Dealerzy organizują przedpremierowe, zamknięte pokazy nowego Citroëna C5 X. Są na nie zapraszani specjalni goście i wybrani klienci. Wśród nich Konrad Dula, prezes stowarzyszenia Amicale Citroën Pologne, postać doskonale znana w środowisku posiadaczy marki. To jeden z najlepszych znawców zabytkowych Citroënów w Europie. Prowadzi również firmę, specjalizującą się w renowacji najstarszych pojazdów. Jak ocenia nowy samochód spod znaku szewronów? Rozmawialiśmy z nim chwilę po prezentacji.
Nowy Citroën C5 X, jeszcze w wersji przedprodukcyjnej, zawitał do Szczecina. Jakie są pana pierwsze wrażenia?
Muszę przyznać, że marka odrobiła solidnie lekcję. Samochód jest bardzo ładny, świetnie się prezentuje na żywo. Widzę pewne wizualne nawiązania do tych najbardziej znanych modeli, takich jak CX czy XM. To ukłon w stronę miłośników marki. Spodobały mi się bardzo wygodne fotele, zarówno z przodu, jak i z tyłu jest bardzo dużo miejsca, co przy moim wzroście (198 cm) ma znaczenie. Nowy Citroën C5 X bardzo mi się podoba!
Zobacz także: Nowy Citroën C5 X po raz pierwszy w Polsce. Warszawska premiera modelu
Czym się wyróżnia?
Na pewno kształt nadwozia. Jest eleganckie, nowoczesne, a przy tym ma kształt jedyny w swoim rodzaju. Nie mogłem niestety zrobić zdjęć, ale w czasie prezentacji mówiono o elegancji sedana i praktyczności SUV-a, i rzeczywiście, nadwozie jest zawieszone nieco wyżej niż w przypadku klasycznych aut, natomiast zachowano pewnego rodzaju płynność i elegancję całej linii.
Jest pan uznawany za największego eksperta od zawieszeń Citroëna w Polsce. Jak pan ocenia pomysł marki na zawieszenie C5 X?
Nie mieliśmy okazji pojeździć, mogę więc tylko odnieść się do modeli, które znam. Citroën C5 Aircross z tym nowym komfortowym zawieszeniem, którego miałem okazję testować w zeszłym roku, sprawuje się znakomicie. Jest wyjątkowo komfortowy. Także nowy Citroën C4, którym jeździłem, podoba mi się pod tym względem. Ma oczywiście inną charakterystykę pracy, niż hydropneumatyka, którą tak kocham w Citroënach, ale w porównaniu do zwykłych samochodów jest znacznie lepiej. Zachęcam każdego, aby przyszedł do salonu na jazdę próbną i porównał to na drogach, które dobrze zna.
Ile kosztuje nowy Citroën C5 X – zobacz cennik
W Citroënie C5 X można wybrać zawieszenie aktywne?
Tak, to przewaga współczesnych aut – tutaj można mieć system, który analizuje drogę i odpowiednio dobiera nastawy zawieszenia. Bardzo zaawansowany i przydatny system. Pokazuje to również jak bardzo zmienia się świat motoryzacji. W latach dwudziestych nie było mowy nawet o ogrzewaniu, potem to się powoli zmieniało. Citroën zawsze był liderem nowoczesnych rozwiązań w samochodach i robił rzeczy, o których konkurencji się nawet nie śniło. Citroën C5 X w pewien sposób podąża tym tropem, oczywiście na miarę współczesnych możliwości.
Przejdźmy do kabiny. Jak pan porównuje go choćby do swojego DS z 1968 roku?
Dawno nie było czegoś takiego w Citroënie. Ładny samochód, przyjemne materiały, dobrej jakości skóra na siedzeniach. Wszędzie, gdzie można dotknąć, jest miękko. Citroën włożył dużo wysiłku w dodanie elementów wizualnych takich jak szewrony. Robi to wszystko miłe przyjemne wrażenie.
Zobacz: Używany Citroën C5 V6 z 2004 roku: co daje polerowanie lakieru w kilkunastoletnim aucie?
Jak pan ocenia klasę C5 X?
Gołym okiem widać, że jest to samochód wyższej klasy niż C4 i C5 Aircross. Widać większą elegancję i dbałość o szczegóły. Są nawet wstawki z polerowanego metalu. Może to być dobry następca Citroëna C5 X7 – jest inaczej, nowocześniej.
Citroën ogłosił jakiś czas temu, że wraca do swoich korzeni: komfort, wygoda i niskie eksploatacji. Jak pan to ocenia?
Citroën jest dzisiaj częścią wielkiego koncernu Stellantis i korzysta z jego dorobku oraz wiedzy technicznej. Cieszę się, że marce udaje się zachować kluczowe cechy i wartości, z którymi zaczynała. Ta konsekwencja jest dla mnie bardzo ważna. Andre Citroën był przecież nazywany Fordem Europy, chciał dostarczać samochody jak najładniejsze, wygodne a przy tym niedrogie. Kierunek, który obrano od momentu premiery Citroëna C5 Aircross oceniam więc bardzo pozytywnie. Więcej będę mógł powiedzieć po jazdach próbnych.
Zobacz: Oto nowy Citroën C5 Aircross! Face lifting zmienił logo, twarz modelu i multimedia
Na koniec jeszcze wróćmy do kultowych samochodów marki. Na co dzień jeździ pan Citroënem DS z 1968 roku. Jakie wrażenie robi on na ulicach?
Citroën DS to jeden z moich ukochanych samochodów. Jest niezwykle komfortowy i ma wiele rozwiązań technicznych, które wyprzedzały konkurencje o lata świetlne. Wbrew pozorom jest stosunkowo tani w eksploatacji, wystarczy dbać o serwis zgodnie z wymogami producenta. Wielu kierowców uśmiecha się, trąbi, macha do mnie – podobnie przechodnie. Jazda takim autem to czysta przyjemność, bo hydropneumatyczne zawieszenie doskonale tłumi wszelkie nierówności a wygodna kanapa w środku powoduje, że człowiek siedzi prawie jak na wysokiej klasy meblach w salonie.
Jeździ nim pan po całej Polsce?
Tak, mówiąc współczesnym językiem to takie moje daily. Mam też wiele innych aut, w tym dużo nowsze Citroëny. Z tą marką związałem swoje życie zawodowe i działalność społeczną. I każdego zachęcam, żeby spróbował, czy to nowego, czy starszego Citroëna, to są auta, które dają znacznie więcej niż inni. Warto to sprawdzić i przekonać się samemu, dlaczego właśnie Citroën ma najwięcej fanów z marek popularnych na całym świecie.
Wracając na chwilę do Citroëna C5 X – gdyby dzisiaj chciał pan kupić fabrycznie nowy model, to jak pozycjonowałby pan C5 X?
Na pierwszym miejscu. Zrobił na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Citroën znowu ma w ofercie samochód, który może być stylem życia.
Bardzo dziękujemy za rozmowę!
Najnowsze komentarze