Tym razem bez zbędnej zwłoki zamieszczamy przegląd tygodnika AUTO ŚWIAT. Na jego okładce można dostrzec maleńkie foteczki Dacii Sandero, Peugeota 2008 i Renault Captura, a na samym dole strony tytułowej nieco większe zdjęcie Opla Astry, który stanął do walki z Volkswagenem Golfem. I jestem przekonany, że z nim przegrał.
AUTO ŚWIAT nr 33 (1344) z 22.VIII.2022
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: 6,65 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, DS 4, 2008, 308, Captur, Clio, Zoe, Sandero, Spring, Astra
I właśnie owa Astra jest pierwszym interesującym nas samochodem, jaki pojawia się na łamach aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Na stronach 14-21 znajdziecie test porównawczy wykonany w Niemczech, w którym stanęła ona w szranki z aktualną wersją Volkswagena Golfa. A żeby było widać ślad naszych czasów – porównano hybrydowe wersje typu plug-in.
Już na początku wspomniano, że Astra ma rodzeństwo w koncernie Stellantis. To modele Citroën C4, Peugeot 308 i oczywiście nowiutkie DS 4. Ale stylistyka modelu niemieckiej marki jest typowo oplowska. I to dobrze, bo z jednej strony auto wygląda dobrze, z drugiej zachowało swoją tożsamość, z trzeciej zaś – Itak prezentuje się dużo ciekawiej, niż Golf. Ale AUTO ŚWIAT szuka zalet Volkswagena i, oczywiście, je znajduje. Na przykład Astra dłuższa od Golfa o dokładnie 9 cm i szersza od niego o 7,1 cm, a jedynie o 1 cm niższa, nagle okazuje się wyraźnie ciaśniejsza w środku. Opel ma większy o 4,6 cm rozstaw osi, ale to w Golfie znaleziono kilka centymetrów więcej miejsca na nogi na kanapie, 2-3 cm więcej miejsca nad głowami pasażerów z przodu/z tyłu i 2 cm więcej miejsca na szerokość dla pasażerów drugiego rzędu. Auto – przypominam – o ponad 7 cm węższe jest szersze wewnątrz. Zawsze mnie zadziwia, jak Motogazetki dokonują tych pomiarów, że wąskie Volkswageny i Škody okazują się przestronniejsze na szerokość.
Astra jest za to lepiej wyciszona, ale to mogą pokazać pomiary. Czego nie wykaże „komunikatywność układu kierowniczego”, którą wyżej oceniono – cóż za niespodzianka! – w Golfie. W ocenie zawieszenia tradycyjnie już pojawiły się dobre noty dla Volkswagena, który dziwnym trafem znowu był wyposażony w amortyzatory z elektroniczną regulacją tłumienia. Czy ktoś kiedyś testował Golfa bez tej opcji?
Kolejne kuriozum – Golf ma minimalnie mniejszą pojemność akumulatora trakcyjnego, ale i tak pokona na prądzie większy dystans, niż Astra. Może to wynikać z faktu, iż Opel jest autem o 60 kg cięższym. Oczywiście spalanie benzyny też jest w Golfie wyraźnie mniejsze – nie spodziewałem się innych wyników…
Ostatecznie Opel przegrał to porównanie, co było nie tyle do przewidzenia, co stanowiło pewnik.
Ledwie wczoraj zamieściliśmy test Peugeota 308 BlueHDi 130 EAT8, a dziś AUTO ŚWIAT opublikował na stronach 30-31 test dokładnie tego samego egzemplarza! Z jakiegoś powodu Redaktor Sękalski uznał, że auto powinno mieć sportową żyłkę. Czy dlatego, że to wersja GT? Generalnie jest to u Peugeota wersja wyposażeniowa, a nie samochód o sportowym zacięciu – te przez ostatnie lata oznaczane były raczej mianem GTi.
Autor chwali design testowanego samochodu, podobnie jest z fotelami. Pasuje mu nawet obsługa systemu multimedialnego, a dźwięki generowane przez zestaw głośników Focal mile łechcą jego słuch. Układ jezdny też wypada dobrze, choć AUTO ŚWIAT niespecjalnie preferuje komfortowe nastawy. Pochwalono nawet komunikatywność układu kierowniczego, acz zaraz skontrowano, że w Golfie jest lepsza. Ostateczna nota dla tej wersji, to 4+, ale pamiętajcie, że wystawiane tu oceny przyznawane są wg skali „szkolnej”.
O tym też już pisaliśmy – Dacia Sandero okazała się tylko nieznacznie gorsza od podobno najmniej awaryjnego małego samochodu, jakim jest Audi A1. Dziś AUTO ŚWIAT w dziale Auta używane zmieścił artykuł, w którym pokazał 10 najmniej awaryjnych modeli – ogólnie miejskich – wg ADAC. Dacia Sandero II generacji odniosła tu niewątpliwy sukces! Ale w stawce pojawiły się też Peugeot 2008 I generacji oraz Renault Captur I generacji.
O tym, że samochody elektryczne drożeją w większym tempie od spalinowych, traktuje notatka zamieszczona na stronie 58. Wśród przykładów pojawiły się Renault Zoe, Dacia Spring oraz Renault Clio.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w aktualnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze