Nowy Opel Corsa Electric znalazł się w gronie pięciu modeli elektrycznych, które w ostatnich testach Green NCAP otrzymały 5 gwiazdek za ocenę całego cyklu życia. Wyróżnienie przyznawane jest pojazdom, które osiągają najniższy wpływ na środowisko od produkcji przez proces użytkowanie, aż do jego zakończenia.
Green NCAP przyznało 5 gwiazdek tylko tym samochodom, których emisja CO2 jest niższa niż 100 g na km. W ubiegłym roku limit wynosił 120 g. Wśród 18 przetestowanych w tej edycji programu pojazdów najlepsze wyniki uzyskały samochody miejskie. Obserwowana w ostatnich latach poprawa zużycia energii przez pojazdy elektryczne przyczyniła się do uzyskania lepszego ogólnego wyniku z całego okresu użytkowania.
Dane z samochodów testowanych przez Green NCAP pokazują, że średnia pojemność akumulatorów wzrosła w latach 2020–2021 do około 70 kWh w roku 2024, co dowodzi konieczności zrównoważenia efektywności energetycznej z zapotrzebowaniem na większy zasięg. Ostatnie osiągnięcia w tym zakresie pomogły ograniczyć ogólną emisję. Green NCAP podkreśla jednak, że żaden pojazd nie jest wolny od wpływu na środowisko i że konieczne są ciągłe udoskonalenia w całej branży, aby mobilność stała się bardziej zrównoważona.
Test: Opel Grandland 1.2 Hybrid 136 na polskich drogach. Pierwsza jazda SUV-em za nami
Ocena Green NCAP
„Debata na temat wpływu pojazdu na środowisko nie kończy się na bezpośredniej emisji spalin. Konsumenci zasługują na pełny obraz śladu ekologicznego samochodu, a ocena cyklu życia przez Green NCAP właśnie to zapewnia” — powiedział Aleksandar Damyanov, kierownik techniczny w Green NCAP.
„Chociaż pojazdy w pełni elektryczne korzystają z bardziej ekologicznego miksu energetycznego i udoskonalonych procesów produkcji akumulatorów, nasze najnowsze odkrycia pokazują, że nie jest to rozwiązanie uniwersalne. Emisje w całym cyklu życia pojazdu nadal znacznie się różnią w zależności od takich czynników, jak masa pojazdu, źródło zasilania, rozmiar akumulatora i sprawność układu napędowego. Pojazdy z napędem konwencjonalnym stoją oczywiście przed większymi wyzwaniami w zakresie ograniczania swojego ogólnego wpływu na klimat, ponieważ ich emisje są głównie związane ze stosowaniem paliw kopalnych i ich ograniczonym potencjałem poprawy wydajności układu napędowego. Nowe protokoły oceny Green NCAP na rok 2025 zintegrują wyniki analizy cyklu życia (LCA) z ocenami oddziaływania na środowisko, dzięki czemu konsumenci i producenci będą mogli skupić się bardziej na ogólnym wpływie pojazdu na środowisko w trakcie jego cyklu życia, a nie tylko na emisjach spalin”.
Opel Corsa Electric wystawiony na próbę przez ekspertów
W ramach programu Green NCAP przetestowano Opla Corsę Electric o mocy 115 kW/156 KM, wyposażoną w opcjonalną ładowarkę pokładową o mocy 11 kW. Model o masie 1,5 tony jest wyposażony w akumulator, którego deklarowana pojemność użytkowa wynosi 51 kWh. Wartość tę potwierdzają pomiary Green NCAP. Opel Corsa Electric osiąga najlepsze wyniki w standardowych testach laboratoryjnych, ale wykazał się również dużą oszczędnością energii w teście autostradowym. Inne małe samochody są często projektowane tak, aby działać wydajnie przy niskich prędkościach, kosztem zużycia paliwa na autostradzie.
Test drogowy przeprowadzono na suchych i słonecznych drogach przy temperaturze sięgającej 9°C, co sprawia, że zużycie energii Opla Corsy Electric wynosi 15,7 kWh/100 km.
Nowy Opel Mokka Electric – ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
Najnowsze komentarze