Zastanawiamy się czasem, czy nie poszerzyć spektrum naszej działalności nawet o marki Nissan i Infiniti, ale póki co nie zdecydowaliśmy się na to, choć Alians Renault-Nissan z sukcesami działa już od dekady. W firmę produkującą od niemal półwiecza Łady koncern Renault zaangażował się nieco inaczej, co pozwala nam na śledzenie poczynań Grupy na rosyjskim rynku.
Dacię Logan MCV pokazano w Rosji najpierw jako projekt R90. Miało to miejsce na ubiegłorocznym Salonie Samochodowym w Moskwie. Zapowiedziano też produkcję tego samochodu w zakładach AwtoWAZ, w których Grupa Renault jest zaangażowana kapitałowo, a także technologicznie. Poświęciliśmy temu tematowi już co najmniej kilka publikacji.
Dziś wiadomo, że Dacia Logan MCV, oferowana zresztą na niektórych rynkach pod marką Renault, na rosyjskie, a potem pewnie także białoruskie i ukraińskie drogi wyjeżdżać będzie z logo Łady. W sylwetce samochodu w zasadzie nie zmieniło się nic względem bazowego modelu, poza oczywiście logo i grillem. Nic nam także nie wiadomo, by do auta dołączany był taki „serwisant”, jak na załączonym zdjęciu. Niestety… ;-)
Logan MCV otrzyma nie tylko logo Łady, ale też nową nazwę, Largus, co po łacinie znaczy „hojny”. To drugi samochód w 45-letniej historii AwtoWAZ, który powstaje w oparciu o zagraniczną licencję. Pierwszym był Fiat 124, w Rosji, czy raczej w Związku Radzieckim, nazywany „Kopiejką”. Najpierw zakłady w Togliatti wypuściły krótką serię pięciu sztuk Largusów (testowe modele powstały na tej samej, choć oczywiście mocno zmodernizowanej, linii produkcyjnej, z której zjeżdżały modele WAZ 2101), które poddano intensywnym testom w rosyjskich warunkach, a teraz fabryka przygotowuje się do uruchomienia produkcji. Pierwsze seryjne samochody spodziewane są u dealerów w I połowie przyszłego roku, a rosyjski magazyn motoryzacyjny „Za ruliem” uszczegóławia ten czas do marca 2012.
Zakłady AwtoWAZ produkować mają dwie wersje osobowego Largusa – pięcio- i siedmiomiejscową. Wkrótce potem pojawi się użytkowa odmiana Van, znana już także na naszym rynku. Do napędu posłużą dwie wersje – ośmio- i szenastozaworowa benzynowego silnika 1.6. Pojawiły się jednak pogłoski, że rosyjscy inżynierowie pracują nawet nad wersją hybrydową!
Jeszcze za wcześnie, żeby mówić o cenach, ale „Za ruliem” sugeruje, że ich poziom będzie oscylował w okolicach 340-420 tys. rubli, czyli mniej więcej równowartość 34,5-43 tys. zł. W zależności od wersji Łada Largus wyposażona powinna być m.in. w regulację wysokości fotela kierowcy i kolumny kierownicy, ABS, klimatyzację i system audio obsługujący pliki mp3.
Korzystając z okazji wprowadzenia na rynek nowego modelu firma AwtoWAZ zamierza zaproponować klientom także nowy sposób konfiguracji i zamawiania samochodów, ale na razie nie znamy jeszcze związanych z tym tematem szczegółów.
KG
zdjęcia: „Za ruliem”
Najnowsze komentarze