Dwadzieścia pięć lat temu, w 1997 roku, w fabryce w Rüsselsheim w Niemczech wycofano z produkcji model Opel Calibra, kultowy samochód, który ożywił europejski rynek coupé. Zbudowany na tej samej platformie, co Opel Vectra pierwszej generacji, wszedł do produkcji w czerwcu 1990 roku, ale od czasu swojej światowej premiery na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 1989 roku od razu zrobił furorę.
Pod niewątpliwie udaną linią zarówno z estetycznego, jak i aerodynamicznego punktu widzenia (Opel Calibra miał współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący tylko 0,26) znalazła się przestronna kabina dla czterech osób i 300-litrowy bagażnik. Oszczędność w codziennym użytkowaniu i konkurencyjne ceny to kolejne powody komercyjnego sukcesu Opla Calibry. Podsumowując, dzięki temu coupe Opla odnowiło zainteresowanie europejskiej opinii publicznej w latach dziewięćdziesiątych eleganckimi i sportowymi samochodami, ale jednocześnie absolutnie użytecznymi w codziennym użytkowaniu. Wyrafinowany projekt Erharda Schnella miał stać się klasykiem.
Dziś liczba 238.647 egzemplarzy wyprodukowanych w ciągu siedmiu lat świadczy o tym, że Opel Calibra był jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek sprzedawano w Europie i bezsprzecznie fenomenem na rynku włoskim, gdzie w 1992 roku ten jeden jedyny samochód reprezentował jedną trzecią całego segmentu aut usportowionych! W tamtych latach sam rynek włoski wchłonął ponad 10% całej produkcji tego coupé, a ponad 27.000 włoskich klientów zorganizowało się w klub, założony w kwietniu 1992 roku, który co roku gromadził ich na jednym z włoskich torów wyścigowych.
Początkowo oferowany z 2-litrowym 4-cylindrowym silnikiem (115 KM z dwoma zaworami na cylinder z jednym wałkiem i 150 KM z czterema zaworami z dwoma wałkami), Opel Calibra był niemal natychmiast dostępny w wersji z napędem na wszystkie koła. Jednak oczekiwania opinii publicznej przekroczyły szacunki producenta i pojawiły się problemy z dostępnością. W 1991 roku wyprodukowano rekordową liczbę 67.443 sztuk, z czego część w specjalnie otwartym zakładzie w Finlandii.
Po tym sukcesie, nie spoczywając na laurach, Opel wykorzystał moment, aby uczynić Calibrę silnym symbolem swojej marki i w 1992 roku stworzył wersję Turbo 4×4 z silnikiem o mocy 204 KM (150 kW) i 6-biegową skrzynią biegów. Dwa lata później pojawiła się również wersja wyposażona w 24-zaworowy 6-cylindrowy silnik w układzie widlastym o mocy 170 KM (125 kW), który pozwalał na osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego w 7,8 sekundy. Dzięki temu coupé o prędkości maksymalnej 245 km/h Opel wkraczał w obszary, które wcześniej były wyłączną domeną egzotycznych modeli sportowych.
Na bazie tego ostatniego powstała wersja wyścigowa wyposażona w silnik V6 o mocy 500 KM i napęd na wszystkie koła, która również może pochwalić się dobrym sportowym życiorysem. Po debiucie w niemieckich mistrzostwach DTM w 1994 roku Opel Calibra V6 4×4 wygrał dwa lata później w Międzynarodowych Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (ITC) z niemieckim kierowcą Manuelem Reuterem za kierownicą.
Nazwa Calibra wywodzi się od angielskiego słowa „caliber”, które według słownika oksfordzkiego oznacza „posturę, znaczenie, rangę, zdolności”. Wybierając tę nazwę, producent zamierzał podkreślić wyjątkową osobowość i jakość modelu, który miał na celu odnowienie europejskiej koncepcji samochodu turystycznego. Jak przewidywała strategia wprowadzona kilka lat wcześniej przez niemieckiego producenta przy poprzednich modelach (Corsa, Omega, Vectra), nawet nazwa tego coupé, podobnie jak wszystkich samochodów Opla, kończyła się na literę „A”, natomiast nazwy modeli użytkowych kończyły się na literę „O”.
Zapoznaj się z dzisiejszą gamą Opla
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel
Najnowsze komentarze