Nowy Citroen Berlingo: Ile pali silnik 1.2 PureTech z automatyczną skrzynią biegów na autostradzie

27 6 552

Nowy Citroen Berlingo może być wyposażony w silnik benzynowy 1.2 PureTech o mocy 130 KM i automatyczną skrzynię biegów EAT8. Dzięki ośmiu przełożeniom silnik oferuje stosunkowo umiarkowane zużycie paliwa w mieście i na drogach podmiejskich. Producent podaje dla wersji Berlingo XL zużycie w cyklu mieszanym 7 litrów na 100 kilometrów i można taką wartość a nawet dużo mniejszą osiągnąć. Ale czy silnik 1.2 PureTech nadaje się na autostradę?

polecamy

naklejki 3D "Francuz płakał jak sprzedawał"

seria limitowana - kto pierwszy ten lepszy. Tylko na Allegro.

Przy takim kształcie nadwozia i dużych oporach czołowych zużycie paliwa będzie na pewno większe, niż 7 litrów na 100 kilometrów. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jak w realnych warunkach wygląda spalanie. Na trasę testu wybraliśmy trasę Warszawa – Grudziądz o długości około 260 kilometrów.

Miejscem startu był park prasowy Citroen Polska, zlokalizowany przy ulicy Radzymińskiej w Warszawie. Miejsce docelowe to z kolei bulwary nad Wisłą w przepięknym zabytkowym Grudziądzu.

Zresetowaliśmy licznik i ruszyliśmy w trasę. Pierwsze 80 kilometrów oznaczało jazdę z bardzo zmienną prędkością. Wyjazd z Warszawy na Łódź jest zwykle zatłoczony i nie inaczej było tym razem. Na tym odcinku jazda była wyjątkowo zmienna z dużą ilością wyprzedzania. Przy okazji mogliśmy poznać jak wygląda dynamika samochodu, o czym za moment. Uzyskiwaliśmy prędkości pomiędzy 110 a 140 km/h (licznikowo).

Pozostała część trasy była znacznie spokojniejsza w zasadzie ze stałą prędkością. Warunki pogodowe bardzo dobre za wyjątkiem silnego wiatru.

Ile Citroen Berlingo 1.2 EAT8 pali na autostradzie?

Średnie spalanie przy jeździe z prędkością 108 km/h godzinę (średnia 107 km/h) wyniosło ostatecznie 9,4 litra na 100 kilometrów. Są to dane z komputera samochodowego.

Dynamika samochodu, wyprzedzanie

130-konny silnik zapewnia wystarczająco dużo mocy a nisko położony moment obrotowy zapewnia niezłą dynamikę przy niższych prędkościach. Ale problem – a dokładnie wpływ oporów powietrza – pojawia się gdzieś około 100-110 kilometrów na godzinę i więcej. Wtedy silnik zaczyna mocniej pracować i wyprzedzanie trzeba planować rozważniej.

Auto można skonfigurować na stronie Citroen.pl.

Dziękujemy firmie Citroen Polska za udostępnienie samochodu do testów.

 

Galeria

Może ci się spodobać również
avatar
4 Wątki komentarzy
23 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
22 Autorzy komentarzy
ZbyniekKrzysiekTomaszDorfschulzeLutek Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Zbyniek
Gość
Zbyniek

Pięknie, mój MB S500 L (waga niemal 2 tony) , V8 pali w trasie przy 130 km około 11 litrów benzyny, wpakowałem gaz wychodzi 13 l gazu., gaz jest po około 2 zł… O komforcie jazdy nie wspomnę, a przy 130 km / h ma niecałe 2000 obr/min, skrzynia 5 biegów. Miałem kiedyś Peugota 207 z silnikiem 1,4 l VTI 90km, palił bardzo mało około 7 l gazu od tankowania do tankowania (wychodziła taka średnia na 100 km) na trasie 800 km, ale był tak komfortowy, że żona o mało nie urodziła.. Na miasto ok, ale że norma olejowa była… Czytaj więcej »

Olo
Gość
Olo

Jak włożysz euro paletę do s klasy to zadzwoń. Porównywanie sedana do vana, nic tylko bić brawo

Ekolog
Gość
Ekolog

Pffff! Mam dodge grannd Voyager z silnikiem 3.6 benzyna. Przy prędkości około 120 km/h pali 9.3 l/100 km a zwykle jeżdżę z trzema pasażerami.
Auto z 2014 roku, więc aerodynamika jak w spadochronie.
Więc tak, silniczek 1.2 putetech jest na pewno super! Pali tyle co stare, wolnossace v6

Zbyniek
Gość
Zbyniek

Chodzi mi bardziej o silnik, 3 cylindry a żłopie że chej, poza tym problem z paskiem rozrządu. Do czego zmirza ten downsizing, już montują silniczki o pojemności karonu mleka do SUVów, dramat. Zobaczymy trwałość za parę lat. Stare, niewysilone V6, V8 palą niewiele mniej, mają wtrysk piśredni więc z gazem nie ma problemu, a o trwałości nie ma nawet co dyskutować. Poczytaj fora użytkoeników o tym silniku 1,2 puretech.. Ehh

Posiadacz C4
Gość
Posiadacz C4

PureTech to akurat bardzo udany silnik jeśli nie najlepszy w klasie. Na forach znajdziesz informacje żeby zmieniac olej co 15 tysięcy i pasek częściej niż wymaga producent , optymalnie co 70 tysięcy . Tyle

Rrr
Gość
Rrr

Taki super, że będą go modernizować aby wyeliminować pasek w oleju a w tedy na pewno będzie dobrze, o ile czegoś przy okazji nie popsują.

Czesiek
Gość
Czesiek

Pasek tak czy siak się złuszczy wtedy tu wróć. Opowiedz. Ps. Nie zapomnij smoka czyścić.

Gość
Gość
Gość

No naprawdę dobry silnik. I jeszcze trzeba robić płukankę silnika i czyścić silnik. Cudowny.

Posiadacz C4 Picasso
Gość
Posiadacz C4 Picasso

Posiadacz mercedesa czyta francuskie.pl xD Nie masz chłopie mercedesa ani nie masz V6
A teraz porównaj ile realnie pali takie V6 w mieście a ile ten 1.2 . Nikt nie kupuje takiego auta 1.2 na długie trasy
Cały ten Twój komentarz to jedno wielkie kłamstwo
A ja mam C4 Picasso z 1.2 130 kupiony celowo bo 95% tras robie w mieście. Dwie wyprawy na wakacje rocznie przeżyje finansowo

Zbyniek
Gość
Zbyniek

Czytam, bo lubię i nic Ci do tego, mam jeszcze Scenika II 1,6 16 v, a mercedes ma V8 nie V6. Tyle, ze Scenic w mieście pali ponad 10 l/100 km, benzyny, a mercedes 18 do max 20 l gazu, mimo to w mieście często poruszam się scenikiem z uwagi na parkowanie, oraz współurzytkowników tych parkingów, niestety obijają auta drzwiami na potęgę. Mimo to ekonomia jest dużo lepsza w MB. Czy w mieście, czy w trasie z uwagi na gaz.

Lutek
Gość
Lutek

„współurzytkowników” a może „współużytkowników”. Jeśli nie wiesz, o co chodzi to o „ż” zamiast „rz”. Ech te gimbusy i ich „mercedesy”. Pewnie golf IV w tdi.

C5 2,2 biturbo
Gość
C5 2,2 biturbo

Generalnie to się zgadzam z takim myśleniem tylko czy prawidłowo określiłeś długość tras lokalnych na 95%? Dwie wyprawy wakacyjne… W moim przypadku, w zeszłym roku, to była Hiszpanią i Grecją, ok. 5000 i 4500 km, razem 9500 km. W „domu” zrobiłem ok. 14000 km. To jest ok. 40% na autostradzie. Czasu w samochodzie to być może spędzam 95% podczas podróży lokalnych?

Wojciech
Gość
Wojciech

S500 pali 11 litrów /100? Chyba z górki i na luzie . Mój szef ma S500 z 2011r i w trasie przy około 100km/h nie schodzi poniżej 14,5 litra. I to przy delikatnym operowaniu pedałem gazu. W jeździe codziennej około 18-20 i to jest norma. Taki wielki silnik nawet zamontowany w motocyklu swoje musi spalić. Motocykl bmw z silnikiem v6 zużywa średnio 10 litrów. Tylko dziecko i kobieta laik uwierzy w takie bzdury. Moja Primera 2.0 pali 10-13 gazu a waży prawie połowę tego co s-klasa…

Zbyniek
Gość
Zbyniek

Nie do końca, trochę km zrobiłem tym autem, najlepszy wynik uzyskany to 9,9 l benzyny ale prędkość max do 110 km/h. Akurat S ma bardzo precyzyjny komp i pokazuje paliwo w baku w litrach. Jadąc z prędkościami ok 180 km/h od tankowania do tankowania 14 – 15 l gazu. Chodzi o to, że to auto przy 160 km/h ma około 2500 obr/min, a np. Renia 3000 obr przy 100 km/h.

FioleK
Gość
FioleK

Dokładnie, chodzi o to, że przy takiej V6 czy V8 człowiek przy normalnej jeździe nie wchodzi z obrotami powyżej 2500 obr… Maximą jak starłem się delikatnie jeździć (Wawa) to skrzynia zmieniała biegi zawsze poniżej 2000obr a i tak zawsze byłem pierwszy spod świateł… Dla nie wierzących w niskie spalanie to silnik był tak mądry, że po wrzuceniu D schodził z obrotami na 500 (i oczywiście zwiększał czas wtrysku – obciążenie od hydrokonwertera) z 650… Sumarycznie na N i na D palił tyle samo (dłuższy wtrysk, ale niższe obroty).

FioleK
Gość
FioleK

Miałem kiedyś Maxime A32B 3.0V6 z 4-biegowym automatem. Jak jechałem jak emeryt (pierwsza długa trasa po zakupie z 4 osobami i pełnym bagażnikiem ) to o dziwo zrobiłem 7.5l… Później założyłem gaz i jazda 100-110 z wyprzedzaniem wszystkiego co jechało wolniej (ale starałem się nie skakać jak zajączek tylko wyprzedzać wtedy kiedy nie będę musiał od razu hamować) to wychodziło 10-11l gazu, zanim się coś nie spie…. to po mieście w korkach wyjazdowych palił 12-13 benzyny z klimą i 13-16 gazu (na gazie noga robiła się cięższa). PS. Dzięki niskiej wadze (chyba ze 100kg więcej niż Primera 2.0) samochód spokojnie… Czytaj więcej »

Zbyniek
Gość
Zbyniek

Nissana wspominam świetnie. Miałem kiedyś Primerę P11 2,0 140 km, brania oleju – ZERO. Technicznie 4 lata bez żadnej awarii, palił w mieście ok 12 l benzyny, ale w trasie potrafił zejść do 6,5 l, miał skrzynię 5 biegową, bardzo przyjemną na trasy – długą. 200000 km, łańcucha nie było słychać, silnik bardzo cichy, zawieszenie bajka. Żeby nie ruda szmata, byłoby to auto idealne. Ale te czasy minęły, silniki już w większości nie japońskie, a francuskie. 140 km w aucie wielkości Primery o wadze 1150 kg, gdzie na drugim biegu wchodziła stówa bez zająknięcia to było coś, sprzedałem z 8… Czytaj więcej »

FioleK
Gość
FioleK

Niestety ale stare francuskie 1.6 i 2.0 zostały wyparte przez nissanowskie jednostki i padaka… Rekordziści wraz z pierwszą wymianą oleju po założeniu gazu robili remont głowicy (zawory z gównolitu). Stare 1.6 i 2.0 są pancerne przy silnikach nissanach, do dziś każdy lubi 2.0T (FR4T) bo fajnie jedzie i robi bez problemu 400 000km na gazie… Obecne silniki 1.2 / 1.3 / 1.6 / 1.8 TCE to wspólne dzieło Renault-Nissan-Mitsubishi Mercedes (chyba tylko przy 1.3)

Tomasz
Gość
Tomasz

No tak, tylko że za 8letniego merca kupisz nowe berlingo, wszystko ok w mercu do pierwszej naprawy.

Zbyniek
Gość
Zbyniek

Zgadza się, dla przykładu sam olej to 10 litrów, świece – 2 na cyliner, czyli 16 sztuk. Mimo to wymiana oleju i filtrów to około 500 zł, tarcze i klocki przód tył około 1500 zł z wymianą, ale tego nie robimy często. Najdroższą rzeczą jest serwis zawieszenia ABC, nie mylić z Airmatic – wymiana oleju w zawieszeniu z filtrami około 1200 zł. Robi się to co około 30000 km. Poza tym, że te koszty są wyższe niż w poprzednich autach, komfort i jakość to rękompensuje. Oczywiście poza ASO. Miałem trochę aut, ale ten jest po prostu mega.

Wojtek
Gość
Wojtek

Nikt mnie nie namówi na te silniki thp wolę 1.5 hdi

Posiadacz C4
Gość
Posiadacz C4

1.2 PureTech a nie THP.
THP był produkowany z BMW kilka lat temu, chyba do 2026 roku

Wojciech
Gość
Wojciech

To który teraz rok mamy?

Damian
Gość
Damian

Miałem Vectrę 3.2 V6 benzynę
Około 8-9l spokojna trasa plus minus 110 km/h
Przy 140okolo 11l
Miasto 13-16l
Manual

BMW e38 2.8l
Trasa 9-11
Miasto 13-15

Wiec ta oszczędność małych silników jest raczej znikoma
Tylko na miasto

Dorfschulze
Gość
Dorfschulze

Ja też mam taką wektrę i jestem powszechnie szanowany w mojej wsi. Dlatego wybrali mnie tam sołtysem.

FioleK
Gość
FioleK

2.8 to piękny silnik…, szczególnie ten bez Vanosów – nie ma się co psuć…

Krzysiek
Gość
Krzysiek

Nie porównujcie spalania niskich osobowek do kombi-vana. To zupelnie inny opor aero. Z drugiej strony to spalanie jest na poziomie Espace4 2.0T, a to juz slabo.