Nowy Citroen Berlingo może być wyposażony w silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 130 KM i automatyczną skrzynię biegów EAT8. Dzięki ośmiu przełożeniom silnik oferuje stosunkowo umiarkowane zużycie paliwa w mieście i na drogach podmiejskich. Producent podaje dla wersji Berlingo XL zużycie w cyklu mieszanym 7 litrów na 100 kilometrów i można taką wartość a nawet dużo mniejszą osiągnąć. Ale czy silnik 1.2 PureTech nadaje się na autostradę?
Przy takim kształcie nadwozia i dużych oporach czołowych zużycie paliwa będzie na pewno większe, niż 7 litrów na 100 kilometrów. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak w realnych warunkach wygląda spalanie. Na trasę testu wybraliśmy trasę Warszawa – Grudziądz o długości około 260 kilometrów.
Miejscem startu był park prasowy Citroen Polska, zlokalizowany przy ulicy Radzymińskiej w Warszawie. Miejsce docelowe to z kolei bulwary nad Wisłą w przepięknym zabytkowym Grudziądzu.
Zresetowaliśmy licznik i ruszyliśmy w trasę. Pierwsze 80 kilometrów oznaczało jazdę z bardzo zmienną prędkością. Wyjazd z Warszawy na Łódź jest zwykle zatłoczony i nie inaczej było tym razem. Na tym odcinku jazda była wyjątkowo zmienna z dużą ilością wyprzedzania. Przy okazji mogliśmy poznać jak wygląda dynamika samochodu, o czym za moment. Uzyskiwaliśmy prędkości pomiędzy 110 a 140 km/h (licznikowo).
Pozostała część trasy była znacznie spokojniejsza w zasadzie ze stałą prędkością. Warunki pogodowe bardzo dobre za wyjątkiem silnego wiatru.
Ile Citroen Berlingo 1.2 EAT8 pali na autostradzie?
Średnie spalanie przy jeździe z prędkością 108 km/h godzinę (średnia 107 km/h) wyniosło ostatecznie 9,4 litra na 100 kilometrów. Są to dane z komputera samochodowego.
Dynamika samochodu, wyprzedzanie
130-konny silnik zapewnia wystarczająco dużo mocy a nisko położony moment obrotowy zapewnia niezłą dynamikę przy niższych prędkościach. Ale problem – a dokładnie wpływ oporów powietrza – pojawia się gdzieś około 100-110 kilometrów na godzinę i więcej. Wtedy silnik zaczyna mocniej pracować i wyprzedzanie trzeba planować rozważniej.
Auto można skonfigurować na stronie Citroen.pl.
Dziękujemy firmie Citroen Polska za udostępnienie samochodu do testów.
Najnowsze komentarze