MOTOR w tym tygodniu przeprowadził megatest 10 aut kompaktowych. Porównano auta pięciodrzwiowe z silnikami benzynowymi o mocach z przedziału 125-160 KM. W teście znalazły się dwa auta francuskie – Peugeot 308 i Renault Megane. Jak wypadły?
MOTOR nr 44 (3514) z 26.X.2020
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 2,29 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, DS 4, 205, 2008, 308, Partner, Rifter, R4, R6, 8, R10, Clio, K-ZE, Kadjar, Kangoo, Laguna, Megane, Megane eVision, Morphoz, Duster, Logan, Spring, Astra, Combo
Nie przypominam sobie, żeby pierwszy artykuł w numerze MOTOR poświęcił Dacii. Być może tak było, pamięć ludzka jest zawodna, ale ja tego nie pamiętam. A w tym tygodniu tak się stało. MOTOR prezentuje Springa – pierwszą seryjną Dacię o napędzie elektrycznym. Na stronach 4-5 znajdziecie artykuł poświęcony temu wdzięcznemu miejskiemu crossoverowi. To co najmniej dwie pieczenie na jednym ogniu – samochód elektryczny i modny Crossover, choć niezbyt duży. Ale wiele crossoverów i tak jeździ głównie w miastach. Do tego auto ma mieć atrakcyjną, jak na elektryka, cenę. MOTOR przewiduje, że za 2-3 lata może się pojawić hybrydowy Logan i pewnie inne modele marki Dacia. 373-centymetrowy Spring ma pokonywać do 225 km na pełnym ładowaniu, a to w ruchu miejskim całkowicie wystarczający zasięg. Auto ma cztery miejsca i silnik o mocy 44 KM – przy 125 Nm momentu obrotowego dostępnego od razu, jak to w elektrycznych samochodach, i masie 955 kg powinno to w zupełności wystarczyć. Jeśli zasięg będzie kluczowy, można będzie ograniczyć moc do 31 KM, ale wydłużyć zasięg o 10%.
W tekście wspomniano też inne modele (w tym koncepty) Grupy Renault – Morphoz, Megane Evision, Kadjar, City K-ZE, Megane.
O planach renowacji Peugeota 205 GTi MOTOR wspomina na stronie 6. Pisaliśmy o tym przed niemal dwoma tygodniami.
W okresie od stycznia do września włącznie Dacia Duster była piątym najchętniej wybieranym w Polsce nowym samochodem. Renault Clio sklasyfikowano na pozycji ósmej. Tak wynika z tabelki zamieszczonej na stronie 7.
Na tej samej stronie znajdziecie dział Przyszłe premiery. Wspomniano w nim DS 4, Peugeota 308 i Renault Kangoo.
Wspomniany na wstępie megatest kompaktów znajdziecie na stronach 10-23. W szranki stanęły Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Škoda Octavia i Volkswagen Golf. Opla pominę – jest jeszcze mało francuski. Peugeota skrytykowano, że jest już dość leciwą konstrukcją. Pochwalono wykonanie, ale skrytykowano system infotainment. Nie spodobały się też fotele wersji GT oraz kanapa i przestronność. Silnik uznano za żwawy, przekładnię za precyzyjniejszą, niż na początku produkcji, a zawieszenie za nieźle pracujące, choć głośne. Stwierdzono też, że belka skrętna potrafi w zakrętach podskoczyć na nierównościach, a ESP działa agresywnie. Do tego MOTOR twierdzi, że 308-ka jest dość droga, ale rekompensuje to bogatym wyposażeniem.
Testowe Renault Megane R.S. Line dysponuje 160-konnym silnikiem, który pracuje nadzwyczaj kulturalnie, za to skrytykowano 7-biegową skrzynię automatyczną, która rzekomo pracuje nieharmonijnie. Kompletnie nie spodobało się też zawieszenie, może poza komfortem. Słów krytyki pod jego adresem wylano naprawdę dużo. Nie spodobała się też ciasnota z tyłu, choć kanapa okazała się wygodna.
Oczywiście oba francuskie auta wylądowały pod koniec zestawienia – gorszy od nich okazał się tylko Hyundai, co jest dla mnie sporym zaskoczeniem. Wygrała, rzecz jasna, Škoda przed Volkswagenem, na czwartym miejscu sklasyfikowano Seata. Wspominam o tych autach nie tylko z uwagi na ich wynik. Zastanawiam się bowiem, jaki wpływ na rezultat testu mają zamieszczone tylko i wyłącznie pod opisem tych modeli reklamy (materiał sponsorowany) prezentujące finansowanie zakupu tych aut. Chciałbym wierzyć, że żaden, ale niepokój pozostaje…
Citroëna Berlingo, Peugeota Partnera i Riftera oraz Opla Combo wspomniano w teście Toyoty Proace City Verso opublikowanym na stronach 24-25. Auto japońskiej marki jest wyraźnie droższe od Berlingo z tym samym silnikiem. Czy warto dopłacać 15.000 zł?
Renault Laguna II jest widoczna na zdjęciu zamieszczonym na stronach 28-29. Potem pojawia się jeszcze na stronach 30-31.
Test asystentów kierowcy MOTOR opublikował na stronach 34-35. Znalazły się tam m.in. Peugeot 2008 i Renault Clio. Oba oceniono niewysoko.
Strona 37. przynosi podsumowanie sprzedaży aut używanych w sieci AAA Auto na rynkach środkowoeuropejskich. W Polsce w Top 10 pojawiały się Renault Clio i Dacia Duster, a na Węgrzech Megane.
W dziale Używane MOTOR przeanalizował modele napędzane słabymi (pod względem mocy), ale dobrymi silnikami. W Renault Clio III wspomniano motor 1.2 16v. W Dacii Logan I silnik 1.4 MPI. Innych interesujących nas aut nie wymieniono.
W dziale MOTOR Retro na stronie 46. pojawiło się Renault 6. Wzmiankowano też modele Renault 4, Renault 8 i Renault 10.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze