Dacia wkrótce wprowadzi do sprzedaży długo zapowiadany nowy silnik 1.8 o mocy 155 KM. Ta hybrydowa jednostka ma być znacznie oszczędniejsza niż powszechnie stosowany do tej pory motor 1.6. Zoptymalizowane spalanie to niejedyna zaleta tej jednostki.
Nowy silnik 1.8 o mocy 155 KM to prawdziwy przełom w ofercie marki. Wraz z nową Dacią Bigster pojawia się jednostka w całości zaprojektowana do pracy hybrydowej, która łączy zalety tradycyjnego napędu spalinowego i silnika elektrycznego. Akumulator o pojemności 1,4 kWh zapewnia odpowiednią ilość energii, co przy płynnym poruszaniu się i przewidywalnej jeździe w mieście pozwala pokonać nawet 80% dystansu na prądzie, co przekłada się na rewelacyjnie niskie, według producenta, zużycie paliwa. Bo w porównaniu z jednostką niehybrydową można zaoszczędzić do 40% benzyny.
Nowy silnik full hybrid 1.8 155 KM ma charakteryzować się bardzo cichą i miękką pracą. Całością zarządza nowy system komputerowy, którego celem jest maksymalne obniżenie emisji przy zachowaniu dobrego przyspieszenia i ogólnej wydajności zespołu napędowego. System preferuje jazdę elektryczną. Potrafi korzystać z prądu nawet przy prędkościach dopuszczalnych na trasach ekspresowych!
Podstawą silnika full hybrid 1.8 155 KM jest czterocylindrowy spalinowy motor o pojemności 1.8 dostarczający – uwaga! – jedynie 107 KM mocy maksymalnej. W tym miejscu pewnie wielu naszych Czytelników ogarnęła czarna rozpacz ;-) Jak to – tylko 107 kucyków z pojemności 1.8? Naprawdę nie dało się więcej? Pewnie by się dało, tylko… po co?
Bo silnik full hybrid 1.8 155 KM, to nie tylko jednostka spalinowa. To także 50-konny silnik elektryczny. A do tego wszystkiego dochodzi jeszcze wysokonapięciowy rozrusznik-alternator. Sumaryczna moc systemowa, to 157 KM, a sama jednostka benzynowa dostarcza 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Z kolei silnik elektryczny zapewnia 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W efekcie Bigster z tą jednostką napędową może pociągnąć 1-tonową przyczepę.
Samochód wyposażony w silnik full hybrid 1.8 155 KM zawsze będzie ruszał z wykorzystaniem prądu, dopiero później przełącza się na benzynę. Podczas hamowania uzupełniana jest energia w akumulatorze trakcyjnym. Zużycie paliwa ma być o 6% niższe dzięki optymalizacji zarządzania prędkościami obrotowymi. Nad wszystkim czuwa zelektryfikowana automatyczna skrzynia biegów z czterema przełożeniami dla silnika spalinowego i dwoma dla elektrycznego.
Nowy silnik full hybrid 1.8 155 KM jest wyposażony w filtr cząstek stałych (GPF) i najnowsze technologie Grupy Renault redukujące emisję dwutlenku węgla. W efekcie jednostka ta jest gotowa na normę emisji spalin Euro 7.
Wspomniany przed chwilą rozrusznik-alternator generuje 20 KM i 50 Nm i odpowiada za zapewnienie możliwie stałego momentu i mocy, synchronizację zmiany biegów i eliminuje sprzęgło.
Akumulator trakcyjny ma pojemność 1,4 kWh i składa się z 68 cel, dostarczając napięcia 200 V. Waży 45 kg i został umieszczony pod podłogą bagażnika. Jest objęty 8-letnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 160.000 km.
Multimodalna automatyczna skrzynia biegów łączona z silnikiem full hybrid 1.8 155 KM jest pozbawiona sprzęgieł i synchronizatorów i jest rodzajem skrzyni kłowej. To rozwiązanie jest stosowane przez Grupę Renault już od kilku lat i działa naprawdę dobrze i płynnie. Ma trzy tryby pracy; elektryczny, spalinowy oraz mieszany dla obu napędów. Jest w stanie przenieść do 450 Nm momentu obrotowego.
Podsumowując warto wspomnieć, że nowy silnik full hybrid 1.8 155 KM w samochodach Dacia może zapewnić spalanie tylko 4,9 l/100 km, co przekłada się na emisję dwutlenku węgla w wysokości jedynie 110 g/km. W Bigsterze ważącym nieco ponad 1.400 kg ma zapewnić przyspieszenie do setki w 9,7 sekundy.
Widać wyraźnie, że Dacia nie tylko się rozwija, ale też zdobywa coraz większe znaczenie w Grupie Renault.
Krzysztof Gregorczyk; współpraca: Tomasz Nowicki
Najnowsze komentarze