Rok 2021 przyniósł trzy ważne premiery Stellantis w segmencie C: Peugeot 308, DS 4 oraz Opla Astrę. Wszystkie pojazdy łączy ta sama technologia, podobna gama napędów, ale każdy z producentów tchnął do kompaktu własną tożsamość, aby dopasować ofertę do linii modelowej oraz oczekiwań klientów.
Koncern Stellantis dał pierwszeństwo modelowi premium. DS 4 zadebiutował na początku roku 2021 a następnie pojawili się kuzyni. W marcu zaprezentowano kompakt spod znaku lwa a w lipcu dołączył nowy Opel Astra. Na pierwszy rzut oka trio nie ma ze sobą zbyt wiele wspólnego, ale jest to zasługa wyobraźni projektantów. Każdy z modeli ma własny charakter, dzięki któremu nie pomylimy samochodu z propozycją innej marki.
Awangarda, sport i klasyka
Styliści DS Automobiles zaprojektowali sylwetkę zbliżoną do coupe o eleganckim, czy też jak lubi to określać sama marka „awangardowym” designie. Kluczową rolę odegrały imponujące w rozmiarze i kształcie reflektory przednie oraz duża osłona chłodnicy połączona z wąsami DS Wings. Tylne światła przypominają łuski, które wcześniej zastosowano w innych modelach marki, m.in. we flagowym DS 9.
Zobacz także: Nowy DS 4 to francuski konkurent Audi A3, który przyciąga spojrzenia
Nowy Peugeot 308 ma bardziej klasyczną, lekko sportową linię z wydłużoną maską i pochyloną linią dachu. Drapieżna twarz kompaktu połączyła wydłużone reflektory w kształcie kłów oraz duży grill z nowym, ciekawszym logo przedstawiającym głowę lwa.
Który model ma największy bagażnik?
Opel w końcu odważył się wyróżniać. Astra pożyczyła od Mokki Vizor z czarnym grillem i LED-owymi reflektorami w kształcie haczyków. Kompakt zyskał nowoczesny, prawie futurystyczny charakter, ale na tle pozostałych modeli i tak prezentuje się najbardziej klasycznie. Wymiary szóstej generacji niewiele zmieniły się w porównaniu do poprzednika. Astra jest tylko o 4 mm dłuższa niż model, który zastępuje. Rozstaw osi powiększono o 13 mm, dla uzyskania wartości 2675 mm, czyli identycznej modelami Peugeota i DS Automobiles.
DS 4 to najdłuższy model z trio Stellantis i logicznie rzecz biorąc, ma największy bagażnik. Francuski kompakt premium mierzy 4400 mm i pomieści pod tylną klapą 430 litrów bagażu. Następny w kolejności pod względem długości jest Opel (4374 mm) a na końcu 308 (4367 mm). Do bagażnika Astry zapakujemy 422 litry bagażu. Peugeot pomieści skromniejsze 412 litrów. W wersjach hybrydowych, przestrzeń będzie nieco mniejsza.
Zobacz także: Nowy Peugeot 308 SW 2022: opis, specyfikacja, zdjęcia. Kombi wysokiej jakości
Najwięcej luksusów w DS 4
Choć wszyscy producenci oddają sterowanie multimediami 10-calowemu wyświetlaczowi dotykowemu, każdy z kokpitów, ma nieco inny styl. DS 4 jest przedstawicielem marki premium a więc na pokładzie znajdziemy najwięcej elegancji oraz materiałów, które urzekają miękkością i dopasowaniem. Projektanci gustownie ukryli środkowe nawiewy i dopracowali kształt każdego przycisku. Cyfrowe zegary są tu najmniejsze, mają przekątną 7 cali, ale DS 4 nadrabia wyświetlaczem Head-up, który prezentuje obraz o wielkości 21-cali tuż przed wzrokiem kierowcy.
To jednak nie koniec technologii, która stawia DS 4 nad modelami Peugeota i Opla. Marka DS Automobiles wyposażyła pojazd w system Night Vision, uruchamianie funkcji za pomocą gestów oraz aktywne zawieszenie, które współpracuje z kamerą. DS 4 posiada również 5-calową płytkę dotykową, która daje nam szybki dostęp do zapamiętanego menu.
Peugeot 308 z najnowszą wersję i-Cockpitu
Peugeot wprowadził do 308 najnowszą wersję i-Cockpitu składającą się z 10-calowych zegarów 3D umieszczonych nad malutką kierownicą oraz wirtualnych przycisków i-Toggles znajdujących się pod centralnym ekranem dotykowym. Panel umożliwia konfigurację menu według własnego uznania.
Widzimy duży postęp w projektowaniu wnętrza przez markę Opel. Astrę wyposażono w nowoczesną kierownicę oraz Pure Panel, który łączy dwa 10-calowe ekrany w jedną całość. Wszystkie trzy kompakty otrzymały reflektory Matrix LED, półautonomiczny system jazdy poziomu 2, monitorowanie martwego pola dalekiego zasięgu oraz kamery 360°.
Nowy Opel Astra tańszy od Peugeota?
Wszystkie trzy pojazdy powstały na tej samej platformie EMP2. Gama napędowa Peugeot 308 i Opla Astry jest taka sama. Pod maskami znajdziemy silniki benzynowe o mocy od 110 do 130 KM oraz diesla generującego 130 KM mocy. Więcej emocji powinny dostarczyć hybrydowe wersje o mocy 180 i 225 KM. Marka DS Automobiles pominęła najsłabszą wersję benzynową, ale w zamian oferuje 225-konny silnik PureTech. W cennikach DS Automobiles zagościła aktualnie tylko jedna 225-konna hybryda. DS 4 jest oferowany wyłącznie z 8-biegowym automatem, u siostrzanych marek zamówimy również wersje z 6-biegową manualną skrzynią biegów.
Cena 110-konnego Peugeot 308 na polskim rynku wynosi 87.800 zł. Za benzynowy model o mocy 130 KM zapłacimy 92.200 zł. Marka DS Automobiles znacznie wyżej wyceniła swój kompakt. Auto kosztuje minimum 114.900 zł. Na cennik Opla Astry musimy jeszcze poczekać, ale podstawowy wariant powinien być bardziej przystępny od modelu spod znaku lwa.
Najnowsze komentarze