VELV, to efekt współpracy koncernu PSA z instytutami naukowymi. Założeniem było skonstruowanie pojazdu zapewniającego bezpieczne poruszanie się po mieście z wykorzystaniem energii elektrycznej. Powstał pojazd ważący 650 kg, któremu 20-kilowatowy silnik czerpiący energię z baterii litowo-jonowych pozwala na bezstresowe pokonanie 100 km bez ładowania. Do przejechania jednego kilometra autko potrzebuje jedynie 85 Wh. Francuzi oceniają, że takiej samej energii potrzeba do przewiezienia jednej osoby pociągiem, ale pamiętajmy, że oni mają nieco wydajniejszą kolej…
Maksymalna prędkość VELV-a sięga 110 km, więc w mieście na pewno nie będzie zawalidrogą, bo przecież przyspieszenia aut elektrycznych też nie są kiepskie. Autko będzie przy tym zwrotne – promień skrętu wynosi jedynie 7,20 metra. Dla malkontentów dodajmy, że VELV spełnia wymogi bezpieczeństwa biernego przewidziane dla samochodów osobowych. To tak pod kątem pana redaktora, który marudził strasznie na strefy zgniotu w Renault Twizy…
PSA liczy, że zainteresuje swoim projektem głównie klientów flotowych i miejskie wypożyczalnie samochodów, ale zamierza też oferować VELV-a klientom indywidualnym, którzy zdecydują się na posiadanie tego typu samochodu.
Przy budowie VELV-a pracowało całkiem sporo znanych firm. PSA Peugeot Citroën zapewnił nowatorską architekturę pojazdu spełniającą ambitne cele przy uwzględnieniu realizmu pozwalającego na seryjną produkcję niedużym kosztem.
Leroy Somer, GKN oraz Valeo wspólnie stworzyły 20-kilowatowy napęd, zwarty w konstrukcji, ale zapewniający dużą wydajność. Valeo dodatkowo opracował specjalny system grzewczy idealny dla małych pojazdów elektrycznych.
Od firmy Leoni pochodzą dedykowane dla VELV-a kable zasilające i sygnałowe.
Johnson-Control Saft dostarcza baterie litowo-jonowe oraz system zarządzania energią elektryczną zaprojektowany specjalnie do tego pojazdu.
Doświadczenia koncernu Michelin w zakresie napędu zlokalizowanego w kołach także przydały się podczas konstruowania VELV-a.
W zakresie naukowo-badawczym nieoceniony wkład wniosły laboratoria IMS/LAPS w Bordeaux, które dostarczały wiedzy związanej z dynamiką ruchu bardzo małych pojazdów.
Tegoroczne forum ADEME odbyło się w poniedziałek, 26. września. PSA Peugeot Citroën wziął aktywny udział w obradach, choćby przez wystąpienie szefa zespołu badawczego związane z nowym spojrzeniem na transport i mobilność.
KG
zdjęcia: PSA
Najnowsze komentarze