Nowa linia produkcyjna jest instalowana w zakładach firmy IKCO w Iranie. IKCO jest spółką joint venture założoną przez Peugeota i Iran Khodro. Mieści się w Teheranie i ma za zadanie produkować i sprzedawać w Iranie i krajach regionu najnowsze modele marki Peugeot. Obaj udziałowcy mają po 50% akcji IKCO.
Wypełniając zapisy zawartej w ubiegłym roku umowy partnerzy przygotowują się do uruchomienia produkcji modelu 301. To kompaktowy sedan klasy entry, który będzie modelem wytwarzanym na mocy ubiegłorocznego porozumienia. Właśnie jest instalowana nowa linia produkcyjna, na której powstawać będą 301-ki.
Od paru miesięcy trwa już w Iranie masowa produkcja miejskiego SUV-a Peugeot 2008. Pierwsze modele niebawem powinny trafić do klientów. To samochód z wyższej półki, niż 301, ale z pewnością będzie chętnie wybierany przez Irańczyków. Wielu mieszkańców Iranu jest głodnych nowych technologii i nie chcą jeździć modelami rodem z XX wieku. Pragną nowych, nowoczesnych aut. A że sytuacja ekonomiczna coraz większej ilości mieszkańców Iranu pozwala na zakup nowego samochodu, więc rynek pierwotny kwitnie.
Po zdjęciu sankcji z Iranu dynamicznie rozwija się Iran Khodro. Dziś jest to już jednak koncern, który stawia warunki – oczekuje technologii i nowoczesnych rozwiązań. Mimo kilku dekad współpracy z Peugeotem i Citroënem Irańczycy twardo negocjowali kwestie powrotu do wspólnych działań.
Na targach w Teheranie, które odbywały się dwa tygodnie temu, prezentowano modele 2008 i 508 obok starszej 207-ki. Wkrótce na irański rynek trafi przystępny cenowo, przestronny Peugeot 301, a nie zdziwię się, jeśli w przyszłym roku zadebiutują tam większe SUV-y marki – modele 3008 i 5008. Zarówno Iran, jak i kraje tego regionu, postrzegane są jako rynki, które czeka dynamiczny rozwój w nadchodzących latach. Dobrze, że Francuzi tam są i mają ciekawe oferty partnerstwa.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie ilustracyjne (archiwum)
Najnowsze komentarze