To ostatni moment, by skorzystać ze starych stawek w warsztatach samochodowych. W większości z nich planowane są podwyżki cen usług. Właściciele wymieniają różne powody, a wśród nich podwyżka podatków oraz kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Skontaktowaliśmy się z dziesięcioma niezależnymi serwisami francuskich samochodów w całej Polsce, pytając jak w najbliższej przyszłości będą wyglądać ceny za usługi. W każdym z nich odpowiedź była bardzo podobna: podwyżki na pewno będą. Właściciele firm wymieniają różne powody, dlaczego są zmuszeni do zmiany cen.
Podatek od pracy czyli ZUS
Większość serwisów mówi o podwyżce podatków, w szczególności ZUS. I rzeczywiście, podwyżka opat z tytułu podatków od pracy idzie bardzo mocno w górę. Obrazuje to poniższa tabela
Porównanie wysokości składek ZUS na rok 2022 i 2023
Składka |
2022 r. |
2023 r. |
Składka emerytalna |
693,58 zł |
812,23 zł |
Składka rentowa |
284,26 zł |
332,88 zł |
Składka chorobowa |
87,05 zł |
101,94 zł |
Składka wypadkowa |
59,34 zł |
69,49 zł |
Fundusz pracy |
87,05 zł |
101,94 zł |
SUMA |
1.211,28 zł |
1.418,48 zł |
(dane na podstawie infakt.pl)
Koszty ogrzewania i prądu w górę
To jednak nie jedyne powody, dla których ceny idą w górę. Wiele osób mówiło nam o znacznym wzroście kosztów ogrzewania. Ceny węgla wzrosły kilkukrotnie w porównaniu do zeszłego roku, w górę idą także opłaty za gaz i energię elektryczną. Co to oznacza dla warsztatów, jest oczywiste – zużycie ciepła i prądu w okresie zimowym zawsze jest znacząco wyższe.
Koszty transportu
Jakiś wpływ na ceny w warsztatach ma też koszt paliwa. Aż cztery z dziesięciu zapytanych osób poruszyły tą kwestię, dodając że wpływa to również na ceny firm kooperujących z nimi.
Inflacja straszy
Kolejną przyczyną podwyżek jest inflacja – w kilku miejscach usłyszeliśmy, że pracownicy oczekują podwyżek przewyższających poziom inflacji a to zaczyna być poważnym problemem. Mowa bowiem o wzroście kosztów w zakresie wynagrodzenia o około 20%. Kto za to zapłaci? My, klienci.
O ile podrożeją naprawy?
O ile podrożeją naprawy? Tutaj różnice zdań były spore – przeważa pogląd, że co najmniej 15%. Były też wypowiedzi, które mówią o podwyżce rzędu 20-25%. W jednym przypadku, niewielkiego specjalizowanego warsztatu, mowa o 30%.
Stan samochodów w Polsce się pogorszy
Czeka nas więc fala podwyżek a co za tym idzie nieuchronne pogorszenie się stanu samochodów, nie każdego bowiem będzie stać na regularne serwisowanie swojego pojazdu nawet w małych, niezależnych warsztatach. Warto zauważyć, że rosnąć będą też stawki w ASO – ktoś, kto kupił niedawno auto i zainwestował w pakiet serwisowy, ten sporo wygrał.
Wielu posiadaczy używanych aut powoli przechodzi z trybu utrzymania samochodu dobrze na tanio a wkrótce może pojawić się kolejny poziom niżej: byle jak. Stan aut będzie widomym znakiem ubożenia społeczeństwa.
Najnowsze komentarze