Nowy Citroën C5 X doczekał się europejskiej premiery dziennikarskiej. Za kierownicą najnowszego modelu marki mieli okazję usiąść już dziennikarze z Anglii oraz Niemiec. Jakie są ich pierwsze wrażenia?
Mieliśmy okazję jako pierwsze medium w Polsce obejrzeć Citroëna C5 X na pokazach w Warszawie. Samochód jest elegancki, przestronny i bardzo wygodny. Z niecierpliwością czekamy więc na polską premierę prasową i jazdy. Warto wiedzieć, że samochód można już zamawiać na stronie Citroën.pl, jego cena zaczyna się od 135.400 zł za wersję benzynową oraz od 191.900 zł za wersję hybrydową.
C5 X wyróżnia się tradycyjnymi zaletami Citroëna, takimi jak bardzo dobry komfort jazdy i duża przestrzeń. Mniej przekonujące są elementy sterujące na ekranie dotykowym i małe przyciski na kierownicy. Wewnątrz C5 X wygląda bardzo schludnie, a jakość wykonania jest wysoka. Oferuje również dużo miejsca z przodu i z tyłu. Są fizyczne pokrętła klimatyzacji, co bardzo ułatwia korzystanie z niej – pisze dziennikarz Auto Motor i Sport.
Mierzący 4,80 m nowy Citroën C5 X (2021) jest o około dziesięć centymetrów krótszy od modelu C6, ale o trzy centymetry dłuższy od poprzednika, czyli C5 (sedan). Marka postrzega swój nowy okręt flagowy w segmencie D – innymi słowy, w klasie średniej. Niezależnie od wymiarów, już podczas pierwszej jazdy próbnej mogliśmy przekonać się o jego dobrym wyglądzie i wyróżniającej się, indywidualnej stylistyce. Czworo drzwi, linia dachu przypominająca coupé, klapa bagażnika w stylu kombi, czarne nadkola i nieco podwyższone nadwozie, które dodaje charakteru – nowy design powinien przekonać wszystkich tych, którzy chcą się wyróżnić w klasie średniej. […] Nowy Citroën jest więc świetnie przystosowany do podróżowania na długich trasach, co jest szczególnie widoczne na odcinkach autostradowych. W tym przypadku zauważalna jest nie tylko skuteczna izolacja od wiatru i hałasu toczenia, jest też trochę uczucia dużego samochodu, które w innych przypadkach jest znane tylko z wyższych klas pojazdów – to z kolei opinia Auto Zeitung.

Pod względem praktycznym dobrze spełnia swoje zadanie „trzy w jednym”. Nieco podwyższona wysokość nadwozia zapewnia wygodniejsze wsiadanie i wysiadanie oraz dobrą widoczność drogi przed samochodem, a przestrzeń wewnątrz jest imponująca. Miejsca na nogi jest bardzo dużo […] Fotele Advanced Comfort w C5 X są najnowszą i najlepszą odsłoną rozwiązania, w którym zastosowano wiele różnych warstw pianki o różnej gęstości, aby stworzyć miękkie, a jednocześnie dobrze podpierające siedzenia. Zapewniają komfort zbliżony do najlepszych domowych foteli, oraz odpowiednie trzymanie ciała. Stanowią one część trójstronnego podejścia producenta (zawieszenie, izolacja akustyczna i termiczna oraz komfortowe fotele), które oznacza, że C5 X oferuje naprawdę wysoki poziom komfortu i wyrafinowania za rozsądną cenę […] Najnowsze wcielenie zawieszenia Advanced Comfort jest bardzo komfortowe. Z łatwością radzi sobie z nierównościami na źle utrzymanych drogach, z czego słyną duże Citroeny. Przyjemnie! – brzmi opinia National World z Anglii.
Rynek dużych aut kurczy się, ale Citroën C5 X ma wystarczająco wiele zalet, aby być godnym kandydatem do zakupu. Klienci powinni postrzegać go jako dobrze wyposażony, komfortowy, duży samochód. W ostatnich latach Citroën przeprowadził gruntowną modernizację górnej części swojej gamy, wprowadzając m.in. komfortowego SUV-a C5 Aircross. C5 X nie jest SUVem, znajduje się jakby w połowie drogi, z lekko podniesioną wysokością nadwozia, zadziorną linią dachu, wyraźnymi zwisami z przodu i z tyłu, nakładkami wokół nadkoli i nadwoziem w stylu fastback zamiast zwykłego bagażnika. Citroën uważa, że ten samochód może stanowić nowoczesną reinterpretację klasycznych modeli z dawnych lat. X w nazwie jest w równym stopniu nawiązaniem do dawnych modeli CX i XM, jak i odzwierciedleniem stylu nadwozia crossovera […] Jest to również duży samochód – jego długość całkowita wynosi nieco ponad 4,8 metra, a rozstaw osi 2 785 mm; dzisiaj nie ma obecnie zbyt wielu popularnych sedanów lub hatchbacków tej wielkości – piszą dziennikarze brytyjskiego Auto Express.
Obszerne i wygodne fotele oraz świetnie wyciszone wnętrze i komfortowo zestrojone zawieszenie dbają o to, aby podróż przebiegała spokojnie i w ciszy. Rozstaw osi, wynoszący niemal 2,8 m, zapewnia C5 X sporą stabilność wzdłużną. Ze stabilnością poprzeczną nie jest już tak dobrze. O ile podczas spokojnej jazdy w stylu Grand Turismo zawieszenie nastawione na komfort resorowania radzi sobie z trzymaniem nadwozia w ryzach, o tyle w czasie szybszej jazdy po zakrętach jego przechyły zaczynają dawać się we znaki. Przechylającą karoserią oraz narastającą podsterownością flagowy model Citroëna zaczyna informować kierowcę, że zbliża się do limitu możliwości zawieszenia. Do jego granicy szybciej dochodzi cięższa o 255 kg wersja hybrydowa typu plug-in o mocy 225 KM, wyposażona w aktywne hydrauliczne zawieszenie o regulowanej charakterystyce z trzema trybami pracy – to z kolei polska opinia Macieja Ziemka z Auto Motor i Sport.
Nowy Citroën C5 X to właściwie trzy samochody w jednym, bo model ten chce być połączeniem sedana, kombi i SUV-a. Po pierwszych jazdach testowych możemy już potwierdzić, że oferuje dużo miejsca, świetny komfort i niskie zużycie paliwa. Francuzi mają nowy model i wracają do wyższej klasy średniej. Citroen C5 X, na którego firma przyjmuje już zamówienia od stycznia, fizycznie w salonach sprzedaży powinien pojawić się już za kilka tygodni – pisze Auto Świat.
Układ kierowniczy w C5X jest bardzo lekki i reaguje bez problemów i dość stabilnie, przewidywalnie, nawet gdy na krętych drogach wzrasta obciążenie dynamiczne. Szyby akustyczne chronią przed hałasem. Standardem jest również komfortowe zawieszenie Citroëna z hydraulicznymi odbojnikami, które tłumią wstrząsy w obu skrajnych punktach skoku zawieszenia. W wersji hybrydowej typu plug-in (PHEV) na każdym zakręcie jest aktywny układ tłumienia, który jest stale usztywniany lub zwalniany przez czujniki i komputer obliczający wpływ czynników, takich jak nierówności drogi i styl jazdy. Na krętych drogach duży Citroën w zachowuje opanowanie, zachowanie nadwozia jest dobrze kontrolowane, bez uczucia unoszenia się na wodzie i nadmiernego przechylania. Warto wziąć pod uwagę, że jeśli szukasz emocji sportowych znanych z z BMW to nie tutaj, ale Citroën to wyjątkowo przyjemna alternatywa dla niemieckiej doktryny sportowej – opinia Car Magazine.
Najnowsze komentarze