Nowy SUV C5 Aircross został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu (od 4 do 14 października 2018 roku) w wersji produkowanej we Francji. Model ten wyróżnia się unikatowym charakterem, większym komfortem i modułowością. Jest już dostępny na zamówienie, a do sprzedaży wejdzie na początku 2019 roku. Nowy SUV C5 Aircross jest produkowany w fabryce w Rennes – La Janais, miejscu o symbolicznym znaczeniu dla Citroëna. Model otrzymał w sierpniu znak „Origine France Garantie”. Poniżej przedstawiamy krótki zarys historii tego zakładu przemysłowego, w którym produkowana była większość legendarnych modeli Marki i który z powodzeniem przeszedł dogłębną transformację przed uruchomieniem produkcji nowego sztandarowego modelu Citroëna.
Fabryka w Rennes – La Janais jest miejscem szczególnym w historii Citroëna. Jest to historyczny kompleks przemysłowy marki, który powstał w 1960 roku z inicjatywy generała de Gaulle’a. Zamiarem było uczynienie Bretanii regionem przemysłowym oraz stworzenie zakładu produkującego modele Citroëna. Ze względu na potrzeby wydajności produkcyjnej Groupe PSA fabryka produkuje także modele innych marek grupy, ale do dziś jest ściśle związana z Citroënem. Wybór fabryki w Rennes – La Janais do produkcji SUV-a C5 Aircross, nowego sztandarowego modelu marki, jest powodem do dumy.
ZNAK „ORIGINE FRANCE GARANTIE”
Przy produkcji nowego SUV-a C5 Aircross wykorzystane zostało bogate know-how dostawców, z których większość pochodzi z Francji, z regionu Rennes. Niektórzy z nich mają swoje jednostki bezpośrednio na terenie zakładu. Od dnia inauguracji model ma certyfikat „Origine France Garantie”, dzięki czemu dołączył do E-MEHARI, również produkowanego w Rennes – La Janais oraz do produkowanych w Valenciennes modeli SpaceTourer i Jumpy. Znak jest dla klientów gwarancją 100% francuskiego know-how, które ma swoje źródło w niemal 60-letniej tradycji przemysłowej Rennes.
Przy montażu nowego SUV-a C5 Aircross fabryka korzysta z dostawców w większości zlokalizowanych na terenie Francji. Niektórzy z nich mają swoje zakłady w pobliżu fabryki czy wręcz na jej terenie. Oto kilka przykładów:
– Faurecia: siedzenia – produkowane w zakładzie na terenie fabryki samochodów; deski rozdzielcze, płaty drzwi i wykładziny podłogowe – dostarczane z zakładu w Bains sur Oust (50 km od Rennes)
– Tenneco: montaż układów wydechowych bezpośrednio na terenie fabryki
– TI: montaż zbiornika paliwa bezpośrednio na terenie fabryki
– SAS: montaż kokpitu bezpośrednio na terenie fabryki
– Bretagne ateliers: blok czołowy układu chłodzenia silnika i podsufitka, produkowane bezpośrednio na terenie fabryki
– Plastic Omnium: przedni i tylny zderzak oraz tylna klapa – produkowane w Guichen (20 km od Rennes)
– MC Synchro: montaż kół – w Guichen (20 km)
– Cooper Standard: elementy antywibracyjne – produkowane w Rennes, uszczelki otworów drzwiowych – produkowane w Vitré (50 km od Rennes)
– Sanden: sprężarki układu klimatyzacji – dostarczane z zakładu w Tinténiac (50 km od Rennes)
Znak „Origine France Garantie” jest przyznawany przez Stowarzyszenie Pro France, które promuje markę „Made in France”. Stowarzyszenie zostało powołane w czerwcu 2010 roku i zrzesza przedsiębiorstwa, które chcą uczestniczyć w procesie certyfikacji francuskiego pochodzenia produktów, w sposób przejrzysty, przez niezależne jednostki certyfikujące (AFNOR, CERIB, FCBA, SGS i Bureau Veritas). Celem stowarzyszenia jest waloryzacja i obrona produktów wytwarzanych we Francji, jak również produkujących je firm, niezależnie od sektora działalności. W kontekście rosnącego wyczulenia konsumentów na skracanie obiegu w procesie produkcji oraz ze względu na środowiskowe i społeczne oddziaływanie kupowanych produktów, eksponowanie znaku „Made in France” nabiera szczególnego znaczenia. Na początku 2018 roku procedurą przyznawania znaku „Origine France Garantie” objętych było 600 przedsiębiorstw, a znak przyznano ponad 2000 gam produktów.
FABRYKA W RENNES – WAŻE DATY I LEGENDARNE MODELE
Z linii montażowej fabryki w Rennes zjechało wiele legendarnych modeli marki, takich jak: Ami 6, Dyane, GS, BX, XM, Xantia, C5 i C6. To godni poprzednicy współczesnych modeli i symbole sukcesu (Citroën GS i Citroën XM wybrane samochodami roku w 1971 i 1990 roku), przedstawiciele innowacyjnych rozwiązań, które na trwałe zapisały się w historii motoryzacji (układ hydrauliczny zawieszenia hydropneumatycznego i zawieszenia Hydractive w modelach GS, BX, XM, Xantia, C5 i C6). Wiele modeli, sukcesów i innowacyjnych rozwiązań, które potwierdzają trafność wyboru miejsca produkcji SUV-a C5 Aircross – nowego flagowego modelu Citroëna, którego pierwszy egzemplarz zjechał z linii montażowej 22 marca 2018 r.
60 lat historii Rennes – La Janais:
1960: inauguracja fabryki z udziałem generała de Gaulle’a.
1961: z linii montażowej zeszły pierwsze egzemplarze modelu Citroën Ami 6, którego następcami były Ami 8 i Ami Super, wyprodukowane w następnych 10 latach, w łącznej liczbie 1,5 miliona egzemplarzy.
1967: rozpoczęcie produkcji modelu Citroën Dyane, który miał zastąpić Citroëna 2CV (żywotność i miłość do 2CV dowiodły czegoś wręcz przeciwnego!) i który został wyprodukowany w liczbie niemal 390 000 egzemplarzy.
1970: inauguracja Citroëna GS, który został wybrany samochodem roku 1971. Łączna produkcja modelu wyniosła ponad 2.000.000 egzemplarzy i była największą w historii fabryki.
1976: utworzenie Groupe PSA Peugeot Citroën w wyniku fuzji Peugeot SA i Citroën SA, dwóch producentów samochodów będących filiami Grupy.
1978: rozpoczęcie produkcji Citroëna Visa, pierwszego modelu będącego owocem fuzji Peugeot i Citroëna. Samochód został wyprodukowany w łącznej liczbie ponad 560.000 egzemplarzy.
1982: premiera Citroëna BX, wielkoseryjnego modelu, wyprodukowanego w Rennes w liczbie ponad 1.900.000 egzemplarzy.
1986: rozpoczęcie produkcji Citroëna AX, który do 1996 roku został wyprodukowany w liczbie niemal 560.000 egzemplarzy.
1989: uruchomienie produkcji Citroëna XM, nowego wysokiej klasy modelu marki. W fabryce gruntownie zmodernizowano wydział spawania i montażu nadwozi, niezbędny do uruchomienia produkcji topowego modelu XM. Model został wybrany samochodem roku 1990 a jego łączna produkcja wyniosła ponad 300.000 egzemplarzy.
1993: rozpoczęcie produkcji modelu Citroën Xantia, wyprodukowanego w łącznej liczbie ponad 1.080.000 egzemplarzy.
1997: uruchomienie produkcji Citroëna Xsara, który był również produkowany w zakładzie w Madrycie (Hiszpania). Z linii produkcyjnej w Rennes zeszło łącznie ponad 960.000 egzemplarzy tego modelu.
2000: początek produkcji pierwszej generacji modelu C5, którego łączna produkcja do 2007 roku wyniosła 720.000 egzemplarzy.
2001: wdrożenie polityki platform produkcyjnych – kompleks produkcyjny w Rennes został wybrany do produkcji najwyższych modeli w gamie Grupy, stając się świadectwem zaufania marki do jakości produkcji w fabryce. Na początku lat 2000 każdego roku zakład opuszcza ponad 400.000 egzemplarzy samochodów, których produkcja odbywa się na trzech liniach montażowych.
2004: fabryka w Rennes świętuje wyprodukowanie 10-milionowego egzemplarza samochodu i rozpoczyna produkcję pierwszego modelu innej marki – Peugeot 407.
2006: uruchomienie produkcji modelu C6, godnego następcy flagowego modelu Citroën XM.
2007: wprowadzenie na linię montażową fabryki w Rennes modelu Citroën Xsara Picasso, który był w niej produkowany do 2009 roku w łącznej liczbie ponad 60.000 egzemplarzy.
2008: rozpoczęcie produkcji Citroëna C5 (drugiej generacji). Do 2017 roku zakład w Rennes opuściło 430.000 egzemplarzy tego modelu.
2008: wdrożenie firmowego projektu „Ambition Rennes 2010”, który miał na celu zmniejszenie zbyt rozrośniętej fabryki i optymalizację kosztów.
2009: uruchomienie mini linii montażowej, na której produkowane są modele Citroën C6, Peugeot 607 i Peugeot 407 Coupé. W sierpniu 2009 roku została uruchomiona główna linia montażowa, produkująca 46 samochodów na godzinę. Produkowano na niej modele C5, Peugeot 407 (do grudnia 2010 roku), a następnie Peugeot 508.
2011: rozpoczęcie produkcji modelu Peugeot 508, którego łączna produkcja do 2018 roku wyniosła ponad 500.000 egzemplarzy.
2016: uruchomienie produkcji Citroëna E-Méhari, będącego ukłonem w stronę legendarnego modelu Méhari z 1968 roku. Ten w 100% elektryczny, 4-miejscowy kabriolet stał się początkiem nowego etapu partnerskiej współpracy z Grupą Bolloré.
2017-2018: początek nowego etapu w historii zakładu w Rennes wraz z wprowadzeniem modułowej platformy EMP2 oraz uruchomieniem produkcji dwóch SUV-ów: Peugeot 5008 w 2017 roku oraz Citroëna C5 Aircross w 2018 roku.
2018: uruchomienie całkowicie nowej linii montażowej, zgodnej ze standardami „Fabryki Doskonałej” („Usine Excellente”) oraz demontaż dotychczasowej linii montażowej, świadectwa znakomitej przeszłości fabryki.
LATA 2010-2018 I OKRES ODNOWY
Lata te były dla fabryki skomplikowane z powodu coraz większego spadku zainteresowania klientów tradycyjnymi sedanami klasy premium. Tradycyjne modele, które zapewniły sukces Rennes – La Janais na początku lat 2000, straciły na znaczeniu, a fabryka potrzebowała odnowy. Odnowa stała się możliwa dzięki SUV-om.
Podpisanie w połowie 2014 roku Nowej Umowy Społecznej umożliwiło wdrożenie w fabryce produkcji modelu Peugeot 5008, którego pierwsze egzemplarze zeszły z linii montażowej na początku 2017 roku. Na tę inwestycję fabryka otrzymała 90 milionów euro. Na początku 2016 roku Groupe PSA wyznaczyła fabrykę w Rennes do produkcji europejskiej wersji modelu C5 Aircross. Wersja produkowana w Chinach jest przeznaczona wyłącznie na rynek chiński. Warunkiem niezbędnym do przydzielenia fabryce w Rennes produkcji tego modelu było kontynuowanie planu konkurencyjności i przyspieszenie planu modernizacji. Cały personel techniczny, pracownicy i władze publiczne (Region Bretanii i Rennes Métropole) uczynili wszystko, aby zaprezentować plan zwiększania wydajności i uzyskać zgodę na uruchomienie produkcji tego modelu. Wdrożenia do produkcji modelu C5 Aircross w Rennes łączyło się z transformacją fabryki, jej optymalizacją w celu obniżenia kosztów stałych i optymalizacją kosztów produkcji C5 Aircross. Nowy SUV C5 Aircross stał się prawdziwym impulsem dla fabryki i katalizatorem jej dogłębnej transformacji. Modernizacji towarzyszyło zainwestowanie 100 milionów euro. Rennes Métropole i Region Bretanii wzięły udział w tej transformacji, asygnując 15% łącznej kwoty inwestycji, na której skorzystała cała branża motoryzacyjna w Bretanii.
Na potrzeby uruchomienia produkcji nowego SUV-a C5 Aircross konieczne było wprowadzenie zmian w całej fabryce. Zoptymalizowano wydział montażu nadwozi i wydział lakierni wraz ze zmniejszeniem gamy kolorów. Dogłębnej modernizacji uległa również starzejąca się linia montażowa, której niektóre stanowiska pochodziły z czasów jej powstania, czy wdrożenia produkcji modelu XM! W wyniku transformacji powstał całkowicie nowy obiekt z odmiennym środowiskiem pracy: jasnym, doświetlonym, znacznie czyściejszym, bardziej cichym, spokojnym, nie mającym już nic wspólnego z fabrykami ubiegłego wieku. Tak narodziła się Fabryka Doskonała („Usine Excellente”).
W latach 2015-2019 zredukowano powierzchni z 220 ha, w tym 53 ha powierzchni krytej, do 83 ha, w tym 35 ha powierzchni krytej. Nowa linia montażowa zajmuje połowę uprzedniej powierzchni. W efekcie fabryka w Rennes – La Janais mogła ulokować na własnym terenie wielu swoich zewnętrznych dostawców, takich jak Faurecia, Tenneco, Bretagne Ateliers czy TI Automotive. Dostawcy zaopatrują linię montażową za pomocą samochodów sterowanych automatycznie (AGV), co zapewnia optymalną logistykę! Ulokowanie dostawców na terenie fabryki było możliwe dzięki ich usytuowaniu w najbliższej okolicy. Mając swoje zakłady w pobliżu fabryki w Rennes – La Janais, bez większych kłopotów mogli przenieść produkcję, a na terenie fabryki korzystają z optymalnych warunków i wszyscy na tym zyskują.
W efekcie wprowadzenia logistyki zgodnej z formułą full kittingu nastąpiła całkowita zmiana koncepcji organizacji produkcji, która zadecydowała o utworzeniu nowej linii montażowej. „Full kitting” to nowe podejście do logistyki, pozwalające uzyskać oszczędności dzięki efektowi skali i umożliwiające wdrożenie systemu zaopatrzenia just-in-time, sprzyjającego zmniejszeniu wielkości zapasów, w szczególności pośrednich punktów składowania. Poprzednio operator wybierał z wózka umieszczonego obok stanowiska części pasujące do samochodu aktualnie produkowanego na „jego” linii montażowej, miał więc w zasięgu ręki wszystkie części z ich numerami katalogowymi. Wraz z rosnącym zróżnicowaniem produkcji i liczby możliwych wariantów pojazdów, ta metoda stała się zbyt skomplikowana. Obecnie system działa inaczej: nadwozie przesuwa się po linii montażowej ze wszystkimi częściami, które się na nie składają: operator musi zatem jedynie je wziąć z linii i zamontować. Każdy zestaw części jest wcześniej przygotowywany do aktualnie montowanego egzemplarza samochodu i przesuwa się wraz z nim po linii montażowej. Części są zawsze w zasięgu ręki operatora i nie ma ryzyka popełnienia błędu. W celu ustawicznego doskonalenia ergonomii stanowisk pracy, każda skrzynka jest umieszczana na odpowiedniej wysokości dzięki pneumatycznej podstawce lub stojakowi z nożycowym regulatorem. Zmiany były możliwe dzięki zrobotyzowanym pojazdom AGV, sterowanym z centralnej dyspozytorni za pośrednictwem Wi-Fi. Są to autonomiczne, zasilane z akumulatorów pojazdy, poruszające się automatycznie po terenie fabryki, dostarczające na linię montażową zestawy części, podwozia, silniki i nadwozia. Łączna długość specjalnych tras dla blisko 300 takich pojazdów wynosi 11 km.
Stara linia montażowa pochodząca z końca XX wieku, zamknięta od czasu uruchomienia nowej linii montażowej, zostanie w całości zdemontowana, aby w ramach optymalizacji zakładu ustąpić miejsca nowemu wydziałowi montażu nadwozi. Nowy, wydajniejszy i bardziej uniwersalny wydział montażu umożliwi produkcję kilku różnych modeli. Wprowadzono w nim wiele specjalistycznych stanowisk roboczych. Zainstalowano ponad 270 robotów, w tym robotów wspólnych dla produkcji C5 Aircross i 5008 oraz robotów specyficznych dla każdego z tych modeli. Niektóre etapy są specyficzne dla jednego lub drugiego z modeli, na przykład montaż drzwi czy przygotowanie boków nadwozia.
W ramach transformacji fabryki dogłębnie zmodernizowano wydział lakierni, aby cały proces lakierowania był bardziej ekologiczny i ekonomiczny. Wraz ze zmniejszeniem liczby kolorów nadwozia, oszczędności z tytułu zużycia energii wyniosły około 30% (60.000 MWh/rok) dzięki zastosowaniu nowych rodzajów podkładów pozwalających wyeliminować jeden etap wygrzewania. Proces ten pozwala jednocześnie na znaczne obniżenie emisji lotnych związków organicznych do atmosfery. Na potrzeby inauguracji modelu C5 Aircross wszystkie kolory nadwozia zostały zredukowane do krótkiej gamy. Wydział lakierni ma jednak możliwość wykonywania nadwozi dwukolorowych (dach w kolorze czarnym Perla Nera). Nadwozia są w pierwszym etapie lakierowane w jednym kolorze, a następnie odpowiednio maskowane w celu polakierowania dachu na czarno. Procedury lakierowania C5 Aircross i Peugeot 5008 są praktycznie identyczne – optymalizacja jest maksymalna.
Po udanej inauguracji Peugeot 5008, wraz z wprowadzeniem do produkcji nowego SUV-a C5 Aircross, co do którego Citroën ma duże ambicje handlowe, fabryka może sobie pozwolić na zwiększenie zatrudnienia. Planowane jest przejście z systemu jednozmianowego na dwuzmianowy, a w dalszej kolejności wprowadzenie trzeciej zmiany, w połączeniu z rozbudowanym programem szkoleń i rekrutacji. Zmiany pozwolą fabryce zyskać nowy oddech. Na chwilę obecną jest w niej zatrudnionych 3.300 pracowników, w tym 900 tymczasowych. Struktura zatrudnienia wygląda następująco: 75% na stanowiskach robotniczych, 20% pracowników administracyjnych, kadry technicznej i kierownictwa średniego szczebla oraz 5% inżynierów i kadry kierowniczej. Kobiety stanowią 20% ogółu zatrudnionych. Dyrektorem zakładu również jest kobieta, Thérèse Joder, odpowiedzialna w szczególności za sprawne przeprowadzenie procesu transformacji.
Dzięki tak silnemu zaangażowaniu zakładu w Rennes – La Janais, produkcja nowego SUV-a C5 Aircross może się rozpocząć w znacznie korzystniejszych warunkach. Nowa linia produkcyjna, produkowany we Francji model Citroëna spełniający oczekiwania klientów, personel zmotywowany możliwością współuczestniczenia w przyszłym sukcesie nowego sztandarowego modelu Citroëna – wszystko to składa się na pozytywny wizerunek Rennes – La Janais, który dobrze wróży na przyszłość.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze