiar śmiertelnych, z uwagi na bardzo słabe zabezpieczenie tej strefy nadwozia samochodu. Konstrukcja tego elementu samochodu poddana została specjalnym zabiegom, pozwalającym na osiągnięcie doskonałych wyników. Nowa Laguna posiada niespotykany dotychczas układ dwóch czujników wbudowanych w drzwi przednie i środkowy słupek pozwalający na 2-krotnie szybsze wykrycie zagrożenia i uruchomienie urządzeń zabezpieczających. Specjalny algorytm pracy dostosowuje czas przetwarzania danych do siły uderzenia i steruje odpaleniem dwukomorowej bocznej poduszki powietrznej nowej generacji (chroniącej klatkę piersiową i miednicę) wypełniającej się gazem o 2 poziomach ciśnienia. Przepisy wymagają skutecznego zabezpieczenia do prędkości 50 km/h, tymczasem zgodnie z wynikami testów wewnętrznych Nowa Laguna zapewnia ochronę do prędkości 70 km/h. System zabezpieczeń obejmuje 6 do 8 poduszek powietrznych (poduszka powietrzna chroniąca klatkę piersiową pasażerów z tyłu dostępna w opcji od drugiego poziomu wyposażenia) rozmieszczonych wokół pasażerów. Podwójne napinacze przednich pasów bezpieczeństwa są teraz montowane na każdym zakończeniu pasa (część miednicowa, zewnętrzna i zwijacz). W połączeniu z wyprofilowaniem siedziska fotela zapobiegającym tzw. nurkowaniu, rozwiązanie to pozwala nie tylko na skuteczne utrzymanie miednicy w fotelu, lecz również zapewnia prawidłowe położenie górnej części ciała (klatki piersiowej) w chwili zderzenia czołowego. Centralna klamra zamocowana jest na stałe, aby ułatwić zapięcie pasa. Napinacze pasów są zainstalowane również na bocznych siedzeniach z tyłu, wyposażonych także w system mocowania fotelika dla dziecka Isofix oraz zagłówki dla dziecka (opcja). Wszystkie 3-punktowe pasy bezpieczeństwa posiadają ograniczniki napięcia. Nowa Laguna jest wyposażona w kontrolki zapięcia pasów na 5 miejscach oraz sygnał dźwiękowy ostrzegający o niezapięciu przednich pasów. Konstrukcja foteli została zmodyfikowana i zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Pomimo cieńszego oparcia przednich foteli, są one bardzo wygodne i zapewniają lepszą ochronę szyi
w razie uderzenia z tyłu, dzięki wprowadzeniu nowego typu zagłówka z wbudowanymi prowadnicami.
Maksymalny komfort: prawo do ciszy…
Aby Nowa Laguna została najcichszym samochodem 5-drzwiowym w segmencie, prace nad jej projektem prowadzono w trzech kierunkach: obniżenia poziomu hałasu pracy silnika, zwłaszcza przy niewielkich prędkościach jazdy, izolacji kabiny od hałasów pracy układu jezdnego, a przede wszystkim obniżenia poziomu szumów aerodynamicznych. Poziom komfortu akustycznego wersji z silnikiem wysokoprężnym będzie porównywalny z samochodami wyposażonymi w silnik benzynowy, między innymi dzięki niskiej emisji hałasu przez same silniki. Ulepszono elementy zawieszenia silnika, wprowadzając większy zakres jego wahań i takie nowatorskie rozwiązania, jak mocowanie między skrzynią biegów a akumulatorem, służącym tu jako rodzaj masy tłumiącej drgania (rozwiązanie chronione patentem). Pozwoliło to na zmniejszenie o 40% hałasów pracy silnika – dźwięków o niskiej częstotliwości w wysokim zakresie obrotów. Wiele uwagi poświęcono też desce rozdzielczej i podszybiu, gdzie zastosowano profile zamknięte połączone konstrukcją podobną do skrzydła samolotu (kolejny patent). Parametry aerodynamiczne Nowej Laguny były uwzględniane już w bardzo wczesnych etapach projektu, kiedy to zadecydowano o ukryciu wycieraczek pod pokrywą silnika czy opracowano specyficzny kształt obudowy lusterek zewnętrznych oraz słupków przedniej szyby, które ograniczając zawirowania strumienia powietrza i obniżają poziom szumów aerodynamicznych.
…komfort jazdy…
Dzięki ograniczeniu pionowych wahań nadwozia o dużej amplitudzie uzyskano wyjątkowo komfortowe zawieszenie. Zastosowanie amortyzatorów teleskopowych z tyłu oraz ciśnieniowych z przodu pozwala na łagodne pokonywanie przeszkód z umiarkowaną prędkością. Na zakrętach komfort przejawia się pewniejszym utrzymywaniem pasażerów w fotelach dzięki pracy zawieszenia, ale również twardszym fotelom, co ma znaczenie przy bardziej dynamicznej jeździe. Dobre podparcie boczne foteli pozwala docenić pewne zachowanie samochodu na drodze. Po raz pierwszy w samochodzie Renault mata grzejna foteli przednich posiada trzystopniową regulację temperatury. Bogate możliwości regulacji fotela zapewniają wysoki poziom komfortu: zwiększony z 13 mm do 63 mm zakres regulacji wysokości siedzenia, płynna regulacja oparcia, pochylenie siedzenia regulowane niezależnie od wysokości oraz regulacja elektryczna dostępna w opcji od poziomu wyposażenia Expression. Fotel pasażera posiada regulację wysokości zależnie od wersji samochodu. Prace projektowe nad funkcjonalnością wnętrza sprawiły, że wszyscy pasażerowie mają zapewnioną dużą ilość miejsca w kabinie: wysokość nad głową pasażerów siedzących
z tyłu zwiększona została o 11 mm, szerokość kabiny nad podłokietnikami o 10 mm, a promień na wysokości kolan z tyłu o 20 mm, co z kolei jest wynikiem zmniejszenia grubości oparć foteli przednich.
…wydajna klimatyzacja
System klimatyzacji posiada nowatorskie rozwiązanie – trzy automatyczne tryby pracy «Soft-Auto-Fast», o intuicyjnych w obsłudze przełącznikach, umieszczonych, między nawiewami. Automatyczna regulacja pozwala na indywidualne ustawienie parametrów pracy klimatyzacji zgodnie z oczekiwaniami pasażerów. Tryb pracy Auto odpowiada najlepszym rozwiązaniom dostępnym w samochodach oferowanych obecnie na rynku (optymalne połączenie komfortu termicznego i akustycznego oraz szybkie uzyskanie zadanych parametrów). Program Soft zapewnia łagodną i cichą pracę urządzenia, odczuwalną przede wszystkich na miejscach z przodu. Szum pracy klimatyzacji w tym trybie został obniżony aż o 15 dB w porównaniu do najlepszych systemów dostępnych na rynku. Natomiast tryb pracy Fast zapewnia szybką i skuteczną wentylację kabiny odczuwalną w krótkim czasie również na tylnych miejscach. Nowa Laguna jest pierwszym samochodem, w którym wykorzystano wyniki badania na temat komfortu termicznego przeprowadzone wśród klientów w latach 2001 i 2002. Pozyskana w ten sposób pełniejsza wiedza o oczekiwaniach użytkowników, a także opracowanie wspólnie z Nissanem nowego urządzenia klimatyzacji przeznaczonego na rynek amerykański, gdzie było poddane ocenom podczas eksploatacji, pozwalają uplasować się w tej dziedzinie wśród najlepszych na rynku. Ponadto zastosowanie kompresora o zwiększonej pojemności skokowej z niezależnym układem sterowania umożliwia szybkie schłodzenie powietrza w kabinie dzięki uruchamianiu go tylko w niezbędnym zakresie, co nie powoduje niepotrzebnego wzrostu zużycia paliwa. Dzięki temu wystarczy niespełna 10 minut do uzyskania temperatury 22°C w kabinie rozgrzanej do ponad 50°C (przypadek samochodu pozostawionego na parkingu przez ponad 1 godzinę w pełnym słońcu, przy temperaturze zewnętrznej 40°C). Ogrzanie powietrza w kabinie jest również bardzo szybkie dzięki zastosowaniu elementów grzejnych o mocy 1000 W, montowanych w samochodach z silnikiem wysokoprężnym.
W Nowej Lagunie wprowadzono specyficzne rozwiązania zapewniające wysoki komfort termiczny i skuteczne działanie klimatyzacji. Odblaskowa przednia szyba ogranicza o 30% promieniowanie słoneczne docierające do wnętrza. Zastosowano nowy, dwustrefowy czujnik nasłonecznienia, montowany w przedniej szybie wraz z czujnikami deszczu
i światła. Dwa czujniki mierzą stopień nasłonecznienia z każdej strony szyby, co pozwala na dokładniejszą regulację pracy klimatyzacji w kabinie. Dodatkowy czujnik wilgotności jest umieszczony u podstawy wewnętrznego lusterka wstecznego i przyczynia się do zapobiegania zaparowaniu szyb.
Główną innowacją zastosowaną w układzie wentylacji Nowej Laguny jest system automatycznej ochrony przed szkodliwymi gazami. Czujnik zanieczyszczenia powietrza wykrywa znaczne wzrosty stężenia zanieczyszczeń atmosfery (CO lub NO) i automatycznie zamyka dopływ powietrza z zewnątrz. Szkodliwe gazy nie przedostają się do kabiny,
a aktywny filtr węglowy oczyszcza powietrze z kabiny poddane recyrkulacji (pyłki, gazy, zapachy i stale cząstki zanieczyszczeń). Pozwala to na obniżenie średniego stężenia zanieczyszczeń w kabinie o co najmniej 40% w okresach największego zanieczyszczenia atmosfery, zaś wykrywanie szkodliwych gazów jest o 70% skuteczniejsze.
Łatwiejsza eksploatacja
Nowa Laguna charakteryzuje się niezwykle wygodną kabiną. Zmieniono i ułatwiono dostęp do wszystkich elementów sterujących. Na szczególną uwagę zasługuje tu nowa deska rozdzielcza. Jest wyjątkowo wygodna i pozwala na indywidualne dostosowanie funkcji pojazdu do potrzeb i preferencji użytkownika. Menu umożliwia wybór parametrów działania 7 funkcji: blokada zamków drzwi w czasie jazdy, otwieranie tylko drzwi po stronie kierowcy, automatyczne włączanie świateł dziennych (dla użytkowników w krajach, gdzie tego rodzaju światła są wymagane przepisami), automatyczne włączanie tylnej wycieraczki przy włączeniu wstecznego biegu, wspomaganie parkowania, regulacja siły dźwięku sygnału ostrzegawczego tego systemu, wybór języka komunikatów na tablicy rozdzielczej spośród 9 możliwości. Na centralnej konsoli umieszczona została dźwignia automatycznego hamulca postojowego (seryjnie od poziomu wyposażenia Privilège, w wersjach podstawowych – hamulec mechaniczny), oraz włącznik systemu regulatora i ogranicznika prędkości (seryjnie od wersji Dynamique) nad joystickiem systemu nawigacji Carminat (opcja). System ten zyskał sobie uznanie na rynku i jest wysoko ceniony zarówno przez prasę jak i klientów. Jest to system nawigacji GPS z funkcją 3D birdview, panoramicznym 7-calowym ekranem, telefonicznym zestawem głośnomówiącym Bluetooth®, odtwarzaczem na 6 CD, z możliwością odtwarzania plików MP3 oraz ergonomicznie rozwiązanymi przełącznikami i możliwością poleceń głosowych. Nowa Laguna po raz pierwszy wprowadza na rynek nowy system nawigacji Carminat CD Bluetooth®, oferujący podstawowe funkcje multimedialne oraz ekran 2D, obsługiwany za pomocą poleceń głosowych z wbudowanym telefonicznym zestawem głośnomówiącym Bluetooth®. Oba te systemy korzystają z tunera z podwójną anteną, zapewniającą wyjątkowo dobry odbiór. Wszystkie wersje radioodtwarzaczy mają możliwość zainstalowania telefonicznego zestawu głośnomówiącego Bluetooth®. Jako opcja dostępny jest system Audio Connexion Box umożliwiający łatwe podłączenie za pomocą gniazd typu jack/line-in różnych urządzeń dodatkowych, jak przenośny odtwarzacz MP3. System ten jest dyskretnie zamontowany w schowku w desce rozdzielczej.
Nowa Laguna posiada liczne schowki na przedmioty codziennego użytku, są to na przykład schowek pod centralnym podłokietnikiem, praktyczne schowki w pobliżu kierownicy, czy chłodzony schowek w desce rozdzielczej. Ich łączna pojemność jest jedną z największych na rynku (9,2 litra).
Na desce rozdzielczej lub w tylnym środkowym podłokietniku umieszczono uchwyty na kubki lub puszki z napojami (od wersji Expression). Kształt uchwytów dostosowany jest do różnych rodzajów pojemników na napoje.
Urządzenia ułatwiające życie kierowcy i pasażerom znajdują się również na zewnątrz samochodu. Jest to na przykład system wspomagania parkowania przodem (jako opcja od wersji Expression lub seryjnie w Initiale). System kart «Hands Free» Renault trzeciej generacji posiada zalety obu poprzednich wersji tego urządzenia, a ponadto 6 anten rozmieszczonych w samochodzie zapewnia lepsze wykrywanie karty w pobliżu pojazdu. Oprócz zamykania drzwi po oddaleniu się kierowcy od samochodu – tradycyjnej funkcji
w samochodach Renault segmentu DS – w Nowej Lagunie wprowadzono możliwość zablokowania zamków przy pomocy przycisku na klamce drzwi kierowcy, co jest rozwiązaniem dającym niektórym użytkownikom poczucie większej pewności. Odblokowanie zamków następuje przy pociągnięciu za klamkę drzwi, a rozruch silnika po wciśnięciu przycisku na desce rozdzielczej. We wszystkich wersjach samochodu oferowana jest wysokiej jakości karta nowej generacji, o większej wytrzymałości. Poprawiono szczelność karty i skuteczność działania w różnych warunkach (m.in. dzięki zastosowaniu spoin laserowych), a także wyposażono ją w funkcję oświetlenia „drogi do domu” (dostępna seryjnie). Nowa Laguna posiada także pokrywę wlewu paliwa z wbudowanym korkiem, co ułatwia napełnianie zbiornika.
W celu zapewnienia wyższego komfortu eksploatacji, poprawiono również czytelność informacji dla kierowcy. Zastosowano 2-kolorowy wyświetlacz tablicy rozdzielczej, o konfiguracji uzależnionej od rodzaju i ilości informacji, jakie mają być wyświetlane. W samochodach z mechaniczną skrzynią biegów wskaźnik «Gear shift Indicator» na tablicy rozdzielczej podpowiada kierowcy odpowiedni moment zmiany biegów, pozwalając ograniczyć zużycie paliwa. Również w impulsowym trybie sterowania schematy graficzne przedstawiają przełożenia automatycznej skrzyni biegów. Oprócz zwykle dostępnych informacji tekstowych, nowa kontrolka sygnalizuje pracę regulatora prędkości.
Nowa Laguna Grandtour została specjalnie zaprojektowana z myślą o funkcjonalnym zagospodarowaniu wnętrza samochodu. Tylne oparcia można odblokować niezależnie z dwóch stron: od bagażnika i od strony tylnego słupka.
Do złożenia oparcia wystarczy jeden ruch. Wciśnięcie przycisku umożliwia uzyskanie płaskiej podłogi na powierzchni 2,01 metra, dzięki sprężynie umieszczonej w przegubie zawiasu składającej automatycznie oparcia. Otrzymana w ten sposób przestrzeń ma objętość ładunkową 1593 litry. Zamykane schowki boczne podnoszą bezpieczeństwo przy przewożeniu przedmiotów w bagażniku, podobnie jak przegroda z pasami rozmieszczana w zależności od potrzebnej konfiguracji przestrzeni bagażowej. Pod podłogą bagażnika znajduje się schowek oraz specjalne miejsce na włożenie zwiniętej rolety przykrywającej bagaże. Składanie jej odbywa się w sposób płynny i półautomatyczny (jedno wciśnięcie pionowego przycisku powoduje powolne zwinięcie rolety). Przenośne zaczepy na torby ułatwiają transport zakupów. Możliwe jest także wybranie opcji wyposażenia tylnej klapy w otwieraną szybę, co dodatkowo ułatwia załadunek bagaży.
Rozdział 3
Jakość zapisana w genach
Nowa Laguna zdecydowanie stawia na jakość. Została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu trwałości i niezawodności. Celem Nowej Laguny jest zajęcie miejsca wśród trzech najlepszych samochodów tego segmentu pod względem jakości produktu i usług, dlatego też nowa konstrukcja musi posiadać najnowsze rozwiązania technologiczne i wykazać się wysoką jakością od fazy projektu, poprzez ostatecznie rozwiązania konstrukcyjne i etap produkcji, aż po etap obsługi technicznej samochodu.
Solidna i niezawodna konstrukcja
Podczas całej fazy projektowej Nowej Laguny szczególna uwagę poświęcono jakości. Trwała i solidna konstrukcja pojazdu uwzględnia potrzeby związane z jego obsługą i naprawami. Testy działania podzespołów samochodu, które sprawdziły się w fazie projektowania Modusa i Clio, w przypadku Nowej Laguny zostały 2-krotnie wydłużone. W ramach Planu Doskonałości, zakładającego uplasowanie Laguny wśród 3 najlepszych modeli pod względem jakości w tym segmencie, przeprowadzono blisko 150 dodatkowych testów. Trzy stanowiska badawcze odtwarzające wszystkie układy elektryczne i elektroniczne samochodu pozwoliły na sprawdzenie wszystkich możliwych konfiguracji i symulację wszelkich warunków, aby zapewnić niezawodne działanie układów. Wykorzystano rozwiązania problemów napotykanych w okresie gwarancji lub podczas kontroli technicznych w samochodach poprzednich generacji, zwłaszcza w Lagunie II. Wszystkie przewody prowadzone wewnątrz drzwi Nowej Laguny posiadają osłonę na całej swej długości, a konektory służące do ewentualnego podłączania wyposażenia opcjonalnego są unieruchomione. Dzięki testom na stanowiskach badawczych Nowa Laguna spełnia wszelkie kryteria trwałości i wytrzymałości, w tym również w testach sprawdzających hałas pracy pojazdu. Wyposażone
w siłowniki stanowiska testowe poddały Nową Lagunę „torturom” symulującym eksploatację na drogach nie tylko europejskich i to w różnych temperaturach otoczenia. Przed wprowadzeniem samochodu do sprzedaży, ponad 120 Nowych Lagun przejechało dotychczas w testach łącznie ponad 6 milionów kilometrów na torach do jazd próbnych oraz na drogach. Przy zachowaniu pełnej dyskrecji, aby ocenić zachowanie samochodu w ekstremalnych warunkach, Nowa Laguna jeździła już po drogach całego świata – w Argentynie, Rosji, Malezji i Australii. W trakcie tego specjalnego programu badawczego, samochód został poddany eksploatacji w trudnych warunkach klimatycznych i drogowych: bardzo wysokie temperatury powietrza, wilgotność, pył i kurz, błoto, silne mrozy, bardzo duża prędkość jazdy, jazda na dużej wysokości nad poziomem morza, drogi o bardzo złej nawierzchni, itp. Każdy przejechany tam kilometr odpowiada trzem kilometrom drogi, po której zwykli jeździć nasi klienci. Nowa Laguna jest także pierwszym samochodem, w którego projekcie skorzystano z ośrodka CEM (badania nad kompatybilnością elektromagnetyczną pojazdów) otwartego w Centrum Technicznym w Aubevoye w 2006 roku.
Samochód produkowany i sprawdzany w zakładzie posiadającym certyfikat ISO 14 001
Wszelkie wysiłki podejmowane w ramach procesów przemysłowych muszą zapewnić osiągnięcie zaplanowanych wyników. Aby zapewnić jak najlepszy przebieg produkcji nowego samochodu, już we wczesnej fazie projektowania zapewniono szeroką wymianę informacji o najlepszych rozwiązaniach produkcyjnych, sprawdzających się w fabrykach Renault i Nissana.
Dzięki temu możliwe było wdrożenie dokładniejszej kontroli i skuteczniejszych rozwiązań w całym procesie produkcji zakładu w Sandouville (Francja). Optymalne wyposażenie i rozmieszczenie stanowisk operatorów oraz zmiana konfiguracji przebiegu taśmy produkcyjnej, doprowadziły do podniesienia jakości wykonywanych operacji. Przykładowo, tzw. «strike zones» zapewniają optymalne skoncentrowanie sił na czynnościach montażowych. Operator zajmuje się wyłącznie czynnością montowania w samochodzie określonego, kolejnego elementu, a potrzebne mu elementy i podzespoły są przygotowywane do montażu we wcześniejszej fazie procesu, co jednocześnie eliminuje ryzyko zamontowania niewłaściwych części. Wszelkie funkcje stwarzające ryzyko pomyłki w wyborze części przez operatora są kontrolowane przez system sterowany komputerem (w ten sposób objęto kontrolą 1000 numerów katalogowych części w celu zabezpieczenia przed błędem w montażu). Systemy systematycznego wychwytywania błędnego doboru części («Poka Yoke») stwarzają konieczność kontroli jakościowej i ilościowej. Dlatego też wzmocniono kontrolę na każdym stanowisku. Na całej linii montażowej samochodów szeroko stosowane są zabezpieczenia nadwozia i wnętrza (kilka sztywnych osłon zewnętrznych, folie plastikowe nakładane na elementy ozdobne pojazdu). Każdy z wyprodukowanych samochodów po zejściu taśmy jest poddawany kontroli oraz jazdom próbnym oraz diagnostyce układów elektronicznych. Zmieniono tor próbny, na którym testowane są wyprodukowane samochody, w stosunku do toru, na którym sprawdzano poprzednią wersję Laguny. Celem tych zmian było wychwycenie niepożądanych hałasów pracy pojazdu (przejazd po bruku, pokonywanie ostrych zakrętów, itd.).
Jakość obsługi klienta
Dążenie do zapewnienia wysokiej jakości Nowej Laguny nie kończy się po zejściu samochodu z taśmy produkcyjnej. Począwszy od pierwszych makiet cyfrowych samochodu, zwracano uwagę na jego obsługę techniczną i ułatwienie napraw. Określono ponad 1500 punktów kontrolnych w ramach 124 grup operacji, które testowano w tzw. «Super Serwisach», czyli ośrodkach badań prototypów stworzonych do kontroli i wdrażania urządzeń i narzędzi diagnostycznych oraz metod naprawczych. W procesie tym wyodrębniono 800 objawów nieprawidłowości i 6000 typów usterek, czego jedynym celem było lepsze zrozumienie diagnostyki samochodu dokonywanej samodzielnie przez klienta. Stworzone w ten sposób nowe narzędzie «Typologia Objawów Usterek» pozwala na ustalenie awarii, którą klient mógł zauważyć, poprzez zadanie mu 3 do 4 prostych pytań. W systemie tym można w razie potrzeby skorzystać z kamery połączonej z komputerem. Pozwala to na zdalne określenie rodzaju nieprawidłowości w samochodzie, nawet w miejscach niedostępnych, które wymagałyby wymontowania części. Dzięki temu 80% usterek zostanie zidentyfikowanych w czasie krótszym niż 1 godzina, a 95% w ciągu mniej niż 2 godzin. W ramach programu szkoleniowego obejmującego obecnie 11.000 elektromechaników (czyli 3,5-krotnie więcej niż w poprzednim systemie), cała sieć serwisowa na świecie zostanie przeszkolona w obsłudze walizki diagnostycznej Clip Alliance. Dla sprzedawców proponowane są również specjalne szkolenia w formie e-learningu, zapewniające możliwość samokształcenia, największy nacisk położono w nich na kwestie techniczne. Już 2.300 osób, z których blisko połowę stanowią sprzedawcy, ukończyło w latach 2006–2007 program szkolenia w zakresie profesjonalnych zachowań «Jakość obsługi Renault». Program ten został opracowany przez Renault Academy – dział, którego wyłącznym celem jest opracowywanie szkoleń przeznaczonych dla sieci Renault. Aby upewnić się, że zmierzamy we właściwym kierunku, w 2006 roku przeprowadzono ankietę wśród ponad miliona klientów, którzy odebrali swój nowy samochód lub wyjechali z serwisu.
Do badań tych dodać należy coraz szerzej realizowane badania «tajemniczy klient», pozwalające na sprawdzenie stosowania w terenie tzw. „20 kluczowych zasad obsługi” Odpowiadają one 20 momentom, mającym zasadnicze znaczenia dla doświadczeń klienta w kontakcie z marką, pozwalającym ocenić relację miedzy klientem a obsługującym go koncesjonerem. Opisują one jakość obsługi przy przyjmowaniu samochodu do serwisu, szybkość reakcji na zapytania, przejrzystość informacji czy też zapewnienie innych środków transportu… Przykładowo, w 2006 roku we Francji przeprowadzono 2.500 badań „tajemniczy klient”. Pozwalają one wskazać słabe strony serwisu i stają się punktem wyjścia do opracowania planu działań naprawczych realizowanych wspólnie z koncesjonerem, aby pomóc mu w polepszeniu jakości obsługi. Jakość ta uległa poprawie już w 2006 roku – ilość klientów deklarujących zadowolenie lub duże zadowolenie z obsługi przez koncesjonera wzrosła z 71% do 75%. Nowa Laguna będzie stanowić jeden z elementów Planu Doskonalenia Jakości Renault PER4, którego celem jest zapewnienie zadowolenia klienta z procesu sprzedaży oraz obsługi posprzedażnej pojazdu.
Tutaj znajdziecie dalszą część prezentacji.
Najnowsze komentarze