W ubiegłym tygodniu w São Paulo w Brazylii rozpoczęły się ważne w tym regionie świata targi motoryzacyjne. Renault skupia się tam aktualnie na wprowadzeniu nowej linii SUV-ów, bo również klienci w Ameryce Łacińskiej chętnie wybierają tego typu samochody.
Renault pokazuje na targach w São Paulo nie tylko SUV-y. Nie brakuje tam aut „normalnych”, są też samochody sportowe, a także dwa nowe oszczędne silniki. Zacznijmy jednak od owych SUV-ów.
Cztery SUV-y pokazuje Renault na targach w São Paulo. Licząs od najmniejszych to Renault Kwid, Renault Captur, Renault Duster i Renault Koleos. Duster, to na tym rynku żadna nowość, ale aby podtrzymać zainteresowanie tym autem przygotowano wersję specjalną – Duster Extreme Concept.
„Trzy nowe SUV-y mają kluczowe znaczenie dla ciągłości naszej strategii rozwoju w Brazylii. Nowy ogólnoświatowy design naszej marki oraz technologie ułatwiające i uprzyjemniające korzystanie z samochodu na co dzień były priorytetami naszych działań w zakresie tych produktów” – powiedział podczas prezentacji aut na targach w São Paulo Fabrice Cambolive, prezes Renault Brasil.
Segment SUV-ów jest perspektywiczny także w Brazylii. Rośnie on w tym kraju niemal dwukrotnie szybciej niż rynek (8% vs. 15%).
SUV-y od Renault są klasycznymi przedstawicielami gatunku. Muskularna stylistyka, wyraźnie zaznaczone linie, wysoki prześwit, krótkie zwisy, dobre kąty natarcia i zejścia – to wszystko podoba się klientom i można to znaleźć w SUV-ach z rombem na masce.
Renault Captur
Na targach w São Paulo debiutuje Renault Captur. Na rynek trafi w lutym 2017 roku, ale już teraz można go – z okazji owych targów- kupić w przedsprzedaży. Dwukolorowe nadwozie z pewnością spodoba się klientom. Komfortowe wnętrze docenią zarówno dorośli, jak i dzieci. Nowoczesne technologie i wysoki poziom bezpieczeństwa, to w Renault standard.
Captur produkowany jest w brazylijskiej fabryce w mieście Paraná. W stosunku do europejskiego modelu został zmieniony przez specjalistów z Renault Tecnologia Américas. Ma to na celu możliwie jak najlepsze przystosowanie auta do oczekiwań klientów z Ameryki Łacińskiej.
Captur będzie na tych rynkach pozycjonowany wyżej, niż Renault Duster. Pod maskę trafi silnik 1.6 SCe (Smart Control Efficiency) łączony z manualną skrzynią biegów, bądź z przekładnią CVT X-Tronic, która zapewnia niskie zużycia paliwa i wysoki komfort doceniany szczególnie w dużych ośrodkach miejskich. Będzie też wersja napędzana 2-litrowym silnikiem łączona tylko z automatyczną skrzynią.
W przedsprzedaży z okazji targów zaoferowano właśnie tę mocniejszą wersję, w której wyposażeniu pojawiła się m.in. skórzana tapicerka i dwukolorowe nadwozie.
Renault Kwid
Na targach w São Paulo marka Renault prezentuje też przebojowego miejskiego SUV-a Kwid. To auto powstało w Indiach, ale wzbudziło wielkie zainteresowanie na całym świecie. Poza krajami Azji Południowo-Wschodniej trafi też w pierwszej kolejności do Ameryki Łacińskiej. W kolejce czekają już kraje afrykańskie.
Kwid został opracowany przez Alians Renault-Nissan na platformie CMF-A. Aż 80% samochodu zostało zmienione przez Renault Tecnologia Américas aby dostosować tego miejskiego SUV-a do wymogów klientów i prawa w krajach Ameryki Łacińskiej. Tym, na co zwrócono szczególną uwagę, był poziom bezpieczeństwa. Renault Kwid oferowany w Ameryce Łacińskiej będzie wyposażony w aż cztery poduszki powietrzne! W Indiach jest jedna, i to w najbogatszych wersjach. Tyle, że w Brazylii to auto będzie droższe, niż w Azji.
Nad południowoamerykańską wersją Kwida pochylili się też specjaliści z Renault Design América Latina (RDAL), którzy wprowadzili zmiany dotyczące materiałów wykończeniowych, czy stylistyki samochodu. Celem było uzyskanie wyższego pozycjonowania – Kwid nie będzie tu samochodem totalnie budżetowym.
Renault Koleos
Targi w São Paulo są też miejscem debiutu nowego Koleosa na kontynencie południowoameryakńskim. Auto niedawno można było oglądać w Paryżu, a globalnie zadebiutowało w kwietniu na targach w Pekinie. To duży SUV nawiązujący swoim wyposażeniem i przestronnością do dużych sedanów.
Pod maską Koleosa instalowany będzie 2,5-litrowy silnik z szesnastozaworową głowicą. Moc maksymalna sięgnie 182 KM (przy 6.000 obr./min.), a maksymalny moment obrotowy o wartości 244 Nm osiągany jest przy 4.000 obr./min. 90% wartości maksymalnej momentu obrotowego dostępnych jest już przy 1.800 obr./min. Dzięki temu auto jest bardzo elastyczne przy niskich i średnich zakresach obrotów. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w czasie krótszym niż 10 sekund.
Renault Koleos oferuje napęd 4×4 z bardzo łatwym przełączaniem między trybami 2WD, 4WD Auto i 4WD Lock. Na wyposażeniu w standardzie – sześć airbagów, czujniki martwego pola, automatyczne parkowanie, multimedialny system z 8,7-calowym ekranem dotykowym, 13 głośników audio Bose® Premium, panoramiczny szyberdach i szereg innych elementów.
Renault Duster
Na targach w São Paulo nie mogło zabraknąć Duster. To chętnie kupowany model oferowany w rozsądnej cenie. Klienci cenią go za dobre właściwości jezdne poza utwardzonymi drogami. W kończącym się już powoli roku odświeżono gamę silnikową –teraz Duster może być o nawet 18% oszczędniejszy, niż z poprzednimi jednostkami napędowymi.
Dustery w Ameryce Łacińskiej wyposażone są w system ESM (Energy Smart Management) zarządzający zużyciem paliwa wykorzystujący niektóre doświadczenia marki wyniesione z Formuły 1. Oczywiście dostępna jest też opcja EcoMode zmniejszająca moment obrotowy, co przekłada się na nawet 10-procentowe ograniczenie spalania. Duster ma też wskaźnik najoptymalniejszego momentu zmiany biegu.
Te cechy dostępne są też w pick-upie Duster Oroch.
Renault Duster Oroch
Duster Oroch, to kompaktowy pick-up, który został bardzo dobrze przyjęty. Na targach w São Paulo prezentowana jest wersja z automatyczną skrzynią biegów. Bo Duster Oroch, to nie tylko wół roboczy dla rolnika. To – podobnie jak w Polsce – auto wykorzystywane także w mieście. W wielkich aglomeracjach Brazylii, takich jak Rio de Janeiro, czy São Paulo, już 48% klientów kupujących nowe auto wybiera przekładnię automatyczną.
Duster Oroch z automatem jest bez wątpienia jednym z najbardziej wytrzymałych aut tego typu na rynku. Zwłaszcza, że skrzynia ta pozwala kierowcy na manualną zmianę przełożeń. Przekładnia stosowana w Dusterze Orochu została opracowana z uwzględnieniem efektywności samochodu, jak również komfortu użytkowania. Jest też świetnie dostosowana do prędkości na poszczególnych biegach.
Duster Extreme Concept
Wspomniany wcześniej Renault Design América Latina (RDAL) przygotował specjalnie na targi w São Paulo show car Duster Extreme Concept. Wygląda bardzo rasowo łącząc w swej stylistyce sport i solidność, wytrzymałość i młodzieńczą elegancję. Pod maską oczywiście 2-litrowy silnik i napęd 4×4. Całości dopełniają off-roadowe opony, wyciągarka, panel dachowy z lampami LED, podniesione zawieszenie itp. W środku też zadbano o czerwone – jak na zewnątrz – akcenty kolorystyczne, popodnosi atrakcyjność wizualną projektu.
Ale Renault w Ameryce Łacińskiej, to nie tylko SUV-u i pick-up. To także gama zwykłych aut, które odniosły niebagatelny sukces. One także pojawiły się na stoisku marki na Na targach w São Paulo.
Sandero
Najlepiej sprzedający się model Renault w Brazylii na targach w São Paulo prezentowany jest w wersji specjalnej Vibe. Pod maską nowy, zaledwie litrowy silnik SCe, elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, a w kabinie system MediaNAV 2.0. Auto wyposażono także w czujniki parkowania. Cechy wyróżniające tę wersję, to m.in. światła przeciwmgielne, białe elementy kloszy lamp tylnych, 15-calowe koła, czy podświetlane niebieskimi LED-ami głośniki.
Na targach w São Paulo prezentowane jest też Renault Sandero Stepway.
Renault Logan
Od niego zaczęła się „nowożytna era Dacii” w Europie, ale w Ameryce Łacińskiej Logan oferowany jest pod marką Renault. Klienci cenią to auto za przestronność, odporność mechaniczną, niskie koszty eksploatacji, a także za trzyletnią gwarancję. Na targach w São Paulo Renault pokazuje Logana ze sportowym kitem stylistycznym.
Pod maskę Logana również trafiają nowe silniki 1.0 SCe i 1.6 SCe. Są one odpowiednio nawet o 16% i 21% oszczędniejsze od poprzednio stosowanych w tym modelu jednostek napędowych.
Renault Fluence
Na targach w São Paulo pokazywany jest również jeden z najlepszych w swoim segmencie sedanów – Renault Fluence. Najważniejsza nowość w gamie tego modelu, to zespół napędowy składający się z silnika 2.0 16v Hi-Flex o mocy 143 KM (podczas zasilania etanolem) oraz automatycznej skrzyni CVT X-Tronic. Zestaw ten gwarantuje bardzo wysoki poziom przyjemności z jazdy. Wzrasta też poziom bezpieczeństwa – auto ma ESP, ABS z EBD i sześć poduszek powietrznych. Do wyposażenia trafia też system automatycznego zamykania pojazdu i składania lusterek podczas oddalenia się kierowcy z kartą hands free. System multimedialny R-Link ma teraz zintegrowany GPS i funkcje rozpoznawania komunikatów głosowych.
Silniki SCe
Wspomniałem już kilkukrotnie o nowych w Ameryce Łacińskiej silnikach SCe. To jednostki powstające w Kompleksie Ayrtona Senny w Paranie. Motor 1.o SCe ma trzy, a 1.6 SCe cztery cylindry. Łączą w sobie wysoką technologię, lepszą ekonomię zużycia paliwa i przyjemność z jazdy.
Silnik 1.0 SCe ma aluminiowy blok. Podczas zasilania etanolem jest w stanie dostarczyć 82 KM mocy, przy napędzaniu benzyną jest to o 3 KM mniej. To jednostka, która będzie oferowana przez Alians Renault-Nissan na całym świecie. Wykorzystuje m.in. technologię zmiennych faz rozrządu.
Silnik 1.6 SCe dostarcza 118 KM mocy przy zasilaniu etanolem i 115 KM, gdy napędzany jest benzyną, ale dotyczy to modeli Renault Logan i Sandero. Te samochody wyposażane są też w system Stop&Start. W Dusterze i Dusterze Orochu moce te sięgają odpowiednio 120 KM i 118 KM.
Sport
Renault od wielu lat obecny jest w sportach samochodowych, od rajdów, przez rajdy terenowe, po wyścigi, z Formułę E i Formułą 1 na czele. Wiele doświadczeń wyniesionych z tego zaangażowania trafia do samochodów cywilnych, a usportowione wersje samochodów Renault są cenione na wielu kontynentach. Ameryka Łacińska cieszy się z takich modeli, jak Clio R.S., Sandero R.S., Megane R.S., jak również tańsze, ale też ekscytujące modele gamy GT, jak np. Nowe Megane GT. Kilka z nich jest pokazywanych na targach w São Paulo.
Samochody elektryczne
Renault sprzedał już na całym świecie przeszło 350.000 samochodów elektrycznych i dysponuje największą gamą aut o takim napędzie na świecie. Na targach w São Paulo prezentowany jest Renault Zoe z nowym zespołem napędowym, który w cyklu NEDC uzyskał dystans 400 km. To oznacza, że w realnym ruchu miejskim Zoe jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu 300 km.
Ważne, że szybkość ładowania zespołu akumulatorów jest na dobrym poziomie. 30 minut ładowania pozwala na uzyskanie takiej ilości prądu, która pozwoli pokonać 80 km. Konstruktorom udało się zoptymalizować przesył energii do silnika, dzieki czemu sprawność całego układu znacząco wzrosła. Postarano się też o zmniejszenie zużycia prądu przez wyposażenie samochodu.
Na targach w São Paulo prezentowany jest także dwumiejscowy pojazd miejski o napędzie elektrycznym. To oczywiście Renault Twizy. Ma 20-konny silnik i potrafi się rozpędzić do 85 km/h, a zasięg wynosi nawet 100 km.
Rynek
Dziś Renault posiada 7,5% udziału w brazylijskim rynku nowych aut, ale tendencja jest wzrostowa. W ujęciu samego października udział ów wyniósł 7,8%. To o 0,4 punktu procentowego więcej, niż w październiku 2015 roku.
W Brazylii działa 290 dealerów marki, którzy swoim zasięgiem obejmują 86% terytorium kraju. Renault zdobywa nagrody nie tylko za sprzedaż, ale – co bardzo ważne – za obsługę posprzedażną.
Działa także Instytut Renault prowadzący akcje edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze