Nowy Peugeot 308 pojawił się w salonach i zachwyca nie tylko większymi wymiarami, dostępnością mocnych napędów hybrydowych ale również projektem wnętrza. Kiedy porówna się projekt kokpitu francuskich projektantów z konkurencyjnymi pomysłami, można dostrzec wyraźnie, który producent przykłada więcej uwagi do bezpieczeństwa, komfortu i spójności wizualnej. Porównajmy więc wnętrza czterech samochodów: nowy Peugeot 308, Volkswagen Golf, Toyota Corolla oraz Kia Ceed.
W kwestii designu zwycięzca może być tylko jeden. Nowy Peugeot 308 oferuje wnętrze spójne, zaprojektowane od początku do końca, w którym każdy element został przemyślany i dobrany tak, aby tworzyć wygodną w użyciu całość. I-cockpit 3D, oferowany przez Peugeot, to rozwiązanie w którym trójwymiarowe zegary umieszczone są nad kierownicą, zwiększając bezpieczeństwo prowadzenia a jednocześnie nie rozpraszając kierowcy w czasie, gdy jedzie. Wyświetlacz zegarów jest panoramiczny, jego powłoka matowa, nie ma tu żadnych refleksów świetlnych a czytelność, nawet w ostrym słońcu, znakomita. Zmniejszona nieco w porównaniu do zwykłych aut kierownica przywodzi na myśli auta sportowe. Projektanci postawili na ostre, zdecydowane linie, nowoczesność. Tablet centralny jest dobrze zintegrowany z całym kokpitem a dostęp do najważniejszych funkcji ułatwiają klawisze pod ekranem. Ergonomia i wygoda są tu wręcz wzorowe. Zwracają też uwagę wysokiej jakości materiały, użyte do stworzenia wnętrza.
Przyjdź na Dni Otwarte Peugeot 21-22 stycznia i sprawdź jak wygodne jest wnętrze nowego Peugeot 308.
Pod względem wymiarów nowy Peugeot 308 również wygrywa: jest najszerszy, ma największy rozstaw osi i oferuje największy bagażnik. To obiecuje komfortowe i przestronne wnętrze.
W przypadku Volkswagena Golfa jest już nieco gorzej. Nawet w bardzo dobrze wyposażonych topowych wersjach razi, w porównaniu do Peugeot, duże koło kierownicy. Także kształt podłokietników na drzwiach nie współgra z liniami deski rozdzielczej. Tablet pośrodku wystaje jakby znad deski, co sprawia wrażenie, że włożono go z boku trochę na siłę. Jednak Golf broni się zdecydowanie wyższą spójnością projektu na tle na tle koreańskiej i mocno niedopracowanej pod tym względem japońskiej konkurencji. Niemiecki samochód również oferuje dobrej jakości materiały, z których stworzono kokpit. Pod względem wymiarów Golf nie wypada dobrze, jest krótki i wąski.
Kia Ceed w naszej opinii odstaje od Peugeota i Volkswagena. Chociaż wnętrze wykonane jest z lepszych materiałów, niż poprzednia generacja, to już jego projekt wygląda tak, jakby przez lata dodawano poszczególne elementy, trochę na siłę. Wyraźnie też widać analogowe pochodzenie samej deski rozdzielczej i dużej kierownicy. Tablet wygląda jak doczepiony w ostatniej chwili a kształt nawiewów z lewej strony nie pasuje wizualnie do drzwi. Duża kierownica wzmacnia tylko wrażenie pewnej archaiczności. Tak mógłby wyglądać samochód kilka lat temu. Szczególnie ten kontrast jest uderzający gdy zestawi się kokpit Ceeda ze znacznie nowocześniejszymi wnętrzami Peugeot i Volkswagena. Plusem Ceeda jest pewnego rodzaju konsekwencja tej archaiczności, obecna w całym projekcie. Ceed ma drugi pod względem wielkości bagażnik i mniejszy od 308 rozstaw osi.
Toyota Corolla ma naszym zdaniem chyba najgorzej zaprojektowane wnętrze wśród samochodów kompaktowych. Tutaj brakuje zarówno wizji jak i pomysłu. Kierownica i zegary być może dobrze wyglądałyby w najtańszym małym modelu, ale w klasie kompaktowej mocno odstają na minus. Najgorzej sprawa wygląda jeśli chodzi o tablet, nie można oprzeć się wrażeniu, że wklejono go na siłę bo musiał być, ale nie pasuje on kompletnie do całej reszty. Także projekt konsoli środkowej, pomiędzy fotelami, wygląda wyjątkowo przestarzale. Japoński producent musi bardzo mocno popracować też nad jakością materiałów, która w ocenie wielu osób jest jak na tą klasę raczej przeciętna.
Corolla jest też niezbyt przestronna, według danych technicznych to drugi najgorszy wynik pod względem szerokości oraz rozstawu osi a także najmniejszy bagażnik, zaledwie 361 litrów, o ponad 50 litrów gorszy niż w przypadku wygrywającego tu Peugeot 308.
Dane techniczne: nowy Peugeot 308, Volkswagen Golf, Kia Ceed, Toyota Corolla
Nowy Peugeot 308 |
Volkswagen Golf |
Kia Ceed |
Toyota Corolla |
|
Długość (mm) |
4.367 |
4.284 |
4.310 |
4.370 |
Szerokość (mm) |
1.852 |
1.789 |
1.800 |
1.790 |
Rozstaw osi (mm) |
2.675 |
2.619 |
2.650 |
2.640 |
Bagażnik (l) |
412 |
381 |
395 |
361 |