Nowy silnik hybrydowy oparty na technologii 48V trafia właśnie do Peugeot 3008 i 5008. Będzie podstawową jednostką napędową w obu modelach. Wkrótce pojawi się też w kolejnych modelach. Przedstawiamy szczegóły nowego napędu.
System Peugeot 48V Hybrid składa się z nowej generacji silnika benzynowego PureTech z łańcuchem rozrządu o mocy 136 KM, połączonego z nową 6-biegową dwusprzęgłową zelektryfikowaną skrzynią biegów, która zawiera silnik elektryczny. Dzięki akumulatorowi, który ładuje się podczas jazdy, technologia ta zapewnia dodatkowy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika i obniża zużycie paliwa nawet o 15% (od 126g CO2/km w modelu 3008 i od 128g CO2/km w modelu 5008). W jeździe miejskiej SUV segmentu C wyposażony w system HYBRID może więc przez ponad 50% czasu pracować w trybie elektrycznym ze 100% zerową emisją.
Kierowca jest informowany o działaniu systemu hybrydowego za pomocą ekranu PEUGEOT i-Cockpit®, a poszczególne tryby mogą być aktywowane automatycznie. Podczas codziennej jazdy silniki spalinowe i elektryczne pracują razem lub osobno, aby zoptymalizować zużycie energii, osiągi oraz emisję.
Podczas przyspieszenia, silnik elektryczny dostarcza dodatkowy moment obrotowy do silnika benzynowego przy niskich obrotach. Podczas zwalniania silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny staje się generatorem ładującym akumulator 48V. Pojazd jeździ wyłącznie z silnikiem elektrycznym w trybie zerowej emisji, w mieście na krótkich dystansach i podczas manewrowania.
Do 15% mniejsze zużycie paliwa w modelu 3008 i 128g w modelu 5008. Na autostradzie bez zmian
W porównaniu z nieelektrycznym silnikiem benzynowym o porównywalnych właściwościach, silnik HYBRID zapewnia średnią oszczędność paliwa na poziomie około 1 litra/100 km w SUV-ie segmentu C (cykl łączony WLTP). Oszczędność ta osiągana jest głównie w mieście (- 2,5l/100km) i w trasie (- 0,7l/100km), podczas gdy zużycie na autostradzie pozostaje bez zmian. Takie osiągi przekładają się na średni spadek emisji CO2 o 20g/km (według cyklu łączonego WLTP) w modelach 3008 i 5008.
Gdy pozwala na to poziom naładowania akumulatora, system HYBRID umożliwia ruszanie, manewrowanie (na przykład w celu zaparkowania) i jazdę z niewielką prędkością w dużym ruchu ulicznym w trybie w 100% elektrycznym. W jeździe miejskiej PEUGEOT 3008 i 5008 HYBRID mogą przez ponad 50% czasu poruszać się w 100% bezemisyjnym trybie elektrycznym. Przy wyższych prędkościach (do 145 km/h) silnik spalinowy wyłącza się, gdy kierowca zwalnia pedał przyspieszenia przy stałej prędkości oraz podczas zwalniania.
Silnik elektryczny zapewnia dodatkowy moment obrotowy z jednorazowym doładowaniem, które kompensuje czas reakcji turbo. Pozwoli to uniknąć zmiany biegów w dół i zapewni większy komfort i dynamikę jazdy. A gdy kierowca wciśnie całkowicie pedał gazu, silnik elektryczny zapewnia dodatkowe 9 kW (ok. 12 KM) mocy.
Główne elementy systemu hybrydowego 48V
Wszystkie części składające się na ten nowy silnik znajdują się pod maską, z wyjątkiem akumulatora 48V, który w Peugeot 3008 i 5008 jest zamontowany pod przednim lewym siedzeniem.
Silnik benzynowy PureTech o pojemności 1,2 litra.
Jest to nowa generacja silnika benzynowego PureTech opracowana specjalnie pod kątem optymalnej integracji z hybrydyzacją:
- 3 cylindry i 1199cm3,
- Moc 13 KM (100kW) przy 5500rpm,
- Moment obrotowy 230Nm przy 1750rpm,
- Turbosprężarka o zmiennej geometrii dla poprawy osiągów silnika,
- Łańcuch rozrządu,
- Praca w cyklu Millera dla lepszej sprawności termicznej spalania,
- Norma Euro 6.e.
Skrzynia biegów e-DCS6 (Dual Clutch System).
Silnik Peugeot 48V Hybrid zawiera nową zelektryfikowaną 6-biegową dwusprzęgłową skrzynię biegów, bez przerwy momentu obrotowego, zaprojektowaną specjalnie dla systemów hybrydowych. W obudowie skrzyni biegów mieści się również silnik elektryczny, falownik i ECU, co optymalizuje wielkość i masę pojazdu oraz gwarantuje doskonałe właściwości jezdne.
Silnik elektryczny
Synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi, wbudowany w skrzynię biegów, rozwija moc szczytową 21kW (28 KM) i moment obrotowy 55Nm. Umożliwia on napędzanie pojazdu w 100% elektrycznie przy niskim zapotrzebowaniu na moment obrotowy i wspomaga silnik spalinowy w celu zmniejszenia jego zużycia. Podczas zwalniania silnik działa jako generator, który ładuje akumulator 48V systemu hybrydowego. Zapewnia on również główny rozruch silnika spalinowego przy pomocy rozrusznika pasowego.
Rozrusznik pasowy
Ten zasilany napięciem 48V rozrusznik zapewnia ponowne uruchomienie silnika spalinowego za pośrednictwem paska akcesoriów. Umożliwia on szybki i przejrzysty rozruch.
Akumulator hybrydowy 48V
Litowo-jonowy akumulator 48V ma pojemność brutto 898Wh i pojemność dostępną 432Wh. Został zaprojektowany tak, aby utrzymać ten sam poziom wydajności przez cały okres eksploatacji pojazdu i jest objęty oryginalną gwarancją na 8 lat/160 000 km.
Bateria 48V jest zainstalowana pod przednim lewym siedzeniem. Takie ustawienie oferuje wiele zalet w porównaniu z instalacją na tylnym siedzeniu i oznacza, że:
- Cała przestrzeń wnętrza jest dostępna,
- Zachowana jest pełna objętość bagażnika,
- Straty energii związane z długością przewodów są zoptymalizowane,
- Zachowana jest przyjemność z jazdy dzięki odpowiedniemu rozłożeniu mas (akumulator w środku pojazdu).
Dwie sieci elektryczne
W Peugeot 3008 i 5008 zamontowane są dwie sieci elektryczne. Niskonapięciową sieć 12V do zasilania wyposażenia samochodu oraz wysokoprądowa sieć 48V do zasilania układu hybrydowego. Energia elektryczna jest wytwarzana wyłącznie przez silnik elektryczny 48V. Przetwornica napięcia stałego służy do przekazywania wyprodukowanej energii elektrycznej do sieci 12V samochodu.
Dedykowane wskaźniki
Modele Peugeot wyposażone w nowy silnik HYBRID mają dedykowane cyfrowe wskaźniki jazdy. Ekran pokazuje 100% jazdy elektrycznej (prędkościomierz w kolorze niebieskim), przepływ energii w układzie, poziom naładowania akumulatora, stan jego pracy poprzez miernik mocy (Charge, Eco, Power) oraz procentowy udział dystansu przejechanego w trybie elektrycznym w danym momencie lub na koniec podróży.
Ponadto modele te będą wyposażone w system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), który emituje na zewnątrz dźwięk przy prędkości do 30 km/h, aby ostrzec pieszych i rowerzystów, że zbliża się pojazd.
Wkrótce w nowych modelach
Silnik ten zastępuje PureTech 130 EAT8 w modelach Peugeot 3008 oraz 5008. Wkrótce będzie dostępny w innych modelach gamy Peugeot, takich jak:
- Peugeot 208
- Peugeot 2008
- Peugeot 308
- Peugeot 308 SW
- Peugeot 408.
Produkcja we flagowej fabryce marki Peugeot
Peugeot 3008 i 5008 HYBRID będą produkowane w zakładzie w Sochaux i trafią do sprzedaży w Europie w drugim kwartale 2023 roku.
źródło: Peugeot
Najnowsze komentarze