Po nabyciu Peugeotów 5008 w 2021 r. francuska Żandarmeria Narodowa zamówiła właśnie 395 egzemplarzy Peugeot 3008 Hybrid plug-in, kontynuując w ten sposób długą historię współpracy między Peugeot a Żandarmerią, która rozpoczęła się tuż po drugiej wojnie światowej.
Pod koniec lat czterdziestych, w powojennej zawierusze, francuska Żandarmeria Narodowa rozpoczęła, najlepiej jak potrafiła, proces odzyskiwania taboru, czasem rekwizycji pojazdów z ruchu oporu lub ponownego wykorzystania tego, co pozostało z floty samochodów armii francuskiej. Oczywiście pierwsze modele Peugeot (202, 302 i 402) pojawiły się w brygadach, w ograniczonych ilościach i przez większość czasu w kolorze czarnym! W rzeczywistości obecnie używany – i budzący postrach – niebieski kolor Żandarmerii stał się powszechny dopiero w latach 1969/70.
Począwszy od lat pięćdziesiątych, Gendarmerie Nationale organizowało zakupy sprzętu i zaczęła składać zamówienia na dużą skalę na swoje pojazdy. W ten sposób rozpoczęła się długa historia marki Peugeot, w szczególności samochodów dostawczych tej marki.
Jako pierwszy w szeregach francuskiej Żandarmerii Narodowej pojawił się Peugeot 203 w wersji użytkowej. Ten model trafił zwłaszcza do nowo utworzonej wówczas brygady drogowej we Francji, która wkraczała w lata ekspansji. Każda kolejna dekada przynosiła Żandarmerii kolejną partię samochodów Peugeot: 403, 404, 204, 304, 305, 504, 505 i 306, aż do pojawienia się nowej generacji pojazdów, które łączyły bardziej praktyczne i przestronne wnętrze z doskonałe właściwości jezdne. Żandarmi wybrali Peugeota Experta, potem 5008, a teraz kupili 3008 Hybrid.
Wspólna historia marki Peugeot i francuskiej żandarmerii obejmuje oczywiście, oprócz tych dużych samochodów, inne modele, począwszy od legendarnych 205 i 206, których żandarmeria używała w dużych ilościach, a także Peugeota 306, który był szczególnie doceniany przez patrole autostradowe. Nie możemy zapomnieć o samochodach 203, 403, 305 czy 505, które jako samochody służbowe dla żandarmerii nie były klasycznie niebieskie, ale czarne lub szare.
Żandarmeria, która jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo terytorium Francji w całej jego różnorodności (drogi, autostrady, tereny górskie, wieś…) i wszystkich jego części (Francja metropolitalna, departamenty zamorskie), musiała dostosować do tego swoją flotę. Kupowała więc specjalne, czasem nawet nietypowe modele.
Kierowcy z lat 80-tych i 90-tych XX wieku zapewne pamiętają Peugeoty 405 T16 (200 KM) i 306 S16 (167 KM). Modele te wykorzystywały jednostki szybkiego reagowania działające na francuskich autostradach.
Inne samochody, które ludzie pamiętają do dziś, to kombi 203, 403, 404, 504 i 505 Gwardii Republikańskiej, które zapewniały bezpieczeństwo wyścigu kolarskiego Tour de France. Mniej znany, ale równie przydatny był minivan Peugeot 806, który w latach 90. służył do eskortowania konwojów nuklearnych.
Aby Żandarmeria Narodowa mogła interweniować we wszystkich rodzajach terenu, także tych najtrudniejszych, zawsze dysponowała flotą samochodów z napędem 4×4. W latach 80. żandarmeria, podobnie jak armia francuska, wybrała samochody Peugeot P4, przeznaczone przede wszystkim do mobilnych jednostek żandarmerii. W departamentach zamorskich kombi D4 504 i 505 4×4, zmodyfikowane przez Dangela, pozwalały żandarmom podróżować po niewymagającym terenie. Wreszcie, w 2004 roku, niektóre jednostki otrzymały kilka rzadkich samochodów 206 z napędem na wszystkie koła, przebudowanych przez FAM.
Od lat 40. XX wieku samochody Peugeota przewoziły nie tylko ludzi, ale także zwierzęta. Peugeot J7, a następnie modele Expert, przerobione na furgonetki, służyły do przewozu koni Gwardii Republikańskiej. Opiekunowie psów mogli polegać na Peugeot 203, a następnie na kombi 504, po czym przerzucili się na samochody Peugeot Partner, Boxer lub Bipper, które uważano za bardziej praktyczne niż tradycyjne kombi.
Żandarmi z lat 50., którzy jeździli po drogach swoim wytrzymałym kombi 203 (42 KM, 4-biegowa manualna skrzynia biegów, maks. 120 km/h, spalanie 8 l/100 km), z pewnością byliby zaskoczeni osiągami 3008 Hybrid 225 eAT8 (225 KM, 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów, maks. 225 km/h, zużycie wg WLTP 1,4 l/100 km).
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze