Wiadomości

Alfa Romeo 33 po raz kolejny w centrum uwagi. Tym razem na kultowym „Concorso d’Eleganza Villa d’Este”

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-22
Wiadomości

Konflikt o fabrykę akumulatorów w Kanadzie zaostrza się. „Stellantis to zyskowna korporacja, która chce okupu od rządu”

autor Tomasz Nowicki
2023-05-26
Wiadomości

Od DS E-Tense FE23 do DS 7 E-Tense 360 KM 4×4. DS Automobiles wykorzystuje doświadczenia z Formuły E

autor Tomasz Nowicki
2023-05-24
Wiadomości

Citroën Ami w Polsce! Rozmawiamy z właścicielem modelu. „To była miłość od pierwszego wejrzenia”

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-25
Wiadomości

Nie będzie targów motoryzacyjnych w Brukseli w 2024 roku. Renault wyraża rozczarowanie

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-27
Wiadomości

UOKiK: 12 egzemplarzy Renault Megane GrandCoupe do serwisu

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-05-27
Wiadomości

Każdy kierowca powinien o tym pamiętać. Badanie najlepiej wykonywać raz w roku

autor Małgorzata Kozikowska
2023-05-25
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Od 201 do e-2008, rodzina „2” w gamie marki Peugeot

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-11-22
w Historia, Peugeot, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
178 2
A A
0

Oglądając lwie kły będące LED-owymi reflektorami do jazdy dziennej z przodu elektrycznych modeli e-208 i e-2008, wiedzcie, że historia tych symboli współczesnej motoryzacji (oczywiście nie świateł, tylko Peugeotów serii „2”) rozpoczęła się prawie 100 lat temu. Było to w 1928 roku na Salonie Samochodowy w Paryżu. Pojawił się wówczas Peugeot 201, pierwszy model marki, który wprowadził trzycyfrowe nazewnictwo.

Zasady, które doprowadziły do ​​powstania rodziny „2” są wciąż żywe: oferowanie kompaktowego i przystępnego produktu, który spełnia wszystkie potrzeby obecnych kierowców. Dlatego nie wystarczy być pięknym. Trzeba też być efektywnym.

Pomysł ten został wzmocniony w 1938 roku, kiedy Peugeot 202 pojawił się na kolejnej edycji Salonu Paryskiego. Nowy model został wystawiony w Grand Palais pod plakatem z napisem „La Voiture Economique” („Samochód ekonomiczny”). Jego czterocylindrowy silnik o pojemności 1133 cm³ generował 30 KM – dobry wynik jak na tamte czasy i zgodny z oczekiwaniem niskiego zużycia paliwa. Niezależne przednie zawieszenie, koncepcja zapoczątkowana przez 201, pozostawała innowacyjna i rzadko spotykana wśród samochodów dostępnych w latach 30.

A reflektory? Gdzie one były? Trzeba było się dobrze przyjrzeć, żeby je znaleźć za atrapą chłodnicy. Ukrywając je, Peugeot poprawił aerodynamikę swojego kompaktowego samochodu, a także wprowadził stylistykę niepodobną do niczego innego w tym segmencie. Wydajność i piękno.

Produkcja modelu została jednak przerwana przez II wojnę światową. Wznowienie następowało stopniowo, od 1945 roku i trwało aż do prezentacji jego następcy. Nazwa nie mogła być inna: 203.

Nowy model produkowany w Sochaux zadebiutował oczywiście na paryskim salonie. W tej edycji imprezy, w 1948 roku, Peugeot zajmował stoisko numer 100 w Grand Palais.

Był to pierwszy samochód z nadwoziem typu monocoque wyprodukowany przez francuskiego producenta, a także jeden z modeli z największą liczbą opcji w historii. Był nawet sedan z płóciennym dachem, który można było złożyć i uzyskać kabriolet.

Cena była niewielka, ale jego 4,35 metra długości nie pozostawiało wątpliwości, że jest to samochód średniej wielkości. Atrakcyjność propozycji polegała na zapewnieniu komfortu i przestrzeni w zubożałej po wojnie Europie.

Po 12 latach produkcji i około 600.000 sprzedanych egzemplarzy, model 203 ustąpił miejsca modelowi 204. Wprowadzony na rynek w 1965 roku nowy podstawowy model Peugeot przyniósł element, który powrócił do gamy: numer, który go identyfikował, pojawił się dumnie w chromie z przodu samochodu, na masce, podobnie jak w nowych 208 i e-2008.

Chociaż kilka bardzo rzadkich modeli dotarło do Brazylii przed wprowadzeniem zakazu importu, linia „2” pojawiła się w tym kraju dopiero w latach 90. XX wieku.

To jeden z najdłużej żyjących samochodów w historii marki: wprowadzony na rynek w 1983 roku, był produkowany bez większych zmian stylistycznych do 1999 roku.

Auto pojawiło się na rynku brazylijskim w 1992 roku w wersjach SX, GTI i CTI. Z biegiem lat pojawiły się inne opcje, a model miał około 4.500 egzemplarzy zarejestrowanych w Brazylii. Ale jednostka, która przejechała przez Brazylię zaledwie 30 lat temu dowiodła umiejętności przewidywania przyszłości.

W 1992 roku na stoisku Peugeota na Salonie Samochodowym w São Paulo prezentowano grafitowy kabriolet 205 wyposażony w silnik elektryczny. Samochód został wyeksponowany z otwartym dachem i maską, pokazując, że technologia „nie kradnie” miejsca w kabinie. Na drzwiach widniała naklejka z czerwonymi literami: „Vehicule Électrique” (pojazd elektryczny).

Znakomity gość był częścią floty stworzonej w celu zaprezentowania wizji marki dotyczącej tego, czym stanie się mobilność elektryczna. Po raz kolejny postawiono na efektywność i praktyczność, charakterystyczne dla wszystkich generacji rodziny „2”

Ta elektryczna 205-tka była w stanie przejechać 200 kilometrów w gęstym ruchu miejskim. To było dużo jak na samochód tego typu opracowany w latach 80., a wyjaśnieniem był system, który ponownie wykorzystywał energię wydatkowaną podczas przyspieszania. Peugeot w ten sposób przewidział przyszłość.

Prototypy doskonale nadawały się do użytku. Nikomu się nawet nie śniły punkty ładowania, ale akumulator niklowo-żelazny dostarczony przez firmę Saft dla elektrycznego Peugeota 205 można było naładować ze zwykłego gniazdka w domu.

Dziś Peugeoty e-208 i e-2008 są dowodem na to, że francuska marka miała rację: korzystanie z samochodów elektrycznych może być tak proste i przyjemne, jak jazda dowolnym samochodem z rodziny „2”.

Nie ma znaczenia, czy pod maską znajduje się silnik wolnossący, turbodoładowany czy elektryczny: jeśli jest cyfra „2”, po której następuje jedno lub dwa zera, ostatnia cyfra zawsze będzie ikoną swoich czasów: przystępny, uliczny bohater i gotowy do jazdy zaspokoi wszystkie potrzeby kierowcy.

Nie, nie zapomnieliśmy o modelu 206! Auto było importowane do Brazylii od kwietnia 1999 roku i zrobiło tam duże wrażenie na klientach. Kampania emitowana w kanałach telewizyjnych rozbudzała marzenia. Przy dźwiękach utworu „Fly Away” Lenny’ego Kravitza postacie, które zobaczyły przejeżdżający samochód, zamknęły oczy, westchnęły i wyobraziły sobie, że znajdują się w innym świecie. Najczęstszym tytułem w tekstach o samochodzie w różnych gazetach i czasopismach była „Rewolucja Francuska”.

…i oryginalna piosenka…

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.5 4 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Najtańsze 10-letnie używane kombi klasy średniej? Przegląd ofert marek Citroën, Peugeot i Renault

2023-05-28

Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Darmont (1919-1939)

2023-05-27

Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

2023-05-27

UOKiK: 40 Peugeotów Boxer III do serwisu

2023-05-26
Tagi: 201202203204205206208e-2008e-208elektryczny PeugeothistoriaPeugeot
Udostepnij62Tweet39Udostepnij11
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Nowy Peugeot 508 face lifting

    Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

    1106 udostępnienia
    Udostepnij 442 Tweet 277
  • Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?

    4104 udostępnienia
    Udostepnij 1642 Tweet 1026
  • Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III

    386 udostępnienia
    Udostepnij 154 Tweet 97
  • Nadciągają podwyżki cen paliw. Korekta już w przyszłym tygodniu?

    331 udostępnienia
    Udostepnij 132 Tweet 83

Testy samochodów

Testy

Test: luksusowy hybrydowy kompakt DS 4 225 KM PHEV, konkurencja Audi A3, BMW 1 i Mercedesa A. Komfort, cisza i dynamika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-09-20
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 2008 1.2 110 KM Style – stylowy crossover do miasta i nie tylko. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Tomasz Nowicki
2015-12-28
Używany Citroen C1 (2014 -), Toyota Aygo, Peugeot 108,
Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroen C1 1.2 82 KM II generacji (2014 -) Alternatywa dla transportu miejskiego. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-10-10
Renault - testy i opinie

Test: Renault Clio R.S.Trophy 1.6 220 KM – hothatch, który zadziwi niejednego. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-01-04
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C-Elysee More Life 1.6 VTi 115 KM – komfortowy samochód z dużym bagażnikiem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-12-22

Najnowsze komentarze

  • Kierowca - Przegląd rynku. Tanie używane kombi Renault do 20 tysięcy złotych: Laguna III i Megane III
  • Łukasz - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Lopel - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • CITRO - Kłopoty Stellantis. Koncern nie jest w stanie podpisać nowych umów z dealerami, powodem oszczędności?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nadciągają podwyżki cen paliw. Korekta już w przyszłym tygodniu?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Peugeot 508 już w polskim konfiguratorze. Ile kosztuje i co posiada podstawowa wersja?

Zobacz też

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 51-52/2016

Stronniczy przegląd prasy: „Top Gear” nr 02/2010

Peugeot Expert Kombi z nowym silnikiem i bogatszym wyposażeniem

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.