Kultowy dostawczy Citroën Berlingo wprowadzony na rynek w 1996 roku i wyprodukowany w ponad 1,5 miliona egzemplarzy, ustępuje dziś miejsca trzeciej generacji samochodów przeznaczonych dla użytkowników biznesowych o nazwie Berlingo Van. Podobnie jak wersja osobowa, na którą już można złożyć zamówienie, nowy Berlingo Van to prawdziwy skok pokoleniowy pod względem stylistyki i wyposażenia. Solidny i zgodny z kanonami marki, prezentuje dziś dużo więcej zalet użytkowych, które przekładają się na wyższy komfort i modularność. Zaprojektowany na miarę, aby mógł sprostać potrzebom wszelkich branży, jest dostępny w dwóch długościach nadwozia, M i XL. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów prezentuje także dwie wersje o odmiennym przeznaczeniu, „Worker”* i „Driver”**, różniące się między sobą wysokością prześwitu, poziomem wyposażenia i elementami ochronnymi. Jest idealnym partnerem dla wszystkich firm dzięki dużej ładowności, wyjątkowej łatwości dostępu i różnym konfiguracjom wnętrza kabiny Extenso® lub kabiny przedłużonej. Nowy Citroën Berlingo Van został zbudowany na nowej platformie, co zapewnia mu większą zwrotność oraz wyższy komfort i bezpieczeństwo. Rewolucjonizuje swój segment ofertą 20 systemów wspomagania prowadzenia i 4 technologii łączności on-line oraz silników najnowszej generacji, takich jak nowy silnik wysokoprężny 1.5 l BlueHDi czy też silnik benzynowy 1.2 l PureTech, a także nową automatyczną skrzynią biegów EAT8. Nowy Berlingo Van trafi do sprzedaży na początku 2019 roku.
Jeszcze przed pojawieniem się w salonach osobowej wersji Berlingo na jesieni tego roku, Citroën prezentuje trzecią generację dostawczej wersji Berlingo Van, przeznaczonej dla użytkowników biznesowych. W 2017 roku marka miała 9,7% udziału w rynku samochodów dostawczych w Europie. Ze sprzedażą blisko 73.000 egzemplarzy uplasowała się na trzeciej pozycji. W segmencie furgonetek Citroën miał zawsze mocną pozycję i wytyczał nowe kierunki, tworząc legendarne modele 2CV, C15 i Berlingo czy też wprowadzając do niego pierwszy silnik wysokoprężny, pierwszą zintegrowaną stylistycznie z nadwoziem przestrzeń ładunkową i pierwszy model z trzema miejscami z przodu. Berlingo Van jest owocem niezwykle bogatego dziedzictwa i kontynuacją swoich bestsellerowych poprzedników.
Citroën Berlingo jest wręcz wzorcem „zmysłu praktycznego” dla użytkowników biznesowych. Model ten od początku zajmował liczącą się pozycję w segmencie i stale wprowadzał innowacje. Od debiutu rynkowego na całym świecie wyprodukowano ponad 1,5 miliona sztuk tego modelu, z czego 1,3 miliona w Europie i ponad 470 tysięcy we Francji. Cieszący się wyjątkową renomą Berlingo odnotował w 2017 roku na terenie Francji rekordowy wynik ponad 27.000 sprzedanych sztuk, co stanowi wzrost o 4% w porównaniu z 2016 rokiem. Również w tym roku sprzedano ponad 8.000 sztuk, co oznacza wzrost o 25% w pierwszym kwartale. Berlingo reprezentuje 40% sprzedaży lekkich samochodów dostawczych Citroëna i jest bestsellerem marki w tym segmencie. Pełen ambicji nowy Berlingo Van trzeciej generacji, który trafi do salonów sprzedaży na początku 2019 roku, chce powtórzyć sukces swoich poprzedników.
*Worker = wersja dla użytkowników dróg nieutwardzonych
**Driver = wersja dla użytkowników miejskich i pokonujących długie dystanse
Nowy Citroën Berlingo Van w skrócie
01 – KULTOWY MODEL Z SILNĄ I NOWOCZESNĄ OSOBOWOŚCIĄ
Citroën, twórca koncepcji nadwozia ze zintegrowaną przestrzenią ładunkową, kontynuuje w nowej odsłonie historię vana nowocześniejszego niż kiedykolwiek. Nowy Berlingo Van wyróżnia się unikatową budową nadwozia i dającą poczucie solidności stylistyką, atrakcyjną dla wszystkich użytkowników biznesowych.
Nowy Citroën Berlingo Van wzbudza swoim wyglądem poczucie solidności i bezpieczeństwa. Budową różni się od swoich poprzedników: cechuje go wysunięta do przodu przednia szyba oraz krótki i wysoki przód, efekt zastosowania nowej platformy EMP2, dzięki której możliwe było znaczne skrócenie przedniego zwisu.
Specyficzny przód zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa w codziennym użytkowaniu. Jest spójny ze stylistyką marki Citroën i „starszego brata” Jumpy.
Nadwozie ma płynne kształty podkreślone dopracowanym rysunkiem boków oraz funkcjonalny tył.
Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o użytkownikach biznesowych. Wrażenie solidności i praktyczności potęguje lekki rysunek deski rozdzielczej z licznymi użytecznymi pokładowymi technologiami.
02 – KOMFORTOWY SAMOCHÓD STWORZONY „NA MIARĘ” POTRZEB UŻYTKOWNIKÓW – SAMOCHÓD DOSTAWCZY DO WSZELKICH ZADAŃ
Zgodnie z hasłem „Inspired by Pro” nowy Citroën Berlingo Van ma być idealnym partnerem dla profesjonalnych użytkowników. Wykorzystuje swoje mocne strony i oferuje rozwiązania dostosowane do każdej branży.
Stawia na rozwiązania tworzone na miarę i jest dostępny w dwóch rozmiarach M i XL o długości odpowiednio 4,40 i 4,75 m.
Wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferując dwie odmienne pod względem filozofii i przeznaczenia wersje „Worker” i „Driver”.
Jego wszechstronność i modularność widać na przykładzie kabiny Extenso® z trzema siedzeniami w pierwszym rzędzie oraz modułowej, przedłużonej kabiny z dwoma rzędami siedzeń, która mieści do pięciu pasażerów.
To najbardziej inteligentna i ułatwiająca codzienne użytkowanie koncepcja, z wyjątkowym dostępem do tylnej części nadwozia dzięki tylnej klapie bądź dwuskrzydłowym drzwiom, bocznym drzwiom przesuwnym, licznym, użytecznym na co dzień schowkom oraz dużą ładownością (do 1.000 kg) przy zachowaniu znacznej szerokości między nadkolami, co pozwala na załadunek dwóch europalet.
03 – KOMFORT VANA, KTÓRY KORZYSTA Z NAJLEPSZYCH NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ
Nowy Berlingo Van świetnie czuje się w dzisiejszych czasach i nie musi niczego zazdrościć samochodom osobowym. Zapewnia wysoki komfort jazdy i optymalny poziom bezpieczeństwa dzięki:
– nowemu układowi jezdnemu, który jest kwintesencją know-how Citroëna w zakresie zwiększania komfortu jazdy,
– nowej platformie, zaprojektowanej z myślą o jak najlepszym dostosowaniu się do potrzeb klienta. Wykorzystanie wiedzy technologicznej marki i zastosowanie w przedniej części platformy rozwiązań z platformy EMP2 przełożyły się na większą zwrotność i większą liczbę zaawansowanych technologii,
– rzadko spotykanemu w tym segmencie poziomowi technologicznemu z 20 ułatwiającymi codzienne życie systemami wspomagania prowadzenia. Należą do nich: wskaźnik przeciążenia pojazdu i system Surround Rear Vision, niespotykane w segmencie samochodów dostawczych, wyświetlacz przezierny Head-up Display, elektryczny hamulec postojowy, aktywny regulator prędkości z funkcją Stop dla skrzyni automatycznej, Active Safety Brake i 4 technologie łączności on-line w tym Citroën Connect Navi oraz bezprzewodowa ładowarka do smartfonów,
– odznaczającym się wysokimi osiągami i efektywnymi energetycznie silnikom najnowszej generacji: wysokoprężnym 1.5 BlueHDi i benzynowym 1.2 PureTech wraz z właśnie wprowadzaną do oferty automatyczną skrzynią biegów EAT8.
Nowy Citroën Berlingo Van w szczegółach
01 – KULTOWY MODEL Z SILNĄ I NOWOCZESNĄ OSOBOWOŚCIĄ
Citroën – twórca koncepcji furgonetki ze zintegrowaną przestrzenią ładunkową
Dla Citroëna historia furgonetek rozpoczęła się na początku XX wieku. Berlingo jest kolejną generacją w całej serii modeli, których historia sięga 1928 roku, w którym pojawił się furgon C4 ze stalowym nadwoziem i dwuskrzydłowymi drzwiami tylnymi.
Następnie w 1950 roku zaprezentowana została furgonetka 2 CV, będąca w 100% dostawczą wersją kultowego modelu 2CV. Małe, kompaktowe furgonetki stawiały wówczas pierwsze kroki. Oferowała wszystkie zalety praktycznego i oszczędnego modelu, który miał odnieść jeden z największych sukcesów w swojej kategorii. Ten pionierski model, pożądany w dzisiejszych czasach przez kolekcjonerów na całym świecie, przeszedł do historii motoryzacji jako pierwsza wielkoseryjna furgonetka z przednim napędem. Furgonetka 2CV, wyprodukowana od marca 1951 do marca 1978 roku w łącznej liczbie 1.246.335 egzemplarzy, zyskała miano prawdziwie kultowego modelu.
W 1978 roku furgonetka 2 CV została zastąpiona przez model Acadiane. Samochód poddano restylingowi, wykorzystując przód przejęty z modelu Dyane. W ciągu następnych dziewięciu lat wyprodukowano łącznie 235.393 egzemplarze tego modelu.
Prawdziwy przełom przyszedł w latach 80. Pojawił się całkowicie nowy model Citroën C15. Po okresie małych, 2‑cylindrowych silników 2 CV i Acadiane, nowy model, wprowadzony w 1984 roku, wkroczył na rynek wyposażony w 4‑cylindrową jednostkę chłodzoną wodą. Ten legendarny model, który powstał na bazie Citroëna Visa z 1978 roku, był postrzegany jako prawdziwie profesjonalne narzędzie pracy. Miał bardzo długą karierę i nie schodził z linii montażowej aż do 2006 roku, czyli 10 lat po debiucie Berlingo! Dzięki reputacji samochodu o wyjątkowej wytrzymałości i solidności stał się gwiazdą w swoim segmencie, a jego sprzedaż dodatkowo wzrosła po wprowadzeniu do oferty wersji z silnikiem wysokoprężnym. W ciągu 22 lat C15 został wyprodukowany w łącznej liczbie ponad 1,18 miliona sztuk.
Kolejną wielką rewolucją końca XX wieku stał się Citroën Berlingo. Pierwsza generacja, która trafiła na rynek w lipcu 1996 roku, zrywała z dotychczasowymi kanonami tego segmentu. Wniosła znacznie wyższy poziom elegancji i komfortu. Berlingo wprowadziło innowację w postaci specyficznej linii nadwozia i zintegrowanej przestrzeni ładunkowej, którą tylko Citroën potrafił zaprojektować. Nazwa modelu stała się z czasem synonimem najwyższego standardu w tym segmencie.
W maju 2008 roku na rynek wkroczyła druga generacja Berlingo. Zapewniała komfort i parametry użytkowe porównywalne z samochodami osobowymi, a także dodawała prestiżu profesjonalnym użytkownikom.
Na wiosnę 2015 roku, z okazji salonu samochodowego w Genewie, Berlingo przeszło kurację upiększającą. W następnym 2016 roku, z okazji 65-lecia 2 CV Fourgonnette i 20-lecia Berlingo, Citroën stworzył dla czasopisma Colette dwa unikatowe egzemplarze: 2 CV Fourgonnette Colette i Berlingo Colette, które stały się prawdziwymi kolekcjonerskimi okazami!
Nowy, pełen ekspresji, nowoczesny styl
Citroën Berlingo, którego styl zmieniał się znacząco od 1996 roku, wkracza obecnie w nową epokę. Nowy model wyraża swoim wyglądem prawdziwy skok pokoleniowy i przejście do wyższej klasy. Solidny i dający poczucie bezpieczeństwa, ma nowoczesne i dynamiczne nadwozie o płynnych liniach, bez zbędnej agresywności, a jego wyważone proporcje zdecydowanie dodają mu charakteru i osobowości.
Zespół pod kierunkiem Alexandra Malvala, dyrektora ds. stylu Citroën, zaprojektował odmienny przód samochodu dla wersji dostawczej. Pełen ekspresji i zgodny ze stylistyką marki, ma krótką i wysoką maskę, która zapewnia lepsze panowanie nad drogą. Podkreślają ją szerokie reflektory, które wskazują na powinowactwo z modelem Jumpy i odróżniają model od już obecnie dostępnej na zamówienie wersji osobowej. Całość składa się na atrakcyjny i solidny wygląd.
Boczne linie nadwozia o doskonałych proporcjach, niezależnie od wybranej długości samochodu, kojarzą się z bezpieczeństwem i płynnością. Z boku uwagę zwracają w pierwszej kolejności szerokie przesuwne drzwi, kojarzące się z praktycznością dzięki licznym konfiguracjom wnętrza i możliwościom przewozu oraz obiecujące dużą przestronność strefy bagażowej. Płynną sylwetkę samochodu podkreślają dopracowane linie boków. Tył nadwozia zachowuje swój funkcjonalny wygląd i „van spirit”, który wyrażają pionowo umieszczone światła i napis „Berlingo”.
Kabina nowego Citroëna Berlingo Vana została zaprojektowana na nowo. Specyfikacja techniczna narzucona stylistom Citroëna była prosta: w ramach segmentu bardzo ograniczonego praktycznymi wymaganiami użytkowników mieli zerwać ze wszystkimi rozwiązaniami w zakresie designu i funkcjonalności, zastosowanymi w poprzednim Berlingo, tak aby zaoferować klientom kwintesencję wszystkiego, co najlepsze. Nowy Berlingo Van, zgodnie z założeniami programu Citroën Advanced Comfort®, otrzymał nowoczesną deskę rozdzielczą o czystych liniach, ze starannie dopracowanymi elementami sterowania, ergonomicznie rozmieszczonymi w poziomym układzie. Miejsce kierowcy zyskało nowoczesny zespół zegarów i wskaźników, wielofunkcyjną kierownicę i wyświetlacz przezierny Head-up Display (w zależności od wersji). Nowy Berlingo Van stwarza wrażenie prawdziwej solidności i wyróżnia się starannie dopracowanym miejscem kierowcy oraz środkową konsolą, płatami drzwi i siedzeniami. Jakość spasowań i tapicerki dodaje wnętrzu powagi, i dobrze współgra z profesjonalnym przeznaczeniem samochodu. Ponadto kabinę nowego Berlingo Van wyposażono w dające się z łatwością czyścić dywaniki podłogowe TPO, a przestrzeń ładunkowa może być dla lepszej ochrony wyposażona w opcji w drewnianą, antypoślizgową podłogę.
02 – KOMFORT DOSTOSOWANY DO POTRZEB UŻYTKOWNIKA – SAMOCHÓD DOSTAWCZY DO WSZELKICH ZADAŃ
Nowy Berlingo Van skierowany jest do szerokiej grupy klientów biznesowych i oferuje rozwiązania dostosowane do każdego rodzaju użytkowania oraz ułatwiony załadunek i wyładunek. Jest idealnym partnerem w codziennej działalności.
„Inspired by Pro”
Nowe hasło marki dla samochodów dostawczych „Inspired by Pro”, skierowane do świata firm, jest odmianą hasła „Inspired by You”. Jest adresowane do sektora rzemiosła i handlu, samorządów lokalnych i małych firm, działających w różnych branżach, takich jak budownictwo, przesyłki, usługi, ratownictwo… Takie podejście pozwala dzisiaj nowemu Citroënowi Berlingo Van wyjść naprzeciw potrzebom wszystkich klientów poprzez kompletną gamę odmian dostosowanych do poszczególnych rodzajów działalności i sposobu użytkowania. Nowy Berlingo Van jest samochodem dostawczym „na miarę” potrzeb użytkownika. Stawia na pierwszym miejscu kierowcę i użytkownika, zapewniając dobre samopoczucie, praktyczność i lepsze dostosowanie do potrzeb jego działalności.
Samochód dostawczy do wszelkich zadań
Nowy Citroën Berlingo Van wychodzi naprzeciw całemu wachlarzowi różnorodnych potrzeb. Jest samochodem dostawczym „na miarę”. Oferuje wyjątkową modularność i jest wszechstronny dzięki różnym długościom, kabinom, rodzajom drzwi i całej gamie schowków. Wyróżnia się także jedną z największych w tym segmencie objętości przestrzeni ładunkowej w wersji M i najlepszą efektywnością konstrukcji (stosunek objętości użytecznej do zewnętrznych wymiarów) w wersji XL.
Dwie dostępne długości nadwozia:
Nowy Citroën Berlingo Van oferuje, podobnie jak w przypadku wersji osobowej, dwa rozmiary nadwozia: wersję standardową – M – o długości 4,40 m i rozstawie osi 2,78 m oraz wersję przedłużoną – XL – o długości 4,75 m i rozstawie osi 2,97 m. Druga wersja charakteryzuje się doskonałymi proporcjami dzięki starannie dobranemu rozstawowi osi oraz przedniemu i tylnemu zwisowi.
Dwie konfiguracje kabiny:
Kabina Extenso® oferuje trzy miejsca z przodu. Została zaprojektowana z myślą o użytkownikach pracujących w zespołach, którzy muszą przemieszczać się razem. Może pomieścić trzy osoby z przodu w pierwszym rzędzie, a środkowe, szersze siedzenie może w razie potrzeby służyć za mobilne biuro z obrotowym stolikiem. Dzięki wielu możliwościom konfiguracji, kabinę Extenso® można dostosować do każdej sytuacji, łącznie ze składanym prawym siedzeniem pozwalającym zoptymalizować długość załadunku i zwiększającym użyteczną objętość przestrzeni ładunkowej z 3,3 do 3,8 m³ w rozmiarze M i z 3,9 do 4,4 m³ w rozmiarze XL. W kabinie znajduje się szereg schowków na dokumenty i narzędzia, by były zawsze w zasięgu ręki.
Dla firm, które potrzebują przewieźć od jednego do pięciu pracowników, nie tracąc przy tym możliwości przewozu dużych ładunków, powstała modułowa przedłużona kabina, dostępna w wersji XL nowego Berlingo Van. Nie wymaga żadnych szczególnych modyfikacji, ponieważ jest montowana fabrycznie. W tej konfiguracji nowy Berlingo Van jest jeszcze bardziej modularny i wszechstronny. W zależności od przeznaczenia oferuje: wyjątkowy komfort w drugim rzędzie z rekordowo dużą ilością miejsca na wysokości kolan (porównywalną z wersją osobową) oraz możliwość przewozu wyjątkowo długich ładunków dzięki składanemu fotelowi pasażera z przodu, składanym siedzeniom drugiego rzędu i ażurowej przegrodzie zabezpieczającej ładunki przed wpadnięciem do kabiny, wyposażonej w otwieraną klapę przy podłodze.
Dwie wersje „Worker” i „Driver”
Dostosowany do wszelkiego rodzaju użytkowania nowy Citroën Berlingo Van oferuje klientom biznesowym, oprócz różnych odmian dostępnych w gamie, również dwie wersje odpowiadające odmiennej filozofii użytkowania:
Wersję o nazwie „Worker”, przeznaczoną dla firm, które muszą mieć możliwość przewozu sprzętu i pracowników na różne place budów. W tej wersji Berlingo Van dysponuje trzema miejscami z przodu, ma zwiększony (+30 mm) prześwit, ochronną płytę podsilnikową i lepszy napęd dzięki systemowi Grip Control z funkcją Hill Assist Descent. Solidną konstrukcję wyróżniają również koła o większej średnicy (690 mm) z oponami Mud & Snow, podłoga przestrzeni ładunkowej pokryta ochronną wykładziną z tworzywa, zwiększona do 1.000 kg ładowność i Pakiet Użytkowy, który obejmuje mocniejsze oświetlenie, gniazdo 12 V i uchwyty do mocowania ładunku w połowie wysokości ścianek.
Wersję o nazwie „Driver”, specjalnie stworzoną dla firm i ich pracowników, którzy w swojej działalności muszą pokonywać długie trasy lub obsługiwać codzienne dostawy w strefach miejskich. By zapewnić maksymalną efektywność pracy, wersja ta wyróżnia się komfortem jazdy, niespotykanym w tym segmencie wyciszeniem, szeregiem systemów wspomagania prowadzenia i specjalnym wyposażeniem, które obejmuje: pakiet akustyczny, dwustrefową klimatyzację, siedzenia z regulacją podparcia lędźwiowego, czujnik deszczu i światła, regulator i ogranicznik prędkości, elektryczny hamulec postojowy, Citroen Connect Radio z 8-calowym ekranem i unikatowy w tym segmencie system Surround Rear Vision.
Różne konfiguracje drzwiowe, które ułatwiają dostęp do przestrzeni ładunkowej
Nowy Berlingo Van jest oferowany w kilku różnych konfiguracjach drzwiowych z 0, 1 lub 2 bocznymi drzwiami przesuwnymi. Drzwi przesuwne charakteryzują się optymalną szerokością otwarcia, która ułatwia załadunek i wyładunek, niezależnie od miejsca zaparkowania samochodu.
Furgonetki są z tyłu wyposażone w standardzie w pełne dwuskrzydłowe drzwi 40/60 o kącie otwarcia 180°, z mniejszym skrzydłem umieszczonym po prawej stronie. Tylne dwuskrzydłowe drzwi z zamaskowanymi zawiasami stwarzają wrażenie optymalnej szerokości. To atut zarówno estetyczny jak i praktyczny, ponieważ lepiej chronią przed ryzykiem włamania. Wychodząc naprzeciw potrzebom niektórych branż, furgonetki mogą być wyposażone w opcji w przeszklone drzwi dwuskrzydłowe (40/60 o kącie otwarcia 180°) z podgrzewanymi szybami i wycieraczką na lewym skrzydle, bądź też w przeszkloną tylną klapę z podgrzewaną szybą i wycieraczką.
Innym pomysłowym rozwiązaniem, który ułatwia przewóz długich przedmiotów, jest klapa w tylnej części dachu. Jej duże wymiary ułatwiają załadunek i wyładunek w codziennym użytkowaniu. W razie konieczności przewiezienia drabinki bądź drabiny, pracownik, np. elektryk czy malarz, będzie mógł to zrobić bezpiecznie, bez pozostawiania otwartych drzwi samochodu. Opcja ta jest niedostępna w wersjach wyposażonych w 2 bocznych drzwi przesuwnych oraz w przypadku wersji XL. Belka podporowa, na której opiera się w tym przypadku długi ładunek, ma maksymalny udźwig 100 kg.
Liczne schowki w zasięgu ręki
Zaprojektowany od początku z myślą o stworzeniu maksymalnie komfortowego wnętrza, nowy Berlingo Van jest też wyjątkowo praktyczny. Wnętrze obfituje w pomysłowe schowki, które pomieszczą przedmioty codziennego użytku, poczynając od najmniejszych (długopisy, bilon, itd.) aż po największe (laptop 15”, segregatory…). Ich łączna objętość wynosi aż 113 litrów. Składa się na nią: szuflada pod fotelem, górny schowek w desce rozdzielczej wygospodarowany dzięki umiejscowieniu poduszki powietrznej w dachu (Airbag in Roof), dolny schowek w desce rozdzielczej z licznymi przegrodami, duże kieszenie w drzwiach i uchwyty na kubki. Z myślą o potrzebach użytkowników w kabinie zainstalowano również 2 gniazda USB, 2 gniazda 12 V i 1 gniazdo 220 V.
Wzorcowa objętość przestrzeni ładunkowej
Dzięki udanej konstrukcji tyłu, zaprojektowanej na bazie obecnej platformy, nowy Berlingo Van może przewozić rekordowo duże ładunki. Przyjęte rozwiązania zwiększyły ładowność samochodu przy zachowaniu znacznej szerokości między nadkolami (1,23 m). W ten sposób można bezproblemowo przewieźć nawet dwie europalety. Nowy Berlingo Van wyróżnia się niespotykaną w tym segmencie objętością przestrzeni ładunkowej, wynoszącą od 3,3 m³ w wersji standardowej do 4,4 m³ w wersji XL i ładownością odpowiednio od 650 do 1000 kg. Dążąc do jak najlepszego spełnienia oczekiwań nabywców lekkich samochodów dostawczych, nowy Berlingo Van stawia na innowacje. Może być wyposażony w unikatowy wskaźnik przeciążenia samochodu, po raz pierwszy zastosowany przez markę w tym właśnie modelu. To innowacyjne urządzenie informuje kierowcę o zbliżaniu się lub przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej samochodu. Dopuszczalna masa całkowita przyczepy wynosi dla tego modelu 1.500 kg.
03 – KOMFORT VANA Z KOMPLETEM NAJBARDZIEJ ZAAWANSOWANYCH TECHNOLOGII
Dzięki nowej modułowej platformie kolejna generacja dostawczej wersji Berlingo ma optymalną konstrukcję nadwozia, która przekłada się na lepsze parametry użytkowe pod względem zwrotności, komfortu i bezpieczeństwa. W samochodzie zastosowano szereg nowoczesnych technologii, inteligentnych systemów wspomagania prowadzenia i łączności z otoczeniem oraz silniki najnowszej generacji.
Optymalny komfort jazdy
Nowy Citroën Berlingo Van, produkowany w fabrykach PSA w Vigo w Hiszpanii i w Mangualde w Portugalii, jest zbudowany na nowej platformie, dzięki której udało się zwiększyć zwrotność, przestronność i praktyczność samochodu przy zachowaniu wzorcowych cech Citroëna.
Nowy Citroën Berlingo Van ma niezwykle efektywną konstrukcję o jeszcze większej niż dotąd funkcjonalności. Przednia część modułowej platformy opiera się na konstrukcji platformy EMP2, natomiast tylna, zmodyfikowana część pochodzi z aktualnego modelu Berlingo. Pozwoliło to zyskać na zwrotności dzięki elektrycznemu wspomaganiu kierownicy i idealnej do manewrów średnicy skrętu, jak również zoptymalizować masę samochodu i zapewnić dostęp do najnowszych technologii wspomagania prowadzenia.
Wierny kanonom marki i zgodny z założeniami programu Citroën Advanced Comfort®, nowy Citroën Berlingo Van został wyposażony w nowy układ jezdny, który jest kwintesencją know-how Citroëna w zakresie zwiększania komfortu jazdy. Zamieniając każdą podróż kierowcy i jego ewentualnych pasażerów w chwilę całkowitego spokoju i relaksu, skutecznie filtruje wszystkie nierówności drogi w każdych warunkach. Optymalny komfort jazdy nowym Berlingo Vanem to efekt wygodnej nawet dla najwyższych osób, podwyższonej pozycji za kierownicą, komfortowych siedzeń (wyposażonych w regulację wysokości, regulację podparcia lędźwiowego i indywidualne podłokietniki), komfortowego zawieszenia i doskonałego komfortu akustycznego dzięki wysokiej klasy wyciszeniu wnętrza.
W trosce o maksymalny komfort prowadzenia każdego dnia i przy każdej pogodzie, nowy Berlingo Van wyposażony jest także w system „Magic Wash”, który pozwala zachować widoczność podczas spryskiwania przedniej szyby. Szereg innych, wymienionych poniżej systemów i technologii, pozwala z kolei odciążyć umysł kierowcy podczas prowadzenia.
Innowacyjne technologie ułatwiające życie
Funkcjonalny i praktyczny nowy Citroën Berlingo Van jest również bardzo bezpieczny. Nowy model idzie z duchem czasu i dba o zapewnienie użytkownikom bardziej bezpiecznej i bezstresowej jazdy. Jest kwintesencją użytecznych technologii, przydatnych w codziennym użytkowaniu.
20 systemów wspomagania prowadzenia i manewrowania
Nowy Citroën Berlingo Van zapewnia dzięki nim wysoki komfort i bezpieczeństwo, wprowadzając przy tym szereg istotnych innowacji.
Unikatowe w segmencie samochodów dostawczych rozwiązania:
> Wskaźnik przeciążenia samochodu: ta innowacyjna pokładowa funkcja pozwala informować użytkownika o przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej zarówno w odniesieniu do technicznie dopuszczalnej masy całkowitej, czy też maksymalnego dopuszczalnego nacisku na oś przednią i tylną. Wskaźnik spełnia potrójne zadanie: po pierwsze zapobiega ryzyku przeciążenia samochodu i pęknięcia lub przedwczesnego zużycia opon; po drugie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom w zakresie bezpieczeństwa; po trzecie pozwala unikać mandatów za jazdę z nadmiernym ładunkiem. Pomiar masy ładunku w przestrzeni bagażowej odbywa się na dwa sposoby: przy uruchamianiu silnika, w sposób automatyczny, bądź też na postoju poprzez wciśnięcie przycisku umieszczonego w strefie ładunkowej. System pozostaje wówczas aktywny przez pięć minut.
> Surround Rear Vision: system pozwala zwiększyć widoczność podczas jazdy i podczas wykonywania manewrów w ciasnych przestrzeniach (magazyny, place budowy, ruch uliczny, …) i jednocześnie zapewnić ochronę ładunku dzięki pełnym ściankom. Niekiedy wartość ładunku przekracza wartość samochodu i może być narażony na ryzyko kradzieży, jeśli jest widoczny z zewnątrz. System umożliwia wyświetlanie stref w bezpośrednim otoczeniu samochodu, ograniczając martwe pole widzenia kierowcy nieprzeszklonej furgonetki. Odtwarza dwa obrazy z kamer na 5-calowym, kolorowym ekranie usytuowanym w miejscu wewnętrznego lusterka wstecznego. Jedna kamera umieszczona jest w podstawie lusterka bocznego po stronie pasażera, a druga w górnej części tylnych dwuskrzydłowych drzwi. System ma trzy funkcje:
– monitorowanie otoczenia z boku od strony pasażera: umożliwia wyświetlanie bocznej strefy od strony pasażera poprzez wciśnięcie przycisku na końcu przełącznika kierunkowskazów.
– monitorowanie otoczenia z tyłu samochodu: umożliwia obserwację całej strefy usytuowanej za samochodem w jego osi wzdłużnej.
– kamera cofania: po włączeniu wstecznego biegu umożliwia obserwację strefy usytuowanej bezpośrednio za samochodem.
Podczas jazdy do przodu na ekranie jest wyświetlany domyślnie widok z tylnej kamery.
Systemy rzadko spotykane w segmencie furgonetek (lekkich samochodów dostawczych z segmentu B):
> Kolorowy wyświetlacz w polu widzenia drogi Head-Up Display: zapewnia wyświetlanie kluczowych informacji związanych z prowadzeniem samochodu w polu widzenia kierowcy. Kolorowe informacje typu prędkość, wartości zadane regulatora i ogranicznika prędkości, wskazówki związane z nawigacją, itp. są stale widoczne na wysuwanej płytce, bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
> Elektryczny hamulec postojowy: system umożliwia automatyczne zaciągnięcie hamulca postojowego po wyłączeniu silnika, jego automatyczne zwolnienie przy ruszaniu z miejsca (aktywne w trybie domyślnym) lub zwolnienie ręczne przez pociągnięcie dźwigienki.
> Aktywny regulator z funkcją STOP (w wersjach ze skrzynią biegów EAT8): system spełnia dwie funkcje dzięki wielofunkcyjnej kamerze umieszczonej przy górnej krawędzi przedniej szyby: automatyczne utrzymywanie prędkości zaprogramowanej przez kierowcę oraz automatyczną regulację odległości od pojazdu poprzedzającego. System wykrywa inne samochody jadące z przodu i poruszające się w tym samym kierunku. Umożliwia automatyczne dostosowanie prędkości do prędkości pojazdu jadącego z przodu poprzez hamowanie silnikiem i aktywację hamulców (zapalają się wówczas światła stopu) w celu utrzymania stałej odległości:
– Jeśli pojazd jadący z przodu zwolni, system wyhamuje samochód (do 30 km/h w przypadku manualnej skrzyni biegów) bądź też zatrzyma go (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EAT8).
– Jeśli pojazd jadący z przodu przyspieszy lub zmieni pas ruchu, regulator stopniowo zwiększy prędkość jazdy, by powrócić do wcześniej zaprogramowanej prędkości.
– Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, by wyprzedzić wolniej jadący samochód, system zezwoli na podjechanie do niego bliżej w celu ułatwienia manewru bez przekraczania zaprogramowanej prędkości.
> System monitorowania pasa ruchu: dzięki zamontowanej w górnej części przedniej szyby kamerze, która rozpoznaje ciągłe i przerywane linie pasów ruchu, system wykrywa przypadki niezamierzonego przekroczenia linii. W takich sytuacjach układ kierowniczy progresywnie koryguje tor jazdy w celu utrzymania samochodu na dotychczasowym pasie ruchu. Przez cały czas korygowania toru jazdy miga kontrolka. Jeśli kierowca zdecyduje się utrzymać tor jazdy samochodu, może uniemożliwić jego korektę mocno przytrzymując kierownicę (na przykład podczas manewru omijania). Korekta toru jazdy zostanie wyłączona w chwili włączenia kierunkowskazu. System działa przy prędkości od 65 do 180 km/h.
> System kontroli uwagi kierowcy: system ostrzega w przypadku wykrycia u kierowcy spadku czujności. Dzięki zamontowanej w górnej części przedniej szyby wielofunkcyjnej kamerze, system ocenia poziom czujności kierowcy na podstawie odchyleń między torem jazdy a poziomymi znakami na drodze. Ta funkcja jest szczególnie przydatna na drogach szybkiego ruchu, przy prędkościach powyżej 65 km/h.
> Coffee Break Alert (w standardzie): system powiadamia kierowcę o konieczności zrobienia przerwy w podróży po dwóch godzinach ciągłej jazdy z prędkością powyżej 65 km/h.
> Rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych i ograniczeń prędkości: dzięki zamontowanej w górnej części przedniej szyby wielofunkcyjnej kamerze, system automatycznie wykrywa i odczytuje niektóre znaki drogowe, w tym znaki ograniczenia prędkości i końca ograniczenia prędkości. Piktogram wykrytego znaku drogowego i wykryta przez kamerę maksymalna dopuszczalna prędkość są wyświetlane na 3,5-calowym, kolorowym ekranie zespołu zegarów i wskaźników, i na wyświetlaczu przeziernym Head-up Display. Informacja jest aktualizowana z chwilą minięcia znaku drogowego (zakaz wjazdu, zakaz wyprzedzania). System uwzględnia także informacje o ograniczeniach prędkości zarejestrowane na mapie systemu nawigacji.
> System kontroli martwego pola: za pomocą piktogramów widocznych w lusterkach bocznych system informuje o obecności innego pojazdu w martwym polu widzenia.
> Alarm ryzyka kolizji: funkcja pozwala uprzedzić kierowcę w razie ryzyka kolizji jego samochodu z pojazdem jadącym z przodu lub pieszym znajdującym się na jego pasie ruchu. Ponadto z chwilą wykrycia ryzyka kolizji system włącza dźwiękowy i wizualny sygnał ostrzegawczy.
> Active Safety Brake: system awaryjnego hamowania, który ogranicza ryzyko kolizji. Działa przy prędkościach powyżej 5 km/h i chroni przed zderzeniem z nieruchomymi lub ruchomymi przeszkodami oraz z pieszymi. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy po alarmie ryzyka kolizji, system powoduje automatyczne wyhamowanie samochodu.
> System automatycznego przełączania świateł mijania i drogowych: system zwiększa bezpieczeństwo jazdy w nocy dzięki automatycznej zmianie świateł z drogowych na mijania w zależności od warunków oświetlenia i sytuacji na drodze.
> Statyczne doświetlanie zakrętów: system działa przy prędkości poniżej 40 km/h w zależności od kąta skrętu kierownicy. Zapewnia dodatkową wiązkę światła skierowaną do wnętrza zakrętu, która oświetla pod kątem do 75° strefę pobocza przed lewym lub prawym rogiem samochodu.
> Bezkluczykowy dostęp i uruchamianie pojazdu: umożliwia zamykanie, otwieranie i uruchamianie samochodu bez wyjmowania kluczyka z kieszeni. Samochód rozpoznaje kierowcę, gdy tylko zbliży rękę do klamki przednich drzwi lub do klapy bagażnika.
> Wspomaganie ruszania na wzniesieniu: system ułatwia ruszanie z miejsca pod górę oraz zapobiega niepożądanemu zsuwaniu się samochodu na wzniesieniu po zwolnieniu pedału hamulca. Działa na wzniesieniach o kącie nachylenia powyżej 3%, unieruchamiając samochód na około dwie sekundy.
> Boczne czujniki parkowania: podczas wykonywania manewrów przez kierowcę, system informuje o bliskości przeszkód znajdujących się po bokach samochodu dzięki zapisowi danych zebranych przez czujniki z przodu i z tyłu w sprzężeniu z informacjami o torze jazdy samochodu.
> Kamera cofania: system informuje za pomocą obrazu i sygnałów dźwiękowych o zbliżaniu się do przeszkód znajdujących się za samochodem.
> System stabilizacji toru jazdy przyczepy: nowy Citroën Berlingo w wersji z hakiem holowniczym (opcja fabryczna) jest wyposażony w układ stabilizacji toru jazdy przyczepy. Funkcja, która uzupełnia ESP, wykrywa ruchy wężykowania przyczepy i poprzez odpowiednie działanie na układ hamulcowy stabilizuje jej tor jazdy, a w razie konieczności redukuje moc silnika, aby spowolnić samochód. Stabilizator wykrywa obecność przyczepy z chwilą podłączenia jej złącza elektrycznego do gniazda w samochodzie holującym.
> Grip Control z funkcją Hill Assist Descent: system zwiększa skuteczność napędu w każdych warunkach poprzez optymalizację przyczepności przednich kół w zależności od jakości napotkanej nawierzchni. Wyposażony jest w pięć trybów do wyboru, które są uruchamiane za pomocą pokrętła umieszczonego na środkowej konsoli (Standard, Śnieg, Błoto, Piasek, ESP Off). Funkcja Hill Assist Descent w połączeniu z Grip Control ułatwia utrzymanie niewielkiej prędkości samochodu nawet na drodze o dużym nachyleniu. Pomaga utrzymać właściwy tor jazdy, zmniejszając jednocześnie ryzyko ześlizgnięcia się lub rozpędzenia się samochodu podczas jazdy w dół, zarówno do przodu jak i do tyłu.
Cztery technologie łączności on-line
Nowy Citroën Berlingo Van zapewnia także komfort i dobre samopoczucie poprzez utrzymanie stałej możliwości korzystania z mobilnych urządzeń w kabinie, tak aby użytkownicy mogli mieć stały kontakt z klientami i współpracownikami.
> Funkcja Mirror Screen z protokołami Android Auto, Apple CarPlay™ i MirrorLink®: umożliwia bezpieczne korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie za pośrednictwem pokładowego 8-calowego ekranu dotykowego.
> Citroën Connect Navi: system nawigacji 3D najnowszej generacji z dostępem do Internetu, który ma wiele atutów. Wyposażony jest w precyzyjnie reagujący na każde dotknięcie pojemnościowy ekran 8” i system poleceń głosowych umożliwiający obsługę funkcji nawigacji, telefonu i multimediów bez odrywania wzroku od drogi. System zapewnia dostęp do szeregu usług mobilnych, takich jak informacja o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym TomTom Traffic, lokalizacja parkingów i stacji benzynowych wraz z cenami, informacja pogodowa czy wyszukiwanie lokalnych punktów POI. W opcji dostępna jest ponadto funkcja „Strefy niebezpieczne”.
> Citroën Connect Box z pakietem SOS i Assistance: wzywanie służb ratowniczych i pomocy drogowej wraz z geolokalizacją. W razie wypadku i we wszelkich innych sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji, funkcja umożliwia wezwanie właściwych służb ratowniczych na miejsce zdarzenia, automatycznie bądź też po wciśnięciu przez jednego z pasażerów przycisku „SOS”. Funkcja jest dostępna 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu i nie wymaga żadnego abonamentu. Dla zapewnienia klientowi maksymalnego komfortu psychicznego, umożliwia także skontaktowanie się z telefonicznym centrum pomocy drogowej poprzez długie wciśnięcie przycisku z logo marki.
> Ładowarka bezprzewodowa do smartfonów ze specjalnym schowkiem. Unikatowe rozwiązanie umożliwia doładowanie, na zasadzie indukcji magnetycznej, szerokiej gamy smartfonów kompatybilnych ze standardem Qi za pośrednictwem podkładki ładującej wbudowanej w przeznaczony do tego schowek, usytuowany na środkowej konsoli. Pozwala wyeliminować uciążliwe i mało estetyczne przewody ładowania. Bezprzewodowe przesyłanie energii elektrycznej odbywa się dzięki indukcji magnetycznej.
Silniki najnowszej generacji
Trzecia generacja samochodów dostawczych wyróżnia się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi i zarazem zapewnia użytkownikom biznesowym większą przyjemność prowadzenia i optymalny poziom kosztów eksploatacji. Jest to efekt połączenia nowej, lżejszej platformy z gamą silników najnowszej generacji, bardziej efektywnych pod względem zużycia paliwa i emisji CO2.
Nowy Berlingo Van ma w ofercie silniki benzynowe 1.2 PureTech i wysokoprężne 1.5 BlueHDi dostosowane do wszelkich sposobów użytkowania w mieście i poza miastem. Są one bardziej przyjazne dla środowiska i odznaczają się świetnymi osiągami oraz umiarkowanym zużyciem paliwa w rzeczywistych warunkach. Model może być również wyposażony (w zależności od silnika) w automatyczną skrzynię biegów EAT8 najnowszej generacji o 8 przełożeniach, która korzystnie wpływa na przyjemność prowadzenia na wszelkich dystansach.
Opracowana we współpracy ze specjalistyczną japońską firmą Aisin skrzynia o nazwie „Efficient Automatic Transmission” (z łopatkami pod kierownicą dla umożliwienia ręcznej zmiany przełożeń), zapewnia intuicyjną i płynną zmianę biegów. Zoptymalizowane przenoszenie momentu obrotowego między silnikiem a skrzynią przekłada się na wysoki poziom komfortu w codziennym użytkowaniu i płynniejszą zmianę biegów, a dwa dodatkowe biegi pozwalają zmniejszyć skoki obrotów przy kolejnych zmianach przełożeń.
Gama wersji z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech:
– PureTech 110 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach
– PureTech 130 S&S z automatyczną skrzynią biegów EAT8 o 8 przełożeniach* dostępną od drugiej połowy 2019 r.
Gama wersji z silnikiem wysokoprężnym 1.5 BlueHDi:
– BlueHDi 130 S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub skrzynią automatyczną EAT8
Gama wersji z silnikiem wysokoprężnym 1.6 BlueHDi:
– BlueHDi 75 z manualną skrzynią biegów
– BlueHDi 100 S&S z manualną skrzynią biegów
DANE TECHNICZNE
Długość: 4,40 m w wersji M/4,75 m w wersji XL
Szerokość: 2,10 m (z rozłożonymi lusterkami bocznymi)
Wysokość: 1,80 m w wersji M/1,85 m w wersji XL Worker
Objętość użyteczna bagażnika: 3,3 m³ w wersji M/3,9 m³ w wersji XL; z kabiną Extenso do 3,8 m³ w wersji M i 4,4 m³ w wersji XL
Ładowność: do 1000 kg w wersji M/do 950 kg w wersji XL
Długość użyteczna bagażnika: 1, 81 m w wersji M/2,16 m w wersji XL
Masa holowanej przyczepy: do 1500 kg (bez kompensacji obciążeń), zależnie od silnika
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze