Kolejna legenda powraca do oferty francuskiego producenta. Nowe Renault 4 E-Tech zostało zaprezentowane publicznie podczas salonu samochodowego w Paryżu. Samochód mierzy 4,14 m, ma podniesione w stosunku do R5 zawieszenie i nawiązuje wyglądem zewnętrznym do swojego kultowego poprzednika – samochodu wszechstronnego jak jeansy.
W 1956 roku w Renault panowała ożywiona atmosfera. Ówczesny dyrektor generalny marki, Pierre Dreyfus wypowiedział właśnie słynne zdanie: „Dajcie mi coś z przestrzenią!”. Nie mówił jednak o modelu Estafette, który był w tym czasie w drodze i został wprowadzony na rynek trzy lata później, ale o zupełnie innym samochodzie, Renault 4, lub 4L, który do dziś ma wielu entuzjastów na całym świecie. Samochód powstał w odpowiedzi na Citroëna 2CV i podobnie jak konkurent spod znaku szewronów zdobył serca klientów prostotą i funkcjonalnym charakterem.
Nowe Renault 5 Five. Ile kosztuje najtańsza wersja elektrycznego modelu?
W tamtych czasach przemysł motoryzacyjny obracał się niemal wyłącznie wokół jednej koncepcji: trójbryłowego modelu z silnikiem umieszczonym z tyłu. Pierre Dreyfus chciał czegoś zupełnie innego. Chciał samochodu, który odzwierciedlałby zmieniające się oblicze społeczeństwa. Musiał to być samochód dla użytkowników z obszarów miejskich i wiejskich, na dni powszednie i weekendy, do pracy i wypoczynku, dla mężczyzn i kobiet… Renault 4 okazało się wielkim sukcesem ponieważ był to samochód wielozadaniowy, funkcjonalny i łatwy w prowadzeniu. Był preferowanym wyborem dla mieszkańców miast i rolników, poczty i żandarmerii, zdobył również sławę w sportach motorowych i rajdach. Pierre Dreyfus porównywał Renault 4, do pary dżinsów. Był solidny, użyteczny i stylowy. Podobał się wszystkim niezależnie od płci, grupy wiekowej czy klasy społecznej.
Renault 4 to historia sukcesu we Francji i na całym świecie. Wyniki sprzedaży były imponujące. Producent spod znaku rombu sprzedał 8.135.424 egzemplarzy na pięciu kontynentach i w ponad stu krajach w ciągu 30 lat, co czyni go najlepiej sprzedającym się modelem marki na świecie.
Renault 4 E-Tech – nowy rozdział w historii modelu
Podobnie jak w przypadku modelu R5 francuska marka zdecydowała się przywrócić do życia ten kultowy model. Miejscem premiery jest salon samochodowy w Paryżu. Renault 4 E-Tech Electric znajduje się w ofercie nad elektrycznym Renault 5 E-Tech, jest od niego nieco większy i oferuje więcej przestrzeni w kabinie. Pozycjonowanie względem 5-tki jest podobne jak relacja Captura i Clio.
Renault 4 E-Tech mierzy 4,14 m długości, 1,8 m szerokości a jego rozstaw osi wynosi 2,62 m. Samochód jest 9 cm krótszy od Clio i ma porównywalną do Captura wysokość 1,57 m, ale większy o 1,2 cm prześwit wynoszący 18,1 cm.
Renault Scenic E-Tech lepszy niż Tesla. Przekonuje bogatym wyposażeniem i ceną
Renault informuje o trzech wersjach wyposażenia: Podstawowy wariant Evolution otrzymał aerodynamiczne ozdoby na kołach o nazwie „Jogging”. W wykończeniu Techno, zastosowano czteroramienne diamentowe felgi aluminiowe, które noszą nazwę „Sixties” a wykończenie Iconic obejmuje felgi aluminiowe o nazwane „Parisienne” ze względu na elegancki i dynamiczny styl graficzny.
Nazwy nie zostały wybrane przypadkowo. Każdy z nich pochodzi od limitowanej edycji oryginalnego Renault 4. Jogging został wprowadzony na rynek w 1981 r. Sixties w 1985 r., a Parisienne, który powstał we współpracy z magazynem ELLE, w 1963 r. Nawiązania do oryginału są jednak widoczne także w stylistyce Renault 4 E-Tech. Francuska marka zastosowała otwierany materiałowy dach, przedni pas inspirowany 4L. Nowością, którą marka wprowadza wraz z Czwórką jest podświetlane logo.
Renault 4 E-Tech: inspiracje
„Zawsze chcieliśmy wykorzystać światło jako sposób na prezentację naszych osłon chłodnicy. Obecnie pozwalają nam na to przepisy. Wymyśliliśmy na nowo kultową „maskę” z przodu R4 z podświetlaną obwódką integrującą matrycowe reflektory LED. Podświetlone jest również logo Renault w centralnej części. Renault 4 E-Tech Electric jest pierwszym pojazdem Renault wyposażonym standardowo w podświetlane logo, z naciskiem na estetykę, bezpieczeństwo i zaawansowany technologicznie design” – powiedział Gilles Vidal, wiceprezes ds. designu, Renault & Ampere
Elektryczne Renault 4 E-Tech jest dostępne w siedmiu stylowych i eleganckich kolorach: Glacier White, Urban Grey, Starry Black, Carmine Red, Terracotta Brown, Hauts-de-France Green i Cloud Blue. Nowy odcień Hauts-de-France Green to w zasadzie błękit Île-de-France Blue, którego początki sięgają 1961 roku, ale został on zaktualizowany o bardziej perłowe wykończenie.
Silnik o mocy 150 KM
Napęd Renault 4 E-Tech, które pochodzi od Piątki łączy akumulator o pojemności 52 kWh z silnikiem o mocy 110 kW (150 KM). Zasięg pojazdu według cyklu WLTP wynosi 400 km. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 52 kWh wykorzystuje technologię NMC (Nickel Manganese Cobalt) i składa się on z czterech dużych modułów w jednej obudowie. Ta uproszczona architektura zapewnia oszczędność masy rzędu 20 kg w porównaniu z ZOE. W rezultacie akumulator waży teraz mniej niż 300 kg.
Dzięki temu silnikowi Renault 4 E-Tech electric przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 8,5 sekundy i od 80 do 120 km/h w mniej niż 7 sekund. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 150 km/h. W ofercie znajdzie się również silnik o mocy 90 kW oraz mniejszy akumulator o pojemności 40 kWh.
Renault 4 E-Tech będzie montowany w Maubeuge, silnik w zakładzie w Cléon, a akumulator w Douai. Montaż rozpocznie się w marcu 2025 roku.
Blisko 70 zdjęć w galerii poniżej
Więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej.
Ile kosztuje nowe Renault Scenic E-Tech? Cena, wersje, wyposażenie
Najnowsze komentarze