Peugeot ma duże ambicje w stosunku do swojego nowego modelu 308 aspirując do segmentu premium. Francuski portal motoryzacyjny L’argus sprawdził, czy nowy lew ma szansę z luksusową konkurencją i porównał 308 z BMW Serii 1. Wnioski są bardzo interesujące.
Wydawałoby się, że Peugeot i BMW to marki z dwóch odrębnych światów, ale granica pomiędzy samochodami francuskiego i niemieckiego producenta stopniowo się zaciera. Peugeot nie ukrywa swoich ambicji, by rywalizować z producentami premium, nawet jeśli to zadanie powierzono DS Automobiles. Podczas prac nad nowym 308 marka spod znaku lwa inspirowała się starszymi generacjami Serii 1. Tymczasem, BMW zupełnie zmieniło podejście do klasy kompaktowej. Poniżej porównanie modeli, jakiego podjął się magazyn motoryzacyjny L’argus.
Osoby bliskie programu P51 (kod wewnętrzny Peugeot 308) wielokrotnie powtarzały, że inspiracją dla modelu była I i II generacja BMW Serii 1. Pierwsze zdjęcia kompaktu ukazują model z długą maską, cofniętą kabiną, która potwierdza powiązanie. Peugeot obniżył linię dachu, co dodatkowo podkreśliło dynamikę kształtów. BMW postąpiło zupełnie inaczej. Nowa Seria 1, która zadebiutowała w 2019 roku radykalnie kontrastuje ze swoimi poprzednikami mniejszą dynamiką oraz zastosowaniem napędu na przednie koła.
Peugeot 308 dłuższy niż BMW
Nowy kompakt Peugeota jest o 4 cm dłuższy od niemieckiego rywala (4,36 kontra 4,32 m) a rozstaw osi jest identyczny i wynosi 2,67 m. Nie trudno rozróżnić oba modele. 308 dumnie prezentuje swoje „kły” do jazdy dziennej. Peugeot powiększył grill, który zdobi nowe logo marki a boki zostały zaokrąglone, aby podkreślić muskulaturę modelu. Jest to sztuczka uwielbiana przez Gillesa Vidala, który odszedł do Renault jeszcze przed prezentacją 308. Tył korzysta z czarnego pasa łączącego reflektory, tak jak w 3008, ale w modelu 308 linia odznacza się większą finezją.
BMW Serii 1 prezentuje się bardziej klasycznie ponieważ światła do jazdy dziennej zintegrowano z głównymi reflektorami. Dynamizmu nadaje imponujący grill. Boki niemieckiego samochodu wyglądają bardziej subtelnie niż francuskiego a światła hojnie „wgryzają” się w tylną klapę.
Wyraziste wnętrza
Zdaniem L’argus, na pokładzie czuć atmosferę każdej z marek dlatego w żadnym wypadku nie pomylimy ze sobą tych dwóch modeli. 308 wykorzystuje system i-Cockpit z małą kierownicą oraz 10-calowe cyfrowe zegary, które mogą mieć funkcję 3D. Do tego dochodzi 10-calowy ekran systemu multimedialnego, który wykorzystuje interfejs modelu DS 4. Dzięki temu jest bardziej intuicyjny i responsywny. Nowością jest panel i-Toggle umieszczony pod wyświetlaczem, który działa trochę jak touchpad w DS 4. Po wybraniu funkcji trzeba skorzystać z ekranu dotykowego.
W BMW wciąż jest pokrętło iDrive. System, który zadebiutował w 2001 roku umożliwia sterowanie systemem informacyjno-rozrywkowym bez konieczności odrywania wzroku od drogi. Jest to tym bardziej przydatne, gdy ekran dotykowy jest nieco oddalony od kierowcy. Liczniki cyfrowe oferują ograniczone możliwości personalizacji, ale można je uzupełnić wyświetlaczem head-up.
Model premium nie spełnia jakości
308 wykonał oczywisty skok pod względem jakości wykończenia. Peugeot zminimalizował liczbę materiałów na rzecz jakości a powierzchnie często są znacznie przyjemniejsze w dotyku i dla oka niż w Serii 1. Peugeot wykorzystał piankowe elementy m.in. do pokrycie konsoli środkowej podczas, gdy konkurent oferuje zbyt wiele twardych tworzyw sztucznych i o ile montaż jest w na wysokim poziomie, niektóre elementy nie zasługują na rangę premium.
Peugeot zdobywa punkty także przy porównaniu przestrzeni do przechowywania. Są liczne i pojemne, 308 otrzymał dużą podstawkę na telefon komórkowy z funkcją ładowania indukcyjnego. Dzięki zmniejszeniu dźwigni zmiany biegów i przeniesieniu elementów sterujących na kierownicę, zwolniono dużo przestrzeni do przechowywania i nie zapomniano o głębokim schowku w podłokietniku.
Na pokładzie BMW jest bardziej klasycznie. Portal L’argus zwraca uwagę na pochyloną podstawkę na smartfon, która pozwala spoglądać na ekran. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy chcemy naładować telefon poprzez system indukcyjny. Oba modele mają schowki na rękawiczki, uchwyty na kubki i kieszenie w drzwiach. Dno kieszeni 308 jest pokryte miękkim materiałem, ale tylko z przodu.
BMW Serii 1 nadrabia przestronnym wnętrzem
308 oferuje mniej miejsca. Różnice występują głównie w ułożeniu poszczególnych elementów wnętrza. Przestrzeń na nogi pasażerów siedzących z tyłu BMW jest całkiem przyzwoita, podobnie jak miejsce nad głowami oraz na nogi. Dzięki nowej architekturze (silnik umieszczony poprzecznie), Seria 1 radzi sobie lepiej we wszystkich aspektach przestrzeni z wyjątkiem miejsca nad głową. Fotele są nieco dłuższe niż w 308, ale nie zapewniają wystarczającego podparcia pod udami. Peugeot nadrabia środkowym siedzeniem, które nie jest tak twarde jak w Serii 1, a pasażerowi nie przeszkadza tunel przekładni. Jeśli chodzi o przestrzeń bagażnika, francuski samochód radzi sobie znacznie lepiej niż rywal, z wyjątkiem wersji hybrydowej plug-in.
Silniki: szeroka oferta BMW
Jest jeden obszar, w którym BMW deklasuje swojego rywala. Jest nim katalog napędów, przynajmniej pod względem ilości. Peugeot postawił na prosta ofertę składającą się z dwóch silników benzynowych o mocy 110 i 130 KM oraz diesla o mocy 130 KM. Ofertę uzupełniają dwie hybrydy o mocy 180 oraz 225 KM. BMW oferuje znacznie szerszy zakres pięciu jednostek benzynowych (109, 140, 178, 265 i 305 KM) i trzech wysokoprężnych (116, 150 i 190 KM), ale bez hybrydowej wersji plug-in. Aby mieć szansę w segmencie premium nowemu lwu brakuje sportowego wariantu a Peugeot nie planuje opcji PSE. W ofercie pojawi się za to elektryczny 308.
To samo dotyczy przekładni. BMW oferuje trzy opcje: 6-biegową skrzynię manualną, 7-biegową z podwójnym sprzęgłem oraz automat o 8 przełożeniach. Jest też wersja z napędem na wszystkie koła. Peugeot proponuje wybór pomiędzy 6-biegową manualną przekładną i 8-biegowym automatem i tylko wersje z napędem na przód.
Werdykt
Chęć wkroczenia w świat premium nieuchronnie prowadzi do wzrostu ceny. Z informacji, do których dotarł magazyn L’argus wynika, że Peugeot faktycznie podniesie ceny. 308 będzie kosztował w podstawie o 1000 euro więcej niż poprzednik z takim samym silnikiem i wykończeniem. Ponadto Peugeot zrezygnuje z wersji Active i rozpocznie katalog od poziomu Active Pack. Cena startowa wyniesie zatem ok. 26.000 euro. BMW Serii 1 kosztuje 24.850 euro, ale w tej cenie oferuje tylko to, co jest absolutnie niezbędne. Peugeot woli bardziej rozbudowane wyposażenie w standardzie.
Podobnie jak w przypadku modelu 208, Peugeot postawił na zdecydowaną stylistykę swojego nowego kompaktu. 308 III generacji będzie się zdecydowanie wyróżniał na ulicy, do tego dochodzi również schludne i ergonomiczne wnętrze. Pod względem przestronności góruje Seria 1, ale francuz również nie ma się czego wstydzić. Peugeot dokonał rozsądnego wyboru gamy silnikowej, jednak segment premium wymaga odrobiny szaleństwa. Peugeot 308 o mocy 300 KM z pewnością miałby wpływ na wizerunek modelu i marki. W końcu francuski kompakt dominuje nad swoim niemieckim rywalem, który wraz z trzecią generacją stracił coś, co czyniło model wyjątkowym w tym segmencie. Model 308 znajduje się na dobrej pozycji, aby go zastąpić…
Najnowsze komentarze