Peugeot 508 czy Renault Laguna III? Oba samochody mają swoje plusy i minusy. Czy warto dopłacić do Peugeot? Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.
Szukając używanego, francuskiego samochodu klasy średniej wielu kierowców staje przed nie lada dylematem – wśród nich ponad rok temu znalazłem się i ja. Peugeot 508 pierwszej generacji i Renault Laguna III egzystowały równocześnie na rynku przez pięć lat, dziś nadal rywalizują ze sobą wśród używanych. Obecnie jednak zakup propozycji Peugeota wymaga większego budżetu. Czy warto wobec tego dopłacić względem Laguny III, najtańszego modelu na rynku?
Używane Renault Laguna III
Trzecia generacja Renault Laguny musiała zmierzyć się z powszechną, bardzo negatywną opinią o poprzedniku. W ofercie pozostawała od 2007 do 2015 roku jako liftback, kombi i designerskie coupe. Największym argumentem Laguny III jest doskonałe zabezpieczenie karoserii przed korozją – nawet najstarsze bezwypadkowe egzemplarze na tym polu pozostaję bezobsługowe. Ubogo wyposażone Laguny zdarzają się wybitnie rzadko, prezentują się wówczas mało zachęcająco, rażą mnogością zaślepek. Dominują jednak egzemplarze godziwie wyposażone, z dwustrefową klimatyzacją, nawigacją sterowaną wymagającym przyzwyczajenia kontrolerem między fotelami, szyberdachem, skórzaną tapicerką, automatyczną skrzynią biegów czy rewelacyjnym systemem czterech kół skrętnych 4Control – za jego sprawą Laguna III prowadzi się zaskakująco lekko. Jakość zastosowanych materiałów jest wyraźniej lepsza niż u poprzednika, nie dorównuje jednak klasowym rywalom z tamtych lat. Obsługa wszelkich (poza nawigacją) instrumentów pokładowych jest intuicyjna. Oczywiście nie zabrakło charakterystycznej dla Renault karty zastępującej kluczyk, opcjonalnie z systemem Hands Free pozwalającym na bez kluczykowy dostęp. Rozwiązanie w większości egzemplarzy sprawuje się bezawaryjnie. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, fotele umieszczono nisko, zakres ich regulacji także jest optymalny.
Z tyłu wygodnie usiądą dwie wysokie osoby – z wyjątkiem odmiany coupe oczywiście. Pojemność bagażnika nie napawa optymizmem, wynosi 408-508 litrów. Wielką zaletą Laguny jest szeroka gama silników, wszystkie uchodzą za trwałe i bezproblemowe. Benzynowe to 1.6 16V 110 KM (zbyt słaby), 2.0 16V 140 KM produkowany przez Nissana, autorski 2.0 Turbo 170-204 KM – wszystkie są cenione przez mechaników i dobrze współpracują z instalacją gazową. Zaś flagowa propozycja 3.5 V6 238 KM jest raczej propozycją dla fanatyka marki. Udana jest także gama wysokoprężna. Wariant bazowy 1.5 dCI o mocy 110 KM jest bardzo oszczędny, lecz wyraźnie męczy się z ciężką Laguną. Rozsądnym wyborem jest 2.0 dCI o mocy 130-178 KM sprzęgnięty seryjnie z sześciobiegową przekładnią manualną. Korzysta z bezpośredniego wtrysku common raill, turbosprężarki ze zmienną geometrią łopat, dwumasowego koła zamachowego i łańcucha rozrządu. Także ta jednostka ma wstrzemięźliwy charakter, w trasie wynik na poziomie 5-5.5 litra nie stanowi wyzwania – co w połączeniu z pokaźnym zbiornikiem paliwa 70 litrów gwarantuje imponujący zasięg. Nikłą popularnością cieszy się flagowy diesel 3.0 V6 dCI o mocy 235 KM, swoją wyższość pokazuje tylko na drogach szybkiego ruchu, w praktyce jego serwis jest nieporównywalnie droższy.
Używany Peugeot 508 I
Trzy lata później w sprzedaży pojawił się Peugeot 508 (2010-2018), zastąpił w gamie model 407 i 607. Pod względem gabarytów w segmencie D ustępuje tylko Skodzie Superb. Ciekawie narysowanie nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją, jak już wspominaliśmy wewnętrzne strony nadkoli trzeba cyklicznie konserwować – w tej kategorii Laguna deklasuje 508. We wnętrzu widać mniejszy wiek projektu – jakość i staranność montażu stoi na wyższym poziomie, podobnie jak odporność tapicerki na zużycie. Pozycja za kierownicą jest optymalna niezależnie od wersji, choć nieco wyższa niż w Lagunie III. Początkowo sterowanie opcjonalną nawigacją odbywało się również z pomocą umieszczonego między fotelami kontrolera i zespołu przycisków, przy okazji ostatniego liftingu z 2015 roku 508 otrzymał ekran dotykowy z nowszym interfejsem. W sprzedaży dostępny był elegancki sedan i funkcjonalne kombi SW – pojemność bagażnika wynosi 515 i 560 litrów.
Wyposażenie to dwustrefowa lub czterostrefowa klimatyzacja automatyczna, panoramiczne okno dachowe, skórzana tapicerka, wyświetlacz HUD, automatyczna skrzynia biegów, liczne systemy aktywnego bezpieczeństwa i dopracowany system nagłośnienia. W przypadku 508 pierwszej odsłony gama silników benzynowych jest uboga. Oferowano wolnossący silnik 1.6 16V VTi o mocy 120 KM, który jest zbyt słaby do sprawnego przemieszczania się. Wystarczającą moc i elastyczność ma 1.6 THP generująca 156 KM. Niestety w jej przypadku musimy być przygotowani na powszechnie znane przywary tej jednostki. Bezpiecznym i zdecydowanie polecanym przez specjalistów wyborem są warianty wysokoprężne. Bazowy 1.6 HDi 115 KM jest stworzony do jazdy o kropelce w trasie, brakuje mu wyraźnie mocy zwłaszcza przy wyprzedzaniu czy jeździe z pełnym obciążeniem. 2.0 HDi / BlueHDi w zależności od wersji dysponują mocą 140-180 KM. Przez krótki czasu oferowano jednostkę 2.2 HDi 204 KM zarezerwowaną dla odmiany GT. Czterocylindrowe diesla korzystają z wtrysku bezpośredniego common raill, dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki, BlueHDi także dodatkowo wymaga uzupełniania dodatku AdBlue.
Biorąc pod uwagę egzemplarze utrzymane w dobrym stanie, ceny Peugeota 508 są wyższe o 3-10 tysięcy złotych względem Renault Laguny III z porównywalnych lat produkcji. Wybierając propozycję koncernu PSA dostaniemy nowocześniejszą konstrukcję z większym wnętrzem i cenionymi dieslami. Laguna natomiast pozwoli zaoszczędzić w chwili zakupu, oferuje także lepsze, bezproblemowe silniki benzynowe i równie udane diesle. Wybór to kwestia naszych preferencji, a częściej dostępnych aktualnie ofert.
Najnowsze komentarze