To wprawdzie informacja niezwiązana wprost z motoryzacją francuską, ale ciekawa z dwóch co najmniej powodów. Po pierwsze dotyczy Nissana, czyli marki związanej z francuskim Renault świetnie działającym Aliansem. Po drugie – tematyka bliska jest francuskiej motoryzacji z uwagi na zaangażowanie Nissana w kwestie zrównoważonej mobilności oraz ochrony środowiska na wszystkich etapach życia samochodów.
Pracownicy Centrum Technicznego Nissana w Barcelonie udowadniają, że w sporcie samochodowym może chodzić o coś więcej niż najkrótszy czas okrążenia.
Uczestniczą oni w zawodach ECOseries, organizowanych według nowej koncepcji premiującej raczej efektywną i oszczędną jazdę niż szybkość. Unikatowymi atutami nowej formuły są jej otwartość dla wszystkich typów samochodów drogowych oraz dostępność dla każdego posiadacza prawa jazdy.
Pracownicy Centrum, uczestniczący w zawodach w czasie wolnym od pracy, korzystają z trzech modeli Nissana zużywających najmniej paliwa: Juke 1,5 dCi, Micra DIG-S oraz – w kategorii bezemisyjnej – Nissana LEAF.
Zawody ECOseries są rozgrywane w Hiszpanii i obejmują zarówno wyścigi torowe, jak i rajdy organizowane w ciągu całego sezonu. Do rywalizacji zgłaszają się kierowcy najróżniejszych modeli samochodów drogowych. Oprócz Nissanów w zawodach uczestniczą auta konkurencyjnych marek, takich jak Peugeot, Toyota, Volkswagen, Porsche czy Mercedes-Benz.
Poza pojazdami z tradycyjnymi silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, w zawodach startują także modele z napędem hybrydowym, zasilane paliwami alternatywnymi, a nawet prototypy wyposażone w ogniwa paliwowe. Organizatorem serii jest Katalońska Federacja Samochodowa (FCA), korzystająca ze wsparcia Katalońskiego Instytutu Energii (ICAEN). Pierwsze zawody w ramach serii odbyły się w 2010 roku.
W czasie godzinnych wyścigów na takich obiektach, jak kataloński tor Formuły 1 czy Carrera Parc Motor Castelloli, celem jest dotarcie do mety nie tylko w jak najkrótszym czasie, ale także w sposób możliwie najbardziej efektywny i ekonomiczny.
Nissan Ecoteam, startujący w barwach Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTCE), składa się wyłącznie z ochotników będących pracownikami barcelońskiego Centrum i tamtejszych zakładów produkcyjnych NMISA, Iberyjskiej Regionalnej Jednostki Organizacyjnej oraz firm kooperujących.
Ich zaangażowanie jest częścią wewnętrznego projektu Performance Innovation, służącemu promowaniu pracy zespołowej i różnorodności. Przez cały rok użytkowanymi przez zespół Nissanami Micra jeździły panie, również panie były kierowcami wszystkich trzech Nissanów LEAF w trakcie rundy finałowej rozegranej pod koniec września. Celem projektu jest także pokazanie efektywności produktów z aktualnej oferty Nissana.
Samochody uczestniczące w zawodach są w dużej mierze standardowe, choć dopuszczalne są pewne modyfikacje podnoszące ich efektywność. Nissan Ecoteam wprowadził zmiany poprawiające sprawność aerodynamiczną oraz usunął niektóre elementy z wnętrza pojazdu w celu obniżenia jego masy. Zmieniono także charakterystykę podwozia, położenie środka ciężkości oraz kalibrację silnika pod kątem uzyskania wyścigowych osiągów.
Przy wprowadzaniu tych modyfikacji niezwykle przydatne okazały się doświadczenia z codziennej pracy w NTCE. Wyspecjalizowane zespoły, które na co dzień zajmują się kalibracją silników, kwestiami bezpieczeństwa, komfortem jazdy i właściwościami jezdnymi, a także układami napędowymi, mogły sięgnąć do swoich doświadczeń i wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności w przygotowywaniu samochodów wyścigowych.
Wyścigi są podzielone na dwie dyscypliny: „efektywność” i „regularność”. W pierwszej kategorii celem jest jak najszybsze pokonanie trasy przy zużyciu mniejszej ilości paliwa niż ustalone w regulaminie maksimum. Faktyczne wartości różnią się w zależności od typu samochodu i pojemności silnika.
W kategorii „regularność” kierowca musi zadeklarować czas przejazdu okrążenia, a następnie starać się utrzymać go w kolejnych okrążeniach pod rygorem naliczenia punktów karnych za zbyt szybkie lub zbyt wolne tempo. Zwycięzcą jest samochód/kierowca, który otrzymał najmniej punktów karnych.
W trakcie sezonu zespół Nissana odniósł kilka zwycięstw i aż 33 razy stawał na podium. Na uwagę zasługują również wyjątkowo niskie wartości zużycia paliwa: w finałowym wyścigu tegorocznego sezonu Nissan Juke prowadzony przez Martiego Fabregata i Ivana Andreya wygrał w klasyfikacji ogólnej wynikiem zaledwie 5,5 litra oleju napędowego spalonego w trakcie godzinnej ostrej jazdy z dużą prędkością.
W kategorii pojazdów elektrycznych o zdecydowane zwycięstwo walczyły Nissany LEAF oraz Mercedes klasy A w wersji E-Cell. Dwa z zespołowych LEAFów to zasadniczo pojazdy standardowe, natomiast trzeci jest mobilnym laboratorium testowym startującym w kategorii prototypowych pojazdów elektrycznych. Przed wyścigiem finałowym jego zestaw akumulatorów został podwojony do łącznej pojemności 48 kWh, aby móc konkurować z Mercedesem wyposażonym w ogniwa o pojemności 36 kWh.
Ostatecznie, mimo że LEAF był wyraźnie szybszy od niemieckiego rywala i uzyskał taki sam czas, jak nieobciążony ryzykiem problemów z zasięgiem Nissan Juke, to jednak bezapelacyjnym zwycięzcą został Mercedes, który utrzymywał bardziej regularne, bliższe zadeklarowanemu tempo przejazdu okrążeń.
Zgodnie z założeniem przyjętym w ramach projektu Performance Innovation doświadczenia z toru wyścigowego zostaną wykorzystane bezpośrednio w pracach NTCE. Josep Traver I Viladegut, jeden z dwóch menedżerów zespołu, powiedział: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z pracy naszego zespołu w trakcie tych zawodów. Uzyskiwana przez nas ciągła poprawa wyników pozytywnie wpływa zarówno na wizerunek marki, jak i na morale zespołu„.
„Dowiedzieliśmy się bardzo wiele na temat tego, jak zmniejszenie masy i precyzyjna kalibracja silnika mogą przyczynić się do poprawy osiągów i ekonomiki eksploatacji oraz jak styl jazdy wpływa na zużycie paliwa. Dowiedzieliśmy się, jak najskuteczniej pokonywać wyzwania, a zdobyte doświadczenia firma Nissan będzie mogła wykorzystać w sporcie samochodowym w przyszłości, kiedy również w tradycyjnych wyścigach efektywność zacznie się liczyć w równym stopniu, jak szybkość„.
„Niemniej ważne jest to, że zapał do pracy w zespole i motywacja, które tak bardzo pomogły nam w ECOseries, przeniosły się na grunt centrum technicznego, gdzie z jeszcze większą wiarą we własne siły tworzymy znakomite przyszłe modele Nissana„.
Łącznie w trakcie całego sezonu dla zespołu pracowało 34 kierowców i ponad 60 ochotników.
Nissan w Europie
Nissan posiada jedną z najbardziej kompleksowych ofert w Europie spośród producentów samochodów pochodzących z innych kontynentów, zatrudniając ponad 14 500 osób w ramach swoich lokalnych działań projektowych, badawczo-rozwojowych, produkcyjnych, logistycznych oraz sprzedażowo-marketingowych. W zeszłym roku w zakładach w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Rosji wyprodukowano ponad 695 000 samochodów, w tym minivany, wielokrotnie nagradzane crossovery, samochody typu SUV oraz pojazdy użytkowe. Nissan posiada obecnie w swojej europejskiej ofercie 24 różnorodne i innowacyjne modele, co plasuje go na pozycji lidera wśród marek azjatyckich w Europie.
O Nissan Motor Co.
Nissan Motor Co. Ltd., druga co do wielkości firma motoryzacyjna w Japonii, ma główną siedzibę w Jokohamie i należy do koncernu Renault-Nissan. Nissan zatrudnia na całym świecie około 236.000 pracowników, a w roku obrachunkowym 2012 sprzedał ponad 4,9 miliona pojazdów, generując przychód w kwocie 9,6 biliona jenów (116,16 mld dolarów amerykańskich). Nissan posiada w swojej kompleksowej ofercie ponad 60 modeli dostępnych pod markami Nissan oraz Infiniti. W 2010 roku Nissan wprowadził do oferty model LEAF i pozostaje liderem w segmencie pojazdów bezemisyjnych. LEAF jest pierwszym masowo produkowanym w pełni elektrycznym samochodem oferowanym na całym świecie, a obecnie jest także najlepiej sprzedającym się samochodem z napędem elektrycznym w historii.
Więcej informacji na temat naszych produktów i usług oraz zaangażowania na rzecz mobilności zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju na stronie http://www.nissan-global.com/EN/.
Od Grand Prix do Green Prix: Nissan pionierem bezemisyjnego sportu samochodowego: LEAF na torze wyścigowym
źródło: Nissan Polska
Najnowsze komentarze