Nowy Citroën C4 X z egipskiej fabryki? Tak, komfortowy sedan montowany będzie w egipskiej fabryce Arab American Vehicles (AAV) w Kairze. Zakład ten, należący do Arab Organization for Industrialization (AOI), będzie współpracował z globalnym koncernem Stellantis – właścicielem marki Citroën. Inwestycja ta to element docenienia roli Egiptu jako regionalnego hubu przemysłowego, ale także świadomy krok w stronę optymalizacji kosztów produkcji i dystrybucji pojazdów w tamtym regionie.
Decyzja o lokalnym montażu Citroëna C4 X wynika między innymi z obowiązującego w Egipcie systemu taryf celnych. Importowane samochody objęte są bardzo wysokimi opłatami – cła mogą sięgać nawet 40–135% wartości pojazdu, w zależności od rodzaju silnika, pojemności skokowej oraz kraju pochodzenia. Dodatkowo nakładany jest podatek VAT (aktualnie 14%) oraz inne opłaty, które znacznie podnoszą końcową cenę samochodu na rynku.

Citroën C4 X na preferencyjnych warunkach
Tymczasem pojazdy montowane lokalnie korzystają z preferencyjnych warunków podatkowych i celnych, co znacząco zmniejsza koszty produkcji oraz cenę końcową dla konsumenta. Dla międzynarodowych producentów, takich jak Stellantis, oznacza to nie tylko większą konkurencyjność na lokalnym rynku, ale także możliwość eksportu do krajów sąsiednich w ramach umów o wolnym handlu, m.in. z państwami Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Lokalna współpraca
Projekt montażu Citroëna C4 X w Egipcie to efekt ścisłej współpracy pomiędzy sektorem prywatnym a instytucjami państwowymi. Grupa Kasrawy, oficjalny importer Citroëna w Egipcie, odgrywa tu kluczową rolę, wspierając strategię lokalizacji produkcji zgodną z narodową wizją przemysłową. Celem rządu egipskiego jest rozwijanie lokalnego potencjału produkcyjnego, tworzenie miejsc pracy oraz wzmocnienie pozycji kraju jako lidera przemysłu motoryzacyjnego w regionie.
Zobacz testy samochodów Citroën
– Montaż nowego Citroëna C4 X w Kairze to symboliczny i praktyczny krok w stronę uniezależnienia się Egiptu od importu i rozwijania lokalnych kompetencji technologicznych – komentują przedstawiciele Kasrawy Group. – Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tym przełomowym projekcie i wspierać rozwój rynku samochodowego w kraju.
Egipski rynek motoryzacyjny – rosnący potencjał w regionie MENA
Z populacją przekraczającą 110 milionów mieszkańców i rosnącą klasą średnią, Egipt jest jednym z największych i najszybciej rozwijających się rynków motoryzacyjnych w regionie MENA (Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej). Szacuje się, że roczna sprzedaż nowych pojazdów w kraju przekracza 200 tysięcy sztuk, a perspektywy dalszego wzrostu są obiecujące – szczególnie w kontekście rosnącej urbanizacji i potrzeby rozwoju transportu osobistego.

Lokalna produkcja, wspierana przez politykę państwową, ma odegrać kluczową rolę w zaspokojeniu rosnącego popytu oraz przekształceniu Egiptu w eksportera pojazdów na rynki sąsiednie. Stellantis, jako jeden z największych koncernów motoryzacyjnych świata, widzi w tej strategii długofalowy potencjał.
Citroën C4 i C4 X MY2025 – pierwsza jazda. Wielopłaszczyznowy komfort!
źródło: Citroën Egipt
Najnowsze komentarze