Decyzja Rady Polityki Pieniężnej o obniżeniu stopy referencyjnej o 0,5 punktu procentowego, do poziomu 5,25%, przyniesie niewielkie obniżki rat leasingowych i kredytowych dla kupujących samochody. Eksperci oszacowali, że w przypadku standardowego leasingu 5-letniego na nowe auto o wartości 150 tys. zł netto rata spadnie o 35 zł netto miesięcznie. Dla samochodu o wartości 250 tys. zł netto różnica wyniesie 58 zł netto.
Łączne oszczędności przez cały okres leasingu mogą sięgnąć od 2.100 zł do 3.481 zł netto w zależności od wartości pojazdu. W przypadku kredytu samochodowego spadki rat będą jeszcze mniejsze — od 9 do 20 zł miesięcznie przy finansowaniu w wysokości od 35 do 75 tys. zł. Całkowita oszczędność w okresie pięciu lat wyniesie od 550 zł do nieco ponad 1 100 zł.
Choć niższe stopy procentowe teoretycznie obniżają koszty finansowania, w praktyce wpływ na wysokość rat ma szereg innych czynników. Są to między innymi: wysokość rabatów na samochody, marże i prowizje leasingowe, okres finansowania, a także wysokość wpłaty własnej i końcowego wykupu. Dodatkowo zmiany stóp procentowych są stopniowo uwzględniane w stawkach WIBOR, które kształtują oprocentowanie leasingów i kredytów.
W ostatnich miesiącach pomimo spadku WIBOR-u średnia rata leasingowa wzrosła. Wpłynęło na to obniżenie średnich wpłat własnych, wyprzedaż roczników starszych pojazdów oraz większy udział aut premium w nowo zawieranych umowach. W marcu i kwietniu średnia rata leasingu wzrosła nawet o kilkaset złotych miesięcznie.
Eksperci podkreślają, że pojedyncza obniżka stóp procentowych nie powoduje znaczących zmian w kosztach finansowania aut. Jednak jeśli obecna decyzja RPP rozpocznie cykl dalszych cięć stóp, wówczas efekty mogą być bardziej odczuwalne, zwłaszcza dla klientów indywidualnych korzystających z kredytów i leasingu.
Najnowsze komentarze