Zanim powstał projekt seryjnego DS 4, styliści marki rozważali kilka koncepcji. Jednym z prototypów, który zapoczątkował prace nad luksusowym kompaktem, był DS Manifesto.
Projektowanie samochodu seryjnego zajmuje zazwyczaj ok. czterech lat, ale rozwój nowego DS 4 trwał nieco dużej. Pierwsze szkice koncepcyjnego DS Manifesto pochodzą z 2015 roku, czyli z okresu, w którym kierownictwo Grupy PSA planowało ewolucję platformy EMP2, a Citroën DS4 zmienił się w model nowej marki DS Automobiles. W rozmowie z Frédériciem Soubirou portal L’argus zdradził kilka szczegółów dotyczących prototypu, który ostatecznie przerodził się w model o wewnętrznym kodzie DS41, czyli DS 4 II generacji.
Samochód, który miał stać się produkcyjnym DS 4 stopniowo odchodził od konceptu Manifesto przede wszystkim ze względów technicznych. Prototyp posiadał drzwi bezramkowe, które dawały pojazdowi elegancji i bardziej opływowych kształtów, ale nie zapewniały pożądanej przez markę izolacji akustycznej. Zastosowanie klasycznych drzwi podniosło linię auta o 3 cm. Po testach w tunelu aerodynamicznym okazało się, że trzeba było dopracować model także pod względem współczynnika aerodynamicznego. Ostatecznie wartość Cx obniżono do 0,30.
Nowy luksusowy DS 4: pierwsze pozytywne opinie polskich dziennikarzy po pierwszej jeździe
Manifesto przypomina SUV-a dzięki zastosowaniu dużych kół o średnicy 720 mm oraz lekko podniesionego zawieszenia. Projektanci nie chcieli modelu przyklejonego do asfaltu, raczej starali się oderwać auto od podłoża, jak w samochodach sportowych z lat 60 i 70. Inspiracją był Jaguar E-Type i Alfa Romeo Coupe Bertone. Wiele wspólnego Manifesto ma również z DS E-Tense z 2016 roku, DS 3 Crossback, który powstawał równolegle z DS 4 oraz z konceptem DS Divine z 2014 roku.
Ostatni z wymienionych pojazdów ma zbliżoną, choć nie tak radykalną „płetwę grzbietową”. Marka DS Automobiles zdecydowała się na usunięcie ozdoby z modelu produkcyjnego ponieważ ograniczała widoczność. Płetwę zainspirował przedwojenny model Bugatti Atlantique.
Co ciekawe do narysowania DS 4 nie posłużono się ostatnią koncepcją DS Aero Sport Lounge. Kompakt narodził się dużo wcześniej wraz z DS Manifesto, który – choć piękny – na zawsze pozostanie jedynie konceptem.
Źródło: L’argus, DS Automobiles
Najnowsze komentarze