Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

P4 – stutysięczny Opel został wyprodukowany 90 lat temu

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2025-02-05
w Wiadomości, Historia, Opel
Czas czytania 5 minut
173
A A
0
p4 stutysieczny opel zostal wyprodukowany 90 lat temu 1 Wiadomości

Opel, to marka, która jest obecna na samochodowym rynku od 126 lat. W ubiegłym roku obchodziła 125-lecie. Początki automobilizmu jednak proste nie były, o czym piszemy choćby w cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody. Początki Opla sięgają – jak łatwo policzyć – końcówki XIX wieku. Wtedy na automobile stać było naprawdę nielicznych, więc produkcja w początkowych latach była skromna, nie tylko w tej niemieckiej marce dziś współtworzącej koncern Stellantis. Na przekroczenie bariery stu tysięcy wyprodukowanych aut Opel czekał do roku 1935.

Do poziomu stu tysięcy wyprodukowanych aut Opel dochodził praktycznie 36 lat. Produkcja sukcesywnie przez te lata rosła, choć czas Wielkiego Kryzysu boleśnie doświadczył większość firm. Wiele z nich upadło. Na szczęście za sprawą inteligentnego programu mającego na celu ożywienie działalności po recesji, która nastąpiła po tzw. krachu na Wall Street w 1929 roku, ale także dzięki realistycznej polityce handlowej, której wyraźnym przedstawicielem był dostępny cenowo model Opel P4, wprowadzony na rynek właśnie w tym roku, Opel nie tylko do owych stu tysięcy się zbliżył, ale i tę barierę 90 lat temu pokonał.

Peugeot 408 – reklama

A potem pokonał wiele innych barier. Ale zatrzymajmy się dziś przy P4. W pewnym sensie był on najnowszym przedstawicielem długiego rozdziału historycznego w produkcji firmy z Rüsselsheim, który rozpoczął się w poprzednim roku wprowadzeniem na rynek nowych modeli Opla z silnikami o pojemności 1.3 litra i 2.0 litry. Weźmy na przykład wygląd zewnętrzny, który nawet w momencie wprowadzenia na rynek nie wydawał się wcale innowacyjny, a zamiast tego zachował kilka elementów typowych dla końca lat dwudziestych, a nie połowy lat trzydziestych, kiedy to królował styl „opływowy”, czyli profilowane nadwozia.

Samochód na każdą kieszeń

Nowy Opel P4 w istocie nie proponował niczego takiego, ograniczając się do bycia samochodem dla każdego. To właśnie ekonomika produkcji była motywacją, która skłoniła projektantów Opla do unikania nowych inwestycji, aby stworzyć samochód możliwie jak najbardziej ekonomiczny, a przez to możliwie dostępny dla zubożonych kryzysem klientów.

Warto przeczytać!

citroen peugeot renault ford Wiadomości

Citroën Xsara HDi kontra Peugeot 306 HDi, Renault Megane dTi oraz Ford Focus Ghia TDi

2025-11-16
renault clio v6 Wiadomości

Prawie nowe Renault Clio V6 do kupienia w Polsce. Przebieg to zaledwie 2000 km ale cena gigantyczna

2025-11-15

Jak przyspieszał i ile palił Citroën Traction Avant V6 LA 15 CV?

2025-11-15

Peugeot 204 Fourgonnette i pół tony ładowności: mały dostawczak, który wyprzedził swoje czasy

2025-11-15

p4 stutysieczny opel zostal wyprodukowany 90 lat temu 2 Wiadomości

Wybory te były widoczne również z punktu widzenia technicznego i konstrukcyjnego. Opel P4 został zbudowany na tym samym podwoziu ze stali tłoczonej z podłużnicami bocznymi i poprzeczkami, co poprzednie modele Opla z silnikami 1.2 i 1.0 litra. Przez to przypomina raczej ewolucję tego drugiego modelu, niż jego prawdziwego następcę zaprojektowanego i zbudowanego od podstaw. To samo dotyczyło podwozia, w którym zastosowano sztywne zawieszenie osi, półeliptyczne resory piórowe i amortyzatory hydrauliczne.

Poznaj aktualną gamę marki Opel

Silnik rzędowy 4-cylindrowy wywodził się z silnika Opla 1.0 Litre (który z kolei wywodził się z silnika Opla 4 HP „Laubfrosch” z początku lat 20. XX wieku), który przeprojektowano, zwiększając pojemność skokową z 989 cm³ do 1.073 cm³, co dało moc wyjściową 23 KM (17 kW), umożliwiającą P4 osiągnięcie maksymalnej prędkości około 85 km/h. Skrzynia biegów była równie tradycyjna, z jednotarczowym sprzęgłem, mechanizmem różnicowym o zębach spiralnych i trzybiegową skrzynią biegów.

100 lat zaby na kolach – historia Opla 4 12 HP 02 Wiadomości

Wielki sukces sprzedażowy

Pomimo tych zastrzeżeń Opel P4 był – i to jest najważniejsze – modelem, którego pragnęli klienci, dzięki czemu osiągnął niemały sukces sprzedażowy. Niewątpliwa ekonomiczność i niska cena uczyniły z niego idealne rozwiązanie, zwłaszcza dla kategorii profesjonalistów, takich jak pracownicy i rzemieślnicy. Ponadto, mimo że Opel P4 został zaprojektowany i zbudowany przy minimalnym budżecie, był jak na swoje czasy dobrze wyposażony, m.in. w prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa, wskaźnik ciśnienia oleju i lusterko wsteczne (przyrządy te nie występowały we wszystkich samochodach z lat 30. XX wieku).

Opel P4 oferowany był w czterech wariantach nadwozia. Podstawowym modelem był 2-drzwiowy berline, którego cena wynosiła 1.650 marek. Potem była wersja, którą dziś nazwalibyśmy furgonetką (1.890 marek) i dwie najlepsze odmiany, Cabriolet i Spezial-Limousine, bogato wykończona i wyposażona limuzyna, sprzedawana za 1.880 marek.

Opel P4 był produkowany do 1937 roku, ale rok wcześniej zaprezentowano pierwszą generację modelu, którego nazwa, po licznych kolejnych ewolucjach, przetrwała aż do czasów znacznie nam bliższych: Kadett.

Stellantis – krotka historia hiszpanskiej produkcji marek zrzeszonych w koncernie Opel Kadett A 7 Wiadomości

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

p4 stutysieczny opel zostal wyprodukowany 90 lat temu 1 Wiadomościp4 stutysieczny opel zostal wyprodukowany 90 lat temu 2 Wiadomości
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: OpelzabytkowehistoriaP4
Udostepnij60Tweet37Udostepnij10
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3597 udostępnienia
    Udostepnij 1439 Tweet 899
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3669 udostępnienia
    Udostepnij 1468 Tweet 917
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2518 udostępnienia
    Udostepnij 1007 Tweet 630
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5326 udostępnienia
    Udostepnij 2130 Tweet 1332

Testy samochodów

01. Dacia Duster Blackshadow dCi 110 4x4 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Duster Blackshadow 1.5 dCi 110 KM 4×4 – oszczędny SUV z napędem na cztery koła. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2017-08-18
009. Renault Austral Iconic Esprit Alpine 160 Wiadomości
Testy

Test: Renault Austral Iconic Esprit Alpine 160 mild hybrid

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-03-19
Peugeot 5008 po face liftingu
Testy

Test: Peugeot 5008 1.5 BlueHDi 130 KM po face liftingu. 7-miejscowy lew w nowym wydaniu – pierwsza jazda. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-12-15
016. Peugeot 308 BlueHDi 130 – spieszmy sie kupowac diesle tak szybko znikaja z cennikow Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 BlueHDi 130 – spieszmy się kupować diesle, tak szybko znikają. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-08-21
Nowy Leapmotor B10 pierwszy model zaprojektowany z mysla o rynkach miedzynarodowych 09 Wiadomości
Testy

Jak jeździ nowy Leapmotor B10? Nowy SUV klasy C Od 119.900 zł w promocji

autor Tomasz Nowicki
2025-11-11

Najnowsze komentarze

  • Boozer - Spowiedź sprzedawcy marki Fiat: Dałem z siebie wszystko… i nie sprzedałem absolutnie nic
  • Jan - Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008 i DS 7 Crossback: wycofanie 2.0 HDi było poważnym błędem Stellantis
  • dCi - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Hmmm - Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!
  • Anonimowo - Śpi w swoim Fiacie 500 w każdy weekend. I mówi, że to najlepsza decyzja w życiu
  • Anonimowo - Spowiedź sprzedawcy marki Fiat: Dałem z siebie wszystko… i nie sprzedałem absolutnie nic
  • RRR - Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu

Zobacz też

Anneberg Transpol idzie pod prąd i zwiększa flotę Renault Trucks w trudnych czasach

Renault szuka następcy Carlosa Ghosna

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 31/2025. Co wybrać – Peugeot 308 II czy Renault Megane z dieslem?

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz