-
Najlepszy samochód do 50 000 EUR1: nowa Astra i Astra Sports Tourer na czele kategorii
-
„Mówi sama za siebie”: „Złota Kierownica” po raz trzeci z rzędu dla firmy Opel
-
Jubileuszowe zwycięstwo: tegoroczna nagroda to już 20. „Złota Kierownica” w dorobku Opla
Nowy Opel Astra zdobył „Złotą Kierownicę 2022”. Pięciodrzwiowa Astra oraz kombi Sports Tourer, dostępne po raz pierwszy również jako zelektryfikowane hybrydy plug‑in, przekonały czytelników AUTO BILD i BILD am SONNTAG, a także profesjonalne jury. Najnowsza generacja kompaktowego bestsellera niemieckiego producenta pokonała mocnych rywali w walce o jedną z najbardziej prestiżowych nagród w branży motoryzacyjnej, zwyciężając w kategorii „najlepszy samochód do 50.000 EUR”1.
Za sprawą nowej Astry firma Opel świętuje niezwykłe pasmo sukcesów. „Złota Kierownica 2022” to bezprecedensowy hat trick producenta – po raz trzeci z rzędu ta nagroda trafia do Opla. W 2020 r. zdobył ją Opel Corsa‑e[2], a rok później plebiscyt wygrał Opel Mokka‑e[3]. Tegoroczna nagroda jest jednocześnie 20. „Złotą Kierownicą” w historii marki.
„Z nową Astrą naprawdę trafiliśmy w dziesiątkę” – powiedział Florian Huettl, dyrektor generalny firmy Opel, na gali „Złotej Kierownicy 2022” zorganizowanej w Axel Springer Haus w Berlinie. – „Najnowsza generacja naszego kompaktu jest nie tylko przekonująca, ale i fascynująca, zwłaszcza jako hybryda plug‑in. Cieszymy się, że czytelnicy AUTO BILD i BILD am SONNTAG, eksperckie jury oraz zespół redakcyjny są tego samego zdania”.
„Nowa Astra wstrząsnęła klasą kompaktową, ponieważ ma wiele cech niezbędnych do odniesienia sukcesu w tym segmencie. Duży wyświetlacz, rozsądną pojemność bagażnika oraz zróżnicowaną ofertę napędów – a wszystko to na jednej platformie. Gdyby ktoś jeszcze miał jakieś wątpliwości, powinien wypróbować ergonomiczne fotele” – powiedział Tom Drechsler, redaktor naczelny i dyrektor zarządzający działu AUTOMOTIVE w Grupie BILD.
Dbałość o szczegóły: Astra łączy śmiałe i przejrzyste wzornictwo z najnowszą technologią
Zgodnie z mottem „Nowa Astra mówi sama za siebie”, najnowsza generacja pięciodrzwiowego hatchbacka i kombi Sports Tourer nie tylko prezentuje się bardziej dynamicznie niż kiedykolwiek, ale dzięki takim rozwiązaniom jak nowe oblicze marki Opel Vizor czy w pełni cyfrowy, intuicyjny kokpit Pure Panel wyznacza standardy w klasie kompaktowej. Najnowocześniejsze technologie w nowej Astrze to między innymi najnowsza wersja adaptacyjnych i nieoślepiających reflektorów pikselowych Intelli-Lux LED® zawierających łącznie 168 segmentów LED. Ergonomiczne fotele z atestem AGR zapewniają najwyższy komfort. Dysponująca łączną mocą systemu 133 kW/180 KM i momentem obrotowym aż 360 Nm, zelektryfikowana Astra z napędem hybrydowym plug-in oferuje także mnóstwo przyjemności z jazdy (zużycie paliwa wg WLTP4 w cyklu mieszanym: 1,1–1,0 l/100 km, emisja CO2 24–23 g/km). Pięciodrzwiowa wersja przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,6 s. Nowa generacja jest pierwszą lokalnie bezemisyjną Astrą w historii modelu.
Sprawdź oferty na Opla Astrę w Polsce
Opel i „Złota Kierownica”: 20 zwycięzców z Rüsselsheim
Opel Astra jest najnowszym laureatem „Złotej Kierownicy” wśród modeli marki. Nagroda przyznawana od 1976 r. przez należące do koncernu Axel Springer wydawnictwo BILD am SONNTAG (od 2009 r. we współpracy z AUTO BILD) już po raz dwudziesty trafiła do tego niemieckiego producenta samochodów. Wszystko zaczęło się w 1978 r., dwa lata po inauguracji plebiscytu, kiedy to zwyciężył w nim Opel Senator A.
Pierwszym etapem wyłaniania laureatów „Złotej Kierownicy” jest głosowanie czytelników AUTO BILD i BILD am SONNTAG. Głosują oni na nowe samochody, wskazując w ten sposób po trzech finałowych faworytów w każdej kategorii. Następnie na torze DEKRA Lausitzring w Niemczech jury złożone z dziennikarzy, kierowców wyścigowych i ekspertów w dziedzinie motoryzacji ocenia poszczególnych finalistów według kryteriów opartych na programie testowym AUTO BILD.
„Złota Kierownica”; rok |
Model |
1978 |
Opel Senator A |
1979 |
Opel Kadett D |
1981 |
Opel Ascona C |
1982 |
Opel Corsa A |
1984 |
Opel Kadett E |
1987 |
Opel Senator B |
1990 |
Opel Calibra |
1994 |
Opel Omega B |
1995 |
Opel Vectra B |
1999 |
Opel Zafira A |
2002 |
Opel Vectra C |
2005 |
Opel Zafira B |
2009 |
Opel Astra J |
2010 |
Opel Meriva B |
2012 |
Opel Zafira Tourer |
2015 |
Opel Astra K |
2017 |
Opel Ampera-e |
2020 |
|
2021 |
Opel Mokka‑e |
2022 |
Opel Astra L |
1978 – Opel Senator A: pierwsza „Złota Kierownica”
W 1978 roku marka ze znakiem „blitz” zdobyła pierwszą „Złotą Kierownicę” w swojej historii – za model Opel Senator. Samochód zaprezentowany na targach IAA we wrześniu 1977 roku był następcą kultowej serii Kapitän, Admiral i Diplomat oraz najbardziej ekskluzywnym Oplem do zakończenia jego produkcji w 1993 roku. W 1978 roku Senator był oferowany z trzema silnikami do wyboru: 2.8 o mocy 103 kW/140 KM, 3.0 o mocy 110 kW/150 KM oraz z flagową, również trzylitrową jednostką, rozwijającą moc 132 kW/180 KM.
1979 – Opel Kadett D: nagradzany mistrz przestronności
Rok później Opel znów znalazł się w czołówce plebiscytu. Kadett D z 1979 roku był pierwszym kompaktowym Oplem z przednim napędem i zdobywcą drugiej „Złotej Kierownicy” dla firmy. Dzięki poprzecznemu ustawieniu silnika i usunięciu elastycznego wału napędowego oferował pasażerom mnóstwo miejsca mimo kompaktowych wymiarów i nadwozia krótszego o 126 mm w porównaniu z poprzednikiem. Oprócz przestronnego kombi z bagażnikiem o pojemności 1425 litrów Opel oferował dwie wersje z nadwoziem typu fastback. W styczniu 1983 roku nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki czterocylindrowemu silnikowi 1.8 o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h.
1981 – Opel Ascona C: szczęście chodzi trójkami
W 1981 roku szczęście producentowi z Rüsselsheim przyniosła Ascona C. Był to pierwszy Opel klasy średniej z przednim napędem, oferowany z nadwoziem trójbryłowym lub kombi. Ascona C była sprzedawana z silnikami benzynowymi od 1,3 do 1,6 litra oraz dieslem o pojemności 1.6 litra.
1982 – Opel Corsa A: mały samochód, wielki sukces
Zaledwie 12 miesięcy później, w 1982 roku, zupełnie nowy model Opla przebojem zdobył kolejną „Złotą Kierownicę”. Tym razem wygrała Corsa A – pierwszy mały samochód Opla o bardzo zwartych proporcjach i długości zaledwie 3,62 metra. Miał wyraźnie zarysowane, poszerzone nadkola jak samochód rajdowy i wyjątkowo niski współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36. Szczególnie wyróżniającą się wersją była Corsa GSi z silnikiem o mocy 72 kW/98 KM. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan. Corsa A była cenionym i bestsellerowym modelem, wyprodukowanym w liczbie 3,1 miliona egzemplarzy.
1984 – Opel Kadett E: kolejny zwycięzca z klasy kompaktowej
Pięć lat po zdobyciu pierwszej „Złotej Kierownicy” na prowadzenie znów wysunął się Kadett, a dokładnie jego nowa generacja wprowadzona do sprzedaży w 1984 roku. Drugi przednionapędowy Kadett, produkowany w latach 1984-1991, był absolutnym zwycięzcą, któremu nadano także tytuł „Samochodu Roku 1984”. Kadett tej generacji był również mistrzem aerodynamiki. Sportowa wersja GSi ze współczynnikiem oporu czołowego 0,30 wprawiła ekspertów w zdumienie. Nawet zwykły hatchback i sedan osiągały sensacyjną wartość 0,32. Łącznie firma sprzedała 3,78 miliona egzemplarzy tego aerodynamicznego majstersztyku.
1987 – Opel Senator B: Mistrz płynnej jazdy
Opel Senator B powtórzył sukces swojego poprzednika. Nowy flagowy model, oparty na tylnonapędowym Oplu Omega, był oferowany głównie z silnikami sześciocylindrowymi, z wyróżniającą się kulturą pracy trzylitrową rzędową jednostką o mocy 115 kW/156 KM na czele. Pracowała ona tak płynnie, że nawet moneta ustawiona na sztorc w komorze silnika nie przewracała się pod wpływem wibracji. Później wprowadzono 4-zaworową wersję 6-cylindrowego silnika z systemem doładowania falowego Dual-Ram w kolektorze dolotowym, rozwijającą imponujące 150 kW/204 KM.
1990 – Opel Calibra: gwiazda sportu
W 1990 roku „Złotą Kierownicę” zdobył prawdziwy mistrz: oszałamiające coupé z rekordowo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego wynoszącym 0,26! Calibra była dostępna z zapewniającymi wysokie osiągi silnikami o mocy od 85 kW/115 KM do 150 kW/204 KM. Flagowy Opel Calibra Turbo z napędem na wszystkie koła przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,8 sekundy. Ofertę uzupełniał silnik V6, rozwijający moc 125 kW/170 KM. Calibra V6 święciła triumfy w sporcie samochodowym – w 1996 roku wygrała międzynarodowe mistrzostwa samochodów turystycznych (ITC).
1994 – Opel Omega B: złoto dla dużego samochodu
Druga edycja Omegi wywarła szczególne wrażenie na jury. Dynamiczna sylwetka, mnóstwo miejsca w środku i nowe silniki V6 z aluminiowymi głowicami, rozwijające moc do 155 kW/210 KM, przypadły do gustu ekspertom. Nowy system poduszek powietrznych zapewniał wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Kombi z przepastnym bagażnikiem było cenione zarówno przez rodziny, jak i rzemieślników, natomiast wersja z nadwoziem trójbryłowym sprawdzała się jako reprezentacyjny sedan dla biznesmenów.
1995 – Opel Vectra B: lustereczko, powiedz przecie…
Najbardziej przyciągającą wzrok cechą Opla Vectry były aerodynamicznie wyprofilowane lusterka boczne, łączące się w harmonijną całość z przodem samochodu – jury „Złotej Kierownicy” po prostu zachwyciło się tym rozwiązaniem. Vectra wygrała również dzięki nowym i oszczędnym silnikom benzynowym o pojemności od 1,6 do 2,6 litra i mocy od 55 kW/75 KM do 125 kW/170 KM. Wraz z modelem debiutowały również silniki wysokoprężne o pojemności od 1,7 do 2,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które wyróżniały się wzorcowo niskim zużyciem paliwa.
1999 – Opel Zafira A: siedmiomiejscowy mistrz szybkich zmian
Kto go wymyślił? Opel! Tak jest, kompaktowy minivan, którego siedmiomiejscowe wnętrze można było błyskawicznie przekształcić w przestrzeń ładunkową (maksymalnie 1700 litrów) bez wymontowywania foteli, to efekt pracy projektantów z Rüsselsheim. Formuła nazwana Flex7 pomogła Zafirze w zdobyciu „Złotej Kierownicy” w 1999 roku. Dzięki pomysłowej koncepcji zbędne fotele znikały pod podłogą samochodu. Funkcjonalny i niezwykle przestronny samochód zaimponował także kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi i znakomitą dynamiką jazdy.
2002 – Opel Vectra C: elektryczny postęp
Trzecia generacja Vectry obroniła tytuł zdobyty przez poprzednika i również została uhonorowana „Złotą Kierownicą”. Nowy samochód klasy średniej zadebiutował na początku ery elektroniki. Poszczególne systemy pojazdu były połączone magistralą CAN (Controller Area Network), która zastąpiła klasyczne wiązki kablowe, a w układzie kierowniczym zastosowano elektryczno-hydrauliczne wspomaganie. Silniki benzynowe i wysokoprężne rozwijały moc od 74 kW/100 KM do 206 kW/280 KM z pojemnością od 1,6 do 3,2 litra. W 2004 roku Opel wyposażył Vectrę w system aktywnego zawieszenia IDS Plus ze stałą kontrolą amortyzacji (CDC), w którym charakterystyka amortyzatorów dostosowywała się do warunków jazdy.
2005 – Opel Zafira B: złota dwunastka
Druga generacja Zafiry wciąż wyznaczała standardy dzięki zmodernizowanej wersji systemu foteli Flex7 i – podobnie jak jej poprzedniczka – zdobyła „Złotą Kierownicę”. Zafira w wersji OPC okazała się też najszybszym minivanem na świecie: samochód z silnikiem o mocy 177 kW/240 KM okrążył Północną Pętlę toru Nürburgring w 8 minut i 54,38 sekundy. W ustanowieniu tego rekordowego wyniku pomogło 240 koni mechanicznych pod maską oraz podwozie zapewniające znakomite właściwości jezdne.
2009 – Opel Astra J: stylowa sztuka
W 2009 roku Astra J, arcydzieło projektantów, podążyła śladami cudownie przestronnego Kadetta D i mistrza aerodynamiki, Kadetta E, przynosząc marce Opel trzecią „Złotą Kierownicę” w klasie kompaktowej. Samochód został zaprojektowany zgodnie z nową koncepcją stylistyczną Opla, opartą na „połączeniu artystycznej wrażliwości z niemiecką precyzją”. Ponadto Astra J była wyposażona w nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, takie jak kamera Opel Eye i reflektory AFL+ z funkcją doświetlania zakrętów. Adaptacyjne zawieszenie FlexRide dopasowywało się do warunków jazdy, a kierowca i siedzący obok niego pasażer otrzymali fotele z certyfikatem AGR (niemieckiej Akcji na rzecz zdrowych pleców).
2010 – Opel Meriva B: inteligentny, kompaktowy i… złoty
Meriva B, czyli młodsza siostra Zafiry, sięgnęła po złoto w 2012 roku, potwierdzając doświadczenie firmy Opel w segmencie minivanów. Na decyzję jurorów wpłynął funkcjonalny system składania tylnych foteli FlexSpace i innowacyjne rozwiązanie z drugą parą drzwi otwieraną przeciwnie do kierunku jazdy. System FlexDoors ułatwiał sadzanie dzieci na tylnych fotelach oraz wsiadanie i wysiadanie wysokim pasażerom. Dzięki downsizingowi i turbodoładowaniu silniki samochodu oferowały dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Moc jednostek napędowych wynosiła od 55 kW/75 KM do 103 kW/140 KM.
2012 – Opel Zafira Tourer: salonka na kołach
Zafira Tourer, czyli bardziej luksusowa odmiana Zafiry, natychmiast zdobyła kolejną „Złotą Kierownicę”. Oprócz funkcjonalnego wnętrza samochód oferował imponujący komfort, panoramiczny szklany dach i takie innowacje, jak radarowy tempomat czy alarm przedkolizyjny.
2015 – Opel Astra K: skok jakościowy
Astra K oparta była na zupełnie nowej, lekkiej architekturze, napędzana wyłącznie najnowocześniejszymi silnikami i wyposażona w znakomite systemy łączności, np. z funkcjami integracji ze smartfonem. Astra kontynuowała także tradycję Opla w zakresie wprowadzania do segmentu kompaktowego rozwiązań oferowanych wcześniej tylko w samochodach wyższej klasy. Nagrodą za to była „Złota Kierownica 2015”.
2017 – Opel Ampera-e: elektryczny mistrz zasięgu
Opel Ampera‑e pozostawił konkurencję w tyle, oferując przyspieszenie godne samochodu sportowego i największy elektryczny zasięg w swoim segmencie. Jedno ładowanie litowo-jonowego akumulatora o pojemności 60 kWh wystarcza na pokonanie nawet 520 kilometrów (według nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC). Opel Ampera-e równie imponująco zaprezentował się podczas testów w warunkach zbliżonych do profilu prędkości określonego w światowej zharmonizowanej procedurze badania pojazdów lekkich (WLTP5; skrócona procedura testowa): na podstawie tego testu inżynierowie oszacowali zasięg na poziomie 380 kilometrów w cyklu mieszanym WLTP5. Ampera-e przyspiesza od 0 do 50 km/h w zaledwie 3,2 sekundy. Ponadto mierząca 4,16 metra długości Ampera oferuje sporo miejsca dla pięciu osób oraz bagażnik o pojemności 381 litrów (1274 litry przy złożonych siedzeniach).
2020 – Opel Corsa‑e: zelektryfikowany bestseller
Szóstą generację bestsellerowego małego samochodu zaoferowano także z napędem elektrycznym. Dzięki akumulatorowi o pojemności 50 kWh Corsa‑e może przejechać do 353 kilometrów na jednym ładowaniu (wg cyklu WLTP[5]), więc doskonale sprawdza się jako samochód na co dzień. Pięciomiejscowa Corsa-e już w podstawowej wersji jest wyposażona w liczne i zaawansowane systemy wspomagające kierowcę.
2021 – Opel Mokka-e: śmiały, przejrzysty, niekonwencjonalny i bezemisyjny
Po Oplu Corsie‑e w kolejnej edycji plebiscytu „Złota Kierownica” zwyciężył nowy Opel Mokka‑e[3]. Nowość rynkowa wzbudza podziw między innymi nowym obliczem marki Opel Vizor oraz w pełni cyfrowym kokpitem Pure Panel. W pełni elektryczna Mokka‑e może przejechać bezemisyjnie do 338 kilometrów (wg cyklu WLTP5) na jedynym ładowaniu.
2022 – Opel Astra L: stylistyczna deklaracja i futurystyczna technologia
Nowy Opel Astra jest bohaterem podwójnego hat tricka w plebiscycie „Złota Kierownica 2022”. Najnowsza generacja Astry to trzeci model Opla zdobywający tę prestiżową nagrodę. Jednocześnie Opel otrzymał ją już trzeci rok z rzędu. Stylistyka Astry i Astry Sports Tourer jest śmiała i przejrzysta, od przedniego pasa Opel Vizor po w pełni cyfrowy Pure Panel w kokpicie. Najnowsze technologie zwiększają bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy. Ponadto zespoły napędowe Astry nowej generacji odpowiadają na wyzwania, jakie niesie przyszłość. Od samego początku sprzedaży bestsellerowy kompakt marki Opel jest dostępny jako hybryda plug‑in, natomiast w przyszłym roku klienci zyskają jeszcze szerszy wybór w postaci Astry z napędem w pełni elektrycznym.
[1] AUTO BILD nr 45/2022 i BILD am SONNTAG nr 46/2022, kategoria „najlepszy samochód do 50 000 EUR”.
[2] AUTO BILD i BILD am SONNTAG nr 45/2020; kategoria „małe samochody”.
[3] AUTO BILD nr 45/2021 i BILD am SONNTAG nr 46/2021; kategoria „najlepszy samochód do 25 000 EUR” z uwzględnieniem niemieckiej dotacji środowiskowej.
[4] Podane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 odpowiadają homologacji WLTP (rozporządzenie UE 2017/948). Od 1 września 2018 r. nowe pojazdy podlegają homologacji według światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP), która jest nową, bardziej realistyczną procedurą badania zużycia paliwa i emisji CO2. WLTP w pełni zastępuje nowy europejski cykl jazdy (NEDC), który był poprzednio stosowaną procedurą badań. Z uwagi na bardziej realistyczne warunki testów zużycie paliwa i emisja CO2 zmierzone w cyklu WLTP w wielu przypadkach są wyższe w porównaniu z wartościami zmierzonymi według NEDC. Zużycie paliwa i emisja CO2 mogą się różnić w zależności od standardowego i dodatkowego wyposażenia pojazdu oraz rozmiaru opon.
[5] Zasięg ustalono zgodnie z procedurą testową WLTP (rozporządzenie (WE) nr 715/2007, rozporządzenie (UE) nr 2017/1151). Rzeczywisty zasięg może się różnić w zależności od codziennych warunków i czynników takich jak indywidualny styl jazdy, charakterystyka trasy, temperatura zewnętrzna, a także korzystanie z ogrzewania i klimatyzacji oraz funkcji wstępnego rozgrzewania lub schładzania wnętrza na postoju.
źródło: Opel Polska / Stellantis Polska