Nowy Peugeot 508, nowoczesne czterodrzwiowe coupe z doskonałymi właściwościami jezdnymi, triumfuje w konkursie Samochód Roku 2019 na Litwie. To bardzo dobry prognostyk dla tego modelu. W ostatnich latach rynek motoryzacyjny został zdominowany przez SUVy i crossovery.
W konkursie brały udział aż 33 modele, konkurencja więc była bardzo ostra. Nowy Peugeot 508 wygrał zdecydowanie, zdobywając 49 punktów, pozostawiając w pokonanym polu takie samochody jak Kia Ceed (43 punkty), Ford Focus (42 punkty), Hyundai Kona EV (36 punktów), Mercedes Benz klasa A (33 punkty), Volkswagen Touareg (27 punktów) i BMW X2 (20 punktów). Prawie połowa ocenianych modeli była crossoverami lub SUVami. Ale to nie jedyna nagroda dla nowego 508. Peugeot zdobył również nagrodę za design. Francuskie rozwiązania okazały się lepsze od brytyjskiego Jaguara I-pace oraz od Mercedesa.
Peugeot po raz drugi zwycięża na Litwie
Były to już 22 wybory litewskiego samochodu roku, a zwycięstwo jest tym cenniejsze, że francuski producent triumfuje dopiero po raz drugi. Peugeot 307 został „Litewskim Rokiem Samochodu 2002”. Do zwycięstwa niewiele brakowało jeszcze trzy razy: 308 hatchback (w wyborach 2008 i 2014) i crossover 3008 (2017) zajęły trzecie miejsce.
Przejrzysty proces oceny
Wybory Litewskiego Samochodu Roku 2019 to złożony proces, który ma zapewnić obiektywną ocenę każdego zgłoszonego auta. Rozpoczęły się 27 października na Placu Ratuszowym w Kownie. Przeprowadzono badania techniczne na specjalnie zaprojektowanej platformie Peak Point. Tego samego dnia samochody odwiedziły tor „Nemunas Circle”, gdzie z pomocą naukowców litewskiej uczelni i wyższej sprawdzono ich możliwości przyspieszenia i zgodność z danymi wskazanymi w specyfikacji technicznej. Członkowie komisji zapoznawali się z autami podczas pięciodniowego obozu testowego w Druskiennikach. To dało okazję do bezpośrednich porównań.
Obiektywne kryteria wyboru
Zespół dziennikarzy z Druskiennikach wspomagali specjaliści z różnych dziedzin. Aby zmaksymalizować obiektywność oceny, wszystkie samochody, które brały udział w wyborach, miały te same opony Continental a ich baki były napełniane w jednej sieci stacji benzynowych. W ten sposób starano się wyeliminować możliwość wpływu czynników zewnętrznych.