Historia Citroëna Berlingo i jego protoplastów sięga połowy XX w., a dokładnie 1950 roku!
1950 r. – CITROËN 2CV FOURGONETKA
To właśnie w tym roku zaprezentowano megakultowy model 2CV w wersji furgonetki. Kompaktowy mały samochód z napędem na przednią oś, o wszystkich atutach praktycznego i ekonomicznego auta, przeszedł do historii w swojej kategorii.
André Citroën – od chwili powstania marki na początku lat 20. ubiegłego wieku – rozumiał sens proponowania klientom szerokiej gamy samochodów, począwszy od solidnego modelu użytkowego po samochód osobowy w wersji Grand Luxe. W drugiej połowie XX wieku nie było odstępstw od tej reguły, wręcz przeciwnie.
Furgonetka 2CV, wyprodukowana od marca 1951 do marca 1978 r. w liczbie 1.246.340 egzemplarzy, stała się kultowym modelem, poszukiwanym obecnie przez kolekcjonerów na całym świecie. Od chwili wejścia na rynek była także łakomym kąskiem dla producentów zabudów samochodowych. Od połowy lat 50. ubiegłego wieku wielu dostawców oferowało akcesoria, które umożliwiały przekształcenie furgonetki 2CV w prawdziwego przodka kombivana. Fabryka Citroëna w Forest w Belgii wprowadziła nawet do sprzedaży produkowaną seryjnie wersję o nazwie „Weekend”. Był to przodek Berlingo!
1978 r. – CITROËN ACADIANE
W 1978 r. furgonetkę 2CV zastąpił Acadiane. W rzeczywistości była to modyfikacja poprzedniego modelu, która otrzymała przód Citroëna Dyane. Produkowano go przez dziewięć lat i był pierwszym modelem, w którym na krótko przed końcem produkcji w 1987 r., wprowadzono wersję z silnikiem na gaz LPG. W sumie zostały zmontowane 235.393 egzemplarze. Model „Weekend” przeznaczony na rynek krajów Beneluksu został zastąpiony przez model „Mixta”, oparty na bazie 2CV. Jednocześnie na rynek włoski został opracowany minikamper „Oasis”!
1984 r. – CITROËN C15
Po małych dwucylindrowych silnikach modeli 2CV, a następnie Acadiane, w 1984 r. pojawił się nowy model C15 z 4-cylindrowym silnikiem chłodzonym wodą. Zbudowany był na bazie modelu Visa z 1978 roku i miał bardzo długą karierę. Produkowano go bowiem do 2006 roku, aż dziesięć lat po wprowadzeniu do sprzedaży modelu Berlingo! Cieszył się renomą wytrzymałego i solidnego samochodu, co sprawiało, że stał się prawdziwą gwiazdą w swoim segmencie.
Jego sprzedaż wzrosła dodatkowo dzięki wprowadzeniu do oferty silnika wysokoprężnego. W ciągu 22 lat z linii produkcyjnych zjechało 1.181.471 egzemplarzy i wynik ten niewiele tylko odbiegał od wyników furgonetki 2CV, która była sprzedawana przez 37 lat. W 1986 r. concept-car „Aventure” oparty na bazie C15 zwiastował nadejście kombivanów! Model C15 był również wykorzystywany do testowania napędu elektrycznego. Pierwszy egzemplarz z silnikiem elektrycznym został zaprezentowany w lipcu 1987 r., a od października 1990 r. wszedł do produkcji seryjnej. Ta prekursorska wersja została zmontowana w liczbie około sześćdziesięciu egzemplarzy. Natomiast firma Dangel oferowała w latach 1991-1993 wersje z napędem na wszystkie koła. We wrześniu 1991 r. model C15 „Familiale” wyposażony w tylną kanapę był zapowiedzią wszechstronności przyszłego Berlingo. Od 1996 r. C15 był również dostępny z dwupaliwowym układem zasilania na benzynę i gaz ziemny. Wersja zasilana gazem LPG była natomiast dostępna w opcji, nawet jeśli nie figurowała w oficjalnym katalogu.
1996 r. – CITROËN BERLINGO
Wreszcie w lipcu 1996 r. pojawiła się pierwsza generacja Berlingo, która stała się prawdziwą rewolucją końca XX wieku. Model, tak jak jego poprzednicy, przełamał standardy i zaoferował wiele innowacji. W pół drogi między sedanem a minivanem, miał wiele wcieleń. Jego rodzinna wersja Multispace przeznaczona do rekreacji, już w momencie wejścia na rynek, odniosła komercyjny sukces wśród tych, którzy poszukiwali większego i bardziej wszechstronnego modelu niż sedan, ale mniejszego niż minivan. Tak powstał nowy segment rynku samochodowego – kombivan. Pierwsza generacja Berlingo jest nadal produkowana na niektóre rynki (Argentyna, Brazylia). Do tej pory wyprodukowano 1.200.000 egzemplarzy tego modelu. Wyróżnia się przede wszystkim tym, że jest pierwszym modelem, który nie wywodzi się z sedana, ale jest oryginalną konstrukcją. Jego premiera w 1996 r. była okazją do zaprezentowania wielu oryginalnych wersji, takich jak Berlingo Grand Large, concept-car Plage czy też Berlingo Bulle, która przypominała… 2CV!
W 1997 r., sięgając do tradycji rajdów Citroëna 2CV z początku lat 70. ubiegłego wieku, Citroën zorganizował Rajd Paryż–Samarkanda–Moskwa, w którym 198 młodych Europejczyków przeżyło przygodę za kierownicą Berlingo.
Podobnie jak w przypadku C15, Berlingo produkowany był w różnych odmianach: na gaz ziemny, LPG, elektryczny, 4×4…
W 1999 r. na Salonie Samochodowym w Genewie został zaprezentowany eksperymentalny Berlingo Dynavolt – samochód niskoemisyjny z silnikiem elektrycznym i silnikiem termicznym zasilanym LPG.
W 2000 r. Berlingo został wyposażony w Modutop, inteligentny system schowków, który umożliwił maksymalne wykorzystanie przestrzeni w kabinie, a w 2002 r. model poddano głębokim zmianom obejmującym przód pojazdu i deskę rozdzielczą.
W 2003 r. została wprowadzona na rynek wersja XTR – „terenowa” odmiana Berlingo.
2008 r. – CITROËN BERLINGO DRUGIEJ GENERACJI
W maju 2008 r. na rynku pojawił się nowy model Berlingo, który, jak każda jego generacja, zaoferował nowe wyposażenie. Na przykład trzy niezależne tylne fotele, otwieraną tylną szybę i nowy system Modutop.
Rok później pojawiła się wersja Grip Control z układem napędowym dostosowanym do różnego rodzaju podłoża. Berlingo w wersji elektrycznej wszedł do oferty w 2013 r.
Wiosną 2015 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie został zaprezentowany model Berlingo po face liftingu. Wersja „Mountain Vibe Concept” pełna optymizmu i energii – wyposażona we wzmocnione nadwozie oraz w akcesoria sprzyjające odkrywaniu natury, pokonywaniu nierówności terenu i zdobywaniu szczytów – została zaprezentowana kilka dni przed wprowadzeniem do produkcji seryjnej Berlingo.
W następnym roku w hołdzie dla dwóch jubileuszy – 65-lecia furgonetki 2CV i 20-lecia Berlingo – Citroën stworzył dla czasopisma „Colette” dwa unikatowe egzemplarze: furgonetkę 2CV Colette i Berlingo Colette. Od momentu ich powstania zostały okrzyknięte prawdziwymi samochodami kolekcjonerskimi!
W marcu 2017 r. po wyprodukowaniu ponad 2,9 miliona egzemplarzy od chwili wprowadzenia na rynek pierwszej generacji w 1996 r., gama Berlingo została poszerzona. Model Berlingo Multispace został zaproponowany w wersji E-Berlingo Multispace z silnikiem elektrycznym. Było to uzupełnienie oferty Citroëna, na którą składały się modele E-Mehari i E-Berlingo w wersji użytkowej.
2018 r. – CITROËN BERLINGO TRZECIEJ GENERACJI
Nowy Berlingo w wersji pasażerskiej, pokazany dziś po raz pierwszy, będzie miał swoją światową premierę na początku marca podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Zostanie wprowadzony do sprzedaży w drugiej połowie 2018 r. (w zależności od kraju).
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze