Model Renault Arkana dołączył do oferty francuskiej marki w 2021 roku. Początkowo dostępne były wyłącznie dwa układy mikrohybrydowe o mocy 140 oraz 160 KM, ale jesienią dołączył również napęd E-Tech o mocy prawie 145 KM. Czy technologia zdaje egzamin w praktyce? Tygodniowy test przekonał mnie, że to przyjemny w prowadzeniu i w dodatku oszczędny napęd.
Nowe Renault Arkana E-Tech ma pod maską jednostkę benzynową o pojemności 1598 cm3, która współpracuje z dwoma silnikami elektrycznymi oraz automatyczną przekładnią Multi-mode. Pojazd jest wyposażony w akumulator trakcyjny o pojemności 1,2 kWh, który pozwala na krótkich odcinkach poruszać się bez emisji spalin oraz wpływa na ograniczenie zużycia paliwa. Ładowanie baterii następuje automatycznie w trakcie jazdy. System generuje łącznie 145 KM (a dokładniej 143 KM) mocy. Nie jest to najmocniejsza opcja w gamie modelu, ale i tak nie zawodzi dynamiką w szczególności, gdy na liczniku mamy prędkości miejskie. Napęd elektryczny dodaje jeździe charakteru, ale o wrażeniach za kierownicą powiem więcej w teście, teraz skupmy się na spalaniu.
Zobacz także: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM 2021: 10 rzeczy, które podobają mi się w tym SUVie coupé
WLTP kontra realne warunki jazdy
Powołując się na dane cyklu WLTP, producent deklaruje zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 4,9-5 l/100 km (ok. litr mniej niż w mikrohybrydzie). Czy wynik jest realny do osiągnięcia? Apetyt samochodu spokojnie utrzymamy na poniżej 5 litrów, ale w aglomeracjach miejskich. Gdy poruszamy się z prędkościami do 50 km/h Arkana E-Tech jest naprawdę oszczędna, zwłaszcza że rozruch następuje bez udziału jednostki spalinowej. W trasie zużycie rośnie, ale nie w sposób drastyczny. Podczas szybszej jazdy SUV Renault potrzebował 6,5-7 l/100 km.
Spalanie zmierzyłam również przy dystrybutorze na odcinku 350 km. 250 km pokonałam ekspresówką, 30 km autostradą a pozostała część trasy to drogi krajowe oraz miasto. Jazda odbywała się zgodnie z przepisami drogowymi, z jedną osobą na pokładzie, w zimowych, ale nie bardzo mroźnych warunkach. Termometr wskazywał -1 stopni Celsjusza. Na stacji benzynowej wlaliśmy do baku 22,99 litra benzyny. Wynik 6,57 l/100 km tylko nieznacznie różnił się od wskazań komputera pokładowego, który deklarował wartość 6,2 l/100 km. Co ciekawe, z niewielkimi wahaniami poziom utrzymał się w ciągu całego testu, delikatnie wzrósł po sesji zdjęciowej. Łącznie pokonałam SUV-em Renault prawie 900 km.
Arkana posiada 50-litrowy zbiornik paliwa, który po zatankowaniu powinien wystarczyć na przejechanie 710 km.
Zobacz test: Renault Megane Grandtour E-Tech – bez ograniczeń
Nowe Renault Arkana E-Tech pojawiło się w naszej redakcji po raz drugi, dlatego skonfrontowałam swój wynik z rezultatem Krzysztofa Gregorczyka i wygląda to tak, jakbyśmy jeździli wspólnie. Arkana w rękach kolegi z redakcji wykazała apetyt na paliwo na poziomie 6,1 l/100 km, gdzie połowa trasy biegła drogami szybkiego ruchu.
- Samochód: Renault Arkana E-Tech
- Silnik: benzynowy 1.6, 100 KM
- Napęd elektryczny (kW, KM): 36 (49), 15 (20)
- Maksymalny moment obrotowy (Nm): 205 + 50
- Pojemność akumulatora: 1,2 kWh
- Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
- Spalanie w cyklu mieszanym (WLTP): 4,9-5 l/100 km
- Spalanie mierzone przy dystrybutorze (350 km): 6,57 l/100 km
- Spalanie z komputera pokładowego: 6,2 l/100 km
- Zasięg na pełnym baku (dane z komputera pokładowego): 710 km
- Dystans przejechany podczas testu: 892,9 km
Najnowsze komentarze