Obroty Grupy Renault za ostatni kwartał osiągnęły 11,296 mld euro, czyli o 1,6% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Bez uwzględnienia różnic kursowych i zmian zakresu konsolidacji spadek wyniósłby 1,4%[1].
W trzecim kwartale Grupa sprzedała 852.198 samochodów, co oznacza spadek o 4,4% przy ogólnym spadku na rynku światowym na poziomie 3,2%[2]. Bez Iranu spadek wynosiłby 1,8% przy ogólnym spadku na rynku rzędu 2,3%.
W trzecim kwartale Grupa kontynuowała swoją politykę podwyższania cen.
WYNIKI HANDLOWE: NAJWAŻNIEJSZE FAKTY W TRZECIM KWARTALE
W trzecim kwartale Grupa Renault sprzedała 852 198 samochodów, co oznacza, że sprzedaż zmniejszyła się o 4,4% przy ogólnym spadku na rynku o 3,2%. Bez Iranu spadek wynosiłby 1,8% przy ogólnym spadku na rynku rzędu 2,3%.
W Europie Grupa odnotowała spadek sprzedaży o 3,4%, przy ogólnym wzroście na rynku rzędu 2,4%. Spadek ten można wyjaśnić po części wysoką bazą porównawczą związaną z wprowadzeniem WLTP[3] dla samochodów osobowych we wrześniu 2018 roku oraz oczekiwaniem na pełną dostępność Nowego Clio w Europie.
We wszystkich regionach, z wyjątkiem Europy, Grupa radzi sobie lepiej niż wskazywałaby na to sytuacja ogólna na rynku. Przy ogólnym spadku na rynku na poziomie 6,2% Grupa odnotowała spadek sprzedaży o 5,4%, między innymi z powodu spadków na rynkach w Turcji (-21,7%) i Argentynie (-30,0%) oraz zawieszenia sprzedaży w Iranie od sierpnia 2018 roku (23.649 samochodów sprzedanych w trzecim kwartale 2018 roku). Bez Iranu sprzedaż zmniejszyłaby się o 0,3%.
W Eurazji udział Grupy w rynku wzrósł o 1,8 punktu. Sprzedaż Grupy zwiększyła się o 5,1% pomimo silnego spadku na rynku tureckim. Sprzedaż wzrosła w Rosji (+6,1%), przy ogólnym spadku na rynku o 1,2%, głównie dzięki wprowadzeniu do sprzedaży modelu Arkana oraz kolejnym sukcesom produktów Łady.
Udział Grupy w rynku Ameryki Środkowej i Południowej zwiększył się o 0,2 punktu. W Brazylii wielkość sprzedaży wzrosła o 5,6%, natomiast w Argentynie odnotowano spadek o 37,7%.
W regionie Afryka – Bliski Wschód – Indie – Pacyfik udział Grupy w rynku wzrósł o 0,1 punktu. Na wielkość sprzedaży w regionie miały wpływ spadki na największych rynkach zbytu. W Indiach Grupa powiększyła swój udział w rynku o 0,5 punktu dzięki udanemu debiutowi modelu Triber. Sprzedaż zmniejszyła się o 7,8%, przy ogólnych spadkach na tamtejszym rynku na poziomie 27,4%. Sukces modelu QM6 dał się odczuć w Korei Płd., gdzie Grupa odnotowała wzrost sprzedaży o 11,5% przy ogólnym spadku na rynku rzędu 1,7%.
W Chinach, przy ogólnych spadkach na rynku w tym regionie o 5,0%, wielkość sprzedaży Grupy w okresie oczekiwania na pojawienie się Nowego Captura i Renault City K-ZE zmniejszyła się o 15,5%.
OBROTY ZA TRZECI KWARTAŁ Z PODZIAŁEM NA SEKTORY DZIAŁALNOŚCI
W trzecim kwartale 2019 roku obroty Grupy osiągnęły 11,296 mld euro (-1,6%). Przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji obroty Grupy spadłyby o 1,4%[4].
Obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ wyniosły 9,662 mld euro (spadek o 3,9%).
Spadek sprzedaży dla firm partnerskich również przyczynił się do obniżenia obrotów o -5,5 punktu z powodu zmniejszenia produkcji dla Nissana i Daimlera, zamknięcia rynku irańskiego od sierpnia 2018 roku oraz braku popytu na silniki wysokoprężne w Europe.
Straty kursowe na poziomie 0,7 punktu są związane głównie z dewaluacją argentyńskiego peso. Wielkość sprzedaży zmniejszyła się o 0,8 punktu, głównie z powodu spadku na rynkach: argentyńskim, indyjskim i tureckim oraz wysokiej bazy porównawczej z 2018 roku w Europie. Spadek ten częściowo rekompensuje pozytywny efekt zmiany stanu zapasów.
Korzystny okazał się efekt cenowy (2,1 punktu). Odzwierciedla on skutki polityki cenowej Grupy prowadzonej w Europie oraz wysiłków podjętych w celu zrekompensowania dewaluacji argentyńskiego peso.
Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły w trzecim kwartale 843 miliony euro, co stanowi wzrost o 5,4% w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. Liczba nowych umów finansowania zmniejszyła się o 0,8% głównie ze względu na spadek działalności w Turcji i Argentynie. Średnia wartość portfela wyniosła 47,6 miliarda euro, co oznacza wzrost o 5,1%.
Udział AwtoWAZ w obrotach Grupy w trzecim kwartale wyniósł 791 milionów euro, co oznacza wzrost o 26,2%, po uwzględnieniu zysków kursowych w wysokości 59 milionów euro. Przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany obroty Grupy wykazałyby wzrost o 16,7%.
PERSPEKTYWY NA ROK 2019
W roku 2019 na światowym rynku powinien nastąpić spadek rzędu 4% w stosunku do roku 2018 (wobec przewidywanego wcześniej spadku na poziomie 3%)[5].
Na rynku europejskim powinna wystąpić zmiana: 0% do -1% (w stosunku do wcześniej prognozowanej stabilnej sytuacji).
Na rynku rosyjskim spodziewany jest spadek rzędu 3% (wcześniej przewidywany: od -2% od -3%). Rynek brazylijski powinien odnotować wzrost o około 7% (w stosunku do wcześniejszej prognozy wzrostu na poziomie +8%).
W dniu 17 października 2019 roku Grupa Renault zaktualizowała cele roczne:
– przychód opublikowany przez Grupę powinien być niższy o 3-4%
– marża operacyjna Grupy ma wynieść około 5%.
– free cash flow operacyjny w branży motoryzacyjnej powinien być dodatni w drugiej połowie roku, ale bez gwarancji, że utrzyma się nad kreską przez cały rok.
SKONSOLIDOWANE OBROTY GRUPY RENAULT
(w milionach euro) |
2019 |
2018 |
Różnica 2019/2018 |
I kwartał |
|||
Sektor samochodowy bez AwtoWAZ |
10.916 |
11.646 |
-6,3% |
Finansowanie sprzedaży |
844 |
793 |
+6,4% |
AwtoWAZ |
767 |
716 |
+7,1% |
Razem |
12.527 |
13.155 |
-4,8% |
II kwartał |
|||
Sektor samochodowy bez AwtoWAZ |
13.875 |
15.221 |
-8,8% |
Finansowanie sprzedaży |
859 |
820 |
+4,8% |
AwtoWAZ |
790 |
761 |
+3,8% |
Razem |
15.524 |
16.802 |
-7,6% |
III kwartał |
|||
Sektor samochodowy bez AwtoWAZ |
9.662 |
10.057 |
-3,9% |
Finansowanie sprzedaży |
843 |
800 |
+5,4% |
AwtoWAZ |
791 |
627 |
+26,2% |
Razem |
11.296 |
11.484 |
-1,6% |
9 miesięcy |
|||
Sektor samochodowy bez AwtoWAZ |
34.453 |
36.924 |
-6,7% |
Finansowanie sprzedaży |
2.546 |
2.413 |
+5,5% |
AwtoWAZ |
2.348 |
2.104 |
+11,6% |
Razem |
39.347 |
41.441 |
-5,1% |
ŁĄCZNA SPRZEDAŻ GRUPY RENAULT W POSZCZEGÓLNYCH REGIONACH (SAMOCHODY OSOBOWE I DOSTAWCZE)
III kwartał | Łącznie na koniec września | |||||
Regiony | 2019 | 2018 | Różnica (w%) | 2019 | 2018 | Różnica (w%) |
Francja | 136.645 | 142.320 | -4,0% | 516.099 | 531.536 | -2,9% |
Europa* (bez Francji) | 280.722 | 289.548 | -3,0% | 972.440 | 971.386 | +0,1% |
Razem Francja + Europa | 417.367 | 431.868 | -3,4% | 1.488.539 | 1.502.922 | -1,0% |
Afryka, Bliski Wschód, Indie i Pacyfik | 99.392 | 124.205 | -20,0% | 319.205 | 428.201 | -25,5% |
Eurazja | 183.507 | 174.664 | +5,1% | 536.112 | 546.428 | -1,9% |
Ameryka Środkowa i Południowa | 109.543 | 110.709 | -1,1% | 315.284 | 324.854 | -2,9% |
Chiny | 42.389 | 50.138 | -15,5% | 132.138 | 167.849 | -21,3% |
Razem bez Francji i Europy | 434.831 | 459.716 | -5,4% | 1.302.739 | 1.467.332 | -11,2% |
Na całym świecie | 852.198 | 891.584 | -4,4% | 2.791.278 | 2.970.254 | -6,0% |
* Europa = Unia Europejska (z wyłączeniem Francji i Rumunii), Islandia, Norwegia, Szwajcaria, Serbia oraz kraje bałkańskie
ŁĄCZNA SPRZEDAŻ GRUPY RENAULT W PODZIALE NA POSZCZEGÓLNE MARKI
III kwartał | Łącznie na koniec września | |||||
2019 | 2018 | Różnica (w%) | 2019 | 2018 | Różnica (w%) | |
RENAULT | ||||||
Samochody osobowe | 425.786 | 491.797 | -13,4% | 1.437.709 | 1.666.697 | -13,7% |
Samochody dostawcze | 93.036 | 87.020 | +6,9% | 309.338 | 301.673 | +2,5% |
SO+SD | 518.822 | 578.817 | -10,4% | 1.747.047 | 1.968.370 | -11,2% |
RENAULT SAMSUNG MOTORS | ||||||
Samochody osobowe | 21.621 | 20.218 | +6,9% | 55.084 | 58.798 | -6,3% |
DACIA | ||||||
Samochody osobowe | 156.194 | 141.484 | +10,4% | 527.977 | 496.431 | +6,4% |
Samochody dostawcze | 9.982 | 10.574 | -5,6% | 35.291 | 33.777 | +4,5% |
SO+SD | 166.176 | 152.058 | +9,3% | 563.268 | 530.208 | +6,2% |
ŁADA | ||||||
Samochody osobowe | 100.803 | 97.050 | +3,9% | 294.136 | 276.800 | +6,3% |
Samochody dostawcze | 3.416 | 3.184 | +7,3% | 9.166 | 9.918 | -7,6% |
SO+SD | 104.219 | 100.234 | +4,0% | 303.302 | 286.718 | +5,8% |
ALPINE | ||||||
Samochody osobowe | 1.103 | 749 | +47,3% | 3.949 | 1.385 | +185,1% |
JINBEI i HUASONG | ||||||
Samochody osobowe | 2.838 | 1.958 | +44,9% | 7.253 | 10.615 | -31,7% |
Samochody dostawcze | 37.419 | 37.550 | -0,3% | 111.375 | 114.160 | -2,4% |
SO+SD | 40.257 | 39.508 | +1,9% | 118.628 | 124.775 | -4,9% |
GRUPA RENAULT | ||||||
Samochody osobowe | 708.345 | 753.256 | -6,0% | 2.326.108 | 2.510.726 | -7,4% |
Samochody dostawcze | 143.853 | 138.328 | +4,0% | 465.170 | 459.528 | +1,2% |
SO+SD | 852.198 | 891.584 | -4,4% | 2.791.278 | 2.970.254 | -6,0% |
15 NAJWIĘKSZYCH RYNKÓW ZBYTU GRUPY RENAULT NA KONIEC WRZEŚNIA 2019
9 miesięcy 2019 | Sprzedaż* | Udział w rynku | |
(szt.) | SO+SD (w%) | ||
1 | Francja | 516.099 | 25,8 |
2 | Rosja | 367.679 | 28,9 |
3 | Niemcy | 191.852 | 6,5 |
4 | Brazylia | 174.478 | 9,0 |
5 | Włochy | 170.646 | 10,7 |
6 | Hiszpania | 144.293 | 12,8 |
7 | Chiny | 132.078 | 0,8 |
8 | Zjednoczone Królestwo | 89.659 | 4,2 |
9 | Belgia+Luksemburg | 71.685 | 13,0 |
10 | Korea Płd. | 60.402 | 4,8 |
11 | Indie | 54.507 | 2,1 |
12 | Polska | 53.608 | 11,7 |
13 | Argentyna | 53.353 | 14,6 |
14 | Turcja | 53.037 | 18,9 |
15 | Rumunia | 52.871 | 37,6 |
* Sprzedaż bez Twizy
Grupa Renault
Międzynarodowy koncern Renault, produkujący samochody od 1898 roku, sprzedał w 2018 roku blisko 3,9 mln pojazdów w 134 krajach. Grupa zatrudnia obecnie ponad 180 tys. pracowników i posiada 36 zakładów i 12.700 punktów sprzedaży na całym świecie. Chcąc stawić czoło wielkim wyzwaniom technologicznym przyszłości i kontynuować strategię rentownego wzrostu, Grupa opiera się na rozwoju na rynkach pozaeuropejskich i wzajemnie dopełniających się pięciu markach (Renault, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine i Łada), produkcji samochodów elektrycznych i aliansie z Nissanem oraz Mitsubishi. Jest również silnie zaangażowana w Formułę 1, bierze udział w mistrzostwach od 2016 roku. Sport motoryzacyjny jest dla Renault czynnikiem przyspieszającym wprowadzanie innowacji, a także budującym wizerunek i popularność marki.
źródło: Renault Polska
[1]W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za dany okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego oraz uwzględnienie wyłączeń konsolidacyjnych.
[2] Zmiany na światowym rynku samochodowym ogółem pokazują różnice w wielkości sprzedaży rok do roku* samochodów osobowych i dostawczych** na najważniejszych rynkach krajowych, włącznie z USA i Kanadą, według danych otrzymanych z urzędów lub instytucji statystycznych i zestawionych przez Grupę Renault w celu uzyskania informacji o wielkości rynku samochodowego w skali globalnej.
* Sprzedaż: samochody zarejestrowane, dostarczone lub zafakturowane w zależności od dostępnych danych dla poszczególnych krajów, z których sprzedaż jest objęta konsolidacją.
** Samochody dostawcze poniżej 5,1 tony.
[3] WLTP: Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures.
[4] W celu analizy zmian skonsolidowanych obrotów z uwzględnieniem stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji Grupa Renault dokonuje odpowiednich korekt danych za dany okres obrachunkowy poprzez zastosowanie średniego rocznego kursu walut z poprzedniego okresu obrachunkowego oraz uwzględnienie wyłączeń konsolidacyjnych.
[5] Zmiany na światowym rynku samochodowym ogółem pokazują różnice w wielkości sprzedaży rok do roku* samochodów osobowych i dostawczych** na najważniejszych rynkach krajowych, włącznie z USA i Kanadą, według danych otrzymanych z urzędów lub instytucji statystycznych i zestawionych przez Grupę Renault w celu uzyskania informacji o wielkości rynku samochodowego w skali globalnej.
* Sprzedaż: samochody zarejestrowane, dostarczone lub zafakturowane w zależności od dostępnych danych dla poszczególnych krajów, z których sprzedaż jest objęta konsolidacją.
** Samochody dostawcze poniżej 5,1 tony.
Najnowsze komentarze