Od powstania modelu Type 1 w 1889 roku do prezentacji najnowszego Peugeot 308 i 308 SW, oświetlenie w modelach Peugeot nieustannie ewoluowało pod względem technologii, funkcjonalności i designu.
Reflektory i tylne światła stały się kluczowymi elementami modeli Peugeota. Są one wzorcowym przykładem technologii na usługach designu i odwrotnie, designu na usługach technologii. Zaprojektowane przede wszystkim jako urządzenia, które zapewniają bezpieczeństwo (oświetlenie, sygnalizacja), światła stały się także kluczowym elementem identyfikacji modeli marki, zapewniającym im rozpoznawalność już na pierwszy rzut oka.
Technologia LED
Wprowadzona w 2012 roku technologia LED, czyli technologia diod elektroluminescencyjnych, spowodowała prawdziwą rewolucję w zakresie skuteczności oświetlenia samochodów oraz kształtów kloszy świateł i reflektorów. Dzięki swej mocy i zwartej budowie diody LED zapewniają designerom większą swobodę w projektowaniu elementów oświetleniowych, uwalniając ich od ograniczeń związanych z poprzednimi technologiami (lampy halogenowe i ksenonowe) pod względem kształtów i rozmiarów świateł, co pozwala im dosłownie bawić się światłem.
Zobacz także: Nowy Peugeot 308 SW już w polskiej ofercie. Jaka cena?
Z punktu widzenia technologii światło emitowane przez diody LED wydaje się być równie białe, co światło reflektorów ksenonowych. W rzeczywistości światło to jest niebieskie, po czym przechodzi przez warstwę fosforu, która pochłania znaczną część widma niebieskiego i nadaje mu tak charakterystyczną dla diod LED białą barwę.
Oprócz 10 do 15 razy większej żywotności niż w przypadku świateł halogenowych, diody LED są też znacznie mniej energochłonne, dzięki czemu przyczyniają się do obniżenia emisji CO2.
Nowy Peugeot 308 i 308 SW zawdzięczają nową, charakterystyczną dla marki sygnaturę świetlną właśnie technologii LED. Właśnie dlatego zaletami technologii LED mogą cieszyć się wszystkie wersje tych modeli, już od pierwszego poziomu wyposażenia.
Drapieżne lwie kły
W wersjach wyposażeniowych GT i GT Pack 308 i 308 SW zastosowano adaptacyjne światła full LED wykonane w technologii matrycowej Peugeot Matrix LED Technology. Składają się na nie trzy elementy:
- Światła dzienne, których funkcję pełni nowa sygnatura świetlna w kształcie lwich kłów, wprowadzona do gamy w 2018 roku w ramach rynkowej premiery nowego Peugeot 508.
- Światła mijania, składające się z czterech połączonych diod LED, tak aby wytwarzać wystarczająco mocną wiązkę światła.
- Światła drogowe, których funkcję spełnia matryca złożona z dwudziestu diod LED generujących strumień światła służący wzmocnieniu wiązki świateł mijania. Na tym właśnie polega funkcja adaptacyjna systemu: te dwadzieścia modułów indywidualnie włącza się i wyłącza oraz płynnie zmienia moc świetlną w zależności od aktualnie panujących warunków drogowych.
Umieszczona u szczytu przedniej szyby kamera analizuje sytuację w otoczeniu samochodu, tak aby odpowiednio sterować włączaniem i natężeniem wiązki światła poszczególnych diod LED w matrycy. Dzięki temu wiązka światła dostosowuje się automatycznie, tak aby zapewnić optymalne oświetlenie przy stale włączonych światłach drogowych, ale bez oślepiania kierowców innych pojazdów.
Przy zbliżaniu się do innych pojazdów (jadących w tym samym kierunku lub z naprzeciwka) nowy Peugeot 308 i 308 SW analizują ich ruch. Moduły świetlne świateł drogowych skierowane w stronę wykrytego pojazdu ulegają wyłączeniu, tak aby stworzyć wokół niego tunel cienia, dzięki czemu kierowca wykrytego pojazdu nie jest oślepiany, podczas gdy cała reszta monitorowanej strefy pozostaje silnie oświetlona.
Zobacz także: Nowy Peugeot 308, DS 4 i Opel Astra. Podobieństwa i różnice
Oprócz zapewnienia optymalnego oświetlenia bez oślepiania innych kierowców, zastosowana w 308 i 308 SW technologia Peugeot Matrix LED Technology umożliwia automatyczne przełączanie poszczególnych trybów oświetlenia w zależności od aktualnie panujących warunków na drodze.
Tryb miejski: jest to tryb świateł mijania, które pozostają stale włączone, gdy samochód porusza się z prędkością od 0 do 50 km/godz.
Tryb drogowy: przełączenie świateł do trybu drogowego następuje, gdy samochód porusza się z prędkością od 50 do 110 km/godz. W tym trybie oświetlają one drogę ze 100% mocą.
Tryb autostradowy: gdy prędkość samochodu przekroczy na ponad 5 sekund 110 km/godz., reflektory Matrix LED Technology zmieniają kąt nachylenia wiązki świateł drogowych (+0,4%) w celu zwiększenia ich zasięgu, oczywiście cały czas w taki sposób, aby nie oślepiać innych kierowców. Gdy prędkość samochodu spadnie na ponad 5 sekund poniżej 90 km/godz., kąt nachylenia wiązki świateł powraca do pierwotnego ustawienia.
Przednie światła Matrix LED i tylne światła full LED łączy charakterystyczny motyw śladu trzech pazurów – wspólny dla gamy nowego Peugeot 308.
Stanowią one integralną część designu tylnej części nadwozia, a ich unikatowy kształt sprawia, że kompaktowy model jest rozpoznawalny już na pierwszy rzut oka, zarówno od przodu, jak i od tyłu.
Informacja prasowa: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze