HYVIA, czyli spółka, która powstała na mocy współpracy Grupy Renault z firmą Plug Power zaprezentowała swój pierwszy samochód na wodór. Prototyp Renault Master Van H2-Tech ma zasięg 500 km.
Renault Master Van H2-TECH zapewnia zerową emisję CO2, większy zasięg i znacznie krótszy czas tankowania niż w przypadku pojazdów elektrycznych zasilanych z akumulatorów. Pierwszy prototyp, który zaprezentowała spółka HYVIA, to model dostawczy o pojemności ładunkowej 12m³, który powinien spełnić potrzeby dużych klientów, flot oraz społeczności lokalnych. Według Grupy Renault technologia wodorowa doskonale nadaje się do wydłużenia autonomii w przypadku dużych obciążeń i intensywnego użytkowania. Dla Renault Master Van H2-Tech zasięg wynosi do 500 km.
Wodorowa wersja dostawczego Renault to obecnie prototyp, ale model zadebiutuje na rynku już w 2022 roku. Master Van H2-Tech otrzymał ogniwo paliwowe o mocy 30kW, akumulator o pojemności 33kWh oraz zbiorniki zawierające 6 kg wodoru (4 zbiorniki po 1,5kg).
Zobacz także: Nowy Renault Master liderem na rynku aut dostawczych w Polsce
Wyprodukowany we Francji
- Renault Master Van jest produkowany we Francji, w zakładzie Batilly
- Integracja wodoru jest realizowana przez PVI, spółkę zależną Grupy Renault w Gretz-Armainvilliers.
- Silnik elektryczny produkowany jest w fabryce w Cleon.
- Montaż ogniw paliwowych rozpocznie się w fabryce we Flins do końca roku 2021.
- Zbiorniki na wodór będą pochodziły z Francji, od firmy Faurecia.
Zobacz także: Renault Talisman znika z polskiego rynku. Priorytetem są SUV-y
Stacje tankowanie wodoru
Oprócz pierwszego samochodu na wodór, HYVIA zaprezentowała również prototyp stacji, która umożliwia tankowanie w 5 minut. Wodór będzie produkowany na miejscu za pomocą elektrolizy wody lub dostarczany za pomocą naczep ze zbiornikami rurowymi. System kompresuje i magazynuje wodór, który następnie jest dozowany do pojazdu.
Stacje tankowania wodoru HYVIA będą montowane we Francji, w fabryce we Flins i oferowane zarówno w formie zakupu, dzierżawy, jak i wynajmu.
W planach na przyszłość są kolejne samochody na wodór. Grupa Renault zapowiada dwa prototypy:
- Master Chassis Cab H2-Tech, który jest modelem o jeszcze większej przestrzeni ładunkowej 19m3 i zasięgu ok. 250 km.
- Master Citybus H2-Tech to miejski minibus, który może przewozić do 15 pasażerów. Powstaje z myślą o firmach, gminach i lokalnych usługach publicznych. Zasięg pojazdu wynosi ok. 300 km.
Najnowsze komentarze