Trzy miesiące po pierwszym opuszczeniu hangarów produkcyjnych Nowy Citroën C3 WRC zaliczył pierwsze testy na nawierzchni asfaltowej. Więcej czasu poświęcono na testy na nawierzchniach szutrowych, które dominują w kalendarzu, ale i na asfalt trzeba auto dobrze przygotować. Testy asfaltowe odbyły się na wyboistych drogach Aude w południowej Francji, a za kierownicą C3 WRC zasiedli Kris Meeke i Stéphane Lefebvre poznając zachowanie przyszłorocznej rajdówki na utwardzonym podłożu.
„Podczas pierwszych testów sprawdzaliśmy nasz samochód pod kątem jego niezawodności na nawierzchniach szutrowych, nawet w najtrudniejszych warunkach. Pamiętać jednak należy, że nie istnieje tylko jeden rodzaj szutru. Finlandia i Meksyk oferują nam zupełnie inne nawierzchnie! Chcieliśmy więc zbadać nasz samochód także na asfalcie, gdzie okno operacyjny jest węższe” – mówi Dyrektor Techniczny Citroën Racing, Laurent Fregosi.
Z punktu widzenia przepisów różnice ustawień na nawierzchnie asfaltowe i szutrowe są niewielkie, ale za to bardzo istotne. „Największe zmiany są oczywiście w zawieszeniu” – mówi Laurent Fregosi. – „Używamy lżejszych części, które pozwalają nam zmniejszyć prześwit. Kinematyka napędowa dostosowana jest do felg 18-calowych. Duże koła pozwalają nam zastosować tarcze hamulcowe o większej średnicy oraz chłodzonych wodą zacisków. Trzeba też wspomnieć o lżejszej ochronie ciała. Z kolei na froncie aerodynamiki możemy inaczej zaprojektować dolną część przedniego zderzaka, specjalnie na nawierzchnię asfaltową” – dodaje Fregosi.
„Podczas tej pierwszej asfaltowej sesji testowej pracowaliśmy w szczególności nad oprogramowaniem centralnego mechanizmu różnicowego. Celem jest możliwość zmiany rozdziału mocy pomiędzy osiami w zależności od sytuacji. Oczywiście ustawienia będą różne na różne nawierzchnie. Kierowcy również byli w stanie ocenić skutki możliwych zmian w układach mechanicznych – sprężynach, stabilizatorach, dyferencjałach. Ogólnie rzecz biorąc wyniki były pozytywne i wiemy, gdzie jesteśmy. Po raz kolejny uzyskaliśmy wiele danych z licznych pokonanych kilometrów testowych, a Nowy Citroën C3 WRC okazał się niezawodny” – dodał Dyrektor Techniczny Citroën Racing.
„Nowy Citroën C3 WRC okazał się bardzo ekscytujący podczas tych pierwszych asfaltowych testów” – twierdzi Kris Meeke. – „Citroën Racing zawsze miał naprawdę dobre samochody na tej nawierzchni i myślę, że Nowy Citroën C3 WRC nie będzie tu wyjątkiem. Na asfalcie naprawdę można poczuć zmiany wprowadzone przez nowe przepisy – tutaj rzeczywiście czuć większą moc, większą szerokość, skuteczniejsze hamulce… Kontynuujemy prace zgodnie z harmonogramem i każdy przejazd uczy nas czegoś nowego. Każda faza tego projektu jest tak ekscytująca, aż po ostatnie chwile”.
Teraz, w ciągu kilku najbliższych tygodni, Citroën Racing będzie prowadził prace rozwojowe w oparciu o dwa podwozia. Prace będą prowadzone zarówno na nawierzchniach asfaltowych, jak i na szutrach, by na Rajd Monte Carlo i kolejne rundy sezonu 2017 Nowy Citroën C3 WRC był maksymalnie dobrze przygotowany.
KG; zdjęcie: Citroën Racing
Najnowsze komentarze