Nowy Renault 5 E-Tech 100% electric wyłamuje się z kanonów stylistycznych pozostałych modeli marki. To przywilej kultowego samochodu! Poza elementami typowymi dla retrofuturystycznego designu zobaczymy elementy o silnym ładunku emocjonalnym. Całość jest zarazem nowoczesna i popkulturowa.
Renault przygotowało dużą niespodziankę i sprowadziło do Polski nowe Renault. Mieliśmy okazję obejrzeć ten samochód dzisiaj w Warszawie i trzeba przyznać, że auto robi niesamowite wrażenie. “Ale cudo! Aż szkoda, że nie ma wersji spalinowej” – komentował na gorąco jeden z zaproszonych dziennikarzy i cóż, nie sposób się z nim nie zgodzić.
Nowe Renault 5 odwołuje się nie tylko do oryginalnego modelu z 1972 roku. Design Renault 5 E-Tech 100% electric łączy charakterystyczne elementy trzech modeli: sylwetkę Renault 5
i Supercinq ze stabilnym wyglądem Renault 5 Turbo z poszerzonymi błotnikami. Układ świateł – unikatowy w gamie Renault – obejmuje dwa prostokąty o zaokrąglonych rogach umieszczone w przednim zderzaku, tam gdzie się znajdowały światła przeciwmgłowe Renault 5 Turbo. Podobny wzór prostokąta, który wydaje się unosić w powietrzu, pojawia się na kloszu reflektorów Full LED. I pomimo że nadkola są okrągłe, ogólny wygląd błotników nawiązuje do charakterystycznego kształtu nadkoli Renault 5 z epoki. Kolorowa uszczelka (czarna, czerwona lub w odcieniu Warm Titanium) podkreśla linię dachu. Tylne pionowe światła o głębokim odcieniu czerwieni i popartowe kolory nadwozia to kolejne akcenty, które kojarzą się z oryginalnym Renault 5. Wnoszą na ulice miasta zaraźliwą radość.
Proporcje Renault 5
W ciągu 50 lat proporcje sylwetek samochodów ogromnie się zmieniły. Renault 5 E-Tech 100% electric nadaje ton i ma typowe cechy nowoczesnych aut:
- duże 18-calowe koła rozmieszczone na krańcach nadwozia, ze skróconym do maksimum zwisem;
- koła zlicowane z nadwoziem, z szerokim rozstawem (1,55 m z przodu i 1,53 m z tyłu);
- do tego długość niespełna 4 m (3,92 m).
Renault 5 E-Tech 100% electric imponuje proporcjami, ale jego rozmiary są typowe dla małego i zwrotnego samochodu miejskiego.
- Długość nadwozia 3,92 m plasuje nowy model między Twingo (o 30 cm krótszym) i Clio (które ma o 13 cm więcej).
- Zoptymalizowany rozstaw osi (2,54 m) obiecuje sporą ilość miejsca w środku. Dzięki skróceniu zwisów kabina jest tylko o 4 cm krótsza od kabiny Clio.
- Szerokość 1,77 m przyczynia się do budowania wrażenia stabilności auta, a jednocześnie nie zmniejsza zwrotności tak potrzebnej w mieście.
- Idealna wysokość (1,50 m) możliwa dzięki umieszczeniu akumulatora pod podłogą sprawia, że jest o 6 cm wyższe od Clio, ale o 5 cm niższe od Twingo.
Zobacz: testy samochodów Renault. Pomiary, opinie, spalanie
Kluczowym elementem proporcji Renault 5 E-Tech 100% electric są imponujące 18-calowe koła, które przyciągają wzrok we wszystkich wersjach modelu. Koła w rozmiarze 195/55 R18 są wyposażone w kołpaki w wersji Evolution, a w wersjach techno i iconic cinq pojawiają się aluminiowe obręcze w tym samym rozmiarze.
- Kołpaki Disco są zainspirowane kształtem obręczy kół R5 Turbo.
- Czarne diamentowane obręcze Techno mają taki sam design jak w showcar z 2021 roku. To jedyne obręcze, w których miejsce rombu zajmuje czerwona cyfra „5”.
- Czarne diamentowane obręcze kół Chrono w najwyższej wersji iconic cinq przypominają tarczę zegarka z kreseczkami wyznaczającymi godziny, z których tylko godzina piąta jest napisana cyfrą – to zabawne nawiązanie do nazwy modelu, gdy położenie centralnego logo znajdzie się w pionie.
Kolory popart
W momencie wprowadzenia do sprzedaży nowy model będzie dostępny w pięciu kolorach nadwozia, w tym dwóch absolutnie kultowych: Żółty Pop i Zielony Pop. Oba zostały bezpośrednio zainspirowane dwoma kultowymi kolorami z lat 70., które w pamięci zbiorowej ściśle kojarzą się z Renault 5. Oprócz popartowego wyglądu są zaawansowane technologicznie. Dają efekt połyskujących drobin lakieru. Efekt jest widoczny, tylko gdy patrzymy z bliska w dobrym świetle. Z daleka lakier wygląda na niemetalizowany. Kolorem debiutu proponowanym bez dopłaty będzie Zielony Pop.
Trzy pozostałe kolory reprezentują klasykę kolorów marki Renault: biały perłowy, czarny etoilé
i niebieski nocturne. W wersji najwyższej iconic cinq oraz pośredniej techno jest dostępne również dwukolorowe nadwozie z dachem w kolorze czarny etoilé. Deska rozdzielcza Renault 5 E-Tech 100% electric – harmonijne połączenie charakterystycznych elementów różnych generacji Renault 5 – ma dwupoziomowy układ na wprost pasażera, z poprzecznym elementem dekoracyjnym pokrytym miękkim materiałem i prostokątnym zespołem instrumentów pokładowych o zaokrąglonych brzegach.
W najwyższej wersji iconic cinq na poziomej listwie ozdobnej w błyszczącym kolorze czarny grand brillant, umieszczonej na wprost pasażera nad strefą pokrytą miękkim materiałem, znajduje się napis „Renault 5”. Delikatnie podświetlony, stanowi luksusowy akcent i dodatkowo podkreśla obecność zaawansowanych technologii we wnętrzu auta. Dbałość o estetykę każdego detalu jest również widoczna w linii nawiewów. Zazwyczaj są to standardowe elementy stosowane w całej gamie. Tu mają kształt nawiązujący do układu przednich świateł samochodu.
Podobnie jak w Megane E-Tech electric i Scenicu E-Tech electric, dźwignia zmiany biegów jest umieszczona pod kierownicą, by zwolnić przestrzeń w kabinie. Gałkę e-pop shifter można spersonalizować dzięki ofercie akcesoriów.
Siedzenia i tapicerka Renault 5
Niewiarygodnie nowoczesny design siedzeń czerpie niemniej bezpośrednie inspiracje z foteli kultowego R5 Turbo, z układem dwukolorowej tapicerki przypominającym literę „H”. Przypomina, jak ekstremalnie nowoczesne było w tym względzie Renault w latach 70. i 80.
Jeśli chodzi o tapicerkę, trudno wyobrazić sobie bardziej uniwersalny i ponadpokoleniowy materiał niż dżins! Solidny, oryginalny i ciepły, harmonijnie przyczynia się do stworzenia dobrego nastroju, którym tryska Renault 5 E-Tech 100% electric. Tkanina denim pochodzi w 100% z recyklingu plastikowych butelek na wodę (PET) i pokrywa siedzenia, deskę rozdzielczą i płaty drzwi w pośredniej wersji techno.
Najwyższa wersja, symbol śmiałości i najwyższej jakości, przygotowana specjalnie na premierę modelu, stawia przez najbliższy rok na wyraziste kolory. Fotele w tej wersji są pokryte szarą tkaniną, podkreśloną żółtym melanżem, który tworzy zarys litery „H”. Żółta jest też duża nadrukowana piątka. Również i ta tapicerka pochodzi w 100% z recyklingu tkanin.
Duży poziomy ekran
Podwójny poziomy ekran Renault 5 E-Tech 100% electric sprawia, że kabina jest ultranowoczesna, technologiczna, a zarazem dająca wiele radości. Pierwszy ekran jest umieszczony na wprost kierowcy – to cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10,1’’ (w wersji podstawowej 7’’), na którym wyświetlane są wszystkie informacje związane z prowadzeniem pojazdu z dostępnymi pięcioma widokami. Centralny ekran multimedialny ma przekątną 10’’ we wszystkich wersjach. Jest on wyposażony w system openR link z wbudowanymi usługami Google w wersjach techno i iconic cinq.
Nowy interfejs multimedialny w stylu pop
Interfejs graficzny modelu Renault 5 E-Tech 100% electric jest utrzymany w stylu pop, idealnie spójnym z designem nadwozia. Podobnie jak w Rafale E-Tech hybrid i w Scenicu E-Tech 100% electric wykorzystuje on potencjał graficzny rombu z przekątną pod kątem 28°, która przypomina logo „Nouvel’R” Renault. Popartowe kolory i niezwykłe faktury, które również nawiązują do motywu logo, można personalizować w zależności od wybranego trybu jazdy, czy wręcz nastroju i fantazji kierowcy. Kombinacja kolorów (8), intensywności (2) i faktur (4) daje ponad 128 możliwych wariacji, dzięki którym doświadczenie jazdy w kabinie Renault 5 E-Tech 100% electric można spersonalizować w niezwykłym stopniu!
Cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10”, umieszczony na wprost kierowcy, wyświetla prędkość za pomocą kolorowych znaków alfanumerycznych, które zastąpiły tradycyjnie spotykane białe lub czarne liczby. To pierwsze takie rozwiązanie na rynku! Trójwymiarowy obraz samochodu na interfejsie jest nie tylko niezwykle realistyczny, ale świadczy o dbałości o najmniejsze detale. Kierowca z miejsca może poczuć, że jest w swoim samochodzie, bo nawet kolor lakieru jest identyczny.
Praktyczne i pojemne wnętrze eleganckiego samochodu
Pomimo długości 3,92 m, która plasuje je pomiędzy Clio II i Clio III, Renault 5 E-Tech 100% electric oferuje, dzięki platformie AmpR Small z rozstawem osi 2,54 m, przestronne wnętrze o wymiarach zbliżonych do Clio V, zwłaszcza jeśli chodzi o szerokość w środku: 1,38 m z przodu i 1,36 m na tylnej, trzyosobowej kanapie.
W dodatku umieszczenie akumulatora pod podłogą umożliwiło zaprojektowanie dużego bagażnika o pojemności 326 l (277 dm3 VDA). To jeden z najlepszych wyników w segmencie elektrycznych samochodów miejskich, lepszy od niektórych tradycyjnych samochodów spalinowych o większych wymiarach zewnętrznych. Część bagażnika zajmuje schowek o pojemności 27 dm3 VDA przeznaczony na kabel do ładowania. Niezwykle praktyczny bagażnik, łatwo dostępny dzięki wysoko umieszczonej podłodze, można również powiększyć po złożeniu trzymiejscowej kanapy dzielonej w układzie 60/40.
Różne schowki rozmieszczone w całej kabinie mają łączną pojemność 19 l. Można je łatwo dostosować do swoich potrzeb i spersonalizować dzięki akcesoriom drukowanym na drukarce 3D.
Więcej zdjęć Renault 5?
Więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej!
Najnowsze komentarze