Fiat prezentuje nowego E-Ulysse, drugi w pełni elektryczny samochód marki po nowej 500. Jest to powrót marki do segmentu MPV.
Samochód jest wyposażony w urządzenie do dezynfekcji powietrza, które pomaga w utrzymaniu higieny wewnątrz kabiny i eliminacji większości bakterii. Dostępnych będzie – zależnie od rynku – do 12 konfiguracji przestrzeni wewnętrznej w wersji 8-osobowej i do 16 konfiguracji w wersji 7-osobowej „salon”: komfort, modułowość i pomysłowość. Zasilanie w 100% energią elektryczną i kompaktowe wymiary gwarantują dostępność nawet w centrach miast i spełniają potrzeby w zakresie zrównoważonej mobilności.
Fiat wprowadza na rynek nową generację E-Ulysse, w pełni elektryczną, która oznacza powrót marki do segmentu pojazdów wielofunkcyjnych w Europie. Imiennik poprzedniego modelu – produkowanego do 2010 r. – E-Ulysse reprezentuje kolejny etap podróży ku elektryfikacji, którą Fiat rozpoczął w nowej 500-tce. Fiat E-Ulysse jest idealnym pojazdem do usług transportowych, takich jak przewozy VIP i gościnność. Jak łatwo się domyślić, to technologiczny bliźniak Citroena ë-Spacetourera i Peugeota e-Travellera.
E-Ulysse: drugi krok Fiata do świata elektromobilności
Nowy E-Ulysse ma wszystkie zalety pojazdów elektrycznej, takie jak możliwość wjazdu do stref ograniczonego ruchu w centrach miast czy ciche silniki. Na tle innych minivanów wyróżnia się również wymiarami, które plasują go na szczycie segmentu kompaktowością, gwarantującą pełną swobodę ruchu – E-Ulysse wjedzie wszędzie, w tym na wszystkie parkingi podziemne – oraz świetne prowadzenie. On naprawdę prowadzi się jak normalny samochód osobowy. Wraz z modułowością wnętrza i możliwością przyjęcia na pokład do 8 osób, cechy te sprawiają, że nadaje się do usług transportowych dla hoteli, taksówkarzy i transferów VIP. Nowy E-Ulysse to drugi kamień milowy na drodze marki FIAT do zrównoważonej mobilności. Ta bezkompromisowa decyzja zaowocowała specyfikacjami i wydajnością zgodnymi z wymaganiami klientów:
– dwie pojemności baterii, 50 i 75 kWh, aby zaoferować najlepsze rozwiązanie w zależności od zastosowania;
– zasięg do 330 km w cyklu WLTP, idealne rozwiązanie do swobodnego poruszania się po mieście i poza miastem, spełniające potrzeby mobilności dla wszystkich;
– prędkość maksymalna 130 km/h;
– maksymalna moc 100 kW (136 KM);
– moment obrotowy 260 Nm;
– standardowo wyposażony w system szybkiego ładowania 100 kW, który pozwala naładować akumulator do 80% w zaledwie 45 minut;
– do ładowania w domu lub w miejscach publicznych klienci mogą również kupić trójfazowy kabel 11 kW Mode 3 lub Wallbox firmy Mopar.
Dobre samopoczucie na pokładzie
W nowym E-Ulysse debiutuje nowe urządzenie do dezynfekcji powietrza. To innowacyjne i łatwe w obsłudze urządzenie może być używane w samochodzie, ale także poza nim, może być bowiem przenoszone przez klienta w inne miejsca pomagając w utrzymaniu higieny wewnątrz kabiny i eliminując większość bakterii, które mogą dostać się do przedziału pasażerskiego. Co więcej, dobre samopoczucie poprawia także trójstrefowa klimatyzacja z oddzielnymi elementami sterującymi dla każdej z nich (dla kierowcy, pasażera z przodu i z tyłu).
Panoramiczny dach: elegancki na zewnątrz, jasny w środku
Panoramiczny szklany dach – standardowo w wersji Lounge – rozjaśnia przestrzeń i zapewnia pasażerom doskonały widok na zewnątrz. Może to się przydać również podczas wycieczek po centrach miast, gdzie E-Ulysse może mieć dostęp dzięki w 100% elektrycznemu napędowi.
Składające się z dwóch paneli o wymiarach 40 cm x 1 m każdy o łącznej powierzchni prawie 1 m², duże okno od zewnątrz ma elegancką, ładną linię i zapewnia niezrównany widok od wewnątrz. Jeśli wymagana jest prywatność lub schronienie przed światłem, oba panele można zaciemnić za pomocą przesuwanej zasłony. Pomiędzy dwoma panelami znajduje się dyfuzor klimatyzacji z 6 indywidualnie regulowanymi otworami wentylacyjnymi i wbudowaną regulacją temperatury/siły nawiewu, aby zapewnić idealny komfort w całym samochodzie. Wreszcie, dwa paski LED gwarantują przyjemne, relaksujące oświetlenie w samochodzie.
Komfort, modułowość i pomysłowość
W wersji wyposażenia Lounge nowy E-Ulysse oferuje opcję prawdziwego „salonu” na czterech kołach z pięcioma wygodnymi siedzeniami z tyłu, aby spędzić czas z towarzyszami podróży, a także umożliwić organizację spotkań biznesowych.
Szczególnie duże siedzenia i odchylane podłokietniki gwarantują wymagany komfort. Podwójny stół składany można również wsunąć między drugi i trzeci rząd, jako idealną powierzchnię do różnych czynności.
Zarówno w 7-osobowym wariancie „salonu”, jak i 8-osobowym Shuttle wszystkie tylne siedzenia E-Ulysse są zamontowane na szynach, dzięki czemu można je łatwo przesuwać, odchylać, a nawet wyjmować, a wszystko to w bardzo prosty sposób.
Przestrzeń wewnętrzną można łatwo zmienić w zależności od wymagań dotyczących transportu pasażerów i bagażu: do 12 konfiguracji przestrzeni wewnętrznej jest dostępnych w wersji 8-osobowej i do 16 w wersji 7-osobowej „Living room”, podzielonych na 3 rzędy.
Dzięki nieskończonym możliwościom modelowania przestrzeni, E-Ulysse staje się zatem idealnym towarzyszem dla profesjonalistów oferujących usługę transportu grupowego, ale także dla każdego, kto musi podróżować w towarzystwie, w tym podczas podróży rekreacyjnych, takich jak wypad w góry lub morze. W takich przypadkach jest dużo miejsca na narty, rowery czy deski surfingowe.
Jeździ jak samochód osobowy, jest pakowany jak van
E-Ulysse to pojazd wielofunkcyjny z DNA samochodu osobowego: punktem wyjścia jest pozycja za kierownicą zbliżona do tej w zwykłym aucie, zapewniająca doskonały komfort nawet podczas długich podróży. Podwyższona pozycja siedzenia zapewnia również optymalną widoczność na drodze, a dostęp do wnętrza jest nadal prosty i bezwysiłkowy dzięki ergonomicznemu stopniowi w kabinie. Plusem są też jego gabaryty, najmniejsze w segmencie (wysokość <1,90 m, długość 4,95 m lub 5,3 m w wersji Long), aby zapewnić „osobowe” prowadzenie i właściwości jezdne. Wreszcie, trzymanie się drogi, komfort i filtrowanie zawieszenia są gwarantowane w każdych warunkach jazdy dzięki niezależnemu zawieszeniu kół i sprężynom o zmiennej sztywności. Pojemność bagażnika jest najlepsza w segmencie: wynosi 4.200 litrów w wersji standardowej i 4.900 litrów w wersji Long (odpowiednio 900 i 1.500 litrów przy zajętych wszystkich siedzeniach). W wersji standardowej można również załadować przedmioty o długości do 3,1 m, a w wersji Long do 3,5 m.
Bezpieczeństwo i rozrywka
E-Ulysse oferuje wyjątkowy poziom zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), aby ułatwić kierowcy zapobieganie potencjalnym zagrożeniom.
Pierwszym z nich jest system rozpoznawania znaków drogowych, który wykorzystuje kamerę pokładową, a odczyty przekazuje na wyświetlaczu i ostrzega kierowcę o aktualnym ograniczeniu prędkości. System ostrzegania o zjechaniu z pasa ruchu natychmiast informuje kierowcę, jeśli pojazd opuszcza swój pas ruchu, a system ostrzegania o pojazdach w martwym polu monitoruje tylne okolice E-Ulysse, emitując sygnał świetlny w lusterkach bocznych w przypadku, gdy samochód podczas wyprzedzania zbliży się za bardzo do innych pojazdów. W E-Ulysse może się znaleźć także system Forward Collision Warning, który wykorzystuje kamerę wideo do badania trajektorii samochodu i ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie kolizji z innymi pojazdami lub pieszymi. Aktywna kontrola hamowania awaryjnego autonomicznie aktywuje hamulce w przypadku niebezpieczeństwa kolizji, podczas gdy kamera cofania zapewnia 180° obraz wokół pojazdu, aby ułatwić parkowanie. Wreszcie, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP) jest sterowany przez funkcję Grip Control, którą można dostosować do rodzaju nawierzchni: asfalt, śnieg, piasek lub błoto.
Jeśli chodzi o system informacyjno-rozrywkowy, dostępne są trzy różne warianty. Najwyższa wersja zawiera 7-calowy kolorowy ekran dotykowy z Apple Car Play, Android Auto i usługą Connect Nav dostarczaną przez TomTom, z informacjami o ruchu drogowym, parkingach, stacjach benzynowych, lokalnej pogodzie i miejscach użytecznych.
Poziomy wyposażenia i specyfikacje
W 100% elektryczny E-Ulysse już w standardzie ma 17-calowe felgi ze stopów lekkich, rozkładane i wyjmowane fotele, trzystrefową klimatyzację, osłony przeciwsłoneczne przy tylnych siedzeniach i siatki do przechowywania w bagażniku. Dostępny jest również wyższy poziom Lounge, który wyposażono m.in. w tylną klapą otwieraną elektrycznie, panoramiczny szyberdach z oświetleniem, ksenonowe reflektory i skórzaną tapicerkę.
Auto produkowane jest w fabryce Stellantis w Hordain we Francji. Zamówienia na E-Ulysse zostaną otwarte w marcu we Włoszech, Niemczech, Francji i Austrii. Samochód będzie dostępny w salonach od maja. Na razie nie mamy potwierdzenia, czy trafi także na polski rynek.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze