Nic nie daje większych możliwości sprawdzenia samochodu niż eksploatacja w rozmaitych warunkach. Zwłaszcza wakacyjne eskapady pozwalają na bezpośrednie porównania na pozór skrajnie różnych modeli – które dziś przedstawiają podobną wartość. Sprawdźmy wobec tego, który wariant podróżowania jest tańszy diesel czy benzyna z LPG na przykładzie modeli Renault Clio III 1.5 dCi i Laguna III 2.0 16V z instalacją gazową.
W czasach swojej świetności godnie wyposażona Laguna III kosztowała przynajmniej dwukrotnie więcej niż bazowe Clio III. Obecnie po latach ich ceny osiągnęły podobnie niski poziom – 10-15 tysięcy złotych wystarczy na zakup egzemplarzy godnych uwagi. Na popularnej wakacyjnej trasie Łódź – nadmorskie Dębki – Łódź zestawiliśmy wyprodukowane w 2010 roku Clio III napędzane najsłabszą wersją diesla 1.5 dCi o mocy 65 KM z potwierdzonym przebiegiem 210 tysięcy kilometrów oraz Lagunę III z 2007 roku z 140-konnym benzynowym silnikiem z sekwencyjną instalacją gazową. W przypadku importowanej z niemieckiego rynku Laguny licznikowy przebieg wypada traktować z przymrużeniem oka.
Testy nowych i używanych samochodów: Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS Automobiles
Aby podróż dla załogi Clio była możliwie mało uciążliwa ustaliliśmy prędkość przelotową na 120 km/h, powyżej w kabinie robi się już nieznośnie głośno. Nowe wielosezonowe opony azjatyckiej marki gwarantują zupełnie inną pewność prowadzenia niż stare i zużyte opony renomowanej marki – są jednak dosyć głośne. Po komisyjnym tankowaniu samochodów do pełna ruszyliśmy w trasę, nocą aby uniknąć wakacyjnych zatorów za obwodnicą trójmiejską.
Clio i Laguna – porównanie spalania
Oczywiście komfortu jazdy między Clio a Laguną nie sposób porównać. Zupełnie inny poziom akustyki, wydajności klimatyzacji czy samych siedzeń – pamiętajmy, że te dwa modele dzielą dwa segmenty. Jazda nocą za kierownicą Clio z bazowym dieslem ma jeszcze jedno, istotne uzasadnienie. Ponowne rozpędzenie miejskiego urządzenia trwa bardzo długo – z tym problemów żadnych nie ma Laguna, której wolnossący silnik opracowany przez Nissana generuje wystarczające parametry. Co bardzo odczuwalne w Clio, w czasie jazdy w upalny dzień włączenie klimatyzacji odczuwalnie odbiera wigor silnikowi.
Całą podróż – 400 km – moglibyśmy odbyć bez zatrzymywania się, gdyby nie mocno ograniczony zasięg Laguny na gazie. W tempie 120 km/h pełny zbiornik wystarcza na 300 km. Krótka przerwa na tankowanie gazu i rozprostowanie kości wystarczyła – swoją drogą podobny użyteczny zasięg ma gros samochodów elektrycznych, tylko w ich przypadku wymuszony postój trwa wielokrotnie dłużej. Podróż powrotna wyglądała analogicznie, przemieszczaliśmy się także nocą aby utrzymać równe tempo jazdy niekiedy spowalniane przez kampery i osobówki holujące przyczepy kempingowe.
Po dojechaniu do Łodzi w Clio zostało jeszcze ponad 1/4 zbiornika paliwa. Po szybkich obliczeniach wynik spalania Clio 1.5 dCi to imponujące 4 litry na setkę, Laguna potrzebowała natomiast 11 litrów gazu w tych samych warunkach. Przy obecnych cenach tych dwóch paliw różnica w koszcie przejechania stu kilometrów to niecałe 6 złotych.
Ile kosztuje nowe Renault Rafale? Wersje, wyposażenie, cena
Najnowsze komentarze