Zaprojektowane na płycie podłogowej C, znanej ze swoich zalet jezdnych, komfortu i bezpieczeństwa, Nowe Kangoo oferuje niespotykane w tym segmencie zalety użytkowe. Dzięki rozstawowi osi 2,70 m, cechuje się precyzyjnym, wyważonym i budzącym zaufanie zachowaniem. Wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo czynne i bierne jest takie jak w samochodzie rodzinnym. Nowe Kangoo jest wyposażone w ABS najnowszej generacji, system wspomagania nagłego hamowania i regulacji momentu obrotowego silnika przy redukcji biegów (MSR). Może również posiadać ESP z funkcją kontroli podsterowności (CSV) i układ zapobiegający poślizgowi kół pędnych (ASR).
Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników, Nowe Kangoo posiada nowoczesne układy wspomagające prowadzenie, pochodzące w większości z samochodów klasy wyższej (regulator i ogranicznik prędkości, automatycznie włączane reflektory, wycieraczki z czujnikiem deszczu), które nie były dostępne w poprzedniej generacji tego modelu. Nowe Kangoo jest również wyposażone w dwie do sześciu poduszek powietrznych, napinacze pasów z ogranicznikiem napięcia, wyprofilowanie przednich siedzeń i tylnej ławki zapobiegające tzw. nurkowaniu i trzy miejsca z systemem mocowania fotelika dla dzieci Isofix (w zależności od wersji).
1. Sympatyczne auto dla całej rodziny
– Solidna konstrukcja i sympatyczny design
– Wystroje wnętrza dostosowane do zróżnicowanych potrzeb
2. Komfort na wszystkich miejscach
– Jak w samochodzie osobowym
– Niespotykany w tym segmencie komfort termiczny i akustyczny
3. Niezwykle proste w obsłudze i funkcjonalne
– Wyjątkowe możliwości zmiany konfiguracji wnętrza
– Każda rzecz na swoim miejscu
4. Ekonomiczne silniki o wysokich osiągach
– 1.5 dCi 70 KM (50 kW), 85 KM (63 kW), 105 KM (78 kW), 105 KM FAP
– 1.6 16V 105 KM (78 kW)
– 1.6 8V 90 KM (66 kW)
– Nowe Kangoo i program Renault eco2
5. Dynamiczne zachowanie i poziom bezpieczeństwa jak w samochodzie osobowym
– Dynamiczne zachowanie odziedziczone po Scenicu
– Ochrona nieuznająca żadnych kompromisów
6. Obniżone koszty inwestycji zapewniające wyższą rentowność
– Nowe Kangoo – wyjątkowy samochód
– Nowe Kangoo jest skonstruowane, testowane i produkowane w oparciu o ten sam poziom wymagań, co Nowa Laguna
– Zmniejszone o 25% koszty rozwojowe
– MCA Maubeuge – zmodernizowany zakład
– Nowe Kangoo – jeden z filarów Kontaktu Renault 2009

1. SYMPATYCZNE AUTO DLA CAŁEJ RODZINY
Kangoo dogłębnie zmieniło segment kombivanów. Jego sympatyczny i pełen ekspresji wygląd, stanowiący nowość na tym rynku, zdobył uznanie rodzin – rodziców i dzieci. Nowe Kangoo jest jeszcze bardziej atrakcyjne – pociąga zdecydowanie nowoczesną, sympatyczną i pełną energii linią.
Solidna konstrukcja i sympatyczny design
Nowe Kangoo posiada krótką, mocną maskę podkreśloną masywnym zderzakiem. Reflektory o przejrzystych kloszach w kształcie kropli wody podkreślają nowoczesność pojazdu. Duża, wypukła i wysunięta do przodu szyba przednia oraz duże szyby boczne zalewają kabinę światłem. Maska z centralnym wyprofilowaniem nawiązuje do charakterystycznego dla Nowego Kangoo kształtu błotników.
Nowe Kangoo ma długość 4,21 m, rozstaw osi 2,70 m i bardzo krótkie zwisy. Duże wymiary mają bezpośrednie przełożenie na ilość miejsca w środku. Nowe Kangoo ma przesuwne drzwi po obu stronach. Dzięki klamkom przypominającym uchwyty lodówki drzwi otwierają się bez najmniejszego wysiłku. Zrezygnowano z listwy dachowej, dzięki czemu linia Nowego Kangoo jest bardziej płynna. Ma na to również wpływ cieńsza listwa zasłaniająca prowadnice bocznych drzwi, polakierowana na kolor nadwozia. Klapka wlewu paliwa jest również w tym samym kolorze co nadwozie i dobrze komponuje się stylistycznie. Pogrubione słupki drzwi zwiększają solidność, jakość i bezpieczeństwo.
Szerokość nadwozia Nowego Kangoo wynosi 1,83 m. Duża tylna szyba jest obramowana z każdej strony pionowymi światłami o geometrycznych kształtach. Nad kolumnami świateł znajduje się eleganckie wykończenie o miękkiej linii i kształcie zbliżonym do trójkąta, nadające Nowemu Kangoo charakterystyczny wygląd. Pośrodku klapy znajduje się znak Renault, a napis Kangoo jest umieszczony w dolnej części po lewej stronie.
Wystroje wnętrza dostosowane do zróżnicowanych potrzeb
Nowe Kangoo jest samochodem dla całej rodziny. Już w momencie wprowadzenia do sprzedaży Nowe Kangoo będzie dostępne w trzech wersjach (Authentique, Expression i Privilčge). Każda z nich charakteryzuje się innym poziomem wyposażenia i silnikami. Wspólnym elementem jest górna część deski rozdzielczej w kolorze ciemnografitowym i szary dół.
Wersja Authentique jest przyjazna i praktyczna. Już od tego poziomu Nowe Kangoo jest dostępne ze składaną tylną ławką, dzieloną w układzie 40/60, posiada również regulację wysokości kierownicy
i przednich pasów oraz funkcję oświetlenia drogi do domu Follow me Home. Nowe Kangoo jest wyposażone w ABS ze wspomaganiem nagłego hamowania, przednie poduszki powietrzne kierowcy
i pasażera oraz dwa mocowania Isofix na tylnej ławce. Cztery hamulce tarczowe i 15-calowe koła zapewniają dużą skuteczność hamowania. Wersja Authentique posiada praktyczną, ciemną tapicerkę, szare panele drzwiowe oraz wykładzinę w bagażniku.
Wersja Expression dysponuje bogatym wyposażeniem podnoszącym komfort. Drugie przesuwne drzwi boczne zapraszają do podróży. Fotel kierowcy ma regulowaną wysokość, na tablicy rozdzielczej pojawia się obrotomierz, auto jest również wyposażone w elektrycznie podnoszone szyby z przodu. Nawiewy powietrza na tylnych miejscach zapewniają wyższy poziom komfortu. Panele drzwiowe mają wstawki pokryte tkaniną dopasowaną kolorystycznie do jasnej tapicerki. Panel sterujący wentylacji
i centralna konsola są polakierowane na ciemnografitowy, opalizujący kolor.
Wersja Privilége oferuje wyraźnie bogatsze wyposażenie i wyższy poziom komfortu. Oprócz klimatyzacji obejmuje elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, przedni i tylny zderzak w kolorze nadwozia, składany fotel pasażera z przodu. Jasna tapicerka i ciemnografitowy, chromowany panel klimatyzacji oraz konsola centralna zwiększają elegancję wnętrza.
Wersje te mogą posiadać dodatkowe pakiety wyposażenia podnoszące komfort, przydatne podczas aktywnego spędzania wolnego czasu, dla dzieci lub pozwalające zmienić zewnętrzną stylistykę auta. Ponadto oferta obejmuje akcesoria multimedialne, które zostały zainaugurowane w Nowym Twingo. Renault oferuje wspornik do przenośnej nawigacji, montowany po lewej stronie w górze, gdzie jest dobrze widoczny dla kierowcy. W Nowym Kangoo jest również dostępny Audio Connection Box, pozwalający na słuchanie utworów z własnych zasobów muzycznych. Audio Connection Box jest umieszczony w schowku w desce rozdzielczej i wyposażony w wejścia umożliwiające podłączenie pamięci zewnętrznej USB, odtwarzacza mp3 lub iPoda, które można obsługiwać za pomocą pilota umieszczonego pod kierownicą. Dostępny jest także telefoniczny zestaw głośnomówiący z Bluetooth.
Nowe Kangoo może być wyposażone w dwuczęściowy szklany dach z uchylnym panelem przednim typu Pop up lub stały szklany nad tylnymi miejscami.

2. KOMFORT NA WSZYSTKICH MIEJSCACH
Przy tworzeniu Nowego Kangoo położono duży nacisk na komfort i wspólną przyjemność podróżowania. Dlatego też poprawiono jego zalety użytkowe. Dzięki większej długości Nowe Kangoo może zapewnić znacznie bardziej przestronne wnętrze o niespotykanych wymiarach.
Jak w samochodzie osobowym
Po zajęciu miejsca w Nowym Kangoo najbardziej zaskakuje duża ilość miejsca w środku. Kabina jest przestronna i pełna światła dzięki dużej powierzchni szyb. Nowe Kangoo to rodzinny samochód – może wygodnie pomieścić 5 dorosłych osób. Długość większa o 18 cm w stosunku do poprzedniej generacji przekłada się na znacznie większą ilość miejsca w środku. Dzięki zwiększonej o 118 mm w stosunku do Kangoo szerokości nad podłokietnikami, Nowe Kangoo może zaoferować 3 pełnowymiarowe miejsca z tyłu. Promień na wysokości kolan jest podobny jak w Vel Satisie – jest to najlepsza wartość w tej kategorii – 210 mm (o 43 mm więcej niż w Kangoo). W równym stopniu zadbano o osoby siedzące z przodu – szerokość nad podłokietnikami reprezentuje najlepszy poziom na rynku (1510 mm, czyli o 90 mm więcej niż w Kangoo).
W celu zapewnienia wyższego komfortu i jakości Nowe Kangoo ma całkowicie nową deskę rozdzielczą. Cechuje ją udana stylistyka, nowoczesne rozwiązania i dopracowana ergonomia, korzystnie wpływające na atrakcyjność wnętrza. Deska jest wyposażona w nowoczesne, wysokiej jakości instrumenty pokładowe z chromowanymi obwódkami (w zależności od poziomu wyposażenia). Krótkie przełączniki zespolone oraz pilot sterujący radiem, umieszczony pod kierownicą, w naturalny sposób same “wpadają” w rękę.
Aby zapewnić wyższy komfort, radioodtwarzacz i system nawigacji (w opcji) posiadają niezależny wyświetlacz (w zależności od wersji). Dzięki głębokiemu daszkowi informacje wyświetlane na tablicy rozdzielczej są łatwo czytelne niezależnie od natężenia światła. Szczególną uwagę zwrócono na jakość materiałów i ich wykończenie. Słupki drzwiowe są obecnie zasłonięte.
Szczególnie starannie dopracowano ergonomię na miejscu kierowcy, aby zapewnić optymalny komfort podczas prowadzenia pojazdu. Umieszczona na centralnej konsoli dźwignia zmiany biegów sama “wchodzi” w rękę. Dzięki możliwości regulacji wysokości siedzenia (+/- 20 mm), kierowca ma zapewnioną optymalną ergonomię, do której przyczynia się również pojawienie się podparcia pod stopę. Pozycja ciała kierowcy jest taka jak w vanie. Zmieniono również siedzenia, aby zapewniały lepsze podparcie. Oparcia mogą być wyposażone w stoliki (w zależności od wyposażenia). Wyróżniająca się oryginalną, “lotniczą” stylistyką dźwignia hamulca ręcznego, podobna do tej, która jest oferowana w Mégane, pozwoliła wygospodarować duży schowek między siedzeniami. W trosce o komfort i ergonomię, panel włączników szyb elektrycznych jest obecnie umieszczony na podłokietnikach w drzwiach. Aby ułatwić dostęp do tylnych miejsc, oboje przesuwnych drzwi bocznych otwiera się z łatwością na szerokość 635 mm.
W Nowym Kangoo zadbano o najmniejsze szczegóły składające się na przyjazne wnętrze. Łączność między przednimi a tylnymi miejscami zapewnia dodatkowe, wypukłe lusterko umieszczone w konsoli dachowej (w opcji). Umożliwia ono bez konieczności przestawiania lusterka wstecznego kontakt wzrokowy z pasażerami siedzącymi z tyłu, co jest szczególnie cenne w przypadku dzieci. Z tyłu pojawiają się elektrycznie podnoszone szyby (w opcji), absolutna nowość w tym segmencie, w całości chowające się w przesuwnych drzwiach bocznych. W celu zapewnienia lepszej ergonomii wyłącznik został umieszczony na obiciu środkowego słupka. Pasażerowie siedzący z tyłu mogą mieć również do dyspozycji gniazdo 12V (w zależności od wersji), znajdujące się w dolnej części konsoli centralnej, na której wsparty jest podłokietnik.
Niespotykany w tym segmencie komfort termiczny i akustyczny
Nowe Kangoo oferuje komfort termiczny i akustyczny godny vana. Po pierwsze jest wyposażone (w zależności od poziomu wyposażenia) w automatyczną, wyjątkowo sprawną klimatyzację zarówno pod względem szybkości działania jak i cichej pracy. Dzięki doprowadzeniu nawiewu na stopy wszystkich pasażerów zarówno z przodu jak i z tyłu kabiny panuje wyrównana temperatura.
W celu zminimalizowania poziomu hałasu, w Nowym Kangoo wykorzystano rozwiązania, które umożliwiły redukcję hałasu w innych samochodach Renault. Dużo uwagi poświęcono podwoziu, aby osiągnąć pożądany efekt akustyczny. Zastosowanie specjalnych pianek rozprężnych w profilach zamkniętych pozwoliło wyeliminować rozchodzenie się hałasu pochodzącego z zespołu napędowego
i z zewnątrz. Nadkola, podłoga i wykładzina bagażnika są wyłożone materiałem zawierającym 15 mm warstwę filcu, ograniczającym rozchodzenie się drgań. Wszystkie podjęte środki pozwoliły obniżyć
o 3 dB dźwięki o wysokiej częstotliwości, co jest równoznaczne ze zmniejszeniem hałasu o 50%. Dzięki zastosowaniu ramy podsilnikowej z układem tłumienia drgań, Nowe Kangoo łączy komfort akustyczny z precyzją prowadzenia.

3. NIEZWYKLE PROSTE W OBSŁUDZE I FUNKCJONALNE
Nowe Kangoo pozwala swobodnie zmieniać konfigurację wnętrza. Praktyczne, zaprojektowane z myślą o aktywnym spędzaniu wolnego czasu, wprowadza nową koncepcję ergonomii oraz przestronnego i przyjaznego wnętrza w segmencie kombivanów.
Funkcjonalne dzięki możliwości zmiany konfiguracji wnętrza
Nowe Kangoo zostało zaprojektowane, aby ułatwić codzienne życie. Załadunek jest niezwykle prosty dzięki niespotykanej w tym segmencie modułowej koncepcji wnętrza. Konstruktorzy Renault opracowali system składania tylnej ławki, który pozwala uzyskać po jej złożeniu płaską podłogę. Tylną ławkę dzieloną w układzie 40/60 można z łatwością złożyć jednym ruchem za pomocą dźwigni znajdującej się w górnej części oparcia, Umożliwia to położenie oparcia płasko na siedzeniu. Specjalna wkładka łącząca podłogę bagażnika ze złożonym oparciem umożliwia uzyskanie ciągłej, płaskiej powierzchni. Na wypadek konieczności przewozu długich przedmiotów można złożyć w identyczny sposób przednie siedzenie pasażera (w zależności od wersji). Przestrzeń między złożonym przednim siedzeniem i tylną ławką została zmniejszona do minimum. Funkcja ta pozwala na łatwy załadunek przedmiotów o długości do 2,50 m. Nowe Kangoo oferuje do 6 różnych konfiguracji wnętrza, przystosowanych do różnych potrzeb ładunkowych. System wspomagania pozwala na przywrócenie początkowego położenia ławki bez najmniejszego wysiłku.
Pojemność bagażnika można zwiększyć z 660 l (mierzonej do półki) do 1,3 m3 (mierzonej pod dach) w konfiguracji pięciomiejscowej. Wystarczy jeden ruch ręki, aby złożyć tylną ławkę i zwiększyć pojemność do 2,6 m3 w konfiguracji z siatką utrzymującą bagaż pozwalającą na załadunek do samego dachu (w opcji) lub do 1,5 m3 w przypadku załadunku do wysokości oparć przednich siedzeń. Po złożeniu dodatkowo siedzenia pasażera z przodu uzyskujemy pojemność do 2,3 m3 (przy załadunku pod dach z wykorzystaniem siatki utrzymującej bagaż). Dostęp do bagażnika o płaskiej podłodze ułatwia niski próg – od 587 mm do 615 mm w zależności od wersji.
Bagażnik jest wyposażony w półkę, którą w zależności od potrzeby można umieścić na dwóch różnych wysokościach. Wytrzymuje ona obciążenie do 50 kg. Konstruktorzy Renault opracowali również nowatorskie rozwiązanie pozwalające na wsunięcie półki za oparcie tylnych siedzeń, aby Nowe Kangoo było jeszcze bardziej praktyczne i łatwe w obsłudze. Użytkownik nie musi się więc martwić o to, gdzie ją schować, gdy będzie chciał wykorzystać pełną pojemność bagażnika (1.312 l) załadowując go aż po dach, zabezpieczając jednocześnie przewożony bagaż przy użyciu siatki utrzymującej bagaże, z możliwością jednoczesnego przewiezienia 5 osób.
Każda rzecz na swoim miejscu
Niezwykłe jak na ten segment możliwości konfiguracji wnętrza sprawiają, że Nowe Kangoo jest bardzo przyjemnym i praktycznym samochodem w codziennej eksploatacji. Ponadto jest wyposażone w pomysłowo rozwiązane schowki. Nowe Kangoo dysponuje rozmieszczonymi po całej kabinie schowkami o łącznej pojemności niemal 77 l (w zależności od wersji):
– 3 schowki typu lotniczego do dyspozycji pasażerów siedzących z tyłu;
– schowek nad przednią szybą o pojemność 13 l. Można w nim umieścić atlas drogowy lub inne przedmioty takie jak parasol czy marynarka;
– schowek w konsoli centralnej, pomiędzy przednimi siedzeniami (w zależności od wersji);
– schowek w desce rozdzielczej o pojemności 15 l;
– schowki w podłodze przed tylnymi siedzeniami;
– kieszenie w przednich drzwiach o pojemności 4 l każda, z miejscem na 1,5-litrową butelkę wody;
– schowki formatu A4 w desce rozdzielczej, gdzie z łatwością można zmieścić różne dokumenty, wraz z miejscem na długopisy;
– inne schowki o pojemności 5 l (uchwyty na kubki, kieszenie, miejsce na telefon, itp).
Nowe Kangoo jest przeznaczone dla klientów poszukujących funkcjonalnego i pomysłowego samochodu. Doskonałym przykładem uniwersalnego charakteru Nowego Kangoo jest system relingów dachowych “2 w 1” (dostępny w opcji). Bez użycia narzędzi można je przestawić w poprzek dachu. Wytrzymują obciążenie do 80 kg. W celu zapewnienia bezpieczeństwa kontrolki oraz sygnał dźwiękowy informują o prawidłowym zablokowaniu poprzeczek. Założenie bagażnika dachowego czy przewóz dużego przedmiotu nigdy nie były tak łatwe!

4. EKONOMICZNE SILNIKI O WYSOKICH OSIĄGACH
Nowe Kangoo jest wyposażone w bogatą gamę silników przystosowanych do zróżnicowanych potrzeb klientów. Ich wspólną cechą jest solidna konstrukcja, oszczędne zużycie paliwa i niska emisja spalin. Jeden z silników wysokoprężnych będzie oferowany z filtrem cząstek stałych.
1.5 dCi 70 KM (50 kW), 85 KM (63 kW), 105 KM (78 kW), 105 KM FAP
Cieszący się uznaniem ze względu na cichą pracę, osiągi, komfort eksploatacji i niskie koszty użytkowania, jak również niską emisję spalin, silnik 1.5 dCi jest oferowany w Nowym Kangoo
w 3 poziomach mocy. Wersje 70 KM (50 kW), 85 KM (63 kW) i 105 KM (78 kW) odpowiadają na różne potrzeby użytkowników. Podstawowa wersja – rozwijająca 70 KM (50 kW) przy 4.000 obr/min jest symbolem niskich kosztów eksploatacji. Osiąga moment 185 Nm przy 1.750 obr/min. Dzięki niskiemu zużyciu paliwa – 5,2 l/100 km w cyklu mieszanym, emisja CO2 wynosi jedynie 138 g/km, dzięki czemu Nowe Kangoo jest najbardziej przyjaznym dla środowiska kombivanem. Silnik ten współpracuje z 5-biegową skrzynią mechaniczną.
Wersja rozwijająca 85 KM (63 kW) przy 3.750 obr/min jest niezwykle uniwersalna. Moment 200 Nm dostępny od 1.750 obr/min, sprawia, że czuje się równie swobodnie w mieście, co na długich dystansach. Nowe Kangoo wyposażone w ten silnik zapewnia bardzo atrakcyjny stosunek osiągów do zużycia paliwa. Spala zaledwie 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym, a jego emisja CO2 wynosi 140 g/km. Podobnie jak poprzednia wersja współpracuje z 5-biegową skrzynią mechaniczną.
Nowe Kangoo może być również napędzane najmocniejszą wersją silnika 1.5 dCi, którą można także znaleźć pod maską Clio, Modusa, Megane’a, Scenica i Nowej Laguny. Rozwija ona moc 105 KM przy 4.000 obr/min i osiąga moment obrotowy 240 Nm przy 2.000 obr/min, co pozwala spełnić oczekiwania klientów ceniących sobie przyjemność bardziej dynamicznej jazdy. Wyposażona w układ wtrysku common mail drugiej generacji i turbo o zmiennej geometrii, i osiągająca ciśnienie wtrysku 1.600 bar, gwarantuje doskonałe osiągi. Nie są one bynajmniej uzyskiwane kosztem podwyższenia zużycia paliwa – wynosi ono jedynie 5,5 l/100 km w cyklu mieszanym. Tak niskie spalanie jest możliwe dzięki zastosowaniu wtryskiwaczy piezoelektrycznych i 6-biegowej skrzyni mechanicznej. Pod względem emisji hałasu, zastosowanie podwójnego, amortyzowanego koła zamachowego eliminuje brzęczenie podczas pracy na niskich obrotach. Silnik ten może być również wyposażony w filtr cząstek stałych. Pozwala on na wyeliminowanie sadzy dzięki zastosowaniu dodatkowego wtryskiwacza w układzie wydechowym.
1.6 16V 105 KM (78 kW)
Silnik 1.6 16V rozwija moc 105 KM (78 kW) przy 5.750 obr/min i maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 3.750 obr/min, i zapewnia dużą przyjemność jazdy. Dzięki łożyskowanym dźwigniom w układzie rozrządu i zastosowaniu lżejszych materiałów zapewnia stosunkowo niskie zużycie paliwa – 7,7 l/100 km w cyklu mieszanym. Zazwyczaj współpracuje z 5-biegową skrzynią mechaniczną, ale jest również dostępny z 4-przełożeniową skrzynią automatyczną Proactive. W samochodach wyposażonych w tę właśnie skrzynię, silnik 1.6 16V osiąga nieco większy moment obrotowy – 152 Nm przy 4.000 obr/min.
1.6 8V 90 KM (66 kW)
Ten silnik o mocy 90 KM (66 kW) przy 5.500 obr/min jest znany w gamie Renault z solidnej konstrukcji, niezawodności i wysokiej sprawności. Moment obrotowy 128 Nm jest dostępny w szerokim zakresie obrotów – od 3.000 obr/min aż do 4.500 obr/min. Ekonomiczny i łatwy w eksploatacji spala jedynie 7,9 l/100 km, co zapewnia dość niski poziom emisji CO2 (195 g/km). Będzie sprzedawany wraz z 5-przełożeniową skrzynią mechaniczną. Do sprzedaży trafi w drugim półroczu 2008 roku.
Nowe Kangoo i program Renault eco2
Dwie wersje Nowego Kangoo spełniają kryteria przyznania znaku Renault eco2: są to auta wyposażone w silnik 1.5 dCi o mocy 70 KM (50 kW) i 85 KM (63 kW). Znak Renault eco2 jest świadectwem działań podejmowanych przez Renault na rzecz ochrony środowiska i wyróżnia samochody, które jednocześnie spełniają przyjęte kryteria ekologiczne i ekonomiczne: są produkowane w zakładach posiadających certyfikat ISO 14001, ich emisja CO2 nie przekracza 140 g/km (lub są to auta napędzane bioetanolem E85 lub biodieslem B30) i min. 5 % zastosowanych tworzyw sztucznych pochodzi z recyklingu.
Renault kontynuuje działania podjęte w tym kierunku – od drugiego półrocza 2008 roku będzie dostępne Nowe Kangoo w wersji z silnikiem 1.6 16V na bioetanol E85 oraz z silnikiem 1.5 dCi 85 KM na biodiesel B30. Zastosowanie biodiesla B30 będzie wkrótce również możliwe w innych silnikach wysokoprężnych Euro 4 bez filtra cząstek stałych oraz we wszystkich silnikach wysokoprężnych spełniających normę Euro 5.

5. DYNAMICZNE ZACHOWANIE I POZIOM BEZPIECZEŃSTWA JAK W SAMOCHODZIE OSOBOWYM
Nowe Kangoo, opracowane na płycie podłogowej Scenica, cieszącej się uznaniem dla swych zalet jezdnych, komfortu i bezpieczeństwa, oferuje zalety niespotykane w segmencie kombivanów.
Dynamiczne zachowanie
Podobnie jak w innych dziedzinach, konstruktorzy Renault wykorzystali w Nowym Kangoo najlepsze rozwiązania. Wykorzystano płytę podłogową Scenica, cieszącego się uznaniem w segmencie vanów ze względu na dynamiczne zachowanie i komfort. W stosunku do poprzedniej generacji poszerzono rozstaw przednich i tylnych kół, aby zapewnić lepsze zachowanie.
Rozstaw kół przednich wynosi obecnie 1,52 cm (+ 121 mm), a tylnych – 1,53 mm (+ 118 mm). Zmienił się również rozstaw osi i obecnie wynosi 2,70 m.
Przednie zawieszenie typu McPherson jest wyposażone w dolny wahacz prostokątny, zapewniający odpowiednią sztywność i precyzję prowadzenia oraz wysoką zdolność tłumienia drgań. Nastawy przednich i tylnych amortyzatorów zostały zmienione w celu zapewnienia optymalnego kompromisu komfortu i precyzji zachowania w zależności od obciążenia samochodu. Tylne zawieszenie obejmuje oś o programowanym ugięciu i sprężynach śrubowych ze stabilizatorem poprzecznym o średnicy 15,1 mm. Konstrukcja zapewnia precyzyjne zachowanie i dobre trzymanie nadwozia, budzące poczucie zaufania do samochodu. Cała płyta podłogowa z układem jezdnym przyczynia się do zmniejszenia przechyłów bocznych i poprawy stabilności Nowego Kangoo na zakrętach. Praktycznie nie ma różnicy między przechyłami pojazdu pustego i obciążonego, co zapewnia precyzyjne i przewidywalne zachowanie pojazdu w każdej konfiguracji.
Nowe Kangoo jest wyposażone w układ kierowniczy o zmiennym wspomaganiu elektrycznym nowej generacji. Kolumna kierownicy posiada regulację wysokości. Nastawy układu kierowniczego zapewniają łatwe manewrowanie podczas jazdy po mieście – średnica skrętu wynosi 10,7 m – oraz precyzyjne prowadzenie, budzące poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.
15-calowe koła gwarantują dobre trzymanie się drogi, budzące poczucie zaufania do auta. Ważnym elementem składowym dobrego zachowania Nowego Kangoo jest również układ hamulcowy, zapewniający drogę hamowania na najlepszym poziomie na rynku. Duże wentylowane tarcze hamulcowe na wszystkich kołach (o średnicy 280 mm z przodu, 274 mm z tyłu) gwarantują skuteczne hamowanie. Parametry układu zapewniają drogę hamowania długości 39 m po 10 kolejnych hamowaniach z prędkości 100 do 0 km/h.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego
Poziom bezpieczeństwa czynnego Nowego Kangoo jest taki sam jak w samochodzie rodzinnym. Wszystkie wersje są wyposażone w ABS Bosch 8.0 z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV), system wspomagania nagłego hamowania oraz funkcję automatycznego włączania świateł awaryjnych. Po raz pierwszy Nowe Kangoo będzie wyposażone w system kontroli trakcji ESP, dostępny w wersjach Expression i Privilčge. W połączeniu z funkcją kontroli podsterowności (CSV) zapewnia on niezrównany poziom bezpieczeństwa w tym segmencie. Układ zapobiegania poślizgowi kół pędnych (ASR) i regulacji momentu obrotowego silnika przy redukcji biegu (MSR) uzupełniają wyposażenie umożliwiające ruszenie z miejsca nawet w warunkach słabej przyczepności oraz uniknięcie zablokowania kół przy zdjęciu nogi z gazu lub hamowaniu na śliskiej nawierzchni.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom Nowego Kangoo, auto zostało wyposażone w nowoczesne systemy wspomagające prowadzenie, przejęte w większości z samochodów wyższej klasy i niedostępne w modelu poprzedniej generacji. W zależności od poziomu wyposażenia Nowe Kangoo może mieć montowany seryjnie lub w opcji regulator i ogranicznik prędkości, funkcję automatycznego włączania reflektorów, radar cofania ułatwiający parkowanie, wycieraczki z funkcją automatycznego wykrywania deszczu. Duża powierzchnia szyb Nowego Kangoo, ergonomia miejsca kierowcy oraz kształt lusterek bocznych zapewniają lepszą widoczność.
Ochrona bez kompromisów
W celu zagwarantowania optymalnej ochrony wszystkim użytkownikom, Nowe Kangoo posiada bezpieczną konstrukcję oraz wysokiej klasy wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo. Najważniejszym elementem mającym wpływ na bezpieczeństwo pasażerów jest konstrukcja pojazdu. W przypadku Nowego Kangoo jest ona zbudowana ze stali i innych materiałów doskonale pochłaniających i rozpraszających energię zderzenia. Kabina stanowi rodzaj kapsuły ratunkowej zabezpieczającej przed wgnieceniem podzespołów znajdujących się w przedniej części pojazdu podczas zderzenia czołowego.
Oba pasy bezpieczeństwa na przednich miejscach są wyposażone w pirotechniczne napinacze, zapewniające optymalne utrzymanie ciała w razie zderzenia. Wszystkie pasy bezpieczeństwa montowane w Nowym Kangoo posiadają wbudowane ograniczniki napięcia o parametrach zapewniających skuteczną ochronę klatki piersiowej. W zależności od wyposażenia auto może mieć zamontowane od dwóch do sześciu poduszek powietrznych: dwie poduszki czołowe, dwie poduszki chroniące klatkę piersiową oraz po raz pierwszy – dwie poduszki kurtynowe, Siedzenie przednich foteli oraz tylnej ławki posiada specjalne wyprofilowanie zapobiegające tzw. nurkowaniu i zapewniające ochronę miednicy w przypadku zderzenia czołowego.
W razie zderzenia czołowego pasażerów chronią również inne elementy wyposażenia – ulegająca odkształceniu konstrukcja kierownicy wykonana z magnezu czy też paddingi i metalowa osłona kolumny kierownicy ograniczające ryzyko obrażeń dolnych kończyn. Nowe Kangoo jest wyposażone ponadto w system składania pedału gazu w celu ograniczenia ryzyka obrażeń kostek kierowcy.
W celu zapewnienia wyższego poziomu bezpieczeństwa i komfortu osoby siedzące z przodu mają do swojej dyspozycji siedzenia wyposażone w zagłówki pochłaniające energię w przypadku uderzenia w tył pojazdu. Ta wprowadzona w Clio III technologia pozwala na znaczne ograniczenie obrażeń szyi podczas zderzenia powodujące gwałtowne szarpnięcie głowy do przodu. Regulacja wysokości zagłówków odbywa się poprzez przesunięcie zagłówka na prowadnicy – nie ma już wsuwanych w oparcie prętów. Tylne miejsca są wyposażone w trzy wsuwane w oparcia zagłówki, co zapewnia lepszą widoczność do tyłu. Ławka została również wzmocniona, aby utrzymać przesuwające się podczas zderzenia bagaże. Całości dopełnia siatka utrzymująca bagaże (montowana w opcji), zabezpieczająca pasażerów przed ewentualnym przesunięciem się przedmiotów znajdujących się w bagażniku.
W przypadku instalacji fotelika dla dziecka na przednim siedzeniu istnieje możliwość wyłączenia poduszki powietrznej pasażera. Dzięki systemowi Isofix, oferowanemu również na bocznych miejscach z tyłu, można łatwo i bezpiecznie zamocować fotelik dla dziecka.

6. OBNIŻONE KOSZTY INWESTYCJI ZAPEWNIAJĄCE WYŻSZĄ RENTOWNOŚĆ
Dziesięć lat temu, dzięki swojej uniwersalności i przestronnemu wnętrzu, Kangoo zrewolucjonizowało segment kombivanów. Nowe Kangoo będzie mogło wykorzystać wyjątkowy kapitał sympatii, jakim cieszyła się poprzednia generacja – nowa generacja łączy funkcjonalność samochodu dostawczego z komfortem samochodu osobowego.
Dzięki ograniczeniu wydatków inżynieryjnych i nakładów inwestycyjnych, Nowe Kangoo może zapewnić konkurencyjny poziom cen, porównywalny do cen Kangoo.
Nowe Kangoo jest produkowane w zakładach MCA w Maubeuge we Francji, tradycyjnie związanych z produkcją Kangoo. Obecnie zostały znacznie zmodernizowane, mogą się również poszczycić najwyższą produktywnością wśród europejskich zakładów pojazdów dostawczych.
Nowe Kangoo – wyjątkowy samochód
Od momentu wprowadzenia w 1997 roku wyprodukowano ponad 2,3 mln Kangoo na czterech kontynentach: w zakładach MCA w Maubeuge (Francja), w Casablance (Maroko), Cordobie (Argentyna) i Kuala Lumpur (Malezja). Na rynku osobowych kombivanów Kangoo stale plasuje się w pierwszej trójce, a jego udział w rynku na koniec września 2007 wyniósł 20,3%. Od momentu wprowadzenia w październiku 1997 roku, wyznacza tendencje na tym rynku i pozostaje wierne swojemu stylowi: sympatycznego, funkcjonalnego i prostego samochodu.
Bardziej praktyczne i komfortowe Nowe Kangoo łączy przyjemność prowadzenia i jakość wykończenia samochodu osobowego Renault z niezawodnością typową dla pierwszej europejskiej furgonetki – Kangoo Express. Jego zadaniem jest przywiązanie obecnych klientów dzięki porównywalnej cenowo ofercie (dla wersji z analogicznym silnikiem i poziomem wyposażenia) z ofertą poprzedniej generacji oraz zdobycie nowych grup docelowych rodzin ceniących sobie praktyczne i komfortowe auta.
Wersje osobowe i dostawcze Nowego Kangoo były opracowywane jednocześnie w celu optymalizacji procesu – w Nowym Kangoo wykorzystano założenia techniczne samochodów dostawczych gwarantujące wysoką niezawodność. Skonstruowane na płycie podłogowej Scenica, zapewnia wyższy komfort, lepsze zachowanie na drodze, mocniejsze hamulce oraz większą ładowność niż Kangoo.
Nowe Kangoo jest skonstruowane, testowane i produkowane w oparciu o ten sam poziom wymagań, co Nowa Laguna
Nowe Kangoo zostało zaprojektowane przez mieszczący się w Villiers Saint Frédéric (Francja) i zatrudniający ponad 1.000 inżynierów i techników Dział Konstrukcyjny Dyrekcji Samochodów Dostawczych Renault (i-DVU), wyspecjalizowany w samochodach dostawczych. W Nowym Kangoo wykorzystano innowacyjne rozwiązania w zakresie jakości wdrożone dla Nowej Laguny w ramach programu Excellence Qualité (Doskonała jakość).
Już w początkowych fazach projektowych uwzględniono konieczność zapewnienia niezawodności i zmniejszenia usterkowości. Na podstawie zebranych danych o usterkach w porównywalnych samochodach, w planie Excellence Qualité określono 350 potencjalnych problemów. Plan działania objął wszystkie czynniki pozwalające uniknąć awarii skutkującej unieruchomieniem pojazdu: konstrukcję produktu, jakość produkcji, niezawodność części i podzespołów, metody obsługi posprzedażnej. Wspomniany plan Doskonałości objął wszystkie sektory firmy.
Pracownicy zakładu zostali włączeni w prace już na etapie pierwszych prototypów – oddelegowano zespół 150 osób:
– do i-DVU, gdzie wzięły udział w opracowywaniu instalacji produkcyjnych nowej blacharni,
– do Ośrodka Opracowywania Prototypów Samochodowych (CRPV) w Technocentre w Guyancourt we Francji, gdzie brały udział w produkcji prototypów i pracowały nad ułatwieniem montażu Nowego Kangoo.
Cała dokumentacja techniczna opisująca operacje montażowe została opracowana już na etapie pierwszych prototypów. Jej celem było określenie prawidłowego sposobu wykonywania czynności montażowych w celu zapewnienia wysokiej jakości już w momencie rozpoczęcia produkcji w zakładzie. W sumie przed uruchomieniem produkcji wprowadzono 3800 ulepszeń produktu i procesu dzięki informacjom przekazanym przez pracowników zakładów (przykładem może być zmiana podłączenia okablowania deski rozdzielczej).
W ramach testów Nowe Kangoo pokonało ponad 3,5 mln km, czyli dwukrotnie więcej niż w przypadku pierwszej generacji Kangoo. Było testowane w ekstremalnych warunkach: przejechało 2.000 km w szwedzkiej części Laponii i spędziło ponad 1.200 godzin w komorze słonecznej. Zaostrzono również wymagania dotyczące wytrzymałości komponentów: drzwi, klapy, nadwozia, układu jezdnego. Po zakończeniu testów samochody były demontowane w celu upewnienia się, czy nie ma żadnych ukrytych wad i usterek.
Nowe Kangoo jest produkowane we Francji w zakładach MCA (Maubeuge Construction Automobile), posiadających certyfikat ISO 9001, tradycyjnie związanych z produkcją Kangoo. W celu zapewnienia Nowemu Kangoo osiągnięcia najwyższego poziomu jakości w tym segmencie już w momencie wprowadzenia do sprzedaży i poprawić wyniki poprzedniej generacji, uznawanej za best in class, MCA stosuje metody i narzędzia SPR (Systemu Produkcji Renault), wykorzystując doświadczenia zebrane podczas udanego wdrożenia do produkcji poprzednich modeli (Nowe Twingo w Novo Mesto, Nowa Laguna w Sandouville). Wysoką jakość Nowego Kangoo zapewniają również wysoko wykwalifikowani operatorzy. Łącznie przeprowadzono 110.000 godzin szkoleń. Dotyczyły one głównie metod pracy na stanowiskach oraz osiągnięcia odpowiedniej sprawności i wyuczenia czynności montażowych, w celu ograniczenia ryzyka nieodpowiedniej jakości.

9 konkretnych działań, których celem jest zagwarantowanie najwyższego poziomu jakości
w zakładzie:
– zwiększenie liczby punktów zgrzewania elementów z blachy o 50% w celu zapewnienia lepszej geometrii;
– zastosowanie elastycznej linii produkcyjnej spełniającej standardy Nissana do produkcji boków nadwozia;
– stanowisko kontroli laserowej na linii produkcyjnej kontrolujące 100% wyprodukowanych nadwozi i zapewniające utrzymanie wysokiego poziomu jakości w czasie rzeczywistym;
– modernizacja lakierni w celu poprawy wyglądu powłok lakierniczych (widoczna jakość);
– wdrożenie systemu dostarczania odpowiednich części na taśmę montażową (strike zone) w celu zapewnienia prawidłowego montażu i wyeliminowania ryzyka zamontowania nieprawidłowej części;
– wdrożenie systemu zapobiegającego zapominaniu w celu zapewnienia zgodności operacji montażowych ze standardami (Poka Yoke);
– organizacja i wzmocnienie kontroli na taśmie montażowej (tzw. checkmeni i operatorzy wykonujący poprawki) w celu wykrywania nieprawidłowości i ich usuwania od razu na linii produkcyjnej oraz określenia przyczyny w celu jej wyeliminowania;
– budowa hali Kontroli zadowolenia Klienta przeznaczonej do kontroli jakości, a także toru
do kompleksowych jazd próbnych pozwalającego na testowanie wszystkich egzemplarzy pojazdów ze zwróceniem szczególnej uwagi na elektronikę;
– wdrożenie systemu ładowania i kontroli akumulatorów w 100% pojazdów.
Zmniejszone o 25% koszty rozwojowe
Oszczędności te zostały osiągnięte dzięki wprowadzeniu zasady carry over (wykorzystania podzespołów z innych modeli, w szczególności Scenica – płyta podłogowa C), wprowadzeniu wspólnych standardów procesów produkcyjnych wraz z Nissanem oraz oszczędnościom w dziedzinie prac projektowych i zakupach.
Zróżnicowanie konstrukcji Nowego Kangoo zostało uwzględnione na bardzo wczesnym etapie, aby uniknąć projektowania nowych części i maksymalnie wykorzystać komponenty z banku podzespołów Renault (części konstrukcji, zawieszenia silnika, wspomaganie układu kierowniczego). Zastosowanie modelizacji cyfrowej w fazie projektowej pozwoliło na skrócenie procesu o jedną fazę prototypów. Koszty rozwojowe zostały znacząco zmniejszone dzięki zmniejszeniu ilości testowanych egzemplarzy i modelizacji licznych crash-testów.
Bardzo wcześnie w projekt zaangażowano również dostawców podzespołów do Nowego Kangoo, wykorzystując narzędzie zapewnienia jakości u dostawców Aliansu – ANPQP. Te standardowe narzędzie Aliansu Renault-Nissan pozwala na zapewnienie jakości kupowanych części zarówno poprzez kontrolę jakości samej części jak i procesu produkcji u dostawców. Koszty zakupów części zostały ograniczone dzięki skutecznym działaniom Dyrekcji Zakupów.
W celu ochrony środowiska, zainwestowano 65 mln euro w opracowanie czystych wersji (z filtrem cząstek, na biopaliwa E85 i B30) i spełnienie z wyprzedzeniem przyszłych norm Euro5.
Szeroko zakrojona modernizacja zakładów MCA w Maubeuge
Renault zainwestowało 232 mln euro w modernizację instalacji francuskich zakładów produkcyjnych MCA Maubeuge, aby przygotować je na pojawienie się Nowego Kangoo i zapewnić jak najwyższą konkurencyjność produkcyjną i jakość produktu.
– oprzyrządowanie wydziału tłoczni pozwala na produkcję gamy 250 konfiguracji wchodzących w skład oferty Nowego Kangoo;
– wydział blacharni został całkowicie zmodyfikowany i wyposażony w nową, elastyczną linię do produkcji boków nadwozi, spełniającą standardy produkcyjne Nissana;
– zmodernizowana lakiernia zapewnia znacznie lepszy wygląd powłok lakierniczych (jakość postrzegana na poziomie Clio III) i znacznie lepiej rozwiązuje kwestię emisji szkodliwych substancji;
– niektóre ze zmian wprowadzonych przed rozpoczęciem produkcji Kangoo i obejmujących proces montażu, to przejście na duże bloki obejmujące obecnie komorę silnika, oddanie nowej hali Kontroli zadowolenia Klienta, zbudowanie nowego toru jazd próbnych.
MCA inwestuje również w poprawę ergonomii stanowisk pracy:
– zmniejszenie procentowego udziału stanowisk określanych jako czerwone – o uciążliwych warunkach pracy wymagających zmian – stosunku do tzw. stanowisk zielonych;
– instalacja dwóch nowych linii o zmiennej wysokości (okucia i siedzenia), które umożliwiają dostosowanie linii do operatora, a nie odwrotnie – każde stanowisko ustawia się na odpowiedniej dla operatora wysokości;
– zmiana wysokości, na której są wykonywane czynności;
– ergonomiczny przenośnik taśmowy, elektryczne wkrętarki, nawiewy powietrza;
– utworzenie stanowisk z ułatwieniami umożliwiające zatrudnienie osób o ograniczonych możliwościach.
Zakład MCA posiada od 1999 roku certyfikat ISO14001, odnowiony w latach 2002 i 2005. W celu ochrony środowiska zakłady MCA wprowadziły konkretny plan działań:
– odzyskiwanie i uzdatnianie wody deszczowej;
– zmniejszenie zużycia wody o 50% w ciągu 10 lat;
– selekcja zwyczajnych odpadów przemysłowych (kartonów) oraz odpadów niebezpiecznych (specjalne odpady przemysłowe, odpady zanieczyszczone produktami chemicznymi);
– zmniejszenie stosowania szkodliwych substancji (kataforeza bezołowiowa);
– nakładanie lakieru partiami w celu uniknięcia powstawania lotnych związków organicznych.
Nowe Kangoo – jeden z filarów Kontaktu Renault 2009
Wraz z Nowym Twingo, Nową Laguną, Loganem MCV i Loganem Van, Nowe Kangoo należy do grupy 5 pierwszych modeli z zaplanowanych 26, które zostaną wprowadzone na rynek do roku 2009 i mają doprowadzić do realizacji celów w zakresie jakości w ramach Kontraktu Renault 2009. Gama Nowego Kangoo obejmująca 3 modele, w tym Nowe Kangoo Express i Nowe Kangoo Express Compact będzie miała bezpośredni wkład w osiągnięcie przez Renault 6%-ej marży operacyjnej oraz celu sprzedaży ponad 800.000 pojazdów w 2009 roku.
Źródło: Renault Polska
Nowe Kangoo – wymiary, dane techniczne i historia zakładów produkcyjnych.
Najnowsze komentarze