Opel OSV 40 to samochód opracowany z myślą o poprawie bezpieczeństwa modeli niemieckiej marki, który osiągał znakomite wyniki podczas testów zderzeniowych. Wytrzymał czołowe zderzenie z prędkością do 40 mph (65 km/h).
Nowoczesne samochody marki Opel, od Corsy i Astry po nowego Grandlanda są odpowiednio wyposażone, aby spełnić zasady bezpieczeństwa. Zarówno modele osobowe, jak i lekkie pojazdy użytkowe producenta mają jedną wspólną cechę: zapewniają spokojną i relaksującą podróż dzięki licznym, nowoczesnym systemom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Bezpieczeństwo jest tradycją marki w każdej klasie pojazdów, co pokazuje Opel OSV 40.
Opel zawsze wyprzedzał i nadal wyprzedza swoje czasy i wymogi prawne, o czym świadczą najnowsze przepisy UE, a także spojrzenie pięćdziesiąt lat wstecz. Wszystkie modele marki są wyposażone w standardzie w pasy bezpieczeństwa już od 1973 roku, trzy lata przed wprowadzeniem obowiązku ich stosowania w pojazdach.

W 1974 roku, dokładnie 50 lat temu, Opel przedstawił wizjonerskie studium technologii bezpieczeństwa przyszłości. Samochód bezpieczeństwa, będący niemal produkcyjnym studium inżynieryjnym opartym na modelu Kadett C, wytrzymał zderzenie czołowe ze sztywną przeszkodą podczas jazdy z prędkością 40 mil na godzinę, czyli prawie 65 km/h, i wyznaczył ważny kierunek dalszego rozwoju systemów bezpieczeństwa. Prędkość uderzenia w milach nadała pojazdowi testowemu Kadett nazwę: OSV 40.
Opel OSV 40 miał masę zaledwie 960 kg
50 lat temu, podczas Międzynarodowej Konferencji Technicznej na temat Zwiększonego Bezpieczeństwa Pojazdów w Londynie w Wielkiej Brytanii, marka z Rüsselsheim zaprezentowała swoją wizję bezpiecznego samochodu kompaktowego. W oparciu o wprowadzony na rynek rok wcześniej model Kadett C, inżynierowie rozwinęli swoje wizje w dziedzinie bezpieczeństwa.
Nazwa „OSV” oznacza samochód bezpieczeństwa Opla, a liczba 40 to prędkość podczas zderzenia czołowego wyrażona w milach na godzinę (około 65 km/h). Samochód zaprojektowano bowiem tak, aby wytrzymał zderzenie czołowe podczas jazdy z tą prędkością. Pomimo dodatkowego wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa, masa pojazdu wynosiła poniżej 1000 kilogramów. Dzięki eksperymentalnemu pojazdowi, który ostatecznie ważył zaledwie 960 kg, inżynierowie Opla pokazali, że optymalne bezpieczeństwo bierne można zapewnić nie tylko w przypadku dużych i ciężkich pojazdów, ale także kompaktowych, lżejszych samochodów.

Opel OSV 40 osiągnął wszystkie zakładane cele podczas kolejnych testów zderzeniowych: wszystkie cztery drzwi można było otworzyć bez użycia narzędzi po zderzeniu czołowym ze stałą przeszkodą przy prędkości 65 km/h. Przednia część samochodu pochłonęła i rozproszyła energię tak dobrze, że została ściśnięta o 50 cm. OSV 40 równie imponująco wypadł podczas zderzenia czołowego ze słupem przy prędkości 50 km/h, zderzenia tylnego, zderzenia bokiem samochodu ze słupem oraz podczas testu dachowania przy prędkości 48 km/h.
Zderzaki z pianką poliuretanową: ochrona przed uderzeniami i odkształceniem
Inżynierowie wpadli na kilka wspaniałych pomysłów, aby osiągnąć wzorowe wyniki. Kadett C stanowił idealną bazę dla samochodu bezpieczeństwa dzięki takim cechom, jak pochłaniający wstrząsy układ kierowniczy, strefy zgniotu z przodu i z tyłu oraz klatka bezpieczeństwa w kabinie pasażerskiej.
W porównaniu ze współczesnymi zderzakami wykonanymi z blachy, zderzaki OSV 40 o dużej objętości są wyjątkowo widoczne. Zderzaki OSV 40 wypełniono pianką poliuretanową, która nadała im zdolność pochłaniania wstrząsów. Z przodu zastosowano wypełnione pianką podłużnice boczne, które pękają w kontrolowany sposób przy prędkości uderzenia powyżej ośmiu kilometrów na godzinę. Struktura pianki pochłaniała na tyle dużo energii, że zderzenia czołowe poniżej tej prędkości powodowały jedynie niewielkie odkształcenia – w ten sposób powstał poprzednik „samonaprawiającego się” zderzaka.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo na wypadek zderzenia bocznego, inżynierowie wypełnili również wnęki progów i drzwi pianką poliuretanową. Wzmocnione belki dachowe i zamontowane w dachu oparcia przednich foteli zwiększyły stabilność kabiny pasażerskiej (fotele nadal można było regulować). Co więcej, przednia szyba wykonana z laminowanego szkła została przyklejona bezpośrednio do nadwozia – także w celu zwiększenia sztywności nadwozia.
Testy nowych i używanych samochodów: Renault, Dacia, Peugeot, Citroën, DS Automobiles
Bezpieczeństwo z wizją: kabina pasażerska i kokpit OSV 40
Wewnątrz samochodu wszystkie powierzchnie, z którymi pasażerowie mogliby mieć kontakt w razie ewentualnego wypadku, zostały wyłożone dwucentymetrową warstwą pianki poliuretanowej. Układ kierowniczy został wyposażony w dodatkowy składany element znajdujący się w dolnej części kolumny kierowniczej.
W kokpicie OSV 40 najważniejsze było bezpieczeństwo. Centralny system ostrzegawczy firmy Hella sterował 11 funkcjami i sygnalizował ewentualne błędy, zaświecając odpowiednie lampki sygnalizacyjne. Cztery dodatkowe światła umieszczone za tylną szybą sygnalizowały hamowanie awaryjne i pełniły funkcję świateł awaryjnych. Ze względu na to, że były wysoko usytuowane, były dobrze widoczne dla innych użytkowników drogi. Aby uniknąć oślepiania pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka, zastosowano innowacyjne reflektory z regulacją zasięgu wiązki światła w kierunku jazdy, co było wczesną zapowiedzą dzisiejszej adaptacyjnej technologii oświetlenia Intelli-Lux LED® marki Opel. Dzielone lusterko wsteczne zapewniało doskonałą widoczność, a jego dolna część ograniczała martwe pole do minimum.
Przednie fotele zostały poszerzone, aby stworzyć ciągłą przegrodę oddzielającą od tylnej części pojazdu. Podparcia boczne, zwłaszcza w okolicach barków, zapewniały bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w przypadku zderzenia bocznego. Minimalistyczne zagłówki przednich foteli zapewniały kierowcy dobrą widoczność do tyłu. Dla pasażerów z tyłu opracowano taki system zagłówków, aby widoczność do tyłu była cały czas dobra. Wszystkie cztery fotele w OSV 40 były wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa – te z przodu miały już nawet automatyczny system napinaczy pasów bezpieczeństwa.
Pionier bezpieczeństwa: od OSV 40 do obecnej Astry
Wpływ OSV 40 był ogromny; wnioski z przeprowadzonych prac rozwojowych i testów pojazdu zostały w szybkim czasie uwzględnione bezpośrednio w produkcji nowych modeli. Jednocześnie ten pojazd eksperymentalny przyczynił się do powolnej zmiany świadomości społecznej. Do tego czasu kwestie takie jak bezpieczeństwo pojazdu czy zapobieganie wypadkom nie były prawie w ogóle obecne w świadomości ludzi, ale dziś nabywcy wybierając model coraz częściej biorą pod uwagę dostępność systemów bezpieczeństwa biernego i czynnego. Już w połowie lat 70. OSV 40 stał się pionierem nowoczesnego bezpieczeństwa pojazdów – zwłaszcza w klasie kompaktowej.

Opel podkreśla również znaczenie, jakie przywiązuje do najnowocześniejszych systemów wspomagania jazdy w najnowszej generacji Astry i Astry Sports Tourer. Oferowane w standardzie bogate wyposażenie bestsellerów klasy kompaktowej obejmuje:
- System ostrzegania o ryzyku kolizji czołowej z funkcją automatycznego hamowania i wykrywania pieszych
- Asystent utrzymania pasa ruchu
- System rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości
- System wykrywania zmęczenia kierowcy
- Tempomat adaptacyjny z inteligentnym ogranicznikiem prędkości
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- oraz, w zależności od wariantu wyposażenia, system rozpoznawania znaków drogowych, automatyczny asystent prędkości z funkcją zatrzymania i 360-stopniowa kamera Intelli-Vision.
Ponadto system Intelli-Drive łączy wiele z wyżej wymienionych systemów z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu i obecnością pojazdu w martwym polu. Charakterystyczny pas przedni marki, Opel Vizor, ma wbudowane opcjonalnie adaptacyjne, nieoślepiające światła Intelli-Lux LED® Pixel Light złożone z 168 elementów. Aby wzrok kierowcy mógł skupić się na drodze, wiele informacji może być również wygodnie wyświetlanych na opcjonalnym wyświetlaczu przeziernym Intelli-HUD.
Najnowsze komentarze