NOWE RENAULT MEGANE R.S. TROPHY-R – EKSTREMALNIE WYCZYNOWE
Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R to najbardziej wyczynowy samochód seryjny w całej historii Renault, owoc wieloletniego zaangażowania Renault w sporty motoryzacyjne. Nowy model podtrzymuje legendę samochodów Megane R.S., które biją rekordy. Po raz kolejny pozwala cieszyć się na drodze technologiami i know-how Renault Sport zdobytym dzięki startom w wyścigach samochodowych. Konstruktorzy Renault Sport dali wyjątkowy pokaz swoich umiejętności. Potencjał nowego modelu potwierdza nowy rekord na torze Nürburgring.
Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R jest napędzane silnikiem 1.8 l o mocy 300 KM w wyjątkowo wydajnej wersji Trophy. Wyczynowe osiągi zawdzięcza głównie dużej mocy, niskiej masie, świetnej aerodynamice i genialnemu układowi jezdnemu. Konstruktorzy Renault postawili na trzy kierunki działań:
– Radykalne zmniejszenie masy ― każdy najdrobniejszy element został przeanalizowany pod kątem obniżenia masy. Usunięto tylną kanapę, pojawiły się karbonowe elementy, wykorzystano tytanowy układ wydechowy Akrapovič, a w opcji pojawiły się karbonowe obręcze kół. W efekcie masa samochodu jest niższa o 130 kg w porównaniu do Megane Trophy-R.
– Całkowicie zmieniony układ jezdny dla większych i bardziej ekstremalnych osiągów. Przednie zawieszenie z ujemnym pochyleniem kół, lżejsza tylna oś typu H, specjalne, regulowane amortyzatory marki Öhlins, opony Bridgestone Potenza S007 dostępne wyłącznie w samochodach Renault Sport i wyczynowy układ hamulcowy z opcjonalnymi karbonowo-ceramicznymi tarczami Brembo.
– Doskonale dopracowana aerodynamika. Lepszy docisk i przepływ strumieni powietrza dzięki specjalnym osłonom pod podwoziem i karbonowemu dyfuzorowi. Optymalne chłodzenie dzięki wlotom powietrza NACA, wlotom chłodzenia hamulców itd.
Umiejętności konstruktorów potwierdził nowy rekord dla samochodów z przednim napędem. Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R 5 kwietnia 2019 roku pokonało 20,6 km północnej pętli Nordschleife na torze Nürburgring w ciągu 07’40’’100. Nowy model uzyskał również doskonały czas okrążenia 07’45’’389 (pełne okrążenie toru zgodnie z regulaminem). Jest to ekstremalny wynik. Na tym sportowym poziomie trudno jest uzyskać znaczącą poprawę.
Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R to wyjątkowy samochód. Pojawi się w sprzedaży w 2019 roku w limitowanej serii 500 numerowanych egzemplarzy. W Polsce po raz pierwszy będzie można zakupić jeden z 12 dostępnych na naszym rynku egzemplarzy.
Patrice RATTI, dyrektor generalny Renault Sport Cars: Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R uzupełnia gamę Megane R.S. o ekstremalną sportową wersję. Jest bardzo zbliżone do samochodu wyścigowego, ale ma homologację do jazdy po drogach publicznych. Wiemy, że są klienci, którzy poszukują tego typu samochodów. To nie jest samochód dla wszystkich. Dla naszych inżynierów była to okazja do zaprezentowania w pigułce naszego know-how i stworzenia samochodu tak szybkiego, jak to tylko możliwe. Rekord na torze Nürburgring jest najlepszym dowodem osiągów nowego modelu.
WPROWADZENIE
Od 15 lat wyczynowe wersje opracowane przez Renault Sport na bazie Megane zapisują kolejne karty w historii nowoczesnych, kompaktowych samochodów sportowych. Od ponad 10 lat kolejne generacje Megane R.S. w najbardziej ekstremalnej wersji biją rekordy toru Nürburgring. Uzyskiwane na tym torze wyniki są na całym świecie wyznacznikiem osiągów samochodu.
Podobnie jest w przypadku najnowszej generacji Megane. W założeniach konstrukcyjnych szczególny nacisk położono na ekstremalne wyniki i Nowe Megane R.S. Trophy-R pobiło nowy rekord. Konstruktorzy nie wybrali łatwej drogi zwiększenia mocy. Uzyskali ekstremalne osiągi, stawiając na trzy kluczowe czynniki – zmniejszona masa, udoskonalona aerodynamika i ekstremalny układ jezdny. Nowy model jest godną kontynuacją tradycji rasowych modeli sygnowanych przez Renault Sport. Marka stawia bardziej na szybkość przy pokonywaniu zakrętów niż na dużą moc na prostej drodze.
Nowe Megane R.S. Trophy-R powstało dzięki wyczynowej pasji i zaangażowaniu marki w sporty samochodowe, które jest wykorzystywane w projektowaniu modeli produkcyjnych Renault Sport. Koniec kompromisów – to naprawdę ekstremalny samochód. Postawiliśmy w nim na efektywne rozwiązania zapewniające ekstremalne osiągi dla wymagających kierowców.
Nowe Megane R.S. Trophy-R to sportowy samochód do jazdy po drogach publicznych, gotowy do jazdy po torze. Lepszy napęd, wysoka prędkość wychodzenia z zakrętów i wytrzymały układ hamulcowy zapewnią ogromną przyjemność z jazdy tym kierowcom, którzy potrafią wykorzystać potencjał modelu. To samochód dla kierowców wyczynowych – ekstremalny, o smukłym nadwoziu, z osiągami, które pozwalają stawić czoła maszynom z napędem na cztery koła i więcej niż 300 końmi pod maską.
Ten wyjątkowy samochód będzie dostępny w limitowanej serii 500 numerowanych egzemplarzy. W Polsce po raz pierwszy dostępnych będzie 12 aut.
Loïc FEUVRAY, kierownik projektu Trophy-R Renault Sport Cars: Nowe Megane R.S. Trophy-R zainteresuje z pewnością doświadczonych kierowców, szukających ekstremalnych i bezkompromisowych osiągów, którzy chcą zafundować sobie wyjątkowy samochód. Powstanie jedynie 500 sztuk tego modelu, z czego 30 będzie wyposażonych w dostępny w opcji pakiet karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych. To całkowicie nowy element wyposażenia w tym segmencie. Osiągi były wpisane w sam projekt i jego realizację. Założenia i cele projektu były od początku jasno określone. Pracował nad nim doborowy i stosunkowo nieliczny zespół „wyczynowy”, zarządzany zgodnie z metodologią agile. Decyzje były podejmowane natychmiast, aby nie hamować wdrożeń technicznych. Osiągnęliśmy założone cele zgodnie z harmonogramem i możemy zaoferować wyjątkowy produkt.
TRZY KLUCZOWE CZYNNIKI WYCZYNOWYCH OSIĄGÓW
OBSESYJNE DĄŻENIE DO ZMNIEJSZENIA MASY
Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R może się poszczycić wyjątkowo dużym obniżeniem masy o 130 kilogramów dzięki zdecydowanie lżejszemu wyposażeniu w porównaniu z wersją Trophy. Zgodnie z homologacją minimalna masa wynosi 1 306 kg, co odpowiada stosunkowi masy do mocy 4,35 kg/KM.
Thierry RÉVEILLÉ, inżynier ds. rozwiązań technicznych Megane R.S. Trophy-R Renault Sport Cars: Obniżanie masy było jednym z głównych kierunków działań w zwiększaniu osiągów Nowego Megane R.S. Trophy-R. Oprócz coraz lepszego stosunku masy do mocy efektem ustawicznego obniżania masy jest większa zwrotność i osiągi samochodu. Light is right!
Nadwozie:
Kształt wynika z funkcji i w naturalny sposób wyraża osiągi.
- Pokrywa silnika z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym – dwukrotnie niższa masa, zaledwie 8 kg. Włókna węglowe zastosowano we wlotach powietrza NACA oraz w wewnętrznej warstwie pokrywy silnika. Warstwa zewnętrzna jest zbrojona włóknem szklanym. Pokrywę silnika zaprojektowano pod kątem jej funkcji i wyposażono w szczeliny wentylacyjne i wloty powietrza NACA. W naturalny sposób podkreślają sportowy charakter samochodu.
- Tylny dyfuzor wykonany w całości z włókna węglowego.
- Koła ― specjalnie zaprojektowane aluminiowe obręcze kół Fuji Light 19 dają oszczędność masy ok. 2 kg/koło. Dostępne w opcji obręcze z włókien węglowych, opracowane przez firmę Carbon Revolution i dostosowane przez Renault Sport do Megane R.S. Trophy-R, pozwalają obniżyć masę samochodu o kolejne 2 kg/koło. To unikatowe wyposażenie w świecie producentów popularnych samochodów.
- Tytanowy układ wydechowy Akrapovič zmniejsza masę samochodu o 6 kg, zapewniając przy tym bardziej metaliczne brzmienie silnika (patrz tekst w ramce).
- Specjalne, odchudzone tylne zawieszenie obniża masę samochodu o 38 kg. W celu osiągnięcia zamierzonego współczynnika masy do mocy, w Nowym Megane R.S. Trophy-R zastosowano tylne zawieszenie bez kół skrętnych. To samochód przeznaczony dla doświadczonych kierowców. W ich rękach samochód pokazuje pełnię możliwości, o czym świadczy rekord na torze Nürburgring.
- Wloty powietrza zamontowane w miejscu reflektorów R.S. Vision (dostępne w opcji) pozwalają zyskać 2 kg w obrębie przedniego zwisu.
- Akumulator ołowiowy DESS (Dual Energy Storage System) o wysokiej wydajności i pojemności może być zastąpiony lżejszym o 4,5 kg akumulatorem litowym DESS, dostępnym online w R.S. Performance (na stronie:renaultsport.com).
UKŁAD WYDECHOWY AKRAPOVIČ
Renault Sport od szeregu lat współpracuje z firmą Akrapovič, jednym z najbardziej renomowanych specjalistów w zakresie sportowych układów wydechowych. W układy wydechowe słoweńskiej marki wyposażone były na przykład takie modele jak samochód koncepcyjny Clio R.S. 16, Clio IV R.S. Trophy, Megane R.S. 275 Trophy i Trophy-R. Obecnie firma Akrapovič dostarcza tytanowe układy wydechowe do Nowego Megane R.S. Trophy-R. Bogate doświadczenie Renault Sport i technologiczne zaawansowanie firmy Akrapovič pozwoliły dzięki symulacji komputerowej już na starcie projektu opracować układ wydechowy homologowany do jazdy po drogach publicznych i na torze, a jednocześnie idealnie dopasowany do konstrukcji samochodu i kompatybilny z karbonowym tylnym dyfuzorem. W efekcie uzyskano układ wydechowy o mniejszej masie i bardziej metalicznym brzmieniu.
Wnętrze:
W przypadku miejsca kierowcy obniżanie masy gwarantuje atmosferę i wrażenia zbliżone do tych, których można doświadczyć w samochodzie wyścigowym.
- Kubełkowe, jednoczęściowe fotele marki Sabelt wykonane z kompozytu i pokryte Alkantarą® mają mniejszą masę o około 7 kg/fotel. Oba fotele przednie mają 3-położeniową regulację w pionie. Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R jest przystosowane do montażu 6-punktowych pasów bezpieczeństwa Sabelt, które są dostępne w ofercie akcesoriów.
- Lżejsza od tylnej kanapy kołyska do mocowania zestawu kół wyczynowych (-25,3 kg), pozwala pomieścić w opcji cztery karbonowe koła, umieszczone w pokrowcach i zamocowane pasami. Dostęp do nich umożliwiają zachowane, w pełni funkcjonalne tylne drzwi. Uzupełnieniem tylnej, funkcjonalnej strefy wnętrza jest odchudzona podłoga bagażnika, opatrzona literą R. To idealne wyposażenie, aby wybrać się na weekendową imprezę w stylu track days.
- Cieńsze, nieopuszczane szyby tylnych drzwi i tylna szyba bez wycieraczki.
- Ekran multimedialny 7’’. Polowanie na zbędne kilogramy sięga najdrobniejszych szczegółów (‑250 g w porównaniu do ekranu 8,7’’), stawiając przy tym na pierwszym miejscu bezpośredni dostęp kierowcy do układu wentylacji. Kamera cofania ze względu na znikomą masę została zachowana, aby zabezpieczyć przed ryzykiem uszkodzenia karbonowego dyfuzora podczas manewrowania.
FOTELE SABELT
Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R jest wyposażone w dwa kubełkowe, jednoczęściowe fotele Sabelt wykonane z kompozytu i zamontowane na specjalnym, lżejszym cokole. Dla lepszego przytrzymania ciała kierowcy są pokryte Alkantarą®, która podkreśla rajdową atmosferę w kabinie. Dzięki takiemu rozwiązaniu uzyskano podparcie boczne jak w samochodzie wyścigowym, bez uszczerbku dla komfortu jazdy po drogach. Napis „Sabelt” w kolorach wnętrza Nowego Megane R.S. Trophy-R idealnie się w nie wkomponowuje.
UKŁAD JEZDNY ― WIĘKSZA PRĘDKOŚĆ NA ZAKRĘTACH I PRECYZJA TORU JAZDY
Przy porównywalnym poziomie mocy Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R wyróżnia się większą skutecznością na drodze. Geometria układu zawieszenia została zmodyfikowana, aby zwiększyć prędkość pokonywania i wychodzenia z zakrętów. Dzięki wielu możliwym nastawom Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R zbliża się parametrami do samochodów wyścigowych, zachowując przy tym homologację do jazdy po drogach publicznych.
Laurent HURGON, kierowca testowy Renault Sport: Nowa wersja to samochód wymagający, skierowany do bardzo doświadczonych kierowców, zamiłowanych w dostrajaniu samochodów i zwiększaniu ich osiągów. Pozwala nauczyć się perfekcyjnie panować nad samochodem, dostrajać amortyzatory i wypoziomowanie nadwozia, aby uzyskać zachowanie zgodne z oczekiwaniami, od wejścia w zakręt poprzez jego pokonywanie aż po wychodzenie z wirażu ― każdy może zmieniać nastawy swojego samochodu.
- Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R ma specyficzne zawieszenie o charakterystycznej tylko dla tego modelu geometrii oraz samoblokujący mechanizm różnicowy typu Torsen®. Podobnie jak w samochodach wyścigowych przednie zawieszenie, nadal z niezależnym sworzniem, ma ujemne pochylenie kół, zwiększone o 1° w porównaniu do Megane R.S. Trophy, wynoszące -2,05°. To wartość rzadko spotykana w modelach seryjnych. W efekcie przy pokonywaniu zakrętów zwiększa się powierzchnia styku opony z nawierzchnią. To przekłada się na większą dopuszczalną prędkość przy pokonywaniu zakrętów i większą skuteczność napędu przy wychodzeniu z wiraży.
- Specjalne dla tej wersji tylne, odchudzone zawieszenie typu H wyróżnia się geometrią odpowiednio dostosowaną do tego samochodu.
- Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R jest wyposażone w standardzie w opony Bridgestone Potenza S007, które są również dostępne w opcji w Megane R.S. Trophy. Opony opracowane specjalnie dla Renault Sport, w szczególności dla TROPHY-R, mają po raz pierwszy unikatowe oznaczenie „R.S.”. Zapewniają wyjątkową przyczepność oraz krótkie czasy reakcji.
- Układ hamulcowy jest całkowicie dostosowany do osiągów Nowego Megane R.S. Trophy-R. Skuteczność hamowania została w naturalny sposób zwiększona dzięki obniżeniu masy samochodu. W standardzie jest wyposażony z przodu w dwumateriałowe, rowkowane tarcze o średnicy 355 mm, przejęte z Megane R.S. Trophy. Współpracują z nowymi zaciskami Brembo z czteroma tłoczkami o średnicy 42 mm (40 mm w Trophy). W ultra ekskluzywnej opcji samochód może być wyposażony w przednie hamulce karbonowo-ceramiczne o średnicy 390 mm, która jest maksymalną dopuszczalną średnicą kompatybilną z kołami 19”. To pierwsza taka oferta wśród producentów kompletnych gam modeli samochodów. Uzupełnieniem tego ultra skutecznego układu hamulcowego są 4-tłoczkowe zaciski Brembo Gold, z górnymi tłoczkami o średnicy 44 mm i dolnymi o średnicy 40 mm. Po dostrojeniu hamulce ze specyficzną kalibracją ABS/ESP zapewniają mocniejsze hamowanie przy mniejszym nacisku na pedał hamulca i zwiększają równomierność podczas jazdy wyczynowej. To wystarczy, aby zapewnić Nowemu Megane R.S. Trophy-R wyjątkową skuteczność hamowania i doskonałą wytrzymałość hamulców przy skrajnym obciążeniu oraz wielokrotnie dłuższą żywotność dzięki karbonowo-ceramicznym tarczom. [patrz tekst w ramce]
- Za pomocą systemu Multi-Sense można również wybrać różne tryby jazdy.
OPONY BRIDGESTONE
Bridgestone jest wyłącznym dostawcą opon do Nowego Megane R.S. Trophy-R. Wyczynowy model Potenza S007, opracowany pod kątem maksymalnego wykorzystania możliwości modeli Megane R.S. Trophy i Trophy-R, zapewnia krótkie czasy reakcji układu kierowniczego i niespotykaną przyczepność podczas jazdy sportowej. Ten wyjątkowy model opony, ze specjalnym oznaczeniem „R.S.” na boku, będzie również dostępny w serwisach ze wszystkimi parametrami wersji montowanej fabrycznie. To opona o najwyższych osiągach w codziennym użytkowaniu, zdolna zarazem zapewnić rekordowe wyniki na pętli Nordschleife toru Nürburgring.
AMORTYZATORY ÖHLINS
Szwedzki specjalista od zawieszenia, obecny w świecie wyścigów najwyższego szczebla, znajdował się już na liście dostawców wyposażenia Megane R.S. 275 Trophy-R (a w opcji również modelu Trophy). W Nowym Megane R.S. Trophy-R Öhlins powraca z amortyzatorami typu „upside-down”. Dzięki możliwości regulacji nastaw dobicia/odbicia, a z przodu również regulacji wysokości nadwozia, klient zyskuje możliwość dostrojenia samochodu w zależności od swoich oczekiwań.
HAMULCE BREMBO
Renault Sport ponownie zwróciło się do Brembo, światowego lidera układów hamulcowych do pojazdów wielkoseryjnych i wyścigowych. Opracowanie karbonowo-ceramicznego układu hamulcowego w zakresie jego zwymiarowania, symulacji komputerowych oraz zatwierdzania podczas jazd testowych odbywało się wspólnymi siłami zespołów specjalistów z Renault Sport i Brembo. Specyficzną cechą hamulców Trophy-R są zaciski Brembo Gold z oznaczeniem Renault Sport.
AERODYNAMIKA – MAKSYMALNY DOCISK
Podobnie jak we wszystkich innych dziedzinach każdy element wyczynowej wersji był także zatwierdzany pod kątem efektywności aerodynamicznej. Wybory stylistyczne były podyktowane wyłącznie optymalizacją osiągów. W rezultacie zwiększono docisk przodu i tyłu auta przy równoczesnym ograniczeniu oporów aerodynamicznych. Prace prowadzone były w rytmie kolejnych obliczeń CFD (computed fluid dynamics) przeplatanych badaniami w tunelu aerodynamicznym.
François-Xavier DELAGE, główny inżynier projektu Megane R.S. Trophy-R Renault Sport Cars: Włożyliśmy bardzo wiele wysiłku w dopracowanie aerodynamiki i zmniejszenie masy pojazdu oraz w układ jezdny. Chodziło o wzmocnienie skuteczności napędu poprzez zwiększenie całkowitej siły docisku aerodynamicznego i lepsze zrównoważenie aerodynamiki przodu i tyłu z uwagi na znaczne zmniejszenie masy tylnej części samochodu. Wyprofilowany spód nadwozia wygładza od przodu strumień powietrza, a dyfuzor o zwiększonym tylnym przekroju generuje dwukrotnie większą siłę docisku niż w Megane R.S. Trophy i tylko nieznacznie zwiększa opór aerodynamiczny (+2%). Te specyficzne rozwiązania techniczne, podporządkowane bez reszty zwiększeniu osiągów, pozwoliły projektantom nadać modelowi zdecydowanie „rajdowy” wygląd.
Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R otrzymało nową pokrywę silnika z wlotem powietrza NACA (National Advisory Committee for Aeronautics, poprzednik agencji NASA, opracował wloty powietrza minimalnie zakłócające przepływ i dające niewielkie opory aerodynamiczne), który zapewnia, w połączeniu z wylotem pod silnikiem, optymalne chłodzenie komory silnika w fazie dynamicznych przyspieszeń. Szczelinowe wyloty, umieszczone po bokach pokrywy, zapewniają naturalne odprowadzanie powietrza i uzupełniają działanie wlotu NACA.
Dostępny w opcji, umieszczony po lewej stronie dodatkowy dynamiczny wlot powietrza (zamontowany w miejscu reflektorów R.S. Vision) pozwala ograniczyć temperaturę powietrza dolotowego. Dostępny w ofercie akcesoriów przewód powietrza dolotowego łączy ten wlot z korpusem filtra powietrza na silniku. Wloty chłodzenia hamulców poprawiają wentylację tarcz hamulcowych, a tym samym skuteczność hamowania w skrajnych warunkach.
Dodatkowa dolna listwa aerodynamiczna pod przednim zderzakiem zapewnia lepszą równowagę aerodynamiczną między przodem a tyłem samochodu, a osłony aerodynamiczne pod przednim zderzakiem pozwalają wygładzić strugę powietrza pod pojazdem i optymalizują jego dopływ do tylnego dyfuzora. Wykonany w całości z karbonu tylny dyfuzor z wąskimi, wyprofilowanymi kierownicami strug powietrza w stylu Formuły 1 i zwiększoną powierzchnią przekroju, zwłaszcza w jego środkowej części, daje w efekcie lepszy przepływ powietrza, który z kolei pozwala zwiększyć siłę docisku w porównaniu do Megane R.S. Trophy. Zaprojektowany zgodnie z tymi założeniami układ wydechowy firmy Akrapovič ma ściętą podwójną końcówkę wydechu, która tylko w niewielkim stopniu zakłóca centralną strugę powietrza.
SILNIK – 300 KONI MECHANICZNYCH SILNIKA MR18
Biorąc pod uwagę bardzo już wyśrubowaną moc jednostkową uzyskaną w silniku MR18 Megane R.S. Trophy (300 KM, czyli 167 KM/l), wzrost osiągów Nowego Megane R.S. Trophy-R uzyskano dzięki innym czynnikom – zmniejszeniu masy, poprawie aerodynamiki i ulepszonemu układowi jezdnemu. Razem pozwoliły one temu doskonałemu silnikowi wykorzystać w pełni możliwości przyspieszeń wzdłużnych i poprzecznych samochodu.
Przypomnijmy, że turbodoładowany silnik 1.8 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest owocem synergii Aliansu Renault-Nissan. Rozwija moc 300 KM (221 kW) przy 6000 obr./min i osiąga maksymalny moment obrotowy 400 Nm. Jest wyposażony w filtr cząstek stałych i spełnia wymagania normy Euro 6dTemp. Turbosprężarka jest zamontowana na ceramicznym łożysku kulkowym – rozwiązaniu bezpośrednio przejętym z Formuły 1, które pozwala skrócić czasy reakcji.
Za dowód zaufania do jego osiągów niech posłuży fakt, że to właśnie ten silnik został wybrany przez Renault Sport Racing do najnowszej generacji bolidów Formuły Renault startujących w bardzo wymagających mistrzostwach Formula Renault Eurocup.
W ofercie Nowego Megane R.S. Trophy-R dostępna jest – z uwagi na mniejszą masę – wyłącznie 6-stopniowa mechaniczna skrzynia biegów, lżejsza od skrzyni biegów EDC z podwójnym sprzęgłem.
Osiągi:
- Maksymalna prędkość: 262 km/h
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 5,4 s
- 000 m ze startu zatrzymanego: 24,5 s
- Przyspieszenie od 80 do 120 km/h (na trzecim biegu): 2,9 s
WPROWADZENIE DO PRODUKCJI SERYJNEJ – WYZWANIA ZWIĄZANE Z WYJĄTKOWYM CHARAKTEREM MODELU
Wprowadzenie Megane R.S. Trophy-R do produkcji seryjnej odbyło się w bardzo krótkim czasie i było nie lada wyzwaniem dla zakładu Renault w Palencji, który produkuje wszystkie wersje z gamy Megane. Na przykład montaż specyficznego przedniego zawieszenia z karbonowo-ceramicznymi hamulcami został uruchomiony na tej samej linii montażowej co Megane – powiedział Thierry Réveillé, inżynier ds. rozwiązań technicznych Nowego Megane R.S. Trophy-R.
Renault Sport Cars ściśle współpracowało z zakładem w Palencji, jak również z oddelegowanym przez Renault TECH zespołem działającym przy linii montażowej. Warsztat ten, liczący 15 pracowników, jest w stanie wykonywać produkcję przemysłową „na miarę”, montując elementy, których nie można zamontować na linii produkcyjnej. W przypadku Nowego Megane R.S. Trophy-R zespół Renault TECH jest odpowiedzialny za montaż pokrywy silnika, siedzeń, dyfuzora, jak również kół z karbonowymi obręczami. To praca, w której ludzka ręka zapewnia najwyższą staranność i precyzję wykonania wyjątkowego samochodu, jakim jest Nowe Megane R.S. Trophy-R. Moce przerobowe zespołu Renault TECH pozwalają na wyposażenie 15 samochodów dziennie.
LIMITOWANA SERIA POD ZNAKIEM WYCZYNOWYCH OSIĄGÓW
500 EGZEMPLARZY DLA NAJBARDZIEJ WYMAGAJĄCYCH KLIENTÓW
Podobnie jak poprzednie wersje Megane R.S. R26.R i Megane R.S. 275 Trophy-R Nowe Megane R.S. Trophy-R to naprawdę wyjątkowy i ekskluzywny samochód nawiązujący do charakterystycznych cech produktów Renault Sport, które od 2014 roku cieszą się zasłużoną sławą. Jest przeznaczony dla wąskiej grupy najbardziej wymagających klientów Renault Sport – tych, którzy szukają przede wszystkim osiągów i najbardziej sportowych doznań.
Damienne DENIS, kierownik marketingu Renault Sport Cars: Nowe Megane R.S. Trophy-R jest przeznaczone dla naszych najbardziej ekstremalnie nastawionych klientów, dla których głównym kryterium zakupu, zdecydowanie wyprzedzającym inne, są osiągi. Klienci znają naszą historię i wiedzą, że potrafimy coraz dalej przesuwać granice możliwości. Oczekują od nas kolejnego ekstremalnego samochodu o wyjątkowych osiągach, bez żadnych kompromisów. Musimy dać z siebie wszystko, co potrafimy i zaproponować im opcje i akcesoria, niezbędne by mogli maksymalnie wykorzystać potencjał Trophy-R.
Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R pojawi się na najważniejszych rynkach Renault Sport w limitowanej serii 500 numerowanych egzemplarzy. W Polsce po raz pierwszy będzie można zamówić jeden z 12 dostępnych na naszym rynku egzemplarzy.
Cena: 240.000 zł*
*cena uwzględnia siatkę zabezpieczającą do przewożenia sportowych kół o wartości 1 000 zł
Nowe Renault Megane R.S. Trophy-R – cena w Polsce już od…
STYLISTYKA – RADYKALNE TROPHY-R
Paula FABREGAT-ANDREU, dyrektor ds. designu gamy Renault Sport Cars: Nowe Megane R.S. Trophy-R można rozpoznać już na pierwszy rzut oka po unikatowym białoperłowym lakierze z czerwonymi akcentami (przednia listwa, naklejki na boki nadwozia z motywem podwójnego diamentu, obręcze kół Fuji Light), a także oznaczeniu TROPHY-R, karbonowych elementach maski i karbonowym dyfuzorze, antenie typu „płetwa rekina”… Wyczynową atmosferę kokpitu potęgują kubełkowe fotele pokryte Alkantarą®, która pojawia się również na wyczynowej kierownicy, osłonie dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego. Numerowana tabliczka na progu przypomina nam, że wsiadamy do wyjątkowego samochodu dostępnego w limitowanej serii”.
EKSTREMALNY SAMOCHÓD DOSTOSOWANY DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB
Nowe Megane R.S. Trophy-R oferuje możliwość zamówienia w opcji:
- Pakietu karbonowo-ceramicznego, dostępnego w limitowanej ultraekskluzywnej serii 30 samochodów z karbonowo-ceramicznymi przednimi tarczami hamulcowymi, dynamicznym wlotem powietrza (znajdującym się w miejscu reflektorów R.S. Vision) oraz zestawem czterech dodatkowych karbonowych obręczy kół w indywidualnych pokrowcach z logo Trophy-R carbon, umieszczonych w specjalnej kołysce z tyłu i przytrzymywanych siatką Sabelt.
- Zestaw czterech dodatkowych karbonowych obręczy kół, w indywidualnych pokrowcach z logo Trophy-R carbon, umieszczonych w specjalnej kołysce z tyłu i przytrzymywanych siatką Sabelt.
Renault Sport proponuje również akcesoria opracowane wyłącznie dla Nowego Megane R.S. Trophy-R sygnowane R.S. Performance. W firmowym sklepie online klienci znajdą także całą gamę akcesoriów, które zwiększają osiągi i nadają bardziej sportowy charakter samochodowi (na stronie www.renaultsport.com):
- karbonowe obręcze kół,
- regulowane tylne ograniczniki i krótkie sprężyny zawieszenia,
- litowy akumulator DESS,
- 6-punktowe pasy marki Sabelt,
- przewód powietrza dolotowego do dynamicznego wlotu powietrza,
- dynamiczny wlot powietrza (dostępny w ofercie akcesoriów na indywidualne zamówienie).
Pasjonaci marki znajdą również specjalną linię odzieży Trophy-R.
SPOTKANIA Z FANAMI RENAULT SPORT
Nowe Megane R.S. Trophy-R zostało już zaprezentowane społeczności Renault Sport.
- Po raz pierwszy zostało publicznie pokazane 24 maja 2019 roku podczas Grand Prix Formuły 1 w Monako. Za jego sterami zasiedli kierowcy Renault F1™ Team, Daniel Ricciardo i Nico Hülkenberg.
- Następnie 23 czerwca wykonało kilka okrążeń toru na oczach fanów obecnych na Grand Prix Francji Formuły 1.
- 5 lipca poprowadził je Laurent Hurgon przed wyjątkową publicznością zgromadzoną na prestiżowym Goodwood Festival of Speed w Wielkiej Brytanii.
Wyjątkowy charakter Nowego Megane R.S. Trophy-R wyraził się również w kampanii prowadzonej przez Renault Sport w mediach społecznościowych. Pod #Only500 od 25 czerwca przez ponad miesiąc najszybsi fani, w ramach specjalnej kampanii, mogli stopniowo odkrywać wszystkie sekrety tego wyjątkowego samochodu.
REKORD NA TORZE NÜRBURGRING ― DOWÓD WYJĄTKOWYCH OSIĄGÓW
MEGANE R.S. – OD PONAD 10 LAT W „ZIELONYM PIEKLE” NA TORZE NÜRBURGRING
Na kultowej trasie północnej pętli toru Nürburgring, która jest uważana za wyznacznik osiągów samochodu, 5 kwietnia 2019 roku Nowe Megane R.S. Trophy-R ustanowiło nowy oficjalny i bezapelacyjny rekord wśród seryjnych samochodów z przednim napędem. Samochód pokonał w 07’40’’100 trasę 20,6 km. Uzyskał również wzorcowy czas 07’45’’389 na pełnym okrążeniu 20,832 km w kategorii seryjnych kompaktowych samochodów. Na wyjątkowo wymagającym torze dla samochodów i kierowców jest to nadzwyczajny wynik. Tor na odcinku ponad 20 km piętrzy wszystkie trudności, jakie można sobie wyobrazić – całą serię zakrętów, które wydają się nie mieć końca.
Historia zmagań Megane R.S. z „Ringiem” liczy ponad 10 lat i jest naznaczona wyzwaniami, które mobilizują cały zespół Renault Sport. Przez ten czas Renault Sport stało się częścią tzw. industry pool na torze Nürburgring. Co roku bierze udział w 10 tygodniach testów wytrzymałościowych części i samochodów, zarezerwowanych dla producentów.
Pogoń za kolejnymi rekordami, w której każda sekunda jest coraz trudniejsza do uzyskania, zaczęła się w 2008 roku, kiedy padł pierwszy rekord w kategorii seryjnych samochodów z przednim napędem. Ta historia trwa do dziś.
Cztery ekstremalne Megane R.S. i cztery rekordy z rzędu w kategorii samochodów seryjnych z przednim napędem na torze Nürburgring (Nordschleife – północna pętla):
- 2008: Megane R.S. R26.R w 8’17’’
- 2011: Megane R.S. Trophy w 8’07’’97
- 2014: Megane III R.S. Trophy-R w 7’54’’36
- 2019: Nowe MEGANE R.S. TROPHY-R w 7’40’’100
Uwaga: Północna pętla (Nordschleife) ― na nowej oficjalnej trasie. Do 2019 roku, większość rekordów była rejestrowana na trasie 20,6 km od startu pomiaru czasu na końcu strefy T13 do zakończenia na linii startu i mety. Od 2019 roku oficjalną trasą toru Nürburgring jest pełne okrążenie 20,832 km ― start i zakończenie pomiaru czasu na linii startu i mety na początku strefy T13. Właśnie na tym odcinku pomiar czasu przejazdu Megane R.S. Trophy-R został zarejestrowany w kategorii „compact cars” (samochodów seryjnych bez modyfikacji).
WYZWANIE DLA ZESPOŁU – PRACA EKIPY W TRYBIE ZDOBYWANIA REKORDU
Zdobycie takiego rekordu seryjnym samochodem jest ogromnym wyzwaniem. Konieczna była praca zespołowa w rygorystycznym trybie, aby zmieścić się w krótkim czasie wdrożenia. Zastosowano metody zbliżone do stosowanych w dziale wyczynowym Renault Sport i wykorzystano doświadczenie zespołu Formuły 1.
François-Xavier DELAGE, główny inżynier Nowego Megane R.S. Trophy-R pracował zresztą kilka lat w Enstone, siedzibie Renault F1 Team, gdzie w zarządzaniu króluje podejście agile: Jedną z cech organizacji stworzonej do projektu Trophy-R jest powstanie bardzo ścisłego zespołu liczącego około dziesięciu osób, tak jak w Formule 1. Zespół stale dąży do poprawy wyników i ma bardzo krótkie harmonogramy czasowe. Poczucie wspólnoty, ludzkie relacje, bliska współpraca inżynierów z kierowcą – to nasze fundamentalne wartości, które określają strukturę zespołu. Rekord jest tego najlepszym dowodem!
Ważne jest zamiłowanie do podejmowania wyzwań, które tworzą historię zespołu, a potem stają się legendą w miarę kolejnych rekordów i przesuwania granic sportowych możliwości.
KIEROWCA LAURENT HURGON
Laurent Hurgon jest kierowcą testowym Nowego Megane R.S. Trophy-R. Pracował nad rozwijaniem samochodu w trakcie realizacji projektu i pobił również rekord na torze Nürburgring, a także ustanowił dwa wcześniejsze rekordy. Zna każdy metr toru jak własną kieszeń. To prawdziwy pasjonat, który na torze stosuje własne sposoby prowadzenia samochodu. Pod czujnym okiem kierowcy testowego powstaje ekstremalna wersja samochodu seryjnego, podobnie jak to się robi w przypadku samochodu wyścigowego. Każda sesja jazd próbnych była omawiana, jak podczas zawodów. To pozwoliło skorygować ustawienia i wypróbować nowe rozwiązania, a każda zmiana wnosiła postęp na drodze do osiągnięcia najlepszego wyniku.
CZTERY PYTANIA DO LAURENTA HURGONA
Jak przebiegało rekordowe okrążenie?
Laurent Hurgon – Tego dnia warunki nie były idealne ze względu na chłód i wilgotność, ale trafiliśmy na dobre okno pogodowe i wyjechaliśmy na tor. Pętla Nordschleife jest odcinkiem ekstremalnie trudnym, który ma jednocześnie wiele bardzo szybkich sekcji i zróżnicowanych zakrętów. Pomimo, że doskonale znam tor, wymaga on ode mnie totalnej koncentracji. Samochód był dobrze przygotowany, cały zespół mnie wspierał i byłem naprawdę bardzo zmotywowany, by uzyskać nowy, najlepszy czas.
Jak trzeba podejść do takiego samochodu jak Nowe Megane R.S. Trophy-R?
L.H. – Jak do samochodu wyczynowego. Podobnie jak podczas sesji treningowej, trzeba przejechać kilka okrążeń, żeby ustawić samochód pod kątem toru, wilgotności powietrza, stylu jazdy kierowcy i jego preferencji… Na początek niezbędne jest rozgrzanie opon i wykonanie kilku prób przeniesienia obciążenia, aby poczuć zachowanie się samochodu. Klienci będą mogli zmieniać przeniesienie napędu i wysokość prześwitu, charakterystykę amortyzatorów i ciśnienie w oponach, tak jak w samochodzie wyścigowym.
Jakie wrażenia pozostawia jazda Nowym Megane R.S. Trophy-R?
L.H. – Przedni układ jezdny pracuje wyśmienicie – im więcej się od niego wymaga, tym bardziej jest skuteczny dzięki ujemnemu pochyleniu kół. Pozwala zmieniać biegi na zakręcie, co naprawdę jest dalekie od normy w tym segmencie. To wymaga starannego ustawienia tylnego zawieszenia, aby opanować nadsterowność. Układ kierowniczy o bardzo bezpośrednim przełożeniu gwarantuje chirurgiczną precyzję prowadzenia. Hamulce są nad wyraz mocne – karbon zapewnia wytrzymałość i skuteczne działanie, co pozwala opóźniać hamowanie i lepiej je kontrolować. Pomimo aerodynamicznych kształtów, które dociskają samochód do toru, wymaga on bardzo precyzyjnego prowadzenia. To wymagający samochód, który zmusza do pokory, jeśli kierowca chce nad nim zapanować, ale będzie też pasjonujący dla klientów ze względu na możliwości robienia postępów!
Kilka słów na zakończenie…
L.H. – To wyjątkowe szczęście móc uczestniczyć w opracowaniu takiego samochodu – wymagającego, bez ograniczeń i jednocześnie najmocniejszego spośród wszystkich, jakie kiedykolwiek Renault sprzedawało… To niezwykle motywujące i pasjonujące. Dla zespołu był to wspólny, ale też wyjątkowo trudny cel. Jednakże firma wspierała nas we wszystkich wybranych przez nas rozwiązaniach technicznych. To właśnie jest Renault Sport, jakie lubię, a ten samochód skupia w sobie całe zaangażowanie zespołu i dotychczasowe doświadczenia!
DANE TECHNICZNE
NOWE MEGANE R.S. TROPHY-R
Rodzaj paliwa | benzyna (SP95 E10 / SP98) |
Norma emisji spalin | Euro 6 |
SILNIK | |
Typ | 4-cylindrowy z turbosprężarką wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1798 |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 79,7 x 90,1 |
Liczba zaworów | 16 |
Maksymalna moc kW (KM) przy obr./min | 220 (300) przy 6 000 |
Maksymalny moment obrotowy w Nm przy obr./min | 400 przy 3 200 |
Układ rozrządu | łańcuch |
SKRZYNIA BIEGÓW | |
Typ | mechaniczna |
Liczba biegów | 6 |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 262 |
1000 m ze startu zatrzymanego (s) | 24.5 |
0-100 km/h (s) | 5,4 |
Przyspieszenie 80-120 km/h na 3. biegu (s) | 2,9 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 |
UKŁAD JEZDNY – ZAWIESZENIE | |
Przednie zawieszenie | z niezależnym sworzniem |
Tylne zawieszenie | typu H |
UKŁAD HAMULCOWY | |
Przód | tarcze dwumateriałowe 355 mm |
Tył | tarcze pełne 290 mm |
Wspomaganie nagłego hamowania | tak |
Układ kontroli toru jazdy (ESC) | tak |
KOŁA I OPONY | |
Homologowane obręcze kół | J19 |
Opony montowane w standardzie | 245/35 R19 |
MASA (kg) | |
Masa własna (samochodu gotowego do jazdy) min. | 1.306 |
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) | 1.650 |
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze