Tak samo, jak na Rajd Szwecji, do udziału w Rajdzie Portugalii zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zgłasza trzy Citroëny DS3 WRC. Do zdobywania punktów w klasyfikacji producentów nominowane są załogi fabryczne: Mads Østberg i jego pilot Jonas Andersson, zwycięzcy Rajdu Portugalii w roku 2012, oraz Kris Meeke i Paul Nagle. Załoga Khalid Al Qassimi / Chris Patterson, zajmująca obecnie drugie miejsce w klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Bliskiego Wschodu, rozegra w Portugalii drugą z czterech zaplanowanych dla siebie w bieżącym sezonie rund WRC.
CITROËN I RAJD PORTUGALII: OD DS21 PO DS3 WRC…
Rajd Portugalii przyciągał wielu znakomitych kierowców już w końcu lat 60., okresie, gdy najważniejszych rozgrywanych imprez nie ujęto jeszcze w ramy cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Do dziś w pięciu edycjach tego rajdu triumfowali gospodarze, a pierwsze z tych zwycięstw odnieśli w 1969 r. Francisco Romaozinho i Jocames jadący Citroënem DS21.
Od 2003 r. Citroën zaliczył w Portugalii sześć wygranych, najpierw w ramach mistrzostw krajowych, gdy zwyciężyli tam Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Saxo kit-car), następnie w WRC dzięki zwycięstwom załóg Sébastien Loeb i Daniel Elena (C4 WRC) oraz Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (DS3 WRC).
Na trasach Rajdu Portugalii triumfowali także Mads Østberg i Jonas Andersson, wówczas będący konkurentami zespołu Citroën. Miało to miejsce w roku 2012, na mecie rundy, w której aż do ostatniego odcinka specjalnego prowadzili jadący DS3 WRC Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen.
TRUDNE ZADANIA NA RAJD, KTÓRY NIE WYBACZA BŁĘDÓW
W 2007 r. Rajd Portugalii z bazą w Algarve wrócił do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata i obecnie wiele zespołów uważa go za swą ulubioną rundę całego cyklu.
Zmiany w przebiegu tras, wprowadzane z roku na rok, ograniczone są do minimum. Didier Clément, inżynier odpowiedzialny za funkcjonowanie DS3 WRC, wyjaśnia: „Rajd ten jest wzorcową rundą o nawierzchni szutrowej. Samochód, który skutecznie radzi sobie na szutrze, na pewno okaże się konkurencyjny na trasach portugalskich”.
Jest jednak jeden czynnik, który może wszystko zmienić i zakłócić: pogoda. „W zależności od warunków pogodowych, przyczepność może się wahać od doskonałej do zerowej. Jeśli pada, te trasy zmieniają się w wielkie błoto, a ich nawierzchnia staje się skrajnie śliska. Wtedy przewagę ma kierowca otwierający stawkę. Jeśli z kolei jest sucho, nawierzchnia stanowi wielkie wyzwanie dla opon i poważną kwestią staje się ich szybkie zużycie, zaś co do kolejności na trasie, lepiej jest jechać z tyłu stawki”.
Nowe przepisy narzucają kolejność startową od pierwszego etapu. Mads Østberg ruszać będzie na trasy jako trzeci, a Kris Meeke jako siódmy.
„Nie możemy już wybierać strategii tak, jak robiliśmy to dawniej – grając wynikami odcinka kwalifikacyjnego” – dodaje Didier. – „Trzeba będzie po prostu wykorzystać jak najlepiej dane, jakimi dysponujemy, aby maksymalnie ułatwić zadanie naszym kierowcom. Zdarza się, że błąd popełniony w tym rajdzie przy wyborze opon kończy się stratą nawet całej minuty na jednej pętli etapu. Jeśli jest pełne słońce albo leje deszcz, wybór jest oczywisty, ale gdy warunki są mieszane i zmienne, staje się to znacznie bardziej skomplikowane”.
„Gleby stanowiące nawierzchnię tych tras są podstępne, są bowiem niejednorodne i w różnych miejscach różnie reagują na wilgoć. Trzeba do tego przywyknąć, poznać ich specyfikę. My, dokonując wyboru ogumienia, korzystamy z naszego dużego doświadczenia – obserwacji kierowców, wniosków z przejazdów zapoznawczych, w których uczestniczą inżynierowie zespołu, informacji, jakie przekazuje nam Michelin i dostarczanych nam danych meteorologicznych. W ten sposób praca całego zespołu pozwala zwiększyć szanse naszych zawodników i umożliwić im pełniejsze wykorzystanie umiejętności na trasie”.
MADS ØSTBERG – ZWYCIĘZCA W PORTUGALII
W sezonie 2012 Mads Østberg i Jonas Andersson wygrali w Portugalii swój pierwszy rajd cyklu WRC. Nic dziwnego, że rundę tę, w tym roku z bazą w Faro, norweski kierowca i jego szwedzki pilot uważają za jedną ze swoich ulubionych. „Lubię wiele rajdów WRC, ale z Portugalia z pewnością należy do moich faworytów” – potwierdza Mads. – „W roku 2012 wygraliśmy tutaj, a raczej zostaliśmy ogłoszeni zwycięzcami już za metą. Szczerze mówiąc, to trochę co innego niż pełna wygrana: po zakończeniu rajdu i ceremonii podium dowiedzieliśmy się o dyskwalifikacji innego zawodnika i naszym automatycznym awansie na pierwsze miejsce. Dzisiaj naprawdę pragnę odnieść prawdziwe zwycięstwo i wreszcie stanąć na najwyższym stopniu podium”.
„Na tych trasach zawsze świetnie się czuję. W ubiegłym roku prowadziłem na początku rajdu, potem jednak wypadłem z drogi. Czuję, że jestem w stanie walczyć w ścisłej czołówce, pamiętam jednak, że warunki bywają tu bardzo trudne. Trzeba stale brać pod uwagę kilka różnych zmiennych. I jeszcze jedno: to rajd bardzo wyniszczający dla samochodów – jeden z najcięższych od czasu, gdy z kalendarza WRC wypadł Akropol. Konieczna jest w nim wielka dbałość o oszczędzanie samochodu i kontrolowane zużywane opon. Kolejnym utrudnieniem jest duża liczba ślepych zakrętów, wiele z nich na odcinkach prowadzących w dół, w miejscach, w których brakuje wzrokowych punktów odniesienia. Dlatego notatki muszą być wyjątkowo precyzyjne”.
Mads Østberg, obecnie trzeci w klasyfikacji kierowców, autor pięciu najlepszych czasów na odcinkach specjalnych rajdu Meksyku, podchodzi do zadania z ambicją: „Pokazaliśmy, że potrafimy wykorzystać atuty Citroëna DS3 WRC i jechać naprawdę szybko. Nasze ostatnie testy potwierdzają to. Psychicznie jestem przygotowany na walkę o pierwsze miejsce”.
KOLEJNY DEBIUT DLA KRISA MEEKE
Chociaż Kris Meeke ma już za sobą udział w 43 rundach Rajdowych Mistrzostw Świata, w Portugalii nie wystąpił jeszcze ani razu. Podobnie, jak w Szwecji i Meksyku, irlandzki kierowca będzie zdobywał nowe doświadczenia.
„Znowu oesy, których nie znam” – uśmiecha się Kris. – „Rajd zapowiada się dla mnie bardzo interesująco. Po powrocie z Meksyku odbyłem za kierownicą Citroëna DS3 WRC serię testów, dzięki którym nabrałem pewności siebie. Na poziomie morza wykorzystać można pełną moc silnika, a rodzaj terenu obiecuje dobrą przyczepność na trasie”.
Kris Meeke, szybki w Meksyku, pokazał, że na nawierzchniach szutrowych zdolny jest do walki z czołówką rywali. „Po rozmowach z członkami zespołu wiem, że Portugalia to rajd, który potrafi być wyjątkowo skomplikowany. Mój pierwszy występ w nim nie zapowiada się łatwo. Po Meksyku jestem odrobinę sfrustrowany. Potrzebuję więcej oesowych kilometrów, więcej praktyki i głównym moim celem w Rajdzie Portugalii będzie wzbogacanie doświadczenia. Jeśli uda mi się uniknąć problemów, wynik na pewno będzie dobry. To jednak jest najważniejsze – jechać regularnie, bez wpadek. Nasze ostatnie testy wypadły naprawdę obiecująco; za kierownicą Citroëna DS3 WRC czuję się coraz lepiej i swobodniej”.
KHALID AL QASSIMI KIEROWCĄ TRZECIEGO CITROËNA DS3 WRC
W Rajdzie Portugalii trzecim Citroënem DS3 WRC pojedzie Khalid Al Qassimi, kierowca z Abu Dabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dwukrotny zdobywca miejsca na podium w dwóch pierwszych rundach cyklu Rajdowych Mistrzostw Bliskiego Wschodu. Al Qassimi ma za sobą cztery występy w Rajdzie Portugalii; w trzech z nich zajął miejsca w pierwszej dziesiątce.
„Z niecierpliwością czekam na mój pierwszy w tym sezonie szutrowy rajd WRC” – podkreśla Szejk Khalid. – „Będziemy musieli radzić sobie ze wszystkimi pułapkami, z jakimi trzeba się liczyć na trasie tego rajdu, a szczególnie z koniecznością oszczędzania opon. W prowadzeniu Citroëna DS3 WRC mam wprawę, czuję się w nim dobrze. Mam nadzieję, że nasze testy poprzedzające start pomogą nam w znalezieniu właściwych regulacji samochodów i że przełoży się to na dobre wyniki”.
FAFE RALLY SPRINT JAKO PRZYGRYWKA PRZED RAJDEM
Na kilka dni przed zapoznaniem z trasami Rajdu Portugalii grupa kierowców z czołówki Rajdowych Mistrzostw Świata wzięła udział w oddzielnej imprezie, nazwanej Fafe Rally Sprint. Została ona rozegrana na trasach „starego” Rajdu Portugalii i umożliwiła kilkudziesięciu tysiącom kibiców zobaczenie samochodów WRC w akcji w północnej części kraju. W sobotę 29. marca Mads Østberg i Kris Meeke dzielili się na trasach Rally Sprintu jednym Citroënem DS3 WRC.
Z ESTORILU DO FARO
Na trasie Rajdu Portugalii ponownie znajdzie się Estoril – miasto, w którym 39 lat temu odbył się start rajdu, bardziej znane z toru wyścigowego goszczącego Grand Prix Portugalii Formuły 1. Edycja 2014 Rajdu Portugalii również rozpocznie się w Estorilu – zawodnicy startować będą w tym mieście we czwartek 3. kwietnia od godz. 15:00.
Po uroczystości startowej załogi przejadą dwadzieścia kilometrów i dotrą do stolicy Lizbony na superoes liczący 3,27 km długości. Następnie w programie jest 288 km trasy dojazdowej do parc fermé założonego na stadionie w Algarve.
W piątek rano kierowcy startować będą w kolejności zgodnej z zajmowanymi obecnie miejscami w klasyfikacji sezonu. Do dwukrotnego pokonania będą mieli pętlę złożoną z trzech odcinków specjalnych, z trzydziestominutowym serwisem w przerwie, od godziny 13:30. Większość kierowców zna oesy pierwszego pełnego dnia rajdu: będą to tradycyjne Silves (21,50 km), Ourique (25,04 km) oraz Almodovar (26,48 km).
W sobotę i niedzielę załogi startować będą w kolejności odwrotnej względem miejsc w klasyfikacji generalnej. Podobnie, jak poprzedniego dnia, czekają ich dwa przejazdy pętli liczącej po trzy odcinki specjalne, z półgodzinną przerwą serwisową w połowie etapu. Po oesie Santa Clara (19,09 km) odbędzie się najdłuższy na trasie rajdu Santana da Serra (31,90 km), zaplanowany w kierunku odwrotnym względem poprzednich edycji. Pętlę zakończy oes Malhao (22,15 km), po którym zawodnicy wrócą do bazy na stadionie Algarve.
Ostatni, niedzielny etap rajdu składać się będzie z trzech odcinków specjalnych obejmujących w sumie tylko 43,87 km jazdy na czas. Od godz. 8:50 załogi startować będą na trasę odcinka (13,83 km), po którym nastąpią Sao Bras de Alportel (16,21 km) i na zakończenie drugi przejazd Loulé, punktowany dodatkowo jako Power Stage.
Na mecie rajdu kierowcy oczekiwani są w niedzielę 6. kwietnia na stadionie Algarve od godziny 12:25.
Østberg, Meeke i Al Qassimi w Citroenach DS3 WRC w Portugalii
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze