Pierwszy test Citroena C4 zapowiada na okładce marcowego wydania Redakcja AUTO MOTO. Czy pismo okaże się bardziej warte zakupu od AUTO MOTOR I SPORT? Zobaczmy w kolejnym stronniczym przeglądzie prasy.
AUTO MOTO nr 03 (298) z III.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 6,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 8,3 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Stellantis
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C4, C5 Aircross, e-C4, DS 4, DS 4 Cross, 208, 2008, 308, 508, Espace, Laguna, Talisman
Pierwsze wzmianki o francuskich samochodach pojawiają się na stronie 10. Znajdziecie tam tabelkę z dziesięcioma najpopularniejszymi modelami samochodów osobowych w Europie w minionym, koronawirusowym roku. Na drugim miejscu uplasowało się Renault Clio, a na trzecim Peugeot 208. Czwarty wynik zanotował Opel Corsa, a szósty Renault Captur. Wszystkie dziesięć wspomnianych modeli dotknęły spadki sprzedaży, ale najwięcej straciły trzy modele Volkswagena – po ponad 30% każdy. Pozostałych siedem modeli w tabelce miało mniejsze straty.
Na tej samej stronie AUTO MOTO pisze o powstaniu koncernu Stellantis. Wymieniono marki wchodzące w skład nowego giganta, w tym Citroëna, DS Automobiles, Peugeota i Opla.
Tego ostatniego wspomniano też na kolejnej stronie pisząc o spadkach w produkcji zlokalizowanych w Polsce fabryk samochodowych.
Również na stronie 11. znajdziecie wyniki plebiscytu Auto Lider 2021. Za najważniejszą premierę motoryzacyjną głosujący uznali Citroëna C4 i e-C4. Docenili też Citroëna C3 i Peugeota 208 wśród aut miejskich (miejsca drugie i trzecie). Citroën C4 zdobył też trzecią pozycję wśród aut kompaktowych. Z trzeciego miejsca wśród miejskich SUV-ów i crossoverów cieszyć się może Peugeot 2008 Renault Espace Initiale Paris zdominował segment minivanów, w którym trzecią pozycję wywalczył Renault Grand Scenic. W kategorii marka roku Citroën zdobył drugie miejsce.
W dziale Premiery miesiąca (strony 12-13) poświęcono trochę miejsca DS. 4, wspomniano też plany produkcyjne wersji DS 4 Cross.
Nowy Citroën C4 pojawia się w wielu tytułach prasowych i na wielu portalach internetowych. Oceny są bardzo różne, skrajne nawet, choć te negatywne – mam wrażenie – dominują w Internecie. W prasie tradycyjnej nowy model Citroëna zbiera recenzje raczej pochlebne. AUTO MOTO w marcowym wydaniu pisze o nim wręcz, że jest to prawdziwy Citroën – awangardowy, odważny i niedający zamknąć się w żadne ramy/ A przy okazji z jasnym przesłaniem, które brzmi: stawiam na komfort”. I przyznać trzeba, że dużo w tym racji. Test Nowego Citroëna C4 znajdziecie na stronach 34-39.
Redaktor Struk twierdzi – jak najbardziej słusznie – że Citroën prezentuje ostatnio wysoką formę. C3 czy C5 Aircross wyróżniają się z tłumu, są nowoczesne i mają ściśle określony charakter. I faktycznie to samochody, które przykuwają wzrok na ulicach i oferują nadzwyczajny w swoich klasach komfort. Autor zauważ a też, że auta z szewronami nie próbują (…) łapać wielu srok za ogon, ale skupiają się na zapewnieniu swoim pasażerom jak najwyższego poziomu komfortu.
To z tego wynika fakt, iż nie jest to najpopularniejsza marka na rynku. Adresowana jest bowiem do określonych klientów. Kwintesencją tego adresowania jest Nowe C4 – samochód, który rzeczywiście trudno zaszufladkować. Niby kompakt, a jednak crossover. Niby powstaje na płycie podłogowej wykorzystywanej do budowy aut segmentu B, ale powstają na niej także auta kompaktowe – to kwestia modularności tej platformy. Niełatwo ten samochód sklasyfikować, za to można się pokusić o stwierdzenie, że jest jedyny w swoim rodzaju.
Zawieszenie zapewnia dużo komfortu, ale potrafi trochę się przechylać na boki. Układ kierowniczy jest całkiem precyzyjny. Nie spodobała się dzielona tylna szyba, w dodatku pozbawiona wycieraczki. Bo aerodynamika potrafi ją wprawdzie nieźle oczyścić w czasie jazdy, ale już w ruchu miejskim, czy przy wyjeżdżaniu z parkingu przydaje się kamera cofania.
Auto jest wyposażone w wielu „asystentów”, co pomaga poruszać się bezpiecznie. Fotele przednie uznano za niemal pozbawione trzymania bocznego, za to tak komfortowe, że chciałoby się je zabrać do domu.
W tekście pojawiły się też wzmianki bądź odniesienia do Peugeotów 208 i 308. Nowy Citroën C4 uzyskał cztery gwiazdki na pięć możliwych do zdobycia. Autor stwierdził, że ten samochód jeździ… bez emocji. Naszym zdaniem wręcz przeciwnie – jest w nim bardzo przyjemnie, bo nie czuć naszych polskich dziur. To budzi bardzo pozytywne emocje.
Artykuł na temat skrzyń automatycznych znajdziecie na stronach 64-67 aktualnego AUTO MOTO. Wspomniano w nim także rozwiązania stosowane przez francuskie koncerny samochodowe. W dalszej części (strony 68-69) oceniono różne modele z automatami. Pojawił się wśród nich Peugeot 308 II generacji (zebrał dobre oceny).
W dalszym ciągu w dziale Używane na stronach 70-75 AOTO MOTO opublikował artykuł o małych i oszczędnych dieslach w dużych samochodach. W stawce znalazł się m.in. Citroën C5 II generacji z silnikiem 1.6 HDi. Taka wersja zainteresuje kierowców o raczej spokojnym usposobieniu. Z reguły te auta miały też niezbyt bogate wyposażenie i klasyczne zawieszenie (acz bardzo komfortowe), a nie hydropneumatykę. To samo dotyczy Peugeota 508 I generacji z tym samym silnikiem – auto jest generalnie interesująca propozycją, oferuje wysoki komfort, jest dobrze wyciszone, ale osiągi są co najwyżej wystarczające. Z kolei Renault Laguna III 1.5 dCi została uznana za najtańszy samochód w swojej klasie. Jest przestronny i bezpieczny, ale ma raczej słabe osiągi. Podobnie oceniono Talismana 1.6 dCi który jest solidny, przestronny i ma atrakcyjne ceny, ale w tej odmianie silnikowej demonem prędkości trudno go nazwać.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w trzecim tegorocznym numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze