Od 1. lipca 2011 roku przestanie funkcjonować w Polsce system winietowy. Kierowcy ciężarówek i autobusów poruszający się wybranymi drogami ekspresowymi, autostradami i płatnymi odcinkami dróg krajowych będą od tej pory korzystać z elektronicznego systemu poboru opłat drogowych.
System ten, oznacza radykalny wzrost kosztów dla branży transportu drogowego. Co więcej, na podstawie porównania z wybranymi krajami UE w zakresie obowiązujących opłat, jak również planów rozszerzenia dróg objętych systemem ETC (Electronic Toll Collection) na terenie PL, możemy spodziewać się iż wydatki te będą w najbliższych latach rosły.
Przy obecnym systemie winietowym, średni koszt przejazdu za 1 km wynosi 8 gr. Nie jest tajemnicą iż działania rządu związane z wprowadzeniem nowego systemu elektronicznego mają na celu sprostaniu normom UE z zakresu ochrony środowiska. W związku z tym, pojazdy wydalające mniej spalin, poniosą zdecydowanie mniejsze koszty. Dla przykładu, opłata za zestaw ciągnik +naczepa od DMCZ > 12 t spełniający normę EURO 5, jest o 19 gr mniejsza niż opłata za ten sam zestaw z normą EURO 3 lub starszą.
Dzięki specjalnemu kalkulatorowi dostępnemu na stronie www.renault-trucks.pl zakładka „Z Tobą/Tnij Wydatki” użytkownicy mogą policzyć koszty jakie poniosą z tytułu opłat za przejazdy na drogach Polski, Słowacji, Czech, Niemiec i Austrii. Jednocześnie, kalkulator ten daje możliwość porównania kosztów poniesionych przez samochody wyposażone w nowoczesny, przyjazny środowisku silnik EEV.
Jednym ze sposobów na utrzymanie rentowności firmy jest zmniejszenie kosztów poprzez wymianę floty na bardziej ekologiczną. Pojazdy wyposażone w silniki EEV to nie tylko zdecydowanie niższe opłaty za przejazdy, ale również znacznie wyższa wartość przy odsprzedaży. Należy spodziewać się, że wraz z wejściem w dniu 1 lipca nowego systemu, ceny pojazdów spełniających normy Euro 3 i starszych, spadną. Jest to więc ostatni moment na odświeżenie floty.
Już wkrótce strona dla poszukujących dodatkowych zysków poszerzy się o atrakcyjne oferty serwisowe oraz pojazdów używanych.
Źródło: Renault Trucks Polska
Najnowsze komentarze