Nowy Citroën C5 Aircross, komfortowy SUV marki z szewronami, wzbudził ogromne zainteresowanie Czytelników Francuskie.pl i sporo komentarzy. Na ich podstawie przygotowaliśmy dla Was zestawienie pytań na temat tego modelu, które to kwestie postanowiliśmy wyjaśnić.
Czy nowy Citroën C5 Aircross będzie dostępny z silnikiem Diesla, w szczególności wersją 2.0 HDi 180 KM?
Podczas premiery nie wspominano o nowych silnikach diesla. Wiemy, że rozważania na temat powrotu HDi do oferty koncernu Stellantis miały miejsce, ale na razie nic oficjalnie nie ogłoszono. Raczej nie nastawiałbym się na silniki wysokoprężne w gamie nowego C5 Aircross na rynkach europejskich.
Czy planowane są bardziej wydajne wersje hybrydowe – np. HEV lub PHEV z mocniejszym napędem?
Oficjalnie w czasie naszego spotkania we Francji nic nie mówiono na ten temat. Citroën jest obecnie pozycjonowany jako marka popularna, więc nie otrzymuje mocniejszych wersji napędów. Jedyne silniki, to te wspomniane w materiale, jaki opublikowałem po premierze, z wyjątkiem oczywiście spalinowego silnika 1.6 Turbo, który w Unii Europejskiej oferowany nie będzie.
Jakie silniki spalinowe będą oferowane w wersji mild hybrid – czy to nadal 1.2 PureTech?
Nowy silnik 1.2 MHEV oparty jest na łańcuchu rozrządu. Jest to jednostka bardzo mocno przekonstruowana w porównaniu do PureTech.
Czy producent planuje wprowadzenie napędu 4×4?
Nic na ten temat nie mówiono na premierze. Raczej nie spodziewałbym się takiej odmiany.
Dlaczego nowy C5 Aircross stylistycznie przypomina Opla Grandlanda? Czy nie osłabia to tożsamości marki Citroën?
Osobiście nie widzę takiego podobieństwa. Na żywo samochód prezentuje się dobrze i ma swój własny, wyróżniający go styl. Co więcej – nie rozumiem ogółu tych zarzutów dotyczących generycznych rozwiązań. SUV zawsze będzie wyglądał jak SUV, auto segmentu B z nadwoziem hatchback zawsze będzie wyglądało, jak hatchback segmentu B. Pewne zasady dotyczące bryły są naturalne, natomiast ja widzę mnóstwo różnic między autami marek Stellantis. Ciekawe, że komentatorzy – tak chętnie zresztą odnoszący się w wielu aspektach do marek chińskich, nie zauważają podobieństwa modeli pewnego koncernu koreańskiego na przykład, że o Grupie VAG nie wspomną.
Czy wnętrze nowego C5A zostało zaprojektowane przez ten sam zespół co wnętrza Opli?
Nie.
Czy projektanci przewidzieli wystarczająco praktyczne miejsca na napoje/kubki – szczególnie w kontekście miejsca koło ładowarki indukcyjnej?
W mojej ocenie jest to chyba najbardziej zaskakujące rozwiązanie w tym modelu. Przy czym wspomnianej ładowarce raczej nic się nie stanie w przypadku rozlania odrobiny napoju, ale już portom USB faktycznie może coś grozić. Większym problemem, w moim odczuciu, będzie sięganie po te napoje, szczególnie w przypadku kierowcy. Nie jestem też całkiem przekonany co do wygody uchwytów do zamykania drzwi, ale to może kwestia przyzwyczajenia – w historii Citroëna było wiele rozwiązań, które wyglądały na szalone, a okazywały się genialne w użytkowaniu na co dzień.
Jakie zmiany zaszły w tylnych siedzeniach – czy rzeczywiście zrezygnowano z trzech niezależnych foteli?
Tak. Kanapa jest dzielona w proporcjach 40/20/40. Środkowa część służyć może taże za podłokietnik.
Czy nowy C5 Aircross posiada funkcję Auto-Hold? Jeśli tak, to w jaki sposób jest ona aktywowana?
Brałem udział w prezentacji statycznej – nie przejechaliśmy tymi samochodami nawet metra. Prezentacja z jazdami odbędzie się w terminie późniejszym. Auto-Hold we wszystkich autach, jakimi jeździłem do tej pory, nie był jakoś specjalnie aktywowany – po prostu dłuższe, „mocniejsze” naciśnięcie hamulca, i tyle. Obstawiam, że tej funkcjonalności nowy Citroën C5 Aircross posiadał nie będzie, ale wnioskowanie o tym po wyglądzie deski rozdzielczej jest chyba niezrozumieniem tego, o co się pyta ;-)
Czy przyciski fizyczne zostały całkowicie wyeliminowane na rzecz sterowania z ekranu?
Jest kilka fizycznych przycisków pod ekranem, ale generalnie obsługa jest realizowana poprzez dotykowy ekran na konsoli środkowej – największy z dotychczas instalowanych w modelach koncernu Stellantis.
Jak oceniacie jakość materiałów we wnętrzu nowego modelu w porównaniu do poprzedniej generacji?
Moim zdaniem jest dobrze, a może nawet nieco lepiej.
Czy użyte plastiki i wykończenia wewnętrzne są porównywalne z innymi autami z tego segmentu, czy raczej przypominają tańsze modele pokroju Dacii?
Materiały wykończeniowe są dobrej jakości, lepsze niż w Dacii. OK, nie brakuje twardych plastików, ale są one w miejscach, które dotyka się rzadziej. Do mnie przemawia sam projekt całego kokpitu – uważam, że jest oryginalny i ciekawy.
Jaka będzie orientacyjna cena bazowej i topowej wersji nowego C5 Aircross w Polsce?
Czekamy na oficjalne informacje. Próbowaliśmy spekulować na ten temat, ale to nie ma sensu. Wiemy, że Stellantis Polska nad tym pracuje i podobno mocno się stara, żeby cennik wyglądał atrakcyjnie dla klienta.
Najnowsze komentarze