Dzięki porozumieniu PSA i BMW zaprojektowano bardzo nowoczesne i oszczędne silniki. Oszczędność dotyczy nie tylko spraw eksploatacyjnych – bardzo ważne okazało się również zoptymalizowanie kosztów produkcji, szczególnie istotne w czasie bardzo ostrej walki konkurencyjnej na rynku.
Celem przedsięwzięcia było zmniejszenie kosztów badawczych oraz połączenie najlepszych doświadczeń obu firm w konstruowaniu nowoczesnych silników. Kooperacja przyniosła też pozytywne efekty w postaci wykorzystania najróżniejszych technologii i pomysłów. Koszty przedsięwzięcia podzielono pół na pół między PSA i BMW.
W 2006 roku nowe silniki mają pojawić się w małych i średnich samochodach produkowanych przez Citroena i Peugeot. Będą miały od 75 do 170 KM zapewniając przy tym niskie zużycie paliwa i spełniając rygorystyczne normy emisji spalin. Zespół projektowy zlokalizowano w Monachium, w ośrodku badawczym BMW. Zakupami materiałów do produkcji, procesem wytwarzania oraz dystrybucją zajęła się grupa PSA.
Jako pierwsze z nowej rodziny obejmującej modele od 75 do 170 KM pojawią się dwa silniki 1.6 litra:
- Silnik 1.6 litra, ze zmiennymi fazami rozrządu, mocy 115 KM,
- Turbodoładowany silnik 1.6, z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 143 KM,
Produkcja silników rozpocznie się pod koniec bieżącego roku. Fabryka Francaise de Mecanique będzie docelowo zdolna wyprodukować 2500 silników dziennie. Na dzień dzisiejszy fabryka produkuje innych rodzajów 8000 silników dziennie i specjalizuje się wyłącznie w tej dziedzinie. Zatrudnia 4500 osób. Powierzchnia montażu zajmie ponad 30000 metrów kwadratowych. PSA zapewnia, że nowe silniki będą produkowane z zachowaniem najwyższych standardów jakości PSA i BMW. Równie duży nacisk położono na ochronę środowiska, w zakresie procesu produkcyjnego oraz eksploatacyjnego.
Nawiązana współpraca opiera się na technologii przemysłowej będącej na najwyższym poziomie w Europie zachodniej, rozmieszczonej w dwóch zakładach zlokalizowanych we Francji i w Wielkiej Brytanii.
Obróbka głównych części silników będzie realizowana dla obydwu partnerów wyłącznie w zakładach PSA Peugeot Citroën w Douvrin (Pas-de-Calais). W celu ułatwienia logistyki zaopatrzenia fabryk samochodowych każdego z producentów, linie montażu są rozłożone odrębnie dla każdego z nich : w Douvrin dla PSA Peugeot Citroën i w Hams Hall w Wielkiej Brytanii dla potrzeb BMW Group.
Współpraca ta wymagała wdrożenia niezawodnego i sprawnego systemu organizacyjnego przystosowanego do dwóch różnych i geograficznie odległych procesów montażowych silników.
Kompleksowy moduł, którego eksploatacja rozpocznie się pod koniec 2005 roku, zostanie wprowadzony w la Française de Mécanique w Douvrin. Zasada modułu polega na opracowaniu jednorodnej, niezależnej i odtwarzalnej jednostki produkcyjnej, obejmującej linie obróbki głównych elementów silnika – głowicy, bloku cylindrów, wału korbowego, korbowodów – i linii montażowych. Ten system organizacyjny produkcji przemysłowej opracowany dla produkcji 2500 jednostek/dziennie zapewnia najbardziej zrównoważone rozwiązanie pod względem wydajności i opłacalności inwestycji.
Przy pełnej wydajności produkcyjnej będzie zatrudniać 1 120 pracowników na 4 zmianach. Pracownicy odbyli łącznie 152 000 godzin szkolenia.
Zakłady w Hams Hall będą wykonywać montaż silników przyszłych wersji modelu Mini. Lokalizacja w pobliżu zakładów BMW Group w Oxfordzie umożliwia szybką, płynną, precyzyjną i terminową realizację zaopatrzenia a tym samym zmniejszenie zapasów magazynowych i czasu terminów dostaw.
Zakłady PSA Peugeot Citroën w Charleville oraz Pôle Métallurgie w Mulhouse uczestniczą w przemysłowym schemacie współpracy w charakterze dostawców elementów do obróbki. W tych zakładach zostały wdrożone liczne innowacyjne rozwiązania takie jak:
- technologia pełnej formy – „Lost Foam” przy odlewaniu głowic
- blok cylindrów z aluminium odlewanym pod ciśnieniem z tulejami żeliwnymi montowanymi w czasie odlewania
- wał korbowy ze stali z przeciwwagami pozostawionymi w stanie surowym
- kucie korbowodów z podwójnym wykrojem matrycy
Efektywne zarządzanie jakością jest priorytetowym zadaniem dla obydwu partnerów. I tak zarządzanie jakością przebiega w oparciu o wspólne kryteria PSA Peugeot Citroën i BMW Group zarówno w zakresie części poddawanych obróbce jak i elementów kupowanych. Został wprowadzony skoordynowany tryb działania umożliwiający pełną i natychmiastową kontrolę między dwoma zakładami produkcji silników w przypadku jakichkolwiek problemów jakości.
źródło: PSA
Najnowsze komentarze