Pierwszy Opel Vivaro-e Hydrogen zjechał z linii produkcyjnej i rozpocznie bezemisyjną pracę we flocie niemieckiego producenta sprzętu AGD klasy premium, firmy Miele. Pojazd marki Opel na wodorowe ogniwa paliwowe będzie wykonywał codzienną obsługę w terenie w regionie Rhine-Main (Ren-Men).
„Wraz z nowym Oplem Vivaro-e Hydrogen otwieramy kolejny rozdział w naszej ofensywie na rzecz zrównoważonej mobilności. Sprytna koncepcja łączy zalety napędu na wodorowe ogniwa paliwowe z wszechstronnością i możliwościami naszego najlepiej sprzedającego się lekkiego samochodu dostawczego” — powiedział dyrektor generalny Opla Hochgeschurtz w siedzibie głównej Opla w Rüsselsheim.
Szef działu rozwoju Marcus Lott dodał: „Nowy Vivaro-e Hydrogen doskonale spełnia wymagania klientów flotowych. Furgon o napędzie wodorowym to idealne rozwiązanie do pokonywania długich dystansów przy zerowej emisji, a także do przewożenia większych ładunków bez straty czasu na ładowanie akumulatorów. Opel Vivaro-e Hydrogen już teraz wprowadza mobilność bezemisyjną w przyszłość, zwłaszcza do użytku komercyjnego”.
Vivaro-e Hydrogen bazuje na istniejącym akumulatorowym Oplu Vivaro-e, „Międzynarodowym Vanie Roku 2021”. Z pełnymi zbiornikami wodoru zasięg jazdy wynosi ponad 400 kilometrów (WLTP). Ogniwo paliwowe o mocy 45 kW jest w stanie wytworzyć wystarczającą moc do ciągłej jazdy po autostradzie. Zatankowanie wodoru zajmuje tylko trzy minuty – mniej więcej tyle samo, ile potrzeba na zatankowanie konwencjonalnego pojazdu z silnikiem Diesla lub benzynowym.
Akumulator litowo-jonowy o pojemności 10,5 kWh zapewnia dynamiczną moc szczytową, gdy jest to potrzebne, na przykład podczas ruszania i przyspieszania. Ponieważ akumulator pokrywa zapotrzebowanie na energię w takich sytuacjach, ogniwo paliwowe może działać w optymalnych warunkach pracy. Akumulator umożliwia również hamowanie regeneracyjne, a możliwość podłączenia do zewnętrznego źródła prądu umożliwia w razie potrzeby doładowanie akumulatora z zewnątrz, np. na stacji ładującej, zapewniającej 50 km zasięgu elektrycznego tylko z baterii. Vivaro-e Hydrogen jest standardowo wyposażony w trójfazową ładowarkę pokładową (11 kW) i kabel do ładowania w trybie 2.
Dzięki przemyślanemu projektowi, Vivaro-e Hydrogen nie wymaga kompromisów w zakresie przestrzeni w porównaniu z wersjami z silnikiem spalinowym, oferując do 5,3 lub 6,1 metrów sześciennych pojemności ładunkowej. Elektryczny lekki samochód dostawczy z ogniwami paliwowymi jest dostępny w długościach M i L (4,95 i 5,30 metra) o ładowności do 1.000 kg.
Podobnie jak jego akumulatorowo-elektryczne rodzeństwo i te z silnikami spalinowymi, Vivaro-e Hydrogen oferuje niezwykle szeroką gamę systemów wspomagających kierowcę, które zwiększają bezpieczeństwo. Wyposażenie obejmuje panoramiczną kamerę cofania z szerokością widzenia 180°, alarm martwego pola i wspomaganie parkowania przód/tył.
System multimedialny Multimedia Navi Pro działa za pomocą rozpoznawania głosu lub kolorowego ekranu dotykowego i jest kompatybilny zarówno z Apple CarPlay, jak i Android Auto. System nawigacji oferuje mapy Europy, dynamiczne prowadzenie po trasie i TMC. Użytkownicy mogą również chłodzić lub ogrzewać pojazd podczas ładowania za pomocą „OpelConnect” i programować czasy ładowania za pomocą aplikacji „myOpel”.
Nowy Vivaro-e Hydrogen korzysta z ponad 20-letniego doświadczenia w opracowywaniu pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi w firmach Opel i Stellantis. Produkcja odbywa się w Opel Special Vehicles (OSV) w Rüsselsheim. Wraz z nowym Vivaro-e Hydrogen firma Opel kontynuuje ofensywę elektryfikacyjną. Klienci mają możliwość wyboru koncepcji napędu z oferty lekkich samochodów dostawczych Opla, która odpowiada ich zastosowaniu. Vivaro-e Hydrogen stanowi uzupełnienie elektrycznych samochodów dostawczych Combo-e, Vivaro-e i Movano-e, które są już dostępne na zamówienie.
w oparciu o informację prasową Opel AG
Krzysztof Gregorczyk
zdjęcia: Opel
Najnowsze komentarze